Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Ei ollu välttämättä eka kerta kun ois sitä konetta pitäny jäädä putsaamaan työajan jälkeen ja tietenkin ilman korvausta.

Virolaiset on kovia kun työaika loppuu tai tulee tauko niin hilti jää vaikka seinään pystyyn ettei mene ylitöiksi.

Kyllähän tuo voisi periaatteessa mennä vahingontekona läpi jos mylly menee lunastukseen, sama se juokseeko työaika vai ei.

Joopa joo:anssi:. Oon välillä tuuraamassa ja kesätöissä juustolassa ja sielä tapahtuu vastaavaa välillä. Esim. aikataulut mättää ja kymmenien tuhansien juustosatsit uhkaa mennä haaskiolle jos ei jotain saada jäämään ylitöihin. Ei silti kukaan pakota jos ei halua, mutta paskaahan tuosta niskaan tulee jos niin mulkku on. Toki sitten otetaan miehiä toisista tehtävistä siihen hommaan tai soitetaan nimilista läpi, mutta pointti on se että kun 8h tulee täyteen niin työpäivä loppuu, jos ei kiinnosta ylitöihin jäädä.

No tuossahan tuhotaan työnantajan omaisuutta, tai vähintäänkin aiheutetaan ylimääräistä vaivaa sillä et se pitää piikata sieltä irti. Ihan hyvin olis kaveri voinu lopettaa hommansa hetkee aikasemmin ja kipata satsin mieluummin vaikka mäkeen. Sama hommahan olisi jos esim. jätetään koneet työvuoron päättyessä päälle, kun on olevinaan niin kiire et ei kerkee sammuttelemaan niitä. Jos ne koneet sit yön/viikonlopun aikana kosahtaa nii kyl sitä syypäätä etitään sieltä työntekijäpuolelta.

Juuri näin, jos taas työantaja jostain syystä kieltäisi hommien lopettamisen järkevään aikaan, muuttuu asia taas täysin.

Vähän vastaava juttu olisi se, että esim. paperikone (esimerkkinä siksi, että sen alasajo oikeasti vaatii aikaa ja työtä) vaan pysäytettäisin "vetämällä pääkatkaisimesta virrat veks" kun ei seuraavaan vuoroon saakkaan tuuraajaa sairastuneen tilalle.

Eli järkeä saa käyttää myös työntekijä, vaikkei sen tartte talkoita alkaa tekemäänkään. Jos työntekijä ei maksa ylkästä, niin hommat lopetaan senverran aikaisin, että työvälineet pystytään huoltamaan asiallisesti, viemään varastoon tai mitä niille ikinä tartteekaan tehdä.

Joopa joo:anssi:. Oon välillä tuuraamassa ja kesätöissä juustolassa ja sielä tapahtuu vastaavaa välillä. Esim. aikataulut mättää ja kymmenien tuhansien juustosatsit uhkaa mennä haaskiolle jos ei jotain saada jäämään ylitöihin. Ei silti kukaan pakota jos ei halua, mutta paskaahan tuosta niskaan tulee jos niin mulkku on. Toki sitten otetaan miehiä toisista tehtävistä siihen hommaan tai soitetaan nimilista läpi, mutta pointti on se että kun 8h tulee täyteen niin työpäivä loppuu, jos ei kiinnosta ylitöihin jäädä.

Täysin eri asia on haluttomuus jäädä ylitöihin, kuin se ettei työnantajaa nappaa maksaa siitä että työntekijä jää tekemään homman loppuun. Sanotaan vain tyyliin "pidä joskus vapaana kun ehtii". Ei tähän tartte kuitenkaan ruveta, jos se joustaminen ei aidosti toimi molemmin puolin, eli ihan oikeasti niin että myös työantaja tarvittaessa joustaa.

Palkka tällä hetkellä alimmassa palkkaluokassa 1600-1800e/kk.

Painolaitoksessa, pakkaajana.

Palkka tippui lähes puolet sitten paperitehtaalla työskenneltyäni.

Täysin eri asia on haluttomuus jäädä ylitöihin, kuin se ettei työnantajaa nappaa maksaa siitä että työntekijä jää tekemään homman loppuun. Sanotaan vain tyyliin "pidä joskus vapaana kun ehtii". Ei tähän tartte kuitenkaan ruveta, jos se joustaminen ei aidosti toimi molemmin puolin, eli ihan oikeasti niin että myös työantaja tarvittaessa joustaa.

Mulla esimerkiksi taitaa lukea työsopparissa, että tarpeen tullen on _pakko_ tuurata kaveria eli tehdä tavallaan ylitöitä. Sopimus on kunta-alan, joten en tiedä juustoalan soppareista mitään. ;)

Mulla esimerkiksi taitaa lukea työsopparissa, että tarpeen tullen on _pakko_ tuurata kaveria eli tehdä tavallaan ylitöitä. Sopimus on kunta-alan, joten en tiedä juustoalan soppareista mitään. ;)

Toivottavasti palkkasi on sen mukainen, etta on kannatta nut tollaseen lappuun nimi vetaa. Muuten otan osaa kohtaloosi. ;)

Muistaakseni työaikalaissa sanotaan siihen tyyliin, että ylitöihin jäädään työnantajan pyynnöstä, jos työntekijälle sopii. Ylitöihin ei voi siis pakottaa, vaikka työsopimus onkin työsuhteen sitovimpia tekiöitä, niin silti työhön liittyvät lait menevät sen edelle. Myös tuosta ylitöiden maksamisesta on omat sääntönsä sekä siitä kuinka paljon niitä saa teettää.

Ylityö ja hätätyö ovat kaksi eri asiaa.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/hatatyoilmoitus

Eli tuolla voi pakottaa "ylitöihin". Juurikin jos esim. työkaveri ei tule duuniin ja 10min päästä kattilat räjähtää. Työnantajana tosin palkkaisin vain töistä kiinnostuneita henkilöitä, ja pistäisin hommat kesken jättävät takaisin kortistoon. Tai siirtäisin tehtaat motivoituneempiin maihin.

Ylityö ja hätätyö ovat kaksi eri asiaa.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/hatatyoilmoitus

Eli tuolla voi pakottaa "ylitöihin". Juurikin jos esim. työkaveri ei tule duuniin ja 10min päästä kattilat räjähtää. Työnantajana tosin palkkaisin vain töistä kiinnostuneita henkilöitä, ja pistäisin hommat kesken jättävät takaisin kortistoon. Tai siirtäisin tehtaat motivoituneempiin maihin.
Aika harvoin ylityöt ovat sitä laatua, että niitä hätätyösääntöjen varjolla voitaisi teettää. Eikä ainakaan mun mielestä ole motivaatio-ongelmasta kysymys, jos ylitöistä ei esimerkiksi suostuta maksamaan kunnon korvauksia vaan odotetaan niiden hoituvan peruspalkalla tai sitten mulla vaan on helvetin huono motivaatio.

Eikä ihan kaikkea työtä ulkomaillekaan voi siirtää, niin hienolta kuin se varmaan sinusta tuntuisikin.

. Eikä ainakaan mun mielestä ole motivaatio-ongelmasta kysymys, jos ylitöistä ei esimerkiksi suostuta maksamaan kunnon korvauksia vaan odotetaan niiden hoituvan peruspalkalla tai sitten mulla vaan on helvetin huono motivaatio.
Ei välttämättä edes peruspalkalla, koska kaikissa paikoissa ei saa saldoa rahana.

"Ku kello lyö 16.00 niin hilti jää seinään ja juustot kattilaan" asenne on juuri sellainen mitä Suomi ei kaipaa. Onneki aika harvalla oikeasti töissä käyvällä on tuo meininki. Enemmän tuollaista näkee matalapalkkaduunareissa mitkä eivät ikinä pääse elämässään mihinkään, ja itkevät sitä kahvitauoillaan (työajalla). Olen minäkin ollut tehtaalla töissä, missä jengi lopetti hommat 45min aikaisemmin että ehti kunnolla vaihtamaan vaatteet ym. ennen vuoron loppumista. Ja sitten vielä odottamaan 20min kellokoneen äärellä kellokortti vapisten ettei vaan mene ylitöiden puolelle. Muualle on tainneet nekin duunit jo mennä.

Toivottavasti palkkasi on sen mukainen, etta on kannatta nut tollaseen lappuun nimi vetaa. Muuten otan osaa kohtaloosi. ;)

Työsopparista: Työntekijä sitoutuu:

(X) määrättäessä tekemään lisä- ja sunnuntaityötä :(

Paskan möivät. :D Tällä alalla (opettajana) kun läheskään kaikista ylitöistä ei palkkaa makseta.

laura03 sanoi:
Muistaakseni työaikalaissa sanotaan siihen tyyliin, että ylitöihin jäädään työnantajan pyynnöstä, jos työntekijälle sopii. Ylitöihin ei voi siis pakottaa, vaikka työsopimus onkin työsuhteen sitovimpia tekiöitä, niin silti työhön liittyvät lait menevät sen edelle. Myös tuosta ylitöiden maksamisesta on omat sääntönsä sekä siitä kuinka paljon niitä saa teettää.

Koitan pitää mielessä, jos mahottomia vaatimaan ryhtyvät. ;)

Ei välttämättä edes peruspalkalla, koska kaikissa paikoissa ei saa saldoa rahana.

Edellinen palkanmaksaja alkoi selittämään mulle, että enää ei voi ylitöitä pitää koko päivän vapaina vaan kaikki ylimääräiset pitää tasia liukuman avulla. Ilmoittelin aika selkeäsanaisesti, että loppuu joustaminen sitten mun puolelta kokonaan. Kone menee tasan neljältä kiinni ja sillä sipuli. Noh, taisivat tulla järkiinsä kun eivät toista kertaa mulle moista tulleet selittämään. Jos joustetaan niin se jousto pitää olla molempiin suuntiin. Miksikään työnsankariksi en ole ryhtymässä.

Ja mä tein näitä tunteja 1:1 eli mistään kamalan suuresta edusta ei puhuta. Toisaalta mulle kyllä vapaapäivä oli riittävä korvaus.

Edellinen palkanmaksaja alkoi selittämään mulle, että enää ei voi ylitöitä pitää koko päivän vapaina vaan kaikki ylimääräiset pitää tasia liukuman avulla. Ilmoittelin aika selkeäsanaisesti, että loppuu joustaminen sitten mun puolelta kokonaan. Kone menee tasan neljältä kiinni ja sillä sipuli. Noh, taisivat tulla järkiinsä kun eivät toista kertaa mulle moista tulleet selittämään. Jos joustetaan niin se jousto pitää olla molempiin suuntiin. Miksikään työnsankariksi en ole ryhtymässä.

Ja mä tein näitä tunteja 1:1 eli mistään kamalan suuresta edusta ei puhuta. Toisaalta mulle kyllä vapaapäivä oli riittävä korvaus.

Toinen asia on saako saldovapaita pitää silloin kun itseä huvittaisi vai silloin kun työnantajalle sopii.

Tietty kaikki eivät saa edes päättää milloin on kesäloma.

Back
Ylös Bottom