Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Myyntihommat ovat parhaimmillaan helppoa rahaa , pahimmillaan ihan vitun perseestä. Pitää päästä firmaan jolla on hyvät tuotteet ja paljon asiakkaita. Silloin työ on helppoa, lähinnä joutuu vastaamaan teknisiin kysymyksiin. Sitten jos joutuu itse kainalohiessä etsimään asikkaita ja tuotteista kukaan ei ole ennen kuullut niin ei ole helppoa
Sepä se. Eli valitaan vain ne hyvät myyntityöt ja taivas odottaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikeesti aikamoista kusetusta on joissain firmoissa. 5,5v oli ekasta AMK-tutkinnosta kun onnistuin työllistymään ja sekin paikka eri maakunnasta. Toisen tutkinnon olin käynyt välissä lisäksi. Ja joo ei ala kolmosella täälläkään kk-palkka vaikka vakinaistettiin. Ylemmän toimihenkilön tilalle palkattiin samoilla vastuilla alemmaksi toimihenkilöksi 1000€/kk pienemmällä palkalla eikä työnkuva ja vastuut vastaa enää yhtään työnimikettä. Ja se ylempi toimihenkilö oli 10v kokemuksella ja mulla muutaman viikon perehdytys kun siirrettiin määräaikaisesta sijaisuudesta siihen. No toivottavasti löytyy pian muita vaihtoehtoja. Tuntuu että heitettiin halvalla tekemään kaikki mahdolliset työt välittämättä paskaakaan yksilötason hyvinvoinnista. Sitten varmaan seuraava "nuori" inssi tilalle jolla ei vaihtoehtoja ole, jolle halvalla päälliköt sysäävät omat hommansa niin pitkään, että mitta täyttyy. Se määräaikainen sijaisuus tosin oli hyvin orgsnisoitu, johon alunperin menin. Ja työmäärä vastasi edes jollakin tasolla palkkausta.
Kuulostaa kyllä omalta työltä. Nuori ja halpa inssi jonka niskaan vaan kaadettu kaikki paska. Toivottavasti löytyy uus homma mahdollisimman nopeasti. Mitta on kyllä aika täynnä..
 
Kuulostaa kyllä omalta työltä. Nuori ja halpa inssi jonka niskaan vaan kaadettu kaikki paska. Toivottavasti löytyy uus homma mahdollisimman nopeasti. Mitta on kyllä aika täynnä..
Teen baarityötä (JV) viikonloppusin sivutyönä, niin aika usein asiakkaat ihmettelee miksi, että mahtaa olla palkka tosi pieni vrt. inssin hommiin. Totuushan on että huomattavasti parempaan KTA:han pääsen tällä hetkellä 40h kurssin vaativalla työllä ja ilman lisiäkin on jo samoissa tuntiliksa. Eipä tuota oo kehannu sanoa, että ei ole yhtään parempi vaan päinvastoin.

Toivottavasti löydät työnantajan joka arvostaa. Onhan tuo perseestä, vastuita on ja vuosia opiskellut, mutta korvaus heikko. Näyttäähän tämä näköjään yleisempääkin olevan tekniikan alalla nykyään.
 
Jos palkka on paskaa ja se ei pyytämällä nouse, niin ei sinne duuniin kannata jäädä. Kylmästi vaan shoppailemaan työnantajia. Parhaimpana vuotena mulla ollut 4 eri työnantajaa ja jokaisen vaihdon kohdalla joko palkka tai edut parantuneet.
 
Jos palkka on paskaa ja se ei pyytämällä nouse, niin ei sinne duuniin kannata jäädä. Kylmästi vaan shoppailemaan työnantajia. Parhaimpana vuotena mulla ollut 4 eri työnantajaa ja jokaisen vaihdon kohdalla joko palkka tai edut parantuneet.
Minä luulen, että esimerkiks tässä ketjussa valittaneilla, itseni mukaanlukien on haku päällä koko ajan. Mutta eipä se niin yksinkertaista ole upgreidata sitä työnkuvaa ja palkkaa, jos ei kokemusta ole paljon tai hyviä suhteita. Toki mahdollisuudet työpaikanvaihtoon on jo vuodenkin esimies ja/tai asiantuntijatyökokemuksella ihan eri mitä nollakokemuksella. Mutta joo itse olen ainakin niin paljon huonopalkkaisia töitä tehnyt, että ei todellakaan ole tarvetta työnantajia mielistellä, mikäli ei kunnioiteta.
 
Väsyttävää kyllä tämä työnhaku ja haastattelut pidemmän päälle. Viimeisimmässä ajatelin että sain osaavan kuvan itsestä annettua niin kysyivät vielä loppuun, että todellako kyseiseen hommaan haluan töihin kun jo esimies hommaa ja DI koulutus taustalla. Ilmeisesti lähes kokematon AMK insinööri tainnut heillä targettina alunperin olla. Ei se sekään hyvä jos katsotaan "ylipäteväksi" ja epäillään alusta alkaen että tuo henkilö ei varmasti pitkään hommassa pysy.

Toki vastaavaa olen itsekin katsonut kun rekrynnyt porukkaa töihin, johon otetaan parturikampaajan koulun käyneet siinä missä vain lukion käyneetkin. Jos vastavalmistunut insinööri hakenut ko hommiin ja etsinnässä pidempi aikainen tekijä, niin eipä siitä inssistä jaksa uskoa että pitkään talossa pysyy palkkatasolla jota tarjotaan. Paljon varmempi valinta joku pitkään työttömänä ollut ja samalla paikkakunnalla asunut jos vielä sorminäppäräksi paljastuu koe ajalla. Todnäk ko hommiin paljon pidempiaikainen valinta.



Sitten vielä näistä omista haastatteluista jatkoon jos pääsee niin seuraava askel käydä toisessa haastattelussa paikan päällä. Minun tapauksessa kohteet 300-500km päässä. Pahimmillaan jos ei silti tule valituksi niin kyllä ärsyttää ajella pitkin suomea ja ottaa palkattomia vapaapäiviä noita reissuja varten. Jospa ei montaa kertaa tarvitsisi ravata.

Yksi paikka kysyi suoraan paikan päälle mutta onneksi järjestyi teams kautta ensin. Ei kiinnosta ajella enennkuin puolin ja toisin jonkunlaisen tarkemman kuvan saa hommista ja tekijästä.
 
Väsyttävää kyllä tämä työnhaku ja haastattelut pidemmän päälle. Viimeisimmässä ajatelin että sain osaavan kuvan itsestä annettua niin kysyivät vielä loppuun, että todellako kyseiseen hommaan haluan töihin kun jo esimies hommaa ja DI koulutus taustalla. Ilmeisesti lähes kokematon AMK insinööri tainnut heillä targettina alunperin olla. Ei se sekään hyvä jos katsotaan "ylipäteväksi" ja epäillään alusta alkaen että tuo henkilö ei varmasti pitkään hommassa pysy.

Toki vastaavaa olen itsekin katsonut kun rekrynnyt porukkaa töihin, johon otetaan parturikampaajan koulun käyneet siinä missä vain lukion käyneetkin. Jos vastavalmistunut insinööri hakenut ko hommiin ja etsinnässä pidempi aikainen tekijä, niin eipä siitä inssistä jaksa uskoa että pitkään talossa pysyy palkkatasolla jota tarjotaan. Paljon varmempi valinta joku pitkään työttömänä ollut ja samalla paikkakunnalla asunut jos vielä sorminäppäräksi paljastuu koe ajalla. Todnäk ko hommiin paljon pidempiaikainen valinta.



Sitten vielä näistä omista haastatteluista jatkoon jos pääsee niin seuraava askel käydä toisessa haastattelussa paikan päällä. Minun tapauksessa kohteet 300-500km päässä. Pahimmillaan jos ei silti tule valituksi niin kyllä ärsyttää ajella pitkin suomea ja ottaa palkattomia vapaapäiviä noita reissuja varten. Jospa ei montaa kertaa tarvitsisi ravata.

Yksi paikka kysyi suoraan paikan päälle mutta onneksi järjestyi teams kautta ensin. Ei kiinnosta ajella enennkuin puolin ja toisin jonkunlaisen tarkemman kuvan saa hommista ja tekijästä.
Joo ja ikävä se on tekosyitä kehittää, että saisi vapaata. Valitettavasti joutuu monissa firmoissa sen jälkeen silmätikuksi, jos rehellisesti menee myöntämään, että on kartoittamassa muita työmahdollisuuksia ja ramppaa haastatteluissa. Eri toten pienemmissä kaupungeissa tai todella syrjässä korpimaakunnissa töissä kun on. Siellä on se mentaliteetti, että kaikin keinoin pyritään sitomaan työntekijöitä, kun niitä on haastavaa ylipäätään löytää. Vaikka lähinnä paikalliset on niitä jotka pysyy kun vaihtoehtoja ei välttämättä ole ja kauempaa tulleet eivät ole tulleetkaan jäädäkseen.
 
Joo ja ikävä se on tekosyitä kehittää, että saisi vapaata. Valitettavasti joutuu monissa firmoissa sen jälkeen silmätikuksi, jos rehellisesti menee myöntämään, että on kartoittamassa muita työmahdollisuuksia ja ramppaa haastatteluissa. Eri toten pienemmissä kaupungeissa tai todella syrjässä korpimaakunnissa töissä kun on. Siellä on se mentaliteetti, että kaikin keinoin pyritään sitomaan työntekijöitä, kun niitä on haastavaa ylipäätään löytää. Vaikka lähinnä paikalliset on niitä jotka pysyy kun vaihtoehtoja ei välttämättä ole ja kauempaa tulleet eivät ole tulleetkaan jäädäkseen.


Joo teidän kanssa samaa mieltä. Ne haastattelut vie pirusti aikaa. Ensin 1-2 teams haastattelua jotka kestävät 1-2 tuntia. Sitten viikon hiljaisuus ja uusi haastattelu paikan päällä. Sitten paikan päällä huomaa että jaahas eivät kuitenkaan etsi mun kaltaista tyyppiä koska olet jutellut rekrypuolen ja jonkun toimihenkilön kanssa jotka eivät lopullista päätöstä tee.

Samat asiat käydään läpi joka vitun kerta. Sen lisäksi psykologiset testit. Mitä sä todellisuudessaosaat on ihan sama
 
Joo teidän kanssa samaa mieltä. Ne haastattelut vie pirusti aikaa. Ensin 1-2 teams haastattelua jotka kestävät 1-2 tuntia. Sitten viikon hiljaisuus ja uusi haastattelu paikan päällä. Sitten paikan päällä huomaa että jaahas eivät kuitenkaan etsi mun kaltaista tyyppiä koska olet jutellut rekrypuolen ja jonkun toimihenkilön kanssa jotka eivät lopullista päätöstä tee.

Samat asiat käydään läpi joka vitun kerta. Sen lisäksi psykologiset testit. Mitä sä todellisuudessaosaat on ihan sama
Sitkeesti vaan - ajanmyötä haastatteluihin voi kehitellä omat rutiinit, joilla niistä uskoo selviävänsä tuskattomammin - ainahan voi vaikka kysyä, josko sen palkkaavan esimiehen saisi jo siihen ensimmäiseen haastatteluun mukaan. Joissakin lafkoissa kun on sellainen outo tapa, että pistetään heti ekana joidenkin teknisten janareiden hiillostettavaksi ja se on hakijan kannalta monella tavoin epäsuotuisa tilanne eikä tarjoa mahdollisuutta saada omille kysymyksille vastauksia.
Ja pidemmälle haastattelureissulle lähtiessä kannattaa ehdottomasti selvitellä, voisiko koko jäljelläolevan haastatteluputken vetäistä saman päivän aikana läpi. Monesti nämä ovat ihan vain järjestelykysymyksiä ja bonuksena päätöskin on tiedossa huomattavasti nopeammin. Jos oikein onnistaa, siinä voi päästä nautiskelemaan työpaikkaravintolan geneerisistä lounasantimistakin haastattelijan piikkiin - siihenkin voi suhtautua joko välttämättömänä pahana tai sitten loistavana mahdollisuutena käydä uudelleen asioita läpi, jotka aiemmasta haastattelusta jäivät vaivaamaan.
 
Sitkeesti vaan - ajanmyötä haastatteluihin voi kehitellä omat rutiinit, joilla niistä uskoo selviävänsä tuskattomammin - ainahan voi vaikka kysyä, josko sen palkkaavan esimiehen saisi jo siihen ensimmäiseen haastatteluun mukaan. Joissakin lafkoissa kun on sellainen outo tapa, että pistetään heti ekana joidenkin teknisten janareiden hiillostettavaksi ja se on hakijan kannalta monella tavoin epäsuotuisa tilanne eikä tarjoa mahdollisuutta saada omille kysymyksille vastauksia.
Ja pidemmälle haastattelureissulle lähtiessä kannattaa ehdottomasti selvitellä, voisiko koko jäljelläolevan haastatteluputken vetäistä saman päivän aikana läpi. Monesti nämä ovat ihan vain järjestelykysymyksiä ja bonuksena päätöskin on tiedossa huomattavasti nopeammin. Jos oikein onnistaa, siinä voi päästä nautiskelemaan työpaikkaravintolan geneerisistä lounasantimistakin haastattelijan piikkiin - siihenkin voi suhtautua joko välttämättömänä pahana tai sitten loistavana mahdollisuutena käydä uudelleen asioita läpi, jotka aiemmasta haastattelusta jäivät vaivaamaan.


Käytännössä hommat ovat menneet niin että rekry soittaa ja sovitaan teamshaastattelu. Tämä vaihe on vitun turha. Ensinnäkin nämä henkilöt eivät ymmärrä alasta mitään, no okei heidän tehtävä on päästä eroon henkilöistä jotka ihmisinä eivät ole sopivia. Ideana on se että jokaisen vaiheen jälkeen tippuu porukkaa pois joten tämä prosessi vie aikaa.
Itselle ei jää mitään käteen paitsi viimeisestä haastattelusta.
Ymmärrän että prosessi vie aikaa mutta silti vituttaa kun vuosilomasta käytetty viikko haastatteluihin.
 
Minulla olisi töissä mahdollisuus tehdä etätöitä 1kk/vuosi ulkomailla. Mietin, että voisi olla kivaa mennä kuukaudeksi talvipakkasia pakoon etelään etätöihin. Onko kukaan tehnyt tätä?
 
Minulla olisi töissä mahdollisuus tehdä etätöitä 1kk/vuosi ulkomailla. Mietin, että voisi olla kivaa mennä kuukaudeksi talvipakkasia pakoon etelään etätöihin. Onko kukaan tehnyt tätä?
Mä oon käyny vähän lyhyempiä, tykkäsin, varautuu etukäteen jotain voi käydä kattelee työpäivinä ja muita juttuja vapaapäivinä eläminenhän siellä on lähes ilmaista, samalla rahalla ku suomessa teet ruokaa käyt siellä ulkona. Suosittelen.
 
Minulla olisi töissä mahdollisuus tehdä etätöitä 1kk/vuosi ulkomailla. Mietin, että voisi olla kivaa mennä kuukaudeksi talvipakkasia pakoon etelään etätöihin. Onko kukaan tehnyt tätä?
Oon ollut 3kk pätkän etätöissä Espanjassa. Voisi jossain vaiheessa samanlaisen setin käydä jossain muualla.
 
Mä oon käyny vähän lyhyempiä, tykkäsin, varautuu etukäteen jotain voi käydä kattelee työpäivinä ja muita juttuja vapaapäivinä eläminenhän siellä on lähes ilmaista, samalla rahalla ku suomessa teet ruokaa käyt siellä ulkona. Suosittelen.

Missäpäin olit?
 
Missäpäin Espanjaa? Mietin ite Barcelonaa tai Marbellaa tms. Barcelona varsinkin on ihan älyttömän kiva paikka.
Olin Benalmadenassa, siinä Malagan melkeen naapurissa. Barcelonassa en oo koskaan käynyt, ehkä se vois olla seuraava

Tuliko veroseuraamuksia työnantajalle?
Ei tullut. En muista kuinka kauan tuolla olisi saanut virallisesti olla ilman byrokratiahelvettiä, mutta kävin muutenkin siinä puolivälissä reissua viikonloppureissun takasin Suomessa niin sillä sai kellon takas alkuun :D
 
Kattelin tuossa vaihtoehtoja ja tuli kolme erilaista vaihtoehtoa mieleen. Pitää katsoa miten onnistuu.

1) Firenzen läheltä jostain pikkukaupungista kämppä. Varmaan turistikauden ulkopuolella saa halvalla, kun ottaa 1kk vaikka pienestä hotellista tms. Ottaisin 1vk lomaa molempiin suuntiin ja ajaisin autolla sinne ja takaisin. Autolla pääsisi sitten liikkumaan helposti Firenzeen töiden jälkeen ja vkl voisi tehdä iskut Roomaan, Amalfin rannikolle, Milanoon/Como-järvelle ja Rivieralle.

2) Barcelona tai joku pienempi kaupunki siitä vierestä. Barcelonasta joku Barcelonetta tms. ja voisi käydä rannalla joka päivä tai joku Tossa de Mar tai Sitges, mistä voisi mennä junalla Barcelonaan halutessaan.

3) Marbella/Malaga tai joku pieni kaupunki sieltäpäin. Olisi aurinkoa ja voisi olla rannalla joka päivä. Voittaisi loskavitutuksen Suomessa anytime.

4) Bangkok. Olen fanittanut paria tiktokkaajaa, jotka tekee etätöitä siellä ja näyttäisi saavan tosi hienon condon vuokralle pilvenpiirtäjästä halvalla. Voisi elää kuin kuningas sen kuukauden.
 
Eilen tuli käytyä työhaastattelussa. Puhelu tuli muutaman tunnin päästä ja sain paikan. Toimiala vaihtuu ja vielä yksityiseltä julkiselle. Julkisella puolella en ikinä ole töissä ollut joten saas nähdä miten homma lähtee etenemään. No joka tapauksessa olen todella tyytyväinen, palkka nousi 2800e/kk -> 3850e/kk ja työmatka lyheni 50km suuntaansa noin 15km suuntaansa.
 
Back
Ylös Bottom