Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Konetekniikan puolella riittää ainakin työpaikkoja niin paljon, että saa oikein valita. Pitäisi tosin ympäristöteknisellä puolellakin olla ainakin isommissa kaupungeissa. Eri asia sitten, jos hakee töitä kaukana jostain kaupungista, niin varmasti onkin haasteita.

Ympäri Suomen olen hakenut. Ammattibarometrin mukaan näyttäisi olevan neutraali tilanne suurimmassa osassa maata tällä alalla, mutta täällä Pohjois-Savossa kylläkin näyttää olevan työnhakijoista ylitarjontaa. Kyllä mä jotenkin uskon, että konetekniikan koulutuksella paremmat mahikset kun työpaikkoja niin paljon enemmän. Ainakin kaverit on ihan hyvin työllistyneet sillä koulutuksella. Ei enää paljon uskoa ole tällä koulutuksella työllistymiseen, kun on tehnyt satoja hakemuksia ja saldona muutama haastattelu, joissa todettu melko suoraan, että kokemuksen puutteeseen kaatuu. Ja on kaikki maholliset työllistymishankkeet käynyt läpi, että hyvin tarkkaan viilattu asiakirjat. Ei ole siitäkään kiinni etteikö töitä osaisi hakea. Parhaat mahikset on tietysti sellaisiin sijaisuuksiin kaupungeilla esim, joissa edellytys että on ollut vähintään 3kk työttömänä työnhakijana te-toimistossa. Mutta kummasti niihinkin sen 30-40 hakijaa paikkaa kohti on aina löytynyt.

Nyt kyllä hain UPM:lle oppisopimuskoulutukseen (esimieskoulutus), mutta siinäkin saisi tähdet olla kohdallaan kun kai noin 10% hakijoista pääsee sisään. Hieman nyt tuuriakin kaipaisin näissä hakujutuissa. Ei ole muutamaan vuoteen tuntunut puhaltavan kuin vastatuulta joka tuutista.

Ympäri Suomen olen hakenut. Ammattibarometrin mukaan näyttäisi olevan neutraali tilanne suurimmassa osassa maata tällä alalla, mutta täällä Pohjois-Savossa kylläkin näyttää olevan työnhakijoista ylitarjontaa. Kyllä mä jotenkin uskon, että konetekniikan koulutuksella paremmat mahikset kun työpaikkoja niin paljon enemmän. Ainakin kaverit on ihan hyvin työllistyneet sillä koulutuksella. Ei enää paljon uskoa ole tällä koulutuksella työllistymiseen, kun on tehnyt satoja hakemuksia ja saldona muutama haastattelu, joissa todettu melko suoraan, että kokemuksen puutteeseen kaatuu. Ja on kaikki maholliset työllistymishankkeet käynyt läpi, että hyvin tarkkaan viilattu asiakirjat. Ei ole siitäkään kiinni etteikö töitä osaisi hakea. Parhaat mahikset on tietysti sellaisiin sijaisuuksiin kaupungeilla esim, joissa edellytys että on ollut vähintään 3kk työttömänä työnhakijana te-toimistossa. Mutta kummasti niihinkin sen 30-40 hakijaa paikkaa kohti on aina löytynyt.

Nyt kyllä hain UPM:lle oppisopimuskoulutukseen (esimieskoulutus), mutta siinäkin saisi tähdet olla kohdallaan kun kai noin 10% hakijoista pääsee sisään. Hieman nyt tuuriakin kaipaisin näissä hakujutuissa. Ei ole muutamaan vuoteen tuntunut puhaltavan kuin vastatuulta joka tuutista.
Toi ympäristotekniikka on siitä vähän hankala, että on aika suppea ala. Ton takia meidän koulussa ainakin aika moni ottaa vähintään yhden modulin konetekniikan kursseja. Avaa ovia aika paljon, kun voi niihinkin hommiin hakea. Toi UPM, tai muut vastaavat yritykset voi olla tosiaan paras mahdollinen sauma. Toki niihin on kanssa ihan helvetisti hakijoita. Helpoiten tietty töitä saa, kun tuntee oikeita ihmisiä. Jotain hyötyä siitäkin, että on opiskelujen aikana ravannu bileissä ja tutustunut ihmisiin :LOL:

Toi ympäristotekniikka on siitä vähän hankala, että on aika suppea ala. Ton takia meidän koulussa ainakin aika moni ottaa vähintään yhden modulin konetekniikan kursseja. Avaa ovia aika paljon, kun voi niihinkin hommiin hakea. Toi UPM, tai muut vastaavat yritykset voi olla tosiaan paras mahdollinen sauma. Toki niihin on kanssa ihan helvetisti hakijoita. Helpoiten tietty töitä saa, kun tuntee oikeita ihmisiä. Jotain hyötyä siitäkin, että on opiskelujen aikana ravannu bileissä ja tutustunut ihmisiin :LOL:

Joo suhteiden puute/verkostoitumisen puute paha vika kun ekaa työpaikkaa etsii. Kyllä minullekin opiskeluaikana ehdittiin luvata varmaan työpaikkaa heti kun paperit saan koulusta, mutta sekin meni jäihin itsestä riippumattomista syistä. Siis firman sisäisiin riitoihin. Nuo tyhjät lupaukset, jos jotkut katkeroittaa eniten. Kyllä ei tarvii mulle enää lupailla yhtään mitään ennenkuin on asiakirjat pöydällä mustekynän kera.

Oon aina ollut sitä mieltä, että saisi olla vielä reippaasti korkeampikin tuo palkka. Sen verran vaativaa ja vastuullista hommaa on. Tämä näin yleisesti, toki riippuu paljon erikoisalasta ja tehtävistä.

noin 450 kiloa ortopedeillä ja neurokirurgeilla 500 k jenkeissä. Toki siellä koulutus on oikeasti kovaa ja lekurit joutuu itse makseleen vakuutukset et ihan suoraan ei voi noita verrata, mutta onhan tämä erikoista.

On se kyllä karua Suomessa tämä verotus. "Hirveet" palkat ja puolet nyysitään jo kättelyssä :)

Tottakai kaikki raha mulle heti. Mutta ootko miettinyt millasta olis jos verottaja ei veis puolia hyvätulosilta? Tarkottais, että ei verotuloja ja kaikki huolehtikoon ittestään noin koulutuksen, terveydenhuollon ym suhteen. Työttömillä ei olis mitään ja köyhät olis köyhiä. Rikkaat muuttais vartioituihin rikkaiden alueisiin ja köyhät eläis slummeissa ja elättelis ittes ryöstelemällä koska muuta tuloa ei olis. Ja nämä periytyisi.

Maksan mieluusti ison määrän veroja sen vuoksi että sillä elätetään jotain sossupummia niin sossupummin ei tarvi elää ryöstelemällä. Ja jos sikiää niin pummin lapsella on mahdollisuus menestyä kun näkee hyvätuloisten luokkakavereiden elämää ja haluaa opiskella ahkerasti koska siihen on yhtäläinen mahdollisuus. Muutamassa maassa olen matkustellut, missä valtion verotuloista ei makseta köyhille mitään ja rikkaat on rikkaita niin on ne helvetin paskoja maita. Armanin ristiretkestä voi kattella millanen meno. Eikä vero kuitenkaan negatiivinen ole. Mitä enempi bruttoa niin sitä enempi nettoa.

Noniin, se lässytyksestä. Viime vuonna sama kuin edellisenä eli pari euroa alle 160k. Veroja vitusti. Tälle vuodelle ei yhtään ulkomaanpäivää ja vähän jälkimaksuja edelliseltä työnantajalta niin 100k taitaa just mennä rikki.

noin 450 kiloa ortopedeillä ja neurokirurgeilla 500 k jenkeissä. Toki siellä koulutus on oikeasti kovaa ja lekurit joutuu itse makseleen vakuutukset et ihan suoraan ei voi noita verrata, mutta onhan tämä erikoista.

Ei ne amerikanpetterit juuri sen kummempia ole koulutukseltaan tai taidoiltaan. Tienaavat kyllä enemmän ja osa paljon enemmän, siellä enemmän painaa vaakakupissa henkilön nimi ja osaaminen palkkauksessa. Suomessa lääkäri kuin lääkäri, mitä osaavampi ja koulutetumpi, niin yhtä helposti korvattavissa toisella kuin osaamaton ja kouluttamaton. Mutta jenkeissä lomaa on myös se 2 viikkoa vuodessa, työpäivät helposti sen 12h ja enemmänkin, tutuilta kuultuna.

Minä työskentelen näistä (työolot/tunnit/lomat) syistä mielummin kotimaassa ja maksan ne verot millä minunkin köyhästä duunarisuvusta on päässyt lääkikseen, saanut sen vietyä läpi ja erikoistuttua siihen alaan mihin haluaa.

Helpoiten tietty töitä saa, kun tuntee oikeita ihmisiä. Jotain hyötyä siitäkin, että on opiskelujen aikana ravannu bileissä ja tutustunut ihmisiin :LOL:

Joo suhteiden puute/verkostoitumisen puute paha vika kun ekaa työpaikkaa etsii..

Tuota olen kanssa joskus miettinyt, että kun on pitkään muninut samassa työpaikassa ja ala on Suomessa todella pieni niin, että suhteiden ja osittain myös erikoisosaamisen hyöty uutta duunia etsiessä olisi aika kyseenalainen, niin siinä voisi kyllä olla aika epätoivoista lähteä uutta paikkaa metsästämään vain hakemuksia ympäriinsä lähettämällä, jos sellainen tilanne tulisi eteen. Suunnitelmia hommien vaihtamiselle ei sinänsä varsinaisesti ole, mutta mistäs sen ikinä tietää, mitä elämässä ja maailman kovin epästabiilissa menossa voi tulla eteen. Verkostoituminen on muutenkin ollut minulle aina kirosana, kun olen tällainen epäsosiaalinen ja mielellään syrjässä pysyvä paskiainen.

Konetekniikan puolella riittää ainakin työpaikkoja niin paljon, että saa oikein valita.

Tämä on se ainoa valopilkku, vaikka varsinaiseen valinnanmahdollisuuksien runsauteen en luottaisi juurikaan. Toinen plussa on ehkä se, että olen valmistautunut kuunatsien maailmanvalloitukseen opettelemalla heidän kielensä riittävän hyvin kyetäkseni kommunikoimaan sillä varsin sujuvasti ja kun Suomestakin on firmoilla paljon yhteyksiä Keski-Eurooppaan, jossa kuunatsikielellä on edelleen etunsa pelkkään englantiin verrattuna, niin siitä voisi olla jopa todellista hyötyä jos alkaisi uusia hommia hakea.

Ei ne amerikanpetterit juuri sen kummempia ole koulutukseltaan tai taidoiltaan. Tienaavat kyllä enemmän ja osa paljon enemmän, siellä enemmän painaa vaakakupissa henkilön nimi ja osaaminen palkkauksessa. Suomessa lääkäri kuin lääkäri, mitä osaavampi ja koulutetumpi, niin yhtä helposti korvattavissa toisella kuin osaamaton ja kouluttamaton. Mutta jenkeissä lomaa on myös se 2 viikkoa vuodessa, työpäivät helposti sen 12h ja enemmänkin, tutuilta kuultuna.

Minä työskentelen näistä (työolot/tunnit/lomat) syistä mielummin kotimaassa ja maksan ne verot millä minunkin köyhästä duunarisuvusta on päässyt lääkikseen, saanut sen vietyä läpi ja erikoistuttua siihen alaan mihin haluaa.

Joo, jenkkilän lekureiden ja etenkin päivystävien alojen lääkäreiden ja residenttien viikotuntimäärät on aivan sairaita. Oikeasti sairaita. Kyllä siinä tuntipalkkakin toki kutistuu roimasti.

Jaksamista Siimalle. Tuttua juttua. Valmistumisen jälkeen ekan työpaikan saaminen on välillä todella vaikeaa ja taas ensimmäinen työpaikka on tosi tärkeä. Tuli itsekin vietettyä aikanaan hetki limbossa ja pahintahan tuo on psyykkeelle, kun epävarmuus painaa päälle eikä ole mitään tietoa, että jatkuuko tilanne kuukauden, vuoden vai kuinka kauan. Sen verran lohtua, että sitten, kun se eka työpaikka sieltä ennemmin tai myöhemmin tärähtää, niin riittää, että tekee hommansa kunnolla, niin jatkossa ei ole enää ongelmia. Eikä tarvitse olla pitkään töissä, niin aiempi stressaus aiheesta häviää ihan täysin ja jatkossa hajoilee siitä, että palkka on liian pieni, vaikka se on kymmenkertainen siihen nähden, kun kituutti nollabudjetilla nuudeleita järsien työttömänä opiskelijana ilman tukia. Moni kaveri on myös tuon kokenut ja valitettavan yleistä.

Aiemmasta verotuskeskustelusta kannattaa muistaa, että Suomessahan osa veroista on naamioitu ei-veroiksi. Eli ensinnäkin viralliseen veroprosenttiin ei taideta tilastoissa laskea TYEL-maksuja ymv., eikä varsinkaan työnantajan sivukuluja, jotka lähtevät palkasta jo ennen kuin se näkyy palkkakuitissa bruttopalkkana. Eli jos TYEL-maksujen kanssa veroprossa on 48 %, niin todellisuudessa tuo lienee lähempänä 60 %:ia, vaikka virallisen veroprosentin mukaan tuossa tilanteessa veroprossa on alle 40. En nyt muista ulkoa työnantajan sivukulujen suuruutta.

Sivutaan nyt sen verran palkkakeskusteluakin, että itsellä alkoi toissapäivänä uusi soppari. Nyt on n. 3 vuotta työkokemusta ja bruttopalkka Suomessa 37,5h työviikolla vähän vajaa n. 3800 €/kk + lomarahat yms. Tällä hetkellä kuitenkin pitkällä ulkomaankomennuksella. Työaikaa ei lasketa, mutta lienee keskiarvona vähän yli 40h/viikko ja lisineen nettopalkka enemmän kuin Suomessa brutto. Teknologiateollisuudessa jonkinlainen yhdistelmä asiantuntijan ja projektipäällikön apukäden hommaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Amerikanpalkat on päällepäin isoja monella alalla/alueella, mutta yllättävän iso osa tuloista voi mennä lasten päiväkoteihin/kouluun/vakuutuksiin ja tietty paikasta riippuen asumiseen. Natiiveilla vielä isot opintolainatkin maksettavana. Väittäisin, että perheellinen saa suomessa paremman elintason kuin amerikassa, sinkulla ja suomessa koulut käyneellä asia on toinen.

Jaksamista Siimalle. Tuttua juttua. Valmistumisen jälkeen ekan työpaikan saaminen on välillä todella vaikeaa ja taas ensimmäinen työpaikka on tosi tärkeä. Tuli itsekin vietettyä aikanaan hetki limbossa ja pahintahan tuo on psyykkeelle, kun epävarmuus painaa päälle eikä ole mitään tietoa, että jatkuuko tilanne kuukauden, vuoden vai kuinka kauan. Sen verran lohtua, että sitten, kun se eka työpaikka sieltä ennemmin tai myöhemmin tärähtää, niin riittää, että tekee hommansa kunnolla, niin jatkossa ei ole enää ongelmia. Eikä tarvitse olla pitkään töissä, niin aiempi stressaus aiheesta häviää ihan täysin ja jatkossa hajoilee siitä, että palkka on liian pieni, vaikka se on kymmenkertainen siihen nähden, kun kituutti nollabudjetilla nuudeleita järsien työttömänä opiskelijana ilman tukia. Moni kaveri on myös tuon kokenut ja valitettavan yleistä.

Aiemmasta verotuskeskustelusta kannattaa muistaa, että Suomessahan osa veroista on naamioitu ei-veroiksi. Eli ensinnäkin viralliseen veroprosenttiin ei taideta tilastoissa laskea TYEL-maksuja ymv., eikä varsinkaan työnantajan sivukuluja, jotka lähtevät palkasta jo ennen kuin se näkyy palkkakuitissa bruttopalkkana. Eli jos TYEL-maksujen kanssa veroprossa on 48 %, niin todellisuudessa tuo lienee lähempänä 60 %:ia, vaikka virallisen veroprosentin mukaan tuossa tilanteessa veroprossa on alle 40. En nyt muista ulkoa työnantajan sivukulujen suuruutta.

Sivutaan nyt sen verran palkkakeskusteluakin, että itsellä alkoi toissapäivänä uusi soppari. Nyt on n. 3 vuotta työkokemusta ja bruttopalkka Suomessa 37,5h työviikolla vähän vajaa n. 3800 €/kk + lomarahat yms. Tällä hetkellä kuitenkin pitkällä ulkomaankomennuksella. Työaikaa ei lasketa, mutta lienee keskiarvona vähän yli 40h/viikko ja lisineen nettopalkka enemmän kuin Suomessa brutto. Teknologiateollisuudessa jonkinlainen yhdistelmä asiantuntijan ja projektipäällikön apukäden hommaa.

Vahva komppaus tähän. Kyllä on lanttu ollut kovalla koetuksella minullakin viimeiset kaksi vuotta. Kaikki pilvilinnat on romuttunut, sitä kun aina kuvitteli, että kun käy koulut tunnollisesti ja on halua/motivaatiota, että se riittää tässä yhteiskunnassa turvaamaan normaalin elintason. Mutta nyt kun 30v jo uhkaavasti lähestyy, niin on tavallaan hyväksynyt sen, että pitää yrittää pelata korttinsa niin, että pääsisi opiskelemaan toista tutkintoa. Vaikka valmistumisen aikoihin totesin, että en opiskele enää ikinä siis ainakaan pidemmästi mihinkään tutkintoon. Lyhyemmät koulutukset erikseen. Siinäkin kun yritti 3-vuorotyötä ja opiskelua yhdistää viimeisinä vuosina, niin eipä siitä opiskelusta mitään tullut. Hammasta purren maaliin kuitenkin, mutta en kyllä toista kertaa vastaavaa yhdistelmää tee, kun 3-vuorotyö vie unet meikäläisellä ja terveyden ajan kanssa sitä kautta. Mutta tuo vartijan ammatti ja monimuotototeutuksena aikuiskoulutus olisi ajatustasolla parempi ratkaisu. Ja velkaa en opiskeluun enää koskaan ottaisi, se on vittumaista ollut pätkä- ja osa-aikatyöläisenä tai kokonaan työttömänä yrittää lainoja maksella pois. Edelleenkin on osa maksamatta. Varsinkin kun nämä työt, mitä yleensä helppo saada ilman koulutusta/ts. johon kuka tahansa elämänkoululainen pääsee, niin se palkkataso ei päätä huimaa. Jos ei työn luonnekaan usein. Myyntihommat nyt olis semmosia, joilla vois tienata ilman koulutusta, mutta oma luonne ei yhtään sovellu siihen niin jo ajatustasolla mahdottomuus minkään kaupittelu. Kerran olen hodareita yrittänyt myydä epätoivon partaalla ja se loppui oma-aloitteisesti kahteen keikkaan, kun ei siitä mitään tullut. Tietynlainen häpeä essu päällä mainostaa jotain hodareita ihmisille ostoskeskusten parkkiksilla ja sitten vielä kun ruma mörökölli, niin ei ihme ettei ihmiset lähesty.

Portsarina muutama huvittava tilanne sattunut; kerran hissiasentaja ja rekkamies tuli keulimaan ammateillaan ja vittuilivat, että kävisit sinäkin kouluja niin ei tartteis täällä seistä. Mitäpä siihen pysty sanoman, muutakun että oon minä enemmän kouluja käynyt kuin te :ROFLMAO:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niin, tämän vuoden brutto tulee olemaan varmaan siinä ~140-150te, käteen jää ehkä se puolet, aika näyttää.

Mulla on kohta viitisen vuotta lisensiaatiksi valmistumisesta ja keskiarvo vuosiansioista on noin 74 000€. Oon tehnyt erikoistumista eteenpäin siten että parin vuoden päästä pitäisi olla erikoislääkärin paperit. Työtunteja en oo laskenut, oon tottunut tekemään melko ahkerasti töitä ja lomat on jäänyt vähiin. Mun peruspalkka sairaalassa on alle 4 tonnia kuussa.

Mulla on kohta viitisen vuotta lisensiaatiksi valmistumisesta ja keskiarvo vuosiansioista on noin 74 000€. Oon tehnyt erikoistumista eteenpäin siten että parin vuoden päästä pitäisi olla erikoislääkärin paperit. Työtunteja en oo laskenut, oon tottunut tekemään melko ahkerasti töitä ja lomat on jäänyt vähiin. Mun peruspalkka sairaalassa on alle 4 tonnia kuussa.

12 vuotta valmistumisesta ja 4,5 vuotta erikoislääkärinä.

Vanhoja selailin ja onpahan meidän taloudessa tulot nousseet vuodesta 2011...

Tänä vuonna taitaa olla lopputulema joku 180-190te. Ihan en ole vaimon tuloissa vaan 55/45% menee prossat vaimon hyväksi :)
Vuosi eteenpäin ja aika vauhti ollut päällä. Talouden tulot näyttäis tänä vuonna asettuvan. 230te tasolle. Aika kovaa on mennyt... vaikea uskoa, että en vuonna tästä nousisi enää. Ennemmin uskon että putoaa tonne 200te hujakoille. Vaan en valita :) nyt on ensi kertaa elämässä se tilanne, että rahoja ei vain yksinkertaisesti saa menemään (vaikka yritystä välillä onkin. Tänäkin vuonna yksin ulkomaan reissuihin poltettu varmaan 20te+) , vaan omaisuus kasvaa aika tahtia.

Valmistavan teollisuuden konsultointia teen itse ja vaimo myyntihommissa B2B puolella. Viimeiset 15v oon tehnyt hommia Suomen ulkopuolelle. Nytkin projekti o ollut vuoden alusta on n. 2000km etelään/kaakkoon kotoa.
Yli 10v tehnyt kotia käsin hommia + pakolliset matkat workshoppeihin jne. 20-50 matkapäivää tulee vuodessa. Ei mitenkään liikaa. Tai toi 50 alkaa jo olemaan siinä rajoilla itselle,

Paljonkohan kannattaisi pyytää b2b myyjän duunista (ei provisio, firmassa +200 työntekijää eli aika iso yritys). Kokemusta mulla n 5v. Olin itse ajatellut että vähän yli 3k.

Mitä mieltä olette siitä että työpaikalla keskustellaan palkoista? Itsellä vain huonoja kokemuksia ja yritän välttää näitä keskusteluja

Mitä mieltä olette siitä että työpaikalla keskustellaan palkoista? Itsellä vain huonoja kokemuksia ja yritän välttää näitä keskusteluja

Mun mielestä pitäis olla avointa palkkakeskustelu duunissa. Jos joku saa enempi liksaa niin pitäis motivoida muita olemaan ahkerampi ja sitä kautta ansaitsemaan palkankorotus. Mutta ei vaan toimi koska ihmiset on niin kateellisia ja pohjimmiltaan inhottavia toisilleen.
Kavereiden kanssa tulee huudettua avoimesti palkat. Tosin nyt kolmatta vuotta verotettava ansio iltalehdessä, niin eipä sitä keskustelua voi välttää. Harva tulee suoraan siitä keskustelemaan, muutama vittuilee, suurin osa supisee piilossa. Muutama hyvä kaveri antaa aidosti tykkää ja tsempit.

Mun mielestä pitäis olla avointa palkkakeskustelu duunissa. Jos joku saa enempi liksaa niin pitäis motivoida muita olemaan ahkerampi ja sitä kautta ansaitsemaan palkankorotus. Mutta ei vaan toimi koska ihmiset on niin kateellisia ja pohjimmiltaan inhottavia toisilleen.
Kavereiden kanssa tulee huudettua avoimesti palkat. Tosin nyt kolmatta vuotta verotettava ansio iltalehdessä, niin eipä sitä keskustelua voi välttää. Harva tulee suoraan siitä keskustelemaan, muutama vittuilee, suurin osa supisee piilossa. Muutama hyvä kaveri antaa aidosti tykkää ja tsempit.
Jos joku vittuilee sulle sen takia että tienaat enemmään niin se vittuilu kohdistuu ihan väärään henkilöön. Jotkut saa neuvoteltua hyvän palkan heti alussa osa taas ei ja olen huomannut että se on vaikeaa jälkeenpäin mitä nyt olen muita katsonut. Tietenkin työnantajalla pitää olla joku syy nostaa sitä palkkaa ja kaikki ei ymmärrä sitä. Ymmärrän kyllä sen että jos yksi saa palkankorutuksen niin muutkin seuraa perässä ja sitä kukaan työnantaja ei halua. Tämän takia ei kannata palkoista puhua koska siitä ei seuraa mitään hyvää ja joka paikassa on niitä jotkaa tienaavat liian vähän

Suositut

Back
Ylös Bottom