Pakko ilmottautua, vaikka enää en tee. Olin vähän aikaa 31-vuotiaana asiakasneuvojana call centerissä 9,7e/h = 1500-1600€/kk brutto. Vakituinen sopimus. Kielilisää sai 0,4€/h kun englanniksi pystyi tarvittaessa operoimaan eli ylittyi 10€/h nipinnapin. Koulutusta oli 2xAMK. Niihin koulutusta vastaaviin hommiin päästyäni kaks ekaa työsuhdetta alle 3ke/kk, kolmas menee yli. Mutta ei keskiansioon eikä mediaaniin tilastojen valossa. Tosin pitää tarvittaessa olla edelleen valmis vaihtamaan työnantajia, jos palkkakehitystä ei selkeesti tule. Kai sitä sinne keskiansion tuntumaan pitäisi pystyä kipuamaan peruatehtävissä. Mutta niin entiselle Predatorille, että eihän tekniikan alan asiantuntija- tai esimiestehtävät aina tarkoita korkeaa palkkaa nykyään, vaan se voi olla kohtuullisen matalakin. Ainakin jos kokemusta ei hirveästi ole. Työttömiä on paljon alalla ja semmosia tehtävänimikkeitä, joihin vaaditaan väh insinöörikoulutus, mutta jotka eivät vastaa insinöörinimikettä. Tiiän monta diplomi-inssiä myös noin 3ke/kk palkalla, ei varmaan yllätä että samoista paikoista missä itse amk-inssinä kohtuu matalalla palkalla olin. Järjestyksenvalvojana voi olla esim. kta huomattavasti korkeempi 40h kurssilla. Tai mulla ainakin on ja perustunti lähelle samaa mitä ylempänä toimihenkilönä teollisuudessa. Eli palkan suhteen ei ne kouluvuodet aina välttämättä heti näy.