Minäkään en ole ikinä käsittänyt tätä, että miksi ammattikorkea koittaa puskea yliopiston alueelle tässä asiassa? Koittaa kilpailla, mutta miksi? Eikö tarkoitus ollut alunperinkin tuottaa osaajia eri paikoille? Ei ymmärrä... Kummallista.
Toisaalta tarvitaan koulutetumpia osaajia, kun talous/ yhteiskunta kehittyy koko ajan. Mutta en silti ymmärrä, miksi AMK:in pitää nousta rinnalle. Toivottavasti tähän saadaan järkevä ratkaisu.
Kaikki tämä liittyy paljolti juuri Bolognan prosessiin ja Eurooppalaisen korkeakoulutuksen(johon AMK myös mielletään niissä piireissä, joten siitä ei tässä kannata vääntää) yhtenäistämiseen. Koska Bolognan prosessin tavoitteena on saada Eurooppalaiset korkeakoulututkinnot saman periaatteen alaisiksi, on jouduttu monissa maissa kuten Suomessa järjestämään uudelleen koko korkeakoulukentän rakennetta.
Bolognan prosessissa ei tehdä eroa erikseen AMK-tyyppisen ja tiedeyliopistokoulutuksen välillä ainakaan suoraan perusperiaatteissa. Tutkintorakenteet toimivat kolmessa syklissä: ensimmäinen on 3-4 vuotinen bachelor-tutkinto ja toinen on maisterityyppinen tutkinto. Lisäksi kolmas sykli on jatkotutkinto eli esimerkiksi tohtori. Koska Suomi on mukana Bolognan prosessissa, täytyy siis koko Suomalaisen korkeakoulukentän rakenteen soveltua tähän systeemiin. Siksi AMK:t ovat englanninkielisinä bachelor-tutkintoja ja rinnastetaan
periaatteessa kandiin. Tutkinnon täytyy sopia Bolognan mukaiseen viitekehykseen.
Ylempi AMK-tutkinto on mielestäni olemassa siksi, että AMK-opintoväylästä saataisiin myös ehjä "korkeakoulu"väylä jossa on sekä alempi että ylempi tutkinto, samaan tapaan kuin yliopiston kandi ja maisteri. Koska AMK-väylä on ylipäätänsä olemassa, sen tulee istua opintoväyläksi samalla tavalla kuin yliopistotutkinto on. Ylempi AMK tarvitsee ennenkaikkea pätevää henkilökuntaa, halukkaita opiskelijoita ja mikä tärkeintä
aikaa. 20 vuoden päästä lienee reaalista tarkastella millainen Ylemmän AMK-tutkinnon paikka on ja millaisen paikan se on saanut. Nyt sitä ei vaikuta mihinkään vertailla, kun koko käsite on vasta synnytetty ja tuotu koulutusvaihtoehdoksi.
Tärkeintä minusta olisi se, että yliopistot ja AMK:t keskustelisivat ja neuvottelisivat todellisesta yhteistyöstä josta molemmat voisivat hyötyä. Hallinnollista yhteistyötä tehdään jo monella paikkakunnalla eli hallintoyksiköitä tuodaan saman katon alle ja koulutuskarttaa yhtenäistetään ettei samalla alueella tule päällekkäisiä koulutusvaihtoehtoja yliopistojen ja AMK:jen välillä.
Lappeenrannassa oli ainakin jokin aika sitten vielä käynnissä mielenkiintoisin puuhastelu kun LTY ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu suunnittelivat jonkinlaista yhdistymistä ainakin tekniikan opintojen osalta. Duaalimalli on kuitenkin tämänkin hallituksen koulutuspoliittisessa ohjelmassa vahvistama korkeakoulutusmalli ja sen kanssa on elettävä ja sitä kautta sitä tulee myös kehittää.
Loppukaneetti: tutkinnolla ei ole väliä, vaan osaamisella ja se on lopullinen fakta!
Edit: ja mie olen ohjelmistotekniikan AMK-insinööri. Ja onhan tää jo lipsahtanut aivan uusille raiteille koko keskustelu.