Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Melko luonnoton asento ja varmaan vaan harvan liikkuvuus edes tohon venyy. Ollaan meinaan MMA:n lukotusotteessa jo, jossa kovimmatkin keskeyttää.
Moni ura päättyy ennen kuin ehtii kunnolla edes alkaa kun nuo olkapäät hajoaa, osoittaa hyvin sen mitä kaikkea se huipulle pääseminen vaatii ammattiurheilussa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai se aina kestäkään. Sama keihäänheittäjillä, on toki vähemmän heittoja mutta monta kertaa painavampi esine.

katso liitettä 250424

katso liitettä 250425
Aika moneen ihmiskeho kuitenki adaptoituu. Voihan näitäki tutkia mikroskoopin alla, ja pistää ihan atomeiks halutessaan. Tutkimuksia lukematta, vaikee kuvitella että tota perinteistä keihäänheittotyyliä voi mitenkään saada ns. ''terveelliseks''. Voin olla väärässäki. Tulee hirvee repäsy varsinki rintaan, jos liike lähtee ihan takaa asti tosi elastisesti. Mä en pysty näkeen, että ihmiskeholla on sinällään juuri mitään asentoja, liikelajuuksia, mitkä on automaattisesti itse kuolema. Joo, jos sun polvilumpiot menee 360 astetta ympäri, ni se on jo vähän... epätavallista 😅 . Kuitenkin. Istuminen, & koneella näpytys on aivan järkyttävää syöpää. Hidas, mutta varma tapa immobilisoida kaikkea maan & taivaan väliltä. Istut vaan perseelläs, ranka lytyssä, ja altistat käden pienet lihakset saatanmoisella staattiselle helvetille. Tuskin vahvistaa yhtään mitään.
 
Olen ammatiltani sähköasentaja, mutta valmistuin 90-luvun alussa pahaan lamaan, niin sen alan töitä ei saanut. Sitten tein metallihommia, olin postissa töissä lajittelussa. Sit autopesulassa, sit ovella ja sitten tuli pakkotoisto.
Oliko posti homma ihan perseestä?
 
Aika outo kärjistys täällä että jokainen tuplaa tai triplaa palkkansa kun työvuodet etenevät. Pätee vain alalle jossa voi edetä eri tehtäviin tai kouluttautua eri titteliin. Perusduunia tekevä ei kyllä palkkaansa nosta muuten kuin ikälisän karttuessa tai yleisten palkankorotusten ansiosta. Ja ne summat lasketaan kympeissä.

Itse asiassa esimerkiksi veden eristys alalla (ja varmasti myös monessa muussa rakennus alan työssä) jo ihan TES:in mukaisilla palkoilla palkka miltei tuplaantuu työ uran edetessä.
Aloitus palkka on tällä hetkellä hieman yli 10€/h ja kymmen vuotta alalla olleen palkka +19€/h työ täsmälleen samaa perus duunari hommaa toisella vaan enemmän kokemusta. Ja tämä siis TES palkoilla. Mutta yleensä hyvät työn tekijät eivät TES palkalla töitä tee vaan tienaavat enemmän.

Tämä ei tietenkään päde kaikilla aloilla, joillain aloilla kun ero aloittavan työntekijän ja kokeneen työntekijän välillä ei ole yhtä iso.
Vaikka joku kaupan kassa, kuukauden kassalla ollut on tuskin sen huonompi työssään kuin 5vuotta kassalla ollut.

Mitä taas yleisesti ottaen ihmisten kuukausi tai vuosi palkkoihin tulee niin sehän on todella paljon kiinni siitä paljonko niitä töitä tekee.
 
Mitä taas yleisesti ottaen ihmisten kuukausi tai vuosi palkkoihin tulee niin sehän on todella paljon kiinni siitä paljonko niitä töitä tekee.
Juuri siksi pitäisi laskea vain peruspalkka normaali tuntimäärillä kun tehdään vertailuja. Koko vertailun pointti kusee jos toinen tekee tuplamäärän tunteja ylitöillä.

Tämä ei tietenkään päde kaikilla aloilla, joillain aloilla kun ero aloittavan työntekijän ja kokeneen työntekijän välillä ei ole yhtä iso.
Turvallisuus alalla ( vartija ) tessin mukainen lähtöpalkka 1699€ ja 7 vuoden ikälisällä 1822€. Eroa huimat 123€. Tuntipalkassa perus 10.49€ ja 7v 11.25 €
Vuoroesimies lisäkään ei ollut muistaakseni kuin reilut 100e kk.

-Kaupan alalla 5v lisä 150e.
-Huoltamo ja ravintolatyöntekijä 5 v lisä 53e.
-Varastoesimies 5v 130e.
-Kuljetusalalla 12v ikälisä 150e 😀

Enemmän on näitä perus duunarin hommia joissa palkka ei nouse tuon vertaa enempää. Mutta se ei tarkoita että homma on paskaa. Jos työ on mieluisa ja palkka riittää ei sen tarttekaan nousta. Kaikkien periaate ei ole yrittää saada jatkuvasti lisää rahaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos työ on mieluisa ja palkka riittää ei sen tarttekaan nousta. Kaikkien periaate ei ole yrittää saada jatkuvasti lisää rahaa.
Tuossa olen ihan samaa mieltä, että työn mieluisuus on kyllä tosi tärkeää. Siellä töissä kuitenkin vietetään aika pirun iso osa elämästä, joten olishan se mukava viihtyäkin siellä. Ja kutsumushommassa palkitsevuutta tulee muutakin kuin rahallista.

Jälkimmäinen lauseesi lienee vähän harhaa enemmän tienaavia kohtaan. Monesti se parempi ansio tulee "sivutuotteena", eivät läheskään kaikki niiden eurojen perässä juokse. Eli kun kehittyy hommassaan, niin etenee ja rahaa tuleekin enemmän. Ja mikäpä sen mukavampaa, jos vielä tykkää työstään.
 
Kertoiko toimitusjohtaja mitään perustetta päätökselleen?
Tuo oli alkuun semmoinen epävirallinen kahvipöytä lausunto. Sittemmin perustellut miten onkaan yksilökohtaisesti jos joku kysyi erikseen. Sitten toisaalta taas pidemmällä saikulla sai tehdä kotoa käsin töitä jos siihen ryhtyi ja esim selkävaivan takia pystyi vähän. Esim ostajat ja muut vastaavat toimihenkilöt jotka muutenkin vain koneen ja puhelimen ääressä koko päivän istuivat. Tai siis käytettiin etätöitä saikun vaihtoehtona. Koronan ehkäisemiseen ei ollut vaihtoehto missään nimessä etätyö.

Ei selkeästi ollut mitään luottoa että hommat voisi hoitua tehokkaasti jos joku ei vahdi koko aikaa vierestä
 
Jälkimmäinen lauseesi lienee vähän harhaa enemmän tienaavia kohtaan. Monesti se parempi ansio tulee "sivutuotteena", eivät läheskään kaikki niiden eurojen perässä juokse. Eli kun kehittyy hommassaan, niin etenee ja rahaa tuleekin enemmän
Pätee vain aloille joissa voi edetä. Jos katsot esim ylläolevaa listaani perus duuneista, ei niissä ole edes tarkoitus edetä minnekään. Työtehtävä sama ikävuosista riippumatta. Itse ainakin tunnen enemmän ihmisiä jotka ovat tehneet aina samaa työtä. Eikä siinä ole mitään väärää. Normaalia. Ei mieluisasta työstä kannata luopua jos työtehtävä muuttuu liian erilaiseksi ja ei niin mieluisaksi. Jos vaikka saat vuoroesimiehenä satkun pari enemmän, kannattaa miettiä onko sen arvoista. Työmäärä voi tuplaantua ( vähintään henkisesti ja stressin muodossa ) ja palkan nousu mitätön. Itse en haluisi omalla alalla edetä esimies asemaan. Sivusta seuranneena aikamoinen painekattila. Kaikki pommittaa viesteillä. Jatkuva sumpliminen työvuorojen kanssa. Vihaisten asiakkaiden valitusten kuuntelu. Päivystys valmius 24/7.
Perus duunarina on hyvä olla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse asiassa esimerkiksi veden eristys alalla (ja varmasti myös monessa muussa rakennus alan työssä) jo ihan TES:in mukaisilla palkoilla palkka miltei tuplaantuu työ uran edetessä.
Aloitus palkka on tällä hetkellä hieman yli 10€/h ja kymmen vuotta alalla olleen palkka +19€/h työ täsmälleen samaa perus duunari hommaa toisella vaan enemmän kokemusta. Ja tämä siis TES palkoilla. Mutta yleensä hyvät työn tekijät eivät TES palkalla töitä tee vaan tienaavat enemmän.

Tämä ei tietenkään päde kaikilla aloilla, joillain aloilla kun ero aloittavan työntekijän ja kokeneen työntekijän välillä ei ole yhtä iso.
Vaikka joku kaupan kassa, kuukauden kassalla ollut on tuskin sen huonompi työssään kuin 5vuotta kassalla ollut.

Mitä taas yleisesti ottaen ihmisten kuukausi tai vuosi palkkoihin tulee niin sehän on todella paljon kiinni siitä paljonko niitä töitä tekee.
Tuossa on järkeä. Teknologiateollisuudessa ei mielestäni ole työntekijä, toimihenkilö tai yth tesseissä kokemusvuosilisää ollenkaan. Eli työkokemuksen mukana palkka ei nouse. Heko-lisään se voi vaikuttaa tai sitten ei, sen voi työnantaja aika mielivaltaisesti pisteyttää. Eli jos on TES-palkoilla töissä niin mikäli muuten ei saa kokemuksen myötä lisää palkkaa, niin automaationa se ei nouse. Eli jos on nihkeä työnantaja niin sitten täytyy "kilpailuttaa itsensä". Duunareillahan ne tes-palkat siellä on 11-17€/h suurinpiirtein, mutta täytyy ottaa huomioon että riippuu tehtävän vaativuusluokittelusta. Sama toimihenkilöillä Vaativuusluokat harvoin nousee, jos työtehtävä ei kokonaan muutu. Ja ylimmillä TVR:illä ei ole yhtäkään työtehtävää, ei ainakaan eräässä +500hlö tehtaassa missä itse olin. Työpaikkailmotuksessa oli mainittu "12-16€/h" , eräs asentaja letkautti "siinä pitäisi olla 12€/h 16 vuotta putkeen".
 
Juuri siksi pitäisi laskea vain peruspalkka normaali tuntimäärillä kun tehdään vertailuja. Koko vertailun pointti kusee jos toinen tekee tuplamäärän tunteja ylitöillä.


Turvallisuus alalla ( vartija ) tessin mukainen lähtöpalkka 1699€ ja 7 vuoden ikälisällä 1822€. Eroa huimat 123€. Tuntipalkassa perus 10.49€ ja 7v 11.25 €
Vuoroesimies lisäkään ei ollut muistaakseni kuin reilut 100e kk.

-Kaupan alalla 5v lisä 150e.
-Huoltamo ja ravintolatyöntekijä 5 v lisä 53e.
-Varastoesimies 5v 130e.
-Kuljetusalalla 12v ikälisä 150e 😀

Enemmän on näitä perus duunarin hommia joissa palkka ei nouse tuon vertaa enempää. Mutta se ei tarkoita että homma on paskaa. Jos työ on mieluisa ja palkka riittää ei sen tarttekaan nousta. Kaikkien periaate ei ole yrittää saada jatkuvasti lisää rahaa.
Jos työpaikka ei vaadi minkäänlaista koulutusta (esim ammattikoulu) tai työkokemusta niin kyllähän silloin palkan hinaaminen ylöspäin on hankalaa. Moni duunari myös tyytyy siihen tuttuun ja turvalliseen työpaikkaan. Se ei ole tietenkään väärin, mutta palkkakehityksen kannalta se voi olla hyvinkin väärin. Jokainen työssäkäyvä haluaa lisää palkkaa ja se on ihan luonnollista. Sen takia PAM ja kaikki muutkin ovat kohta lakossa. Moni 40-50 vuotias haluaisi lisää palkkaa ja sitten kun puhutaan työpaikan vaihdosta niin vastaus on "ei tässä iässä enään viitsi" ja sitten jatketaan itkua työnantajalle.

Ja monikin saattaa tykätä listaamistasi töistä, mutta hyvin harva heistä on tyytyväinen palkkaansa.
 
Tuossa on järkeä. Teknologiateollisuudessa ei mielestäni ole työntekijä, toimihenkilö tai yth tesseissä kokemusvuosilisää ollenkaan. Eli työkokemuksen mukana palkka ei nouse. Heko-lisään se voi vaikuttaa tai sitten ei, sen voi työnantaja aika mielivaltaisesti pisteyttää. Eli jos on TES-palkoilla töissä niin mikäli muuten ei saa kokemuksen myötä lisää palkkaa, niin automaationa se ei nouse. Eli jos on nihkeä työnantaja niin sitten täytyy "kilpailuttaa itsensä". Duunareillahan ne tes-palkat siellä on 11-17€/h suurinpiirtein, mutta täytyy ottaa huomioon että riippuu tehtävän vaativuusluokittelusta. Sama toimihenkilöillä Vaativuusluokat harvoin nousee, jos työtehtävä ei kokonaan muutu. Ja ylimmillä TVR:illä ei ole yhtäkään työtehtävää, ei ainakaan eräässä +500hlö tehtaassa missä itse olin. Työpaikkailmotuksessa oli mainittu "12-16€/h" , eräs asentaja letkautti "siinä pitäisi olla 12€/h 16 vuotta putkeen".
Teknolla se on palvelusvuosilisänä mikä maksetaan kerran vuodessa.

Työsuhteen kesto Lisän laskentakaava
10 mutta ei 15 vuotta 2 x Lkk x KTA
15 mutta ei 20 vuotta 4 x Lkk x KTA
20 mutta ei 25 vuotta 6 x Lkk x KTA
25 vuotta tai enemmän 8 x Lkk x KTA
Lkk on edellisen lomanmääräytymisvuoden lomaan oikeuttavi￾en kuukausien lukumäärä
KTA on tuntipalkkaisella työntekijällä työehtosopimuksen koh￾dassa 15.2 tarkoitettu kolmannen neljänneksen keskitun￾tiansio.
 
Jos työpaikka ei vaadi minkäänlaista koulutusta (esim ammattikoulu) tai työkokemusta niin kyllähän silloin palkan hinaaminen ylöspäin on hankalaa. Moni duunari myös tyytyy siihen tuttuun ja turvalliseen työpaikkaan. Se ei ole tietenkään väärin, mutta palkkakehityksen kannalta se voi olla hyvinkin väärin. Jokainen työssäkäyvä haluaa lisää palkkaa ja se on ihan luonnollista. Sen takia PAM ja kaikki muutkin ovat kohta lakossa. Moni 40-50 vuotias haluaisi lisää palkkaa ja sitten kun puhutaan työpaikan vaihdosta niin vastaus on "ei tässä iässä enään viitsi" ja sitten jatketaan itkua työnantajalle.

Ja monikin saattaa tykätä listaamistasi töistä, mutta hyvin harva heistä on tyytyväinen palkkaansa.
Tottakai palkkojen pitää nousta sitä mukaan kun ruoka ja asuminen kallistuu. Eli normaalia palkannousua. Siitähän se PAM taistelee. Mielestäni ei sen kuulu niin mennä että kokenut saa tuplapalkan junnuun nähden vaikka työtehtävä ihan sama. Kokeneempi ei ole aina parempi työntekijä. Monella motivaatio nolla ja osaavat olla todella vittumaisia työnantajalle. Nuorempi on yhtä arvokas. Ei valita joka asiasta ja intoa löytyy.

Palkannousu on silloin perusteltua jos työnkuva muutuu vaativammaksi.

Tuskin suomalaiset ovat koskaan tyytyväisiä palkkaansa 😀 Vaikka nostetaan tonnilla jokaisen palkkaa, viiden vuoden päästä vaaditaan tonni lisää.
Ps. Itse olen erittäin tyytyväinen palkkaani. Tekisin pienemmälläkin palkalla.
 
Juuri siksi pitäisi laskea vain peruspalkka normaali tuntimäärillä kun tehdään vertailuja. Koko vertailun pointti kusee jos toinen tekee tuplamäärän tunteja ylitöillä.

Minun mielestä taas ei pitäisi puhua kuukausi tai vuosi palkoista ollenkaan, eri työpaikkoja tai aloja verratessa.
Vaan ainoastaan tunti palkasta, se on ainut millä on merkitystä, jokainen voi sitten itse päättää että riittääkö hänelle elämiseen 80h/kk 160h/kk vai täytyykö töitä tehdä 320h/kk.

Meillä minä teen kuukaudessa sen noin 160h ja vaimo joka on korkea koulutettu pääsee suunnilleen samoihin kuukausi tuloihin huomattavasti pienemmällä tunti määrällä.
 
Minun mielestä taas ei pitäisi puhua kuukausi tai vuosi palkoista ollenkaan, eri työpaikkoja tai aloja verratessa.
Vaan ainoastaan tunti palkasta, se on ainut millä on merkitystä, jokainen voi sitten itse päättää että riittääkö hänelle elämiseen 80h/kk 160h/kk vai täytyykö töitä tehdä 320h/kk.

Meillä minä teen kuukaudessa sen noin 160h ja vaimo joka on korkea koulutettu pääsee suunnilleen samoihin kuukausi tuloihin huomattavasti pienemmällä tunti määrällä.
Teen keskimäärin 144h/kk töitä ja tuntipalkalla laskettuna vuosiansioni olisivat 38 000€. Todelliset vuosiansiot olivat kuitenkin 65 000€(ilman ylitöitä) eli voinko ilmoittaa kuitenkin palkkani olevan alle suomen mediaanin?
 
Minun mielestä taas ei pitäisi puhua kuukausi tai vuosi palkoista ollenkaan, eri työpaikkoja tai aloja verratessa.
Vaan ainoastaan tunti palkasta, se on ainut millä on merkitystä, jokainen voi sitten itse päättää että riittääkö hänelle elämiseen 80h/kk 160h/kk vai täytyykö töitä tehdä 320h/kk.

Meillä minä teen kuukaudessa sen noin 160h ja vaimo joka on korkea koulutettu pääsee suunnilleen samoihin kuukausi tuloihin huomattavasti pienemmällä tunti määrällä.
Vai että pelkkä tuntipalkka ratkaisee... Eikö mahdolliset vuoro/haittalisät? Loma kta on ainut järkevä kta mitä pitää verrata omasta mielestä..
 
Teen keskimäärin 144h/kk töitä ja tuntipalkalla laskettuna vuosiansioni olisivat 38 000€. Todelliset vuosiansiot olivat kuitenkin 65 000€(ilman ylitöitä) eli voinko ilmoittaa kuitenkin palkkani olevan alle suomen mediaanin?

Vai että pelkkä tuntipalkka ratkaisee... Eikö mahdolliset vuoro/haittalisät? Loma kta on ainut järkevä kta mitä pitää verrata omasta mielestä..

Tottakai kaikki lisät, päivärahat, ylityö korvaukset, kulu korvaukset, ruokarahat, puhelin, auto jne. Kuka mitäkin saa Edut vaikuttaa työstä käteen jäävään rahaan.

Mutta eri alojen perus palkkoja vertailtaessa niitä ei pitäisi ottaa huomioon kun osalla aloilla ei makseta mitään noista joillain jotakin jossain jotain toista jne. Ne eivät ole osa perus palkkaa, ja vaikea keskenään verrata.
 
Back
Ylös Bottom