Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

JA loppujenlopuksi kun nyt tradenomit tunkee aivan täysin samalle tontille kauppakorkeankäyneitten kanssa

Itseasiassa tilanne on käytännössä juurikin päinvastoin. Ne maisterit, joilla sen osaamisen ja asiantuntijuuden kanssa on vähän niin ja näin, tunkevat tradenomien tontille. Ja sitten itketään kun ne radenoomit vie ne paikat vaikka mä oon akateeminen.

Jokatapauksessa kuulin tänää, että alkosta sais kaks euroo enemmin tunti ku nykysestä, pitää vissii laittaa hakemusta sinne, vaik oon jo kaks kertaa hakenu töihi sinne, enkä oo päässy, vaik mul on työkokemust nimenomaa kaupoista, ja nimen omaan vielä kaupallista koulutusta, silti ei mitää jakoo päästä alkoo tai tälläsii muihi erikoisliikkeisiin.

Joopajoo. Emäntä oli Alkossa hommissa joku vuosi sitten ja ihan kokki-kondiittori papereilla. Oli siinä jotain työkkärin säätöä mukana (suoritti siellä mm. kassajärjestelmään koulutuksen), mutta kuitenkin. Eli ei tarvinnut olla KTM jotta pääsee Alkon kassalle. ;)

Nyt aukee meidän nurkille uus Alko, ei kuulemma hae edes sinne, lupaavat vain 10 tunnin soppareita. Eli ei mitään takeita siitä, että töitä on enempää kuin 10 tuntia viikko ja muutaman tunnin pätkissä.

Eikä siellä Alkossa tänäpäivänä ihmeelliset palkat ole, eikä edut. Varmaan Prisman kassalta saa lähes samat.

Itse täytyy myöntää, että tiedän yhden tapauksen jossa vastavalmistunut inssi (ei DI) tienaa n. 3500e/kk. Kyseisellä henkilöllä on alalta alle parin vuoden kokemus.
Toisaalta tiedän yhden ei edes valmiin inssin jonka palkka alkaa käsittääkseni nykyään nelosella ja ei se ei ole neljäsataa :)

Molemmissa tapauksissa ollaan IT-alalla.

Kyseessä ihan kuukausipalkka, ilman ylitöitä, bonuksia, päivärahoja, kilometrikorvauksia, yms?

Tietenkin voi olla vaan hyvä työnantaja, mutta näin keskimäärin miksi maksaa bulkkihommasta hirveän hyvää liksaa jos halvemmallakin saa porukkaa töihin. Tämä näin työnantajan näkökulmasta ajateltuna.

Muuta Indica pääkaupunkiseudulle niin alkaa töitä tippumaan. (Vaikka sitten kauppiksen jälkeen). Mitä mäkin oon koulutettujen ihmisten kanssa puhunut, niin kyllä Itä-Suomessakin on työt kiven alla. Kyllä se vaan niin on, että pääkaupunkiseudulla on ihan eri mahdollisuudet eteenpäin menemiseen kuin muualla.

pk-seudulla on vaan se vaara, että vaikka on töissä niin tunnin työmatka ja silti saa syödä hernekeittoa 5pv viikossa näin kärjistetysti:evil:.

2422 euroa ja risat tuli 2-viikon tili (brutto). Ammattinimike painaja.
Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että tuohon sisältyy melkoisesti ylitöitä. ;)

Mikä muuten on painajan normiliksa ja missäpäin suomea?
Itse toimin kirjapainossa tuotannonsuunnittelijana ja ainakin täälläpäin tuo palkka on sellainen tabu ettei palkkatietoja saa painajilta. Oma palkka on tällä hetkellä 2600 euroa, sijainti pohjanmaa ja tavoitteena olisi saada siihen edes jonkun verran korotusta.

Eilen käytiin päällikön kanssa hieman keskusteluja palkoista, koska meillä ollaan siirtymässä TOVA-palkkausjärjestelmään, joka tarkoittaisi mahdollisesti heikennyksiä mahdollisiin korotuksiin. Työnantajan mielestä palkkaneuvottelujen lähtökohta on TES:n mukainen vähimmäispalkkataulukko...

Joopajoo. Emäntä oli Alkossa hommissa joku vuosi sitten ja ihan kokki-kondiittori papereilla. Oli siinä jotain työkkärin säätöä mukana (suoritti siellä mm. kassajärjestelmään koulutuksen), mutta kuitenkin. Eli ei tarvinnut olla KTM jotta pääsee Alkon kassalle. ;)

Nyt aukee meidän nurkille uus Alko, ei kuulemma hae edes sinne, lupaavat vain 10 tunnin soppareita. Eli ei mitään takeita siitä, että töitä on enempää kuin 10 tuntia viikko ja muutaman tunnin pätkissä.

Eikä siellä Alkossa tänäpäivänä ihmeelliset palkat ole, eikä edut. Varmaan Prisman kassalta saa lähes samat.

Mulla on sukulainen Alkossa töissä käytännössä peruskoulupohjalta, merkonomin tutkinnosta uupuu lopputyö. On pohjattoman onnellinen työssään, mutta se sopiikin hänelle kuin nenä päähän :). Viinanmaistamistapahtumia niillä on välissä, ja asiakkaita riittää :D. Siinä kaikki mitä tiedän.

Ja edit: Siis jo nää nimet: jos yliopisto on se tutkimus, teoria jne. ja amk käytäntö, niin miksi näiden amk:en nimet on nykyään esim. "university of applied sciences of kymenlaakso"?

Varmaankin siksi, että muuallakin Euroopassa ammattikorkeakoulut ovat nykyään tuon nimisiä. Kyllähän tuossa tuo 'applied sciences' viittaa juurikin käytännönläheisyyteen.

Aikoinaan Sveitsissä asuessani AMK:t olivat Fachhochschule -nimellä, joten piti oikein googlata toi nimihomma:

lähde wikipedia

Fachhochschule (plural: Fachhochschulen) or University of Applied Sciences is a university sometimes specialized in certain topical areas (e.g. technology or business) but is mostly without doctoral programs. Fachhochschulen were founded in Germany and later adopted by Austria, Liechtenstein and Switzerland. An increasing number of Fachhochschulen are simply named Hochschule, which is also the generic term in Germany for all institutions awarding academic degrees in higher education. Respective to the bologna process, Universitäten and Fachhochschulen award fully equivalent academic Bachelor's and Master's degrees.[1]
Universities of Applied Sciences are focused on the transferability of professional skills, but the commitment to academic learning and research puts them on a par with the traditional universities with regard to the educational tier on which they belong. The Swiss lawmaker calls this "separate but equal"[2]. Just like more academically oriented traditional universities, the UAS are able to issue both Bachelor and Master degrees. In Germany, they may also run doctoral programs, which is currently not allowed in Switzerland except where the degree itself is awarded by a partner institution which has this power.

Melko suurta tuskaa ovat Suomessa tosiaan tuntuneet AMK-asiat aiheuttaneen. Saksassa niitä on ollut jo 1970-luvun alusta ja olisikin mielenkiintoista tietää, onko sielläkin koettu yhtä vaikeita synnytystuskia.

Itse muuten sain 1996 ensimmäisessä työpaikassa tradenomiksi valmistumisen jälkeen 7500mk bruttona :), mikä oli huonommin kuin kesäduuneissa aikaisemmin. Onneksi tuota ei kauan kestänyt ja nykyään vuosipalkka on nelinkertainen tuohon aikaan verrattuna.

Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija. Ei sen puolee, en mä edes niin hirveesti haluisi mikskää kassaneidiksi viinakauppaan, ei vaa muutakaa ole, eikä kyllä rehellisestiottaen oo mitään valmiuksia mihinkään juurikaan tätä ihmeellisempiin töihin. Ei musta oo asiantuntijaksi ku en kyllä mistää mitää tiedä, ja toisaalta mun alan asiantuntijatyöt on muutenkin tasoa sihteeri, ajojärjestelijä ynnämuut. Eikä kyllä nekään herätä mitään sensuurempia intohimoja. Auto/moottoripyörämyyjäksi oisi ihan hauska varmasti päästä kyllä, jos näitä myynninpuolen juttuja pitäisi pitempään tehdä.

Ehkä muuten Timba oot noista palkoista oikeassa, ettei ne oo enempiä ku prisman kassalta, vaikka ne onki kuulemma kaksi euroa tunti eli jonku kolmanneksen parempi ku nykyään, ku eihä mulle makseta sitä taulukkopalkan alinta palkkaa, joka on just jonku 2 e tunti enemmin.
Eikä se raha vaa se ettei tartte sossuu mennä tai työttömyyskorvauksia nostaa vaikka saatankin joinain kuukausina saada alle minkään sossutukien, niin mielummin mä töissä oon.

e: Suomessa varmaan koulutetaan lievästi isompi prosenttiosuus kansasta ammattikorkeassa/yliopistossa kuin keskieuroopassa, eikö noita aloituspaikkoja ole kuitenkin 70% ikäluokasta, jossain pohjoiskarjalassa reilusti yli 100% ikäluokasta siellä jo pelkästään AMK-tasolla. Ja jos ammattikorkeakoulun taso pitää olla sellaisella vaatimustasolla, että älykkyydessä alakvartiilin tasalla olevat ihmiset kykenevät sinne pääsemään, ja vielä valmistumaan, ei opetus voi olla hirveän nopeaa ja vaativaa, koska niille jotka älykkyystasoltaan on alakvartiilissa pitää vääntää ratakiskosta. Saksassa tuskin kovin moni ei-niin fiksu opiskelee korkeakoulututkinnon, jolloin tasoa voidaan ylläpitää ja sitäkautta arvostus nousee.

"Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija".

Täh? Tuskinpa ne pääsykokeessa erittelevät naisille tyypillistä tai miehille tyypillistä osaamista... Musta nuo tradenomitutkinnon pääsykokeet oli aikas helpot. Pitkä tekstiosa, luku ja kuuntelu, jotain ruksimistehtäviä...

Ainakin verrattuna yliopistojen pääsykokeisiin.

Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija.

Kylle se on kuule ihan itsestään kiinni, jos ei tradenomin, merkonomin tai hortonomin papereilla pääse "oikeisiin" duuneihin. Valittajat, vinkujat ja selittelijät pysyvät sellaisina vaikka alla olisi kolme akateemista tutkintoa.

Kylle se on kuule ihan itsestään kiinni, jos ei tradenomin, merkonomin tai hortonomin papereilla pääse "oikeisiin" duuneihin. Valittajat, vinkujat ja selittelijät pysyvät sellaisina vaikka alla olisi kolme akateemista tutkintoa.

Samaa mieltä.

Noh, jos joskus Jumalan armosta nostan 200 tonnin optiot ja ostan vittu ferrarin tuun sitte huonomminpärjääville huutelemaan että vittu mitäs ootte huonoja ihmisiä ja vitun luusereita, kuka tahansa jos ei oo miljonääri on sen ihan oma vika koska parhaat pärjää aina.

Tosi rakentavaa.. not.
Ja sinäsä tää maa on ihan täynnä kaikkia vitun sossun pummeja jotka ei muuta tee ku vetää huumeita ja viinaa, valtio maksaa, tai on muute vaa pummeja. Mä sentää en oo koskaa sosiaalitoimistossa käyny, enkä muute meekkää. Opintotukiakaa on iha turha odottaa jos jatkaan pääsenkään ikinä. Ainakaa kovin pitkään mä en tuu niihin olemaan oikeutettu. Toisille, mm. minulle on nimittäi niin suuri kunniakysymys olla turvautumatta mihkään sossun palveluihin tai joutua johku työkkäriin menemään, että ihan mieluusti oisin vaikka mäkissä töissä ennemmin. Kuhan nyt ihmettelin, että miksi viinanmyynnillä saisin 30% enemmin palkkaa. Ja kuhan ihmettelin näitä nyky ammattikorkeita. Ei sinne oo vaikee päästä sano kuka mitä sanoo.

Tosi rakentavaa.. not.

No luepa kaikki viimeisen vuoden aikana kirjoittamasi viestit opiskelusta, työnhausta, ihmisen arvosta suhteessa koulutukseen jne. ja mieti sitten, miksi sulle ei aina jaksa vastata kauhean rakentavasti.

Menee ihan OT:n puolelle ja muutenkin olin jo aikoinaan päättänyt olla kirjoituksiasi kommentoimatta, joten over and out.

e: Suomessa varmaan koulutetaan lievästi isompi prosenttiosuus kansasta ammattikorkeassa/yliopistossa kuin keskieuroopassa, eikö noita aloituspaikkoja ole kuitenkin 70% ikäluokasta, jossain pohjoiskarjalassa reilusti yli 100% ikäluokasta siellä jo pelkästään AMK-tasolla. Ja jos ammattikorkeakoulun taso pitää olla sellaisella vaatimustasolla, että älykkyydessä alakvartiilin tasalla olevat ihmiset kykenevät sinne pääsemään, ja vielä valmistumaan, ei opetus voi olla hirveän nopeaa ja vaativaa, koska niille jotka älykkyystasoltaan on alakvartiilissa pitää vääntää ratakiskosta. Saksassa tuskin kovin moni ei-niin fiksu opiskelee korkeakoulututkinnon, jolloin tasoa voidaan ylläpitää ja sitäkautta arvostus nousee.

Mitä olen juuri itse valmistumassa AMK:sta niin sieltä eivät valmistu ne penaalin tylsimmät kynät. Samaan aikaan koulun aloitti vaikka minkälaista kaveria ja valtaosa jätti koulun kesken kun eivät saaneet kursseja läpi. Jos taktiikkana on olla menemättä tunneille ja käydä vain tenttimässä (ja jättää tietenkin lukematta tenttikirjat) niin eihän sillä kuuhun mennä.

Sanoisin että 50/50 oli naisia ja miehiä ja ehkä puolet miehistä valmistui. Ja työllistyneistä tiedän että vain muutama on oman alan töissä ja loput kaupan kassalla, tarjoilijana jne.

Tradenomeja on myös ihan liikaa. Parhaat pääsevät oman alan töihin mutta ne loput joutuvat tyytymään muuhun.

Mä olen myös tämän saman todennut aiemmin. Asenne vika ja sitä ei korjata millään tutkinnolla.

Ehkä siin just on se että nää tradenomihommat on pääsääntösesti naisten töitä, ni sinne on aika vaikea päästä jos ei oo muija. Ei sen puolee, en mä edes niin hirveesti haluisi mikskää kassaneidiksi viinakauppaan, ei vaa muutakaa ole, eikä kyllä rehellisestiottaen oo mitään valmiuksia mihinkään juurikaan tätä ihmeellisempiin töihin.
Ei pidä paikkaansa. Marketit ottais mielellään asiallisia miespuolisia myyjiä, ja Alko vielä innokkaammin. Alkossa kuitenkin ramppaa häiriöasiakasta ja spugea ihan riittämiin, ja vartijat ei päivystä kassan vieressä koko aikaa. Pelkästään miesmyyjän läsnäolo koetaan ongelmia vähentävänä.

Silloin kun itse olin kassalla, viikonloppujen iltavuoroon laitettiin mieluiten vähintään yksi mieskassa, jos sellaisia vaan mitenkään palkkalistoilta löytyi. Naisia tietysti ***i, kun rahakkaat viikonloppuillat meni sivu suun, mutta elämä on. Kassaesimies lähinnä harmitteli sitä, että kunnollisia miespuolisia kassoja on niin vaikea saada.

Väittäisin, että jos Alkosta ei kassakokemusta omaavalle, kaupallista alaa opiskelevalle miehelle löydy töitä, niin vika nyt ei tasan varmasti ole siinä, että "on vaikee päästä kun ei oo muija". Se on sitten eri asia jos ei muuten vaan heru hommia.

Noh ei varmaa meikäläistä täällä dissaavat tyypit itsekään jokasee paikkaa oo koskaa päässy mihin on hakemaan menneet.. että jesh. Kyllähä se kiva on että netissä mitkä tahansa nomi-jotain voi sanoa olevasa siinä ja siinä 78 000 euroa vuodessa hankkivassa huippuduunissa ja ajavasa vaikka audi rs6sella ja tietenkin kaikilla on aina kivaa, vitun hyvännäkönen muija ja uskomattoman kovii ovat kaikki. Mä en vaa jaksa yltiöpositiivisuutta.

Sensijaan mä oon siitä helvetin tyytyväinen että mä EN oo yhteiskunnalle painolasti luuseri. Mä en käy sossussa, mä en äänestä sossuja, mä en edes kannata tällästä yhteiskuntamallia, mä en oo koskaan penniäkään nostanut työttömyyskorvauksia, enkä toivottavasti siihen ikinä joudukaan. Mä en myöskää kuulu ammattiliittoon, enkä kyllä aatellu liittyäkkään sellaiseen, koska mä en kannata ay-liikettä periaatteesta. en myöskään ikinä vasemmistoa ole äänestänyt, enkä muuten äänestäkään. Amerikan Green Card arpajaisiinkin oon kahtena vuonna jo osallistunut, ensisyksyyn lähtee kolmas varvi, koska mä poliittisesti itse koen Yhdysvallat henkisesti ja aatteellisesti itseäni paljon lähemmäksi kuin pohjoismaat.

Eniveis, Kehä kolmosen ulkopuolella nyt ei oo ihan samassamäärin työtä, sekin varmasti vaikuttaa tähän. Nii ja ihan täysin pelkkää iltaa ja viikonloppua mä nykyääki teen, varmaa kerran tai kaksi oon yleesä ollu aamussa..
Enkä muuten oo ainoa joka on samaa mieltä, että ei ihan kaikki tradenomit tee omanalansa töitä. Se miksi näin ilmeisesti on onkin sitten oma aiheensa. Se vääntö ei vaan tähän threadiin kuulu miltään osin, ei pilata hyvää palkka threadia paskanlänkytyksellä.

Jos nyt joskus oisi varaa 10 000 euron autoon ja 5000 euron pyörään, oisin ihan tyytyväinen. Nykykaaran ostin bissepullolla;)

e: senverta tähän, että meilläpäin kyllä helpost tulee monta kymmentä hakemusta kaupankassatehtäviinkin, ei se nyt ihan suoraa oo että sinne meet, jos haluut, tai sitte tonne jos tonne tahtoo. Eri asia jossain pk-seudulla.

Oisko se sitten ihan mahdoton idea, että muuttaisit tänne pk-seudulle vaikkapa töihin?

Btw. esimerkiksi tradenomiliiton toiminnanjohtaja on koulutukseltaan tradenomi (nyttemmin vielä ylempi amk-liite perässä) ja merkonomipohjaltakin on menty esim. pörssiyhtiön toimitusjohtajaksi.
Ei se koulutus ratkaise menestymisen vaan suhteet/osaaminen.
KTM toki on parempi lähtökohta kuin kauppaoppilaitos jos vaan ominaisuudet ja ympäristö täsmäävät.

Back
Ylös Bottom