Indican vuodatuksia lukiessa, tuntuu että jossain todellakin mättää.Voi olla että olet liian persoonallinen kaveri?![]()
Itse olen IT-tradenomi, ja ollut valmistumisesta lähtien oman alan hommissa.Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Indican vuodatuksia lukiessa, tuntuu että jossain todellakin mättää.Voi olla että olet liian persoonallinen kaveri?![]()
Itse olen IT-tradenomi, ja ollut valmistumisesta lähtien oman alan hommissa.JA loppujenlopuksi kun nyt tradenomit tunkee aivan täysin samalle tontille kauppakorkeankäyneitten kanssa
Jokatapauksessa kuulin tänää, että alkosta sais kaks euroo enemmin tunti ku nykysestä, pitää vissii laittaa hakemusta sinne, vaik oon jo kaks kertaa hakenu töihi sinne, enkä oo päässy, vaik mul on työkokemust nimenomaa kaupoista, ja nimen omaan vielä kaupallista koulutusta, silti ei mitää jakoo päästä alkoo tai tälläsii muihi erikoisliikkeisiin.
Itse täytyy myöntää, että tiedän yhden tapauksen jossa vastavalmistunut inssi (ei DI) tienaa n. 3500e/kk. Kyseisellä henkilöllä on alalta alle parin vuoden kokemus.
Toisaalta tiedän yhden ei edes valmiin inssin jonka palkka alkaa käsittääkseni nykyään nelosella ja ei se ei ole neljäsataa
Molemmissa tapauksissa ollaan IT-alalla.
Muuta Indica pääkaupunkiseudulle niin alkaa töitä tippumaan. (Vaikka sitten kauppiksen jälkeen). Mitä mäkin oon koulutettujen ihmisten kanssa puhunut, niin kyllä Itä-Suomessakin on työt kiven alla. Kyllä se vaan niin on, että pääkaupunkiseudulla on ihan eri mahdollisuudet eteenpäin menemiseen kuin muualla.
2422 euroa ja risat tuli 2-viikon tili (brutto). Ammattinimike painaja.
Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että tuohon sisältyy melkoisesti ylitöitä. ;)
Joopajoo. Emäntä oli Alkossa hommissa joku vuosi sitten ja ihan kokki-kondiittori papereilla. Oli siinä jotain työkkärin säätöä mukana (suoritti siellä mm. kassajärjestelmään koulutuksen), mutta kuitenkin. Eli ei tarvinnut olla KTM jotta pääsee Alkon kassalle. ;)
Nyt aukee meidän nurkille uus Alko, ei kuulemma hae edes sinne, lupaavat vain 10 tunnin soppareita. Eli ei mitään takeita siitä, että töitä on enempää kuin 10 tuntia viikko ja muutaman tunnin pätkissä.
Eikä siellä Alkossa tänäpäivänä ihmeelliset palkat ole, eikä edut. Varmaan Prisman kassalta saa lähes samat.
. Viinanmaistamistapahtumia niillä on välissä, ja asiakkaita riittää :D. Siinä kaikki mitä tiedän.Ja edit: Siis jo nää nimet: jos yliopisto on se tutkimus, teoria jne. ja amk käytäntö, niin miksi näiden amk:en nimet on nykyään esim. "university of applied sciences of kymenlaakso"?
Fachhochschule (plural: Fachhochschulen) or University of Applied Sciences is a university sometimes specialized in certain topical areas (e.g. technology or business) but is mostly without doctoral programs. Fachhochschulen were founded in Germany and later adopted by Austria, Liechtenstein and Switzerland. An increasing number of Fachhochschulen are simply named Hochschule, which is also the generic term in Germany for all institutions awarding academic degrees in higher education. Respective to the bologna process, Universitäten and Fachhochschulen award fully equivalent academic Bachelor's and Master's degrees.[1]
Universities of Applied Sciences are focused on the transferability of professional skills, but the commitment to academic learning and research puts them on a par with the traditional universities with regard to the educational tier on which they belong. The Swiss lawmaker calls this "separate but equal"[2]. Just like more academically oriented traditional universities, the UAS are able to issue both Bachelor and Master degrees. In Germany, they may also run doctoral programs, which is currently not allowed in Switzerland except where the degree itself is awarded by a partner institution which has this power.
, mikä oli huonommin kuin kesäduuneissa aikaisemmin. Onneksi tuota ei kauan kestänyt ja nykyään vuosipalkka on nelinkertainen tuohon aikaan verrattuna.Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija.
Kylle se on kuule ihan itsestään kiinni, jos ei tradenomin, merkonomin tai hortonomin papereilla pääse "oikeisiin" duuneihin. Valittajat, vinkujat ja selittelijät pysyvät sellaisina vaikka alla olisi kolme akateemista tutkintoa.
Tosi rakentavaa.. not.
e: Suomessa varmaan koulutetaan lievästi isompi prosenttiosuus kansasta ammattikorkeassa/yliopistossa kuin keskieuroopassa, eikö noita aloituspaikkoja ole kuitenkin 70% ikäluokasta, jossain pohjoiskarjalassa reilusti yli 100% ikäluokasta siellä jo pelkästään AMK-tasolla. Ja jos ammattikorkeakoulun taso pitää olla sellaisella vaatimustasolla, että älykkyydessä alakvartiilin tasalla olevat ihmiset kykenevät sinne pääsemään, ja vielä valmistumaan, ei opetus voi olla hirveän nopeaa ja vaativaa, koska niille jotka älykkyystasoltaan on alakvartiilissa pitää vääntää ratakiskosta. Saksassa tuskin kovin moni ei-niin fiksu opiskelee korkeakoulututkinnon, jolloin tasoa voidaan ylläpitää ja sitäkautta arvostus nousee.
Kylle se on kuule ihan itsestään kiinni, jos ei tradenomin, merkonomin tai hortonomin papereilla pääse "oikeisiin" duuneihin. Valittajat, vinkujat ja selittelijät pysyvät sellaisina vaikka alla olisi kolme akateemista tutkintoa.
Ei pidä paikkaansa. Marketit ottais mielellään asiallisia miespuolisia myyjiä, ja Alko vielä innokkaammin. Alkossa kuitenkin ramppaa häiriöasiakasta ja spugea ihan riittämiin, ja vartijat ei päivystä kassan vieressä koko aikaa. Pelkästään miesmyyjän läsnäolo koetaan ongelmia vähentävänä.Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija. Ei sen puolee, en mä edes niin hirveesti haluisi mikskää kassaneidiksi viinakauppaan, ei vaa muutakaa ole, eikä kyllä rehellisestiottaen oo mitään valmiuksia mihinkään juurikaan tätä ihmeellisempiin töihin.