Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun mielestä pitäis olla avointa palkkakeskustelu duunissa. Jos joku saa enempi liksaa niin pitäis motivoida muita olemaan ahkerampi ja sitä kautta ansaitsemaan palkankorotus. Mutta ei vaan toimi koska ihmiset on niin kateellisia ja pohjimmiltaan inhottavia toisilleen.
Kavereiden kanssa tulee huudettua avoimesti palkat. Tosin nyt kolmatta vuotta verotettava ansio iltalehdessä, niin eipä sitä keskustelua voi välttää. Harva tulee suoraan siitä keskustelemaan, muutama vittuilee, suurin osa supisee piilossa. Muutama hyvä kaveri antaa aidosti tykkää ja tsempit.

Tämä asenne tuntuu omien kokemuksien mukaan onneksi hieman häipyvän nuoremman väestön keskuudesta. En ansaitse sellaisia summia, että juuri kateutta herättäisin, mutta kyllä tuon ilmapiirin aistii muutenkin. Hirveän monella, varsinkin yli 4-kymppisillä, tuntuu olevan täysin vieras käsitys siitä, miksi ja millä perusteilla palkkaa maksetaan. Monet tuntuvat olevan sitä mieltä, että palkan pitäisi olla sidottu työn vittumaisuuteen, titteliin tai johonkin muuhun mielikuvaan, sekä ikään. On siis täysin kohtuutonta, jos joku nuorempi henkilö saa enemmän liksaa - ja tätä asetelmaa ei muuta, vaikka nuorempi kaveri tekisi 3 kertaa enemmän työtä ja saisi vain 20 % enemmän palkkaa.

Monet työkaverit ovat sellaisia, jotka menevät todella vaikeaksi, jos aletaan puhumaan palkan suuruudesta. Olivat sitten hyvä- tai huonotuloisia. Omassa kaveripiirissäni on kyllä oltu asiassa aika avoimia ja yleensäkin asenne on ollut sellaista, että jos joku saa enemmän, niin voi siihen tulla kommentti: "Saisinpa itsekin noin hyvää palkkaa", mutta enemmän ihaillen kuin kateellisena. Eli hyvässä hengessä menty. Sen olen huomannut, että yleisesti kateelliset saavat huonompaa palkkaa ja vaikuttavat muillakin elämän osa-alueilla kyrpiintyneemmiltä, eli eipä voi sanoa, että kävisi kateeksi. Siksi olen itsekin koittanut kaveripiirissä jakaa asennetta, että missään nimessä ei kannata olla kateellinen, koska siitä ei seuraa itselle mitään hyvää.

Sori, meni OT:ksi.

Siinä mielessä provikkapalkka olisi reiluin vaihtoehto, teet paremman tuloksen niin saat enemmän palkkaa. Tuntuu välillä siltä että ihmiset kuvittelevat että kaikki tienaavat enemään kuin mitä ne todellisuudessa tienaavat, varsinkin myyntialalla pitää kyllä olla aika kova jos haluaa tienata. Meidän firmassa on ilmapiiri muuttunut sen jälkeen kun joku nämä asiat puheeksi, enkä yhtään ihmettele kuin sain kuulla paljon ne tienaavat. Kyllä oon sitä mieltä että en halua avoimesti puhua mun palkasta koska asia ei kuulu mulle. Sopimuksessa lukee summa niin kuin kaikkien sopimuksessa. Voi itse tutkia netistä paljon muut tienaavat ja päätellä siitä onko palkka kohdillaan. Työmotivaatio yleensä laskee jos tietää että joku tienaa enemmän eikä ole palkankorotuksia tulossa ja niin kuin kirjoitin niin ei niitä aina tulekaan

Myyntihommissa provikka on se juttu. Tietty ihan uran alkuvaiheessa vähän hankalaa, jos ei ole oikein asiakaskuntaa js ns. perusvarmaa myyntiä.
Itse olen vaimon ura tässä nyt >15v seurannut ja alussa oli kovasti kiinteän palkan kannalla ja oli hammastenkiristelyä, kun työnantaja halusi provikkapalkalle. Kuitenkin pitkässä juoksussa provikka (ilman kattopalkkaa) on se keino suuriin ansioihin. Vuosipalkka on nyt jo muutamia vuosia ollu tota Iltasanomatasoa (eli >100te, ihan reilustikin). Kiinteällä palkalla tosta saisi vain haaveilla. Tietty toi provikka aihettaa myös sen että töitä tulee helposti tehtyä illat pitkät, kun kaikki näkyy omassa pussissa. Varsinkin nyt viiime vuosina hommaa on ollu liiankin kanssa.

Jengi kyräilee aina. Mun työpäivät on suurinpiirtein 05:45->14:45. Yleensä tulee safkattua työpisteellä ja ainoa tauko on vartin kävely lounaan jälkeen. Ne jotka tulee kympiksi töihin, ottaa tunnin lounastauon ja lähtee kotio ennen viittä jaksavat vittuilla, että nyt jo muka oot kotio lähdössä ja pitävät laiskana.

Esimiehenkin kanssa piti vääntää työajoista pitkä tovi ennen kuin se tajus paljonko saan aikaiseksi ja tuleeko niitä muodollisia tunteja. Tämä esimiehen kanssa vääntö tosin sen jälkeen, kun joutu sanomaan ettei pysty enää tekemään 12h työpäiviä ja pakko himmata alaspäin. Melkeen 2v pysty tosin ylläpitämään hulluutta ennen kuin hyytyi pää kokonaan.

Tohon jos tunkis sekaan vielä palkkakateuden niin en tiedä olisko henkisesti kovin terve työpaikka.

Se saa joka pyytää. Tässä taannoin kehotin laittaan pyyntiin vajaat 10 % lisää mitä tarjottiin ja ukaasi, että ei vajaata päivää.

Tulos, maksettiin mitä pyydettiin ja muut saa tehdä vajaata päivää.

Jos oot hyvä, niin sillon pitää pyytää sen oman taidon mukaan.

Se saa joka pyytää. Tässä taannoin kehotin laittaan pyyntiin vajaat 10 % lisää mitä tarjottiin ja ukaasi, että ei vajaata päivää.

Tulos, maksettiin mitä pyydettiin ja muut saa tehdä vajaata päivää.

Jos oot hyvä, niin sillon pitää pyytää sen oman taidon mukaan.

Totta. Toisinaan vaan vaatii myös firman vaihtoa, koska suurissa firmoissa palkkapolitiikka on usein todella jäykkää. Ei firman vaihtamisessa mitään vikaa kyllä ole.

Brankkari, euroja tulee vajaa 40k vuodessa. Peruspalkka surkea, mutta lisät nostaa summaa mukavasti.
Työajat koen itse hyvinä :) Työvuoroja (24h kerralla) on 7-8 kpl kuukaudessa, niin ehtii puuhastella kaikenlaista vapaapäivinä.

Myyntihommissa provikka on se juttu. Tietty ihan uran alkuvaiheessa vähän hankalaa, jos ei ole oikein asiakaskuntaa js ns. perusvarmaa myyntiä.
Itse olen vaimon ura tässä nyt >15v seurannut ja alussa oli kovasti kiinteän palkan kannalla ja oli hammastenkiristelyä, kun työnantaja halusi provikkapalkalle. Kuitenkin pitkässä juoksussa provikka (ilman kattopalkkaa) on se keino suuriin ansioihin. Vuosipalkka on nyt jo muutamia vuosia ollu tota Iltasanomatasoa (eli >100te, ihan reilustikin). Kiinteällä palkalla tosta saisi vain haaveilla. Tietty toi provikka aihettaa myös sen että töitä tulee helposti tehtyä illat pitkät, kun kaikki näkyy omassa pussissa. Varsinkin nyt viiime vuosina hommaa on ollu liiankin kanssa.
Joo mutta kun ei ole mitään tietoa siitä että paljon realistisesti pystyy myymään. Nuo sun mainitsemat summat ovat harvinaisia mutta rippuu alasta tietenkin, myytkö villasukkia tai vaikkapa lääkkeitä.

Kyl se myyntialalla melkein tuotteesta riippumatta on tosiasia että hyvä myyjä provikkapalkalla tienaa enemmän ku kuukausipalkalla. Ite en enää kiinteää kuukausipalkkaa vois kuvitellakkaa, ainakaa ennen ku asuntolainat yms on makseltu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyl se myyntialalla melkein tuotteesta riippumatta on tosiasia että hyvä myyjä provikkapalkalla tienaa enemmän ku kuukausipalkalla. Ite en enää kiinteää kuukausipalkkaa vois kuvitellakkaa, ainakaa ennen ku asuntolainat yms on makseltu.

Mulla yritysmyynnissä pohja+kannustinjärjestelmä. Toki hoidan projekteja ym myös. Itselle tämä käy todella hyvin, pohja on hyvä ja kannustimissa 40% katto. Toki en kiellä - ehk provikalla pääsisi kovempiin mutta pohja luo tämänhetkiseen elämääni niin paljon varmuutta, että se soveltuu minulle ehdottomasti provikkaa paremmin. Jos tilanne olisi minullakin se, että lainat ym makseltu niin provikkaa voisin kokeilla

Mulla yritysmyynnissä pohja+kannustinjärjestelmä. Toki hoidan projekteja ym myös. Itselle tämä käy todella hyvin, pohja on hyvä ja kannustimissa 40% katto. Toki en kiellä - ehk provikalla pääsisi kovempiin mutta pohja luo tämänhetkiseen elämääni niin paljon varmuutta, että se soveltuu minulle ehdottomasti provikkaa paremmin. Jos tilanne olisi minullakin se, että lainat ym makseltu niin provikkaa voisin kokeilla
No joo tuommonen toki voi kans olla hyvä, mutta että pelkkä kiinteä kuukausipalkka? Eihän se motivoi myymään.

Joo en ottaisi kiinteää kuukausipalkkaa.

EDIT: tai no, sehän riippuu summasta ;)
No joo, kyllä itekki jos vaikka 7k/kk sais ja työajat ois semmoset että aina viimestään klo 16 pääsis lähteen kotiin ja työmatka olis max 20min nii voisin harkita :LOL: Nykyinen työ kun on niin iltapainotteista vaikka tunteja ei älyttömästi viikkotasolla tulekaan.

Tosiaan tarkoitin tolla provikalla jonkinlaista pohja + provikkayhdistelmää.
Vaimolla on just tollainen. Joku 4te pohja + provikka ilman kattoa. Parhaat kuukaudet tänäkin vuonna provikkaa 10te+. Kummasti motivoi tollainen mahdollisuus, varsinkin, kun kauppaa tulee, kun vaan jaksaa tehdä...

Kyllä tossakin useampi vuosi meni, jolloin provikka oli kiinteää osaa pienempi, mutta nyt viime vuosina on homma mennyt ihan toiseen suuntaan...

Onko täällä porukalla antaa viitteitä paljon voisi pyytää vastavalmistuneena tutalaisena uudesta työstä? SAP-kokemusta on 4 vuotta ihan varastosta myynti- ja ostopuoleen. PK-seudulla varmaan muutaman satasen enemmän kuukaudessa. Toki etätyömahdollisuus painaa, jopa enemmän kuin satanen kuussa. Oma vahuus mobiilipuoli ja SAP Fiorit ym.

Liitoltahan löytyy niitä vastavalmistuneen aloituspalkkoja ja tilastoja eri koulutusalojen palkoista. Niitä tarkempaa yleispätevää palkkahaitaria kukaan tuskin osaa antaa.

Liiton tulokset perustuvat kyselytutkimuksiin, jotka ovat yleensä aika railakkaasti yläkanttiin. Mutta ihan hyvin voi pyytää liiton suositusta, mutta älä ihmettele, jos sitä ei tule.

Suositut

Back
Ylös Bottom