Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Mitä tarkoitat? Tarkoitatko "palkalla" nettoa, ja tulot on bruttoa? Vai saatko jostain muualta lisää tuloja

"Peruspalkan" lisäksi tulee siis tiettyjä lisiä/palkkioita ja etuja. Kuukausipalkka on tainnut nousta n. 75%. Mutta kuten arvata saattaa, vanha liksa ei ollut kummoinen jos se ei noussut seitsämään vuoteen, lukuunottamatta naurettavia indeksikorotuksia.

Meitsi tuli hommiin 7 vuotta sitten suoraan koulun penkiltä vailla mitään työkokemusta. Palkka on noussut tasan 0 kertaa, jos indeksejä ei lasketa, jotka taas menevät inflaatioon, eivätkä riitäkään. :jahas:
IT-alalla oli silloin ~2000 sen verran kova boomi, että tänäkään päivänä aloittavat eivät varmasti saa samoja liksoja kuin silloin.

Onko palkka suhteessa alan palkkoihin tai duunikavereiden palkkoihin? Tietenkin jos firmassa on noin yleisesti paskat liksat, niin aika vaikea se on lähteä pyytämään paljon enemmän kuin samaa duunia vieressä tekevä.

Meitsi tuli hommiin 7 vuotta sitten suoraan koulun penkiltä vailla mitään työkokemusta. Palkka on noussut tasan 0 kertaa, jos indeksejä ei lasketa, jotka taas menevät inflaatioon, eivätkä riitäkään. :jahas:

No sun palkka taitaa silti tänäpäivänä olla vähän eri planeetalta kuin meikäläisen.

Mä puhuin ihan perusduunarin hommista johon ei mitään monen vuoden koulutuksia tarvita eikä sellaista koulutusta edes ole olemassa, siis mistä työstä itse aloitin.

Nyt kun tuntuu joka paikassa haettavan ihmisiä näihin hommiin niin
löytyykö kokemuksi millasta palkkaa nostaa cnc-koneistaja? Tottakai kokemus, ammattitaito ja firma vaikuttaa, mutta jotain viittaa esimerkiksi lähtöpalkasta.

Nyt kun tuntuu joka paikassa haettavan ihmisiä näihin hommiin niin
löytyykö kokemuksi millasta palkkaa nostaa cnc-koneistaja? Tottakai kokemus, ammattitaito ja firma vaikuttaa, mutta jotain viittaa esimerkiksi lähtöpalkasta.
Toi riippuu todella paljon firmasta että mitä maksetaan. Esim. yks kaveri kun katseli uutta duunipaikkaa niin Turussa eräs paja oli valmis maksamaan masimissaan 9e/tunti. Kaverilla on kuitenki jo yli kymmenen vuoden kokemus noista hommista!
Kaveri pääs sit yhteen paikkaan duuniin missä sen alotuspalkka oli hieman yli 12 euroa.(nyt tienaa vähintään 14e + lisät)

Ite tein joskus täs 2000-luvun alussa cnc-sorvilla hommia perisen vuotta, alkupalkka mulla oli siinä 11euron paikkeilla, eikä ollut muuta kokemusta kuin mitä ny amiksessa joskus jotain testaillu.

Ite en kyl alle 11euron menis. riippuu tietty tarjonnasta et onko varaa valita mihin menee!

Toi riippuu todella paljon firmasta että mitä maksetaan. Esim. yks kaveri kun katseli uutta duunipaikkaa niin Turussa eräs paja oli valmis maksamaan masimissaan 9e/tunti. Kaverilla on kuitenki jo yli kymmenen vuoden kokemus noista hommista!
Kaveri pääs sit yhteen paikkaan duuniin missä sen alotuspalkka oli hieman yli 12 euroa.(nyt tienaa vähintään 14e + lisät)

Ite tein joskus täs 2000-luvun alussa cnc-sorvilla hommia perisen vuotta, alkupalkka mulla oli siinä 11euron paikkeilla, eikä ollut muuta kokemusta kuin mitä ny amiksessa joskus jotain testaillu.

Ite en kyl alle 11euron menis. riippuu tietty tarjonnasta et onko varaa valita mihin menee!

Juu, täällä pirkanmaan suunnalla tuntuisi ainakin olevan kysyntää alan osaajille ja koulutus homman aloittamista ajatellen aika lyhyt. Tuon kirjoittamasi perusteella ilmeisesti hommalla ei kuitenkaan millekään älyttömille ansiolle pääse, vaikka kokemustakin olisi.

Tuon kirjoittamasi perusteella ilmeisesti hommalla ei kuitenkaan millekään älyttömille ansiolle pääse, vaikka kokemustakin olisi.
Niin no oon myös kuullut että jossain saisi vähän alle 20e/tunti... Se kyl riippuu firmasta niin paljon.
Kannattaa kysellä monesta eri paikasta niin saa parempaa tietoa palkasta.Niitä paikkoja löytyy paljon missä tarjotaan just joku 9e. Mut niihin ei kukaan ammattiäijä mene!

Toi cnc-koneistajan homma on kyllä ihan mukavaa duunia sen jälkeen kun on oppinu käyttää vehkeitä, eli kannattaa kokeilla.:)

Viime vuodelta jäi kouraan n.45000 kirvesmiehen hommista.

Puhutko nyt ihan pelkästä palkasta vai onko tossa mukana päivärahoja ja km-korvauksia? Jos pelkkää palkkaa, niin kovat on liksat tollakin alalla kun nettoa/kk tulee +3500 €.

Puhutko nyt ihan pelkästä palkasta vai onko tossa mukana päivärahoja ja km-korvauksia? Jos pelkkää palkkaa, niin kovat on liksat tollakin alalla kun nettoa/kk tulee +3500 €.

Se mitä jäi kouraan viime vuodelta. Puolet on päivätyön palkkaa ja puolet iltahommista.
Teen 60-70 tuntia viikossa töitä.

Hmm... Joillekuille se raha kai on sen arvoista että voi käyttää 10h päivässä aikaansa töihin 7 päivää viikossa.

Nuo kilsat ja päivärahat tekee tosiaan ihan törkeesti. Jos on paljon ajoja, niin tuollainen 3500 / kk käteen ei ole mikään ihmeellinen juttu todellakaan. Mutta noissa on sitten yleensä vähintään samanverran noita kilsoja ja päivärahoja mitä palkkaakin. Että aina nuo pitäs eritellä.

Sunnuntait on vapaita ja oon yrittänyt pitää viikollakin yhden illan vapaana. Suurempi motivaattori minulle on se että pidän työstäni, ja iltatyöt on minulle enemmän harrastus, josta nyt sattuu saamaan ihan ok korvauksen.

Kilsakorvauksia ei todellakaan voi laskea mukaan todelliseen palkkaan. Nimikin sanoo, että se on KORVAUS ja kyllähän täällä kaikki saavat liksan näyttämään tähtitieteelliseltä vaikka lastentarhanopettajana kun laittaa menemään sen 90h/ kuukausi ylitöitä.

Kilsakorvauksia ei todellakaan voi laskea mukaan todelliseen palkkaan. Nimikin sanoo, että se on KORVAUS ja kyllähän täällä kaikki saavat liksan näyttämään tähtitieteelliseltä vaikka lastentarhanopettajana kun laittaa menemään sen 90h/ kuukausi ylitöitä.

Aika moni tekee 45 tai 50h/vko ja ilmaiseksi.

Aika moni tekee 45 tai 50h/vko ja ilmaiseksi.

Tuon takia olen hyvin tyytyväinen 36,15 tuntiseen viikkoon n. 17€ tuntipalkalla =) Ei oikein nappaisi ottaa tuohon ~10 tuntia lisää viikkoon vaikka palkka nousisikin.

Ps. ylitöitä tässä talossa ei tunneta, välillä kiireen iskiessä tulee tosin tehtyä liukuman puitteissa muutamia tunteja lisää, mutta sen kanssa vielä voi elää. Ottaa sitten vaikka lomapäivän johonkin kohtaan nililä tunneilla.

Tätä en ole ikinä ymmärtäny. Pitää olla kyllä aika heikko ja munaton ihminen, että ei viitst tai uskalla pyytää korvausta ylitöistä. :curs:

jossain tuo on vaan leivottu siihen perus kk-palkkaan..

jossain tuo on vaan leivottu siihen perus kk-palkkaan..
Niinpä, mutta kannattaa myös muistaa, ettei ylitöitä ole pakko tehdä.

En kyllä ottaisi esim. 500 euroa lisää kk-palkkaan (bruttona ainakaan) jos pitäisi vaihtaa 37,5 tuntiset työviikot vaikka 50 tuntisiksi, mutta jokainen tyylillään.

Back
Ylös Bottom