Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

No ei kai ny tradenomiliiton toiminnanjohtaja voi mikään diplomi-insinööri tai juristi olla, eiköhän jo jäsenyys edellytä tradenomiutta? Muuttamassa oon kyllä, tosin 100% varmasti seuraavaksi muualle kuin pk-seudulle, ei nimittäi nopat paljoo riitä karkkipussis HSE:lle. Ekaan koulut sitte työt.

e: muutes on niitä paskempiaki töitä ku se mis ite oon, just kävin äske kaupassa, ni siel ol vessanlattialla varmaa puollitraa joku päättäny kusta ohi, kiva niit sit siivota kauheel kiireel;) Ja jonkuu pitää nää palveluammatitki hoitaa, ei kaikki voi olla hienois töis, toisten täytyy ne kananmunat kantaa sinne myyntii.

ja jos pk-seudulle tulisin voisin ihan täysin unohtaa kaikki tavotteet autonostosta ja moottoripyöristä. Mulle ne on kaikki kaikessa, Helsingissä ei ikinä oisi mahdollisuuttakaa kumpaakaan. Ulkomaankokemusta mä tahtoisin lisää hankkimaan, ja kyl mä vuodeks ulkomaille aattelin lähtee ku vaa kouluu ekaan pääsee, et pääsisin sitten sinnepäin duuniinkin. En mä koulutuksest mitään muuta sano, ku että miksihän kukaan edes vaivautuu lukemaan päästäkseen sinne HSE:lle tai Yliopistolle, jos se nyt ei merkitse yhtään mitään millonkaan. Mulle se on vähän ku Endurancekisat, mä haluan näyttää itselleni olevani tyyppi. jonkinlainenkin sellainen.

No ei kai ny tradenomiliiton toiminnanjohtaja voi mikään diplomi-insinööri tai juristi olla, eiköhän jo jäsenyys edellytä tradenomiutta?
Jäsenyys toki edellyttää tradenomiutta, mutta toiminnanjohtaja on liitossa palkkatöissä eikä jäsenenä, joten hänen ei tarvitsisi olla tradenomi.

Toisekseen, tradenomi, diplomi-insinööri tai juristi eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia tutkintoja. ;)

Toisekseen, tradenomi, diplomi-insinööri tai juristi eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia tutkintoja. ;)

Kyllä ne on. Diplomi-insinööri ymmärtää ettei tradenomin papereilla tee mitään. ;)

;) No mitä mie oon dippainssiopiskelijoita nähny, ni niist ny on osa sellasii kiilusilmäsii nörttei mist oikee huokuu ettei ne naista paljoo saa ;) </provo>

Oikeesti, eiks kenenkää muun mielestä oo tärkeetä se ettei tartte valtion tuella elää, palkasta viis? Tottakai mä tulevaisuudessa haluan ison muutoksen mun elämään myös tällä osa-alueella, tottakai mun päätavotteita on hankkia hieno 10-15 tonnin auto ja 5 tontun pärrä.. Mut nyt tällee on tärkeetä että leivänsyrjässä pysyn kiinni ilman sosiaalitointa.
Tottakai siis rahoihin käsiksipääseminen on tärkeetä, mutta kaikki ajallaan;) ja en mä kyl usko että ikinä siin onnistun, mut on mahkut tienata ees joskus, jos haluu sinne kauppiksee ja jos tekee paljon töitä sen eteen. Ja nykysessä työssä on pari nii kivaa tyttöä joitten kanssa tuun nii älyttömän hyvin toimee, että ihan mielellää siel on, provided that jompikumpi niistä on kanssa töissä;)

;) No mitä mie oon dippainssiopiskelijoita nähny, ni niist ny on osa sellasii kiilusilmäsii nörttei mist oikee huokuu ettei ne naista paljoo saa ;) </provo>

Oikeesti, eiks kenenkää muun mielestä oo tärkeetä se ettei tartte valtion tuella elää, palkasta viis? Tottakai mä tulevaisuudessa haluan ison muutoksen mun elämään myös tällä osa-alueella, tottakai mun päätavotteita on hankkia hieno 10-15 tonnin auto ja 5 tontun pärrä.. Mut nyt tällee on tärkeetä että leivänsyrjässä pysyn kiinni ilman sosiaalitointa.
Tottakai siis rahoihin käsiksipääseminen on tärkeetä, mutta kaikki ajallaan;) ja en mä kyl usko että ikinä siin onnistun, mut on mahkut tienata ees joskus, jos haluu sinne kauppiksee ja jos tekee paljon töitä sen eteen. Ja nykysessä työssä on pari nii kivaa tyttöä joitten kanssa tuun nii älyttömän hyvin toimee, että ihan mielellää siel on, provided that jompikumpi niistä on kanssa töissä;)
Mitä jos kirjottaisit noi tavoittees johonkin vihkoon ja kattelet välillä sieltä niitä ;) Ja lopetat niistä meuhkaamisen täällä joka toisessa viestissä? ;) Ja ajan mitä käytät meuhkaamiseen, voisit käyttää johonkin hyödyllisempäänkin ;)

Itseä alkaa oikeasti jo vituttamaan toi jatkuva dissaus eri ihmisten päätöksiä kohtaan. Jos joku opiskelee tradenomiksi ja joku maisteriksi, miksi pitää haukkua toisten valintoja? Onko se teiltä jotenkin pois? Aiemminkin jo sanottu, että et tee maisterin papereilla mitään jos et oikeasti ole fiksu ja sama pätee kaikkiin alempiinkin opiskelualoihin. Niin kauan kun itsellänne ei ole kokemusta molemmista tutkinnoista opiskelun merkeissä niin kannattaisi olla laittamatta tuollaisia "dippi-inssi ymmärtää ettei tradenomin papereilla tee mitään" viestejä.

Oikeesti, eiks kenenkää muun mielestä oo tärkeetä se ettei tartte valtion tuella elää, palkasta viis?

Määrittele "palkasta viis"? Riistopalkalla periaatteen vuoksi pitkää päivää onnettomana vai onnellisena kelan korvauksilla leppoisasti? Kumman valitset? (Ja kyllä, on välimallin muotoja, mutta kaksi vaihtoehtoa nyt tällä kertaa)

Kyseessä ihan kuukausipalkka, ilman ylitöitä, bonuksia, päivärahoja, kilometrikorvauksia, yms?

Tietenkin voi olla vaan hyvä työnantaja, mutta näin keskimäärin miksi maksaa bulkkihommasta hirveän hyvää liksaa jos halvemmallakin saa porukkaa töihin. Tämä näin työnantajan näkökulmasta ajateltuna.

pk-seudulla on vaan se vaara, että vaikka on töissä niin tunnin työmatka ja silti saa syödä hernekeittoa 5pv viikossa näin kärjistetysti:evil:.

Kyllä molemmissa tapauksissa kyseessä kuukausipalkka ilman mitään ylimääräistä.

Kyllä halvallakin voi saada porukkaa tekemään samaa duunia, mutta mitä se kertoo ihmisestä jos on oma-aloitteisesti valmis tekemään huomattavasti muita halvemmalla liksalla aamusta iltaan duunia?

Huomaan itsestäni että tähän topiciin ei uskalla paljon vastailla. Liikaa infoa ei uskalla laittaa, ehkä kuulun ns. "pieneen porukkaan" joka paljastuu liian helposti.

Paten mainitsemiin palkkoihin voin uskoa it-alalla, tunnen sellaisia itsekin. Lisäansioiden kanssa 5-6 numerolla alkavat 4 numeroiset eivät ole mitenkään vaikeasti saavutettavissa kun on valmis päivystämään ja tekemään projekteja ohella. Mutta tietääkseni nuo palkat ovat vaatineet melkoisen työkokemuksen ja osaamisen monelta osa-alueelta. Koulun penkiltä tullutta ei edes arvostettu muutama vuosi sitten (mut otettiin vastaan vaihtelevasti), enemmän koettiin riesaksi (valitettavasti). Nyt ei ole vuosiin ketään tullutkaan koulun penkiltä.

Itse sain aloittelijana 13500 markkaa, se olis niinkuin about 2300 euroa. Päivääkään en vaihtaisi pois, olen just sillä alalla mitä haluan tehdäkin vaikka joskus tulee jonkinmoinen plateau (ei ole enää mitään uutta nähtävää) ja töitä osaa tehdä vasemmalla kädellä melkein ajattelematta.

Olen edelleen sitä mieltä että pienempi alkupalkka, pätevyyden osoitus ja jonkinsortin uskollisuus+rakkaus työtä kohtaan on parempi kuin suuri alkupalkka ja lyhyet urat. Pitkää uraahan ei kukaan voi luvata tänä päivänä oli pätevä tai ei.

Mikä muuten on painajan normiliksa ja missäpäin suomea?
Itse toimin kirjapainossa tuotannonsuunnittelijana ja ainakin täälläpäin tuo palkka on sellainen tabu ettei palkkatietoja saa painajilta. Oma palkka on tällä hetkellä 2600 euroa, sijainti pohjanmaa ja tavoitteena olisi saada siihen edes jonkun verran korotusta.

Eilen käytiin päällikön kanssa hieman keskusteluja palkoista, koska meillä ollaan siirtymässä TOVA-palkkausjärjestelmään, joka tarkoittaisi mahdollisesti heikennyksiä mahdollisiin korotuksiin. Työnantajan mielestä palkkaneuvottelujen lähtökohta on TES:n mukainen vähimmäispalkkataulukko...

Painajan normaalipalkka taitaa liikkua siinä 14-15 e/tunti tuntumassa, eli n. 2400-2580 e/kk. (Ainakin pk-seutu. Tosin eroja firmojen välillä on paljon)
Yövuoroa tekevät sanomalehtipainajat tienaavat yölisien kanssa sitten hieman enemmän.

Jenkeissä työskentelyä olisi kiva kokeilla välillä. Luulisi että jo 80 000 usd vuosipalkalla ostovoima olisi parempi kuin 70 000 eurolla euroopassa.

Määrittele "palkasta viis"? Riistopalkalla periaatteen vuoksi pitkää päivää onnettomana vai onnellisena kelan korvauksilla leppoisasti? Kumman valitset? (Ja kyllä, on välimallin muotoja, mutta kaksi vaihtoehtoa nyt tällä kertaa)
Äärivaihtoehtoihin vastaus; kyllä mieluummin vaikka 2 euroa tunti 10 tuntia päivässä ku sossusta tai kelasta rahat, mä en oo sellanen ihminen joka hyväksyisi itsessää esimerkiksi sosiaalituilla elämisen. Ei ihan ensialkuun. Mä pidän työntekoa erittäin tärkeänä, ja aina teen kaiken duunin mitä etee sattuu 100% teholla, tahdolla, motivaatiolla ja taidolla.

Kyllä mä toki ymmärrän niitäki jotka ei niin perusta kaikesta paskaduunista, en mäkään onnessani mitään sellasta tee, mutta en mä yleesäkkää pidä elämää onnellisuuden tavotteluna, vittumaistahan elämä on, sellasta se on aina ollu ja en mä usko ettei mua koskaa kokoaikaa vituttaisi elää.

Nii, on mul sellast iloa tässä, että palkankorotuksetki tuli tos toukokuun alus;)

Äärivaihtoehtoihin vastaus; kyllä mieluummin vaikka 2 euroa tunti 10 tuntia päivässä ku sossusta tai kelasta rahat, mä en oo sellanen ihminen joka hyväksyisi itsessää esimerkiksi sosiaalituilla elämisen. Ei ihan ensialkuun. Mä pidän työntekoa erittäin tärkeänä, ja aina teen kaiken duunin mitä etee sattuu 100% teholla, tahdolla, motivaatiolla ja taidolla.

Kyllä mä toki ymmärrän niitäki jotka ei niin perusta kaikesta paskaduunista, en mäkään onnessani mitään sellasta tee, mutta en mä yleesäkkää pidä elämää onnellisuuden tavotteluna, vittumaistahan elämä on, sellasta se on aina ollu ja en mä usko ettei mua koskaa kokoaikaa vituttaisi elää.

Nii, on mul sellast iloa tässä, että palkankorotuksetki tuli tos toukokuun alus;)

Eli et sitten perheen perustaessasi halua edes lapsilisää? Pitää tosin romuttaa sun haaveet, tuo on pakko ottaa, halusi tai ei. ;)

Kyllä mä ainakin otan surutta KELAsta kaikki tuet joita perheelleni saan! Senverran reippaasti tässä on jo veroja maksettu ja tullaan maksamaan, että ihan hyvällä omallatunnolla otan nyt jotain takasinkin tolta osin. Eipä noilla KELAn tuilla kuuhun mennä, mutta käytännössä ihan samaa elintasoa on nyt kahdne lapsen kanssa kuin ennen lapsia vaimon ollessa osa-aikaduunissa.

Noh, periaate kävi selväksi, mä en halua olla toisten lompakolla käyvä sosiaalipummi, joka ei oo ikinä töitä tehny, mä oon ylpeä siitä että en oo työtön.. Mulle se on tärkeetä. Kyl se vielä ahkeruus ja työnhalu jossain vaiheessa palkitsee tai sitte ei. Mut kyl mä toivon että se vielä palkitaa..

Kyllä halvallakin voi saada porukkaa tekemään samaa duunia, mutta mitä se kertoo ihmisestä jos on oma-aloitteisesti valmis tekemään huomattavasti muita halvemmalla liksalla aamusta iltaan duunia?
Niinpä.
Ja minusta on tärkeää, ettei palkkatoivomusta esitä alakanttiin. Jos joku hyvin koulutettu esittää 1500€:n palkkaa itselleen, kertoo se tyhmyydestä ja osaamattomuudesta. Palkkavaatimuksiin aina sen 300-400 hunttia enempi kuin mihin itse olisi tyytyväinen. Silloin sitä myös tod.näk. saakin sen itseä tyydyttävän palkan.

Noi hakemukset, että "teen mitä vain, milloin vain, millä palkalla vain" -eivät vakuuta montaakaan työnantajaa.

Viimeksi muokattu:
Itseä alkaa oikeasti jo vituttamaan toi jatkuva dissaus eri ihmisten päätöksiä kohtaan. Jos joku opiskelee tradenomiksi ja joku maisteriksi, miksi pitää haukkua toisten valintoja? Onko se teiltä jotenkin pois? Aiemminkin jo sanottu, että et tee maisterin papereilla mitään jos et oikeasti ole fiksu ja sama pätee kaikkiin alempiinkin opiskelualoihin. Niin kauan kun itsellänne ei ole kokemusta molemmista tutkinnoista opiskelun merkeissä niin kannattaisi olla laittamatta tuollaisia "dippi-inssi ymmärtää ettei tradenomin papereilla tee mitään" viestejä.
Täysin samaa mieltä.
Omia lisähuomioita:
-ei koulutus kenestäkään fiksua tee, mutta tuskin kuitenkaan on ihan täys mongoloidi jos saa sen pari sataa ovaria ja gradun kasaan?
-esim. merkonomi, tradenomi tai vaikka LVI-asentaja ei noin tutkintoja sulje pois menestystä uralla, mutta korkealla/sopivalla koulutuksella homma helpottuu ja saa sen mahdollisuuden näyttää taitonsa. Alan paperillakaan ei aina tule kutsua haastatteluun, niin mitenköhän se onnistuu ilman?

Back
Ylös Bottom