Mun mielestä pitäis olla avointa palkkakeskustelu duunissa. Jos joku saa enempi liksaa niin pitäis motivoida muita olemaan ahkerampi ja sitä kautta ansaitsemaan palkankorotus. Mutta ei vaan toimi koska ihmiset on niin kateellisia ja pohjimmiltaan inhottavia toisilleen.
Kavereiden kanssa tulee huudettua avoimesti palkat. Tosin nyt kolmatta vuotta verotettava ansio iltalehdessä, niin eipä sitä keskustelua voi välttää. Harva tulee suoraan siitä keskustelemaan, muutama vittuilee, suurin osa supisee piilossa. Muutama hyvä kaveri antaa aidosti tykkää ja tsempit.
Tämä asenne tuntuu omien kokemuksien mukaan onneksi hieman häipyvän nuoremman väestön keskuudesta. En ansaitse sellaisia summia, että juuri kateutta herättäisin, mutta kyllä tuon ilmapiirin aistii muutenkin. Hirveän monella, varsinkin yli 4-kymppisillä, tuntuu olevan täysin vieras käsitys siitä, miksi ja millä perusteilla palkkaa maksetaan. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että palkan pitäisi olla sidottu työn vittumaisuuteen, titteliin tai johonkin muuhun mielikuvaan, sekä ikään. On siis täysin kohtuutonta, jos joku nuorempi henkilö saa enemmän liksaa - ja tätä asetelmaa ei muuta, vaikka nuorempi kaveri tekisi 3 kertaa enemmän työtä ja saisi vain 20 % enemmän palkkaa.
Monet työkaverit ovat sellaisia, jotka menevät todella vaikeaksi, jos aletaan puhumaan palkan suuruudesta. Olivat sitten hyvä- tai huonotuloisia. Omassa kaveripiirissäni on kyllä oltu asiassa aika avoimia ja yleensäkin asenne on ollut sellaista, että jos joku saa enemmän, niin voi siihen tulla kommentti: "Saisinpa itsekin noin hyvää palkkaa", mutta enemmän ihaillen kuin kateellisena. Eli hyvässä hengessä menty. Sen olen huomannut, että yleisesti kateelliset saavat huonompaa palkkaa ja vaikuttavat muillakin elämän osa-alueilla kyrpiintyneemmiltä, eli eipä voi sanoa, että kävisi kateeksi. Siksi olen itsekin koittanut kaveripiirissä jakaa asennetta, että missään nimessä ei kannata olla kateellinen, koska siitä ei seuraa itselle mitään hyvää.
Sori, meni OT:ksi.