Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Marraskuusta lähtien täysipäiväinen urheiluhieroja ja nyt tammi-helmi ensimmäiset yli 3000e kk (miinus tilavuokra 250e/kk). Päivät keskimäärin tällä hetkellä 5h tunnin ruokatauon kanssa . Mukavaa huomata, että melko köykäisellä koulutuksellakin voi tienata ihan ok. Tavoitteena parin vuoden sisään tällä suosiolla nostaa tuntitaksaa ja saada melko lyhyillä (4-6h) päivillä sinne 4000e. 8 tunnin työpäivät ei koskaan ole napannut ja kun tajusin ettei lääkäriksi minusta ole niin tämä ollut aika sopiva valinta.

Marraskuusta lähtien täysipäiväinen urheiluhieroja ja nyt tammi-helmi ensimmäiset yli 3000e kk (miinus tilavuokra 250e/kk). Päivät keskimäärin tällä hetkellä 5h tunnin ruokatauon kanssa . Mukavaa huomata, että melko köykäisellä koulutuksellakin voi tienata ihan ok. Tavoitteena parin vuoden sisään tällä suosiolla nostaa tuntitaksaa ja saada melko lyhyillä (4-6h) päivillä sinne 4000e. 8 tunnin työpäivät ei koskaan ole napannut ja kun tajusin ettei lääkäriksi minusta ole niin tämä ollut aika sopiva valinta.
Omalla firmalla vai toisella töissä? Brutto vieraalta vai omasta nostettu palkkaa bruttona 3 000? Tuntiliksaa kun tässä vaan jäin pohtimaan.

Omalla firmalla vai toisella töissä? Brutto vieraalta vai omasta nostettu palkkaa bruttona 3 000? Tuntiliksaa kun tässä vaan jäin pohtimaan.

Omalla firmalla kuntosalin yhteydessä. En maksa mitään prosentteja salille, vain vuokran 22 neliön huoneesta. En nosta palkkaa mistään kun maksut tulee suoraan käyttötilille (ja käteisellä) :D eli kaikki on palkkaa. Jos perustaisin yritystilin sieltä velotettaisiin naurettavia lisämaksuja. Otan 45€ tunti, se olisi 4h työllä 5pv viikossa 3780 (kun keskimäärin 21 työpäivää kuussa), mutta kun kaikki asiakkaat läheskään ei ole 60min, yleisin mulla on 45min (35€).

Eikö vakuutusmyyjänä IF/Tapiola jne kannata hommata vain kavereita autoliikkeistä, jotka myyvät sinun edustamasi vakuutuksen eteenpäin? Saa kohtalaiset volyymit helpolla.

Omalla firmalla kuntosalin yhteydessä. En maksa mitään prosentteja salille, vain vuokran 22 neliön huoneesta. En nosta palkkaa mistään kun maksut tulee suoraan käyttötilille (ja käteisellä) :D eli kaikki on palkkaa. Jos perustaisin yritystilin sieltä velotettaisiin naurettavia lisämaksuja. Otan 45€ tunti, se olisi 4h työllä 5pv viikossa 3780 (kun keskimäärin 21 työpäivää kuussa), mutta kun kaikki asiakkaat läheskään ei ole 60min, yleisin mulla on 45min (35€).

Ei kovin kauaa todennäköisesti pankki anna sun käyttötilin kautta pyörittää, kun huomaavat että käyt säännöllisesti tallettamassa rahaa. Ei se yritystilikään silti kallis ole. Yrittäjänä tarvit pakollisen yelin tuohon, mikä syö osan liksasta. Jos haluaa lähellekään palkansaajaa vastaavan sosiaaliturvan, pitää yel-työtulo asettaa 25-27 tonnin väliin (googlen mukaan koulutetun hierojan keskivuosiansio), jolloin aloittavan yrittäjän vuosimaksu on karvaa vaille 5000€. Lisäksi muita kulujakin kertyy huomaamatta (mm. kirjanpito jos et itse tee). Yrittäjän on virheellistä ajatella liikevaihto palkaksi, vaikka kulut olisikin pienet.

Ei kovin kauaa todennäköisesti pankki anna sun käyttötilin kautta pyörittää, kun huomaavat että käyt säännöllisesti tallettamassa rahaa. Ei se yritystilikään silti kallis ole. Yrittäjänä tarvit pakollisen yelin tuohon, mikä syö osan liksasta. Jos haluaa lähellekään palkansaajaa vastaavan sosiaaliturvan, pitää yel-työtulo asettaa 25-27 tonnin väliin (googlen mukaan koulutetun hierojan keskivuosiansio), jolloin aloittavan yrittäjän vuosimaksu on karvaa vaille 5000€. Lisäksi muita kulujakin kertyy huomaamatta (mm. kirjanpito jos et itse tee). Yrittäjän on virheellistä ajatella liikevaihto palkaksi, vaikka kulut olisikin pienet.

Ehkä olisi syytä palkata kirjanpitäjä, jos meinaa verot ja eläkemaksut unohtua laskelmista.

Ei muutakun pitkää uraa! Suosittelen kuitenkin himan perehtyyn verotukseen vielä. Varmuudeksi.

Parasta tosin alkaa jo nyt laittaan sukanvarteen tulevaisuuden varalta, jos pitkään alalla meinaat viihtyä.

Ehkä olisi syytä palkata kirjanpitäjä, jos meinaa verot ja eläkemaksut unohtua laskelmista.
Älä nyt sentäs. Ei sillon enään 3000 e kuukausiliksaa saa.

Heh :D tämä on usein se kommentti minkä saan kun kerron mitä tienaan. Toisille se sattuu sydämeen, että tällanen duunari vähällä työllä tosiaan tienaa ihan ok. Tiilistä olen pankin kanssa jutellut ja sanoivat, että suosittelevat yritystiliä, mutta pakollinen se ei ole. En ole yrittäjää tavannut joka maksaisi yeliä sen mukaan mitä palkka oikeasti on. Hierojan keskiansio on monissa paikoissa juuri tuollainen kun moni paahtaa isoilla fysioyrityksillä 30-40% provikalla. Hyvän diilin tehneet tosiaan tienaavat huomattavasti enemmän. Paska homma on tosiaan siinä jos on esim. kipeä, hirveästi sairaspäivärahaa ei tule. Eläkepäiväni turvaan ihan muilla jutuilla kuin yeliä maksamalla :) älä siitä huolehdi. Ja niin kirjanpidon tekee ilmaiseksi sukulaismies jolla oma tilitoimisto.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Et sää voi olla tosissas. Sanoisin täys trolliks, mutta kun on sulla jo muutama kirjotus takana.

Ei helvetti :D

Ja ei muuta kun pitkää uraa tosiaan!

Heh :D tämä on usein se kommentti minkä saan kun kerron mitä tienaan. Toisille se sattuu sydämeen, että tällanen duunari vähällä työllä tosiaan tienaa ihan ok. Tiilistä olen pankin kanssa jutellut ja sanoivat, että suosittelevat yritystiliä, mutta pakollinen se ei ole. En ole yrittäjää tavannut joka maksaisi yeliä sen mukaan mitä palkka oikeasti on. Hierojan keskiansio on monissa paikoissa juuri tuollainen kun moni paahtaa isoilla fysioyrityksillä 30-40% provikalla. Hyvän diilin tehneet tosiaan tienaavat huomattavasti enemmän. Paska homma on tosiaan siinä jos on esim. kipeä, hirveästi sairaspäivärahaa ei tule. Eläkepäiväni turvaan ihan muilla jutuilla kuin yeliä maksamalla :) älä siitä huolehdi. Ja niin kirjanpidon tekee ilmaiseksi sukulaismies jolla oma tilitoimisto.

Tarkoitus oli vain huomauttaa, että oioit vähän mutkia siinä ekassa laskelmassa ja että yritystoimintaan liittyy muitakin kuluja. Alveista et tosiaan puhunut mitään, mutta oletin että olet ne jo vähentänyt tuosta bruttotulosta. Hyvä että yelkin on reilassa, ettei pääse sen osalta yllätyksiä tulemaan. Kun miettii valintaa palkkatyön ja yrittäjyyden välillä, niin pitää laskea kohtuullinen preemio yrittäjätuloihin siihen verrattuna, että toimisi palkollisena. Yrittäjällä kun ei ole palkallisia lomia, saikuissa 3 pv omavastuuaika, ei työttömyysturvaa ja usein alakanttiin säädetty yel-työtulo, niin silloin yrittäjälle pitäisi myös jäädä vuodessa viivan alle selvästi enemmän, kuin turvallisessa palkkatyössä olevalle. Näissä palvelualan ammateissa, joissa varmaan osaavalle kaverille riittää töitä palkollisenakin kannattaa miettiä tarkkaan, onko yrittäjyys omalla kohdalla järkevää, eli saako omalle yrittäjäriskilleen sen verran paremman tuoton, että kannattaa yrittäjäksi lähteä.

Tarkoitus oli vain huomauttaa, että oioit vähän mutkia siinä ekassa laskelmassa ja että yritystoimintaan liittyy muitakin kuluja. Alveista et tosiaan puhunut mitään, mutta oletin että olet ne jo vähentänyt tuosta bruttotulosta. Hyvä että yelkin on reilassa, ettei pääse sen osalta yllätyksiä tulemaan. Kun miettii valintaa palkkatyön ja yrittäjyyden välillä, niin pitää laskea kohtuullinen preemio yrittäjätuloihin siihen verrattuna, että toimisi palkollisena. Yrittäjällä kun ei ole palkallisia lomia, saikuissa 3 pv omavastuuaika, ei työttömyysturvaa ja usein alakanttiin säädetty yel-työtulo, niin silloin yrittäjälle pitäisi myös jäädä vuodessa viivan alle selvästi enemmän, kuin turvallisessa palkkatyössä olevalle. Näissä palvelualan ammateissa, joissa varmaan osaavalle kaverille riittää töitä palkollisenakin kannattaa miettiä tarkkaan, onko yrittäjyys omalla kohdalla järkevää, eli saako omalle yrittäjäriskilleen sen verran paremman tuoton, että kannattaa yrittäjäksi lähteä.

Hieronta on alvitonta :) Kyllä tää mulle parasta on. Jonkun aikaa olin fysiofirmassa töissä, mutta sitä en kauaa kestänyt. Vitutti kun joku muu sanoo milloin pitää olla töissä. Kaikki riskit tiedostan, mutta mikään palkkatyössä silti ei houkuta. Ahdistaa ajatus 9-17 työstä vaikka saisin siitä 6 tonnia kuussa. Pitää olla muutakin elämää kuin työ. Usein jos lomalle olen menossa teen muutamia la ja su työpäiviä ennen, että saan lomalta menetety tulot korvattua. Ja ne otan kylmästi käteisellä pimeästi matkabudjettiin.

OT:
Voisko @Epicurus , joku lakioppinut tai ihan vaan pitkän linjan yrittäjä selventää mulle, että miten jotain työtä voi tehdä verottomana? Viittaan tuohon yo. "Hieronta on alvitonta" lauseeseen. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Olen siis nyt siinä käsityksessä, että kun minä palkollisena maksan palkastani ansiotuloveroa, niin hierojan ei tarvitse maksaa liikevaihdostaan mitään veroa? Onko jotain muitakin tällaisia aloja, kuin hieronta?

Toisekseen: täydellistä idiotismia, ylimielisyyttä ja tietämättömyyttä sanoa, ettei 9-17 duuni kiinnosta vaikka saisi 6 tonnia kuussa. Jos ns. normitunneilla saisin 6 tonnia kuussa turvallisessa palkkatyössä, niin olisin ikionnellinen.

Kyllä siitä ansiotulovero maksetaan...Mutta alvia ei. Onpa vaikeeta käsittää. Hieronta lasketaan terveydenhuoltopalveluksi kuten hammaslääkäri jne. Ja ne kaikki ovat alvittomia aloja.

Kyllä siitä ansiotulovero maksetaan...Mutta alvia ei. Onpa vaikeeta käsittää. Hieronta lasketaan terveydenhuoltopalveluksi kuten hammaslääkäri jne. Ja ne kaikki ovat alvittomia aloja.
Tässä olet aivan oikeassa eli terveyden- ja sairaanhoitopalvelun myynnistä ei suoriteta arvonlisäveroa. Mulla ei ainakaan ollut tarkoitus lytätä yrittäjän toimintaa, eikä kateuttakaan ollut mukana. Alkuperäisessä viestissä olit vaan laskenut tulot suoraan "tehdyt tunnit x tuntihinta", joka on yritystoiminnassa kyllä aikamoinen harha.

Tässä olet aivan oikeassa eli terveyden- ja sairaanhoitopalvelun myynnistä ei suoriteta arvonlisäveroa. Mulla ei ainakaan ollut tarkoitus lytätä yrittäjän toimintaa, eikä kateuttakaan ollut mukana. Alkuperäisessä viestissä olit vaan laskenut tulot suoraan "tehdyt tunnit x tuntihinta", joka on yritystoiminnassa kyllä aikamoinen harha.

Joo vähän vedin mutkia suoraksi kun innostuin laskelmissa :D mutta siis esim. tammikuu oli 3200. Yelin ja tilavuokran jälkeen verotettava tulo 2718. Silläkin vielä pärjää ihan hyvin. Varaa nostaa hintoja kuitenkin ja tyhjiä koloja kalenterissa vieläkin.

Kiitos selvennyksestä, unohdin täysin tuon ansiotuloveron, mikä kyllä kävi ilmi aikaisemmasta postauksestasi. Minun mokani siis. En usko, että kenelläkään tuossa on ollut katkeruutta tai "sydämeen sattumista", ihmiset ovat vaan halunneet korjata sun "mutkien suoristamistasi". Yli kolmen tonnin tulojen huutelu, jotka korjaantuu kuitenkin 2700 bruttotuloiksi kun kuulostaa ihan normaalilta "duunarin" palkalta.

2700e/kk kun taas kuulostaa kyllä mun korvaan jo siltä, että en ehkä tuolla rahalla tekisi yrittäjänä töitä edellä mainittujen riskien vuoksi. Hintojen korotukset ja tyhjien kolojen mahdollisuus aina on, mutta se on silti vain mahdollisuus. Se ei välttämättä kuitenkaan ole käytännössä mahdollista, tai ei ainakaan välttämättä toimi odotetulla tavalla. Muutenhan me oltais yrittäjiä kaikki. Ja toisekseen, jos lisäät tunteja, niin etkö sä silloin menetä sen iloitsemasi "vapauden" tehdä töitä omaan tahtiisi?

Toki meitä on moneen junaan, kerronkin vain oman näkemykseni asiaan. Ja edelleen tekisin mieluummin 9-17 normitunneilla tehtävän työn kuuden tonnin liksalla kuin 4h päivillä tehtävän työn 2500 - 3500e/kk.

Suurin asia tässä silti mielestäni on se, että mun mielestä on hienoa, että normaaleihin tuloihin pääsee yrittäjänä vaikkakin tuolla hieronta-alalla. Se antaa monelle nuorelle aikuiselle mahdollisuuden lähteä tekemään hommia riippumatta vallitsevasta työmarkkinatilanteesta.

Joo vähän vedin mutkia suoraksi kun innostuin laskelmissa :D

Tähän vielä se, että helposti täällä pakkislaisia vituttaa toisten korkeat tulot, mutta toisaalta täällä on myös paljon niitä esim. putkimiehiä, jotka vetää "80kiloo vuodessa duunarina, siinä teille insinöörit LOL", mutta sitten todellisuudessa painetaan 80h työviikkoja ja kaikki viikonloput ympärivuoden. Tämäkin on mun puolesta ok, se vaan pitäisi mielestäni tuoda esille siinä ihan ensimmäisessa postauksessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom