Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
^

En kylla tieda onko se edes tyonantajan etu palkata kaveria jollain naurettavalla palkalla. Jos se kaveri alkaa nopeasti hakea paremmin palkattua duunia niin mita se tyonantaja siita hyotyy.

Just ton takia esim meitin firmassa ei palkata enää inssejä ns paska hommiin, ei oo mitään järkeä kouluttaa kaveria monta vuotta kun koko ajan leijuu ilmassa ?milloin kyseinen ihminen löytää koulutustaan vastaavaa työtä.

Tuolla alkuperäisessä uutisessa oli mainittu, että hoitajatkin tienaa paremmin. Ja tottahan se on, esim. ensihoidon lääkintaesimies tienaa 2445e/kk peruspalkkaa(kuntatyönantajien tilastot), joka on merkittävästi parempi, kuin tuo 2000e. Tosin tuo 445e palkkaero varmaan selittyy 240op AMK + 30op YAMK opinnoilla. Ja onhan nyt insinöörin työ niin paljon vaativampaa ja tärkeämpää, että palkkaa pitäisi tulla reilusti enemmän - vähintään tuo valmistuneen insinöörin palkkasuositus vähäisellä työkokemuksella, 2700e(insinööriliitto).

^Olen tuon D.Yatesin viimeisen kappaleen kanssa oikeastaan samaa mielta. Vapaaehtoistyokin nayttaa haistapaskahommaa paremmalta. Se on yleensa semmoista mika on ihmiselle itselleen antoisaa.

En ole ikina rekrytoinut ketaan joten en tieda mita rekrytoijat arvostavat. Mutta jos olen itse saastanyt rahaa ja saan tyottomana viela paivarahaa niin minahan kaytan ne rahat niinkuin itse haluan. Jos en heti halua hakea toita tyottomaksi jaadessa niin en hae, vaikka se tarkoittaisi sitten pidempaa aukkoa cv:ssa. Elan itseani varten, selitan sen aukon sitten jotenkin. Ja olen korkeakoulutettu.

En kylla tieda onko se edes tyonantajan etu palkata kaveria jollain naurettavalla palkalla. Jos se kaveri alkaa nopeasti hakea paremmin palkattua duunia niin mita se tyonantaja siita hyotyy.

Voi olla että olen yksin tämän ideologian kanssa. Ymmärrän näkemyksen että jonkun pääjohtajan CW:ssä tosiaan laitossiivous näyttää huonolta, mutta itse pitäisin sitä suuressa arvossa. Kertoisi mun mielestä asenteesta, niin kuin sekin että ennemmin maleksii kuin on hyödyksi.

Kuinkahan moni on Oulussa tuolla summalla töihin mennyt, toki tarjota aina voi

Veikkaisin että aika monikin ;) Se on kuitenkin perkeleen paljon enemmän kuin työttömänä tienaa.. Se on vähän pakko jossain vaiheessa tinkiä asioista jos haluaa maksaa laskut.

- - - Updated - - -

Voi olla että olen yksin tämän ideologian kanssa. Ymmärrän näkemyksen että jonkun pääjohtajan CW:ssä tosiaan laitossiivous näyttää huonolta, mutta itse pitäisin sitä suuressa arvossa. Kertoisi mun mielestä asenteesta, niin kuin sekin että ennemmin maleksii kuin on hyödyksi.

Joo et ole yksin, kyllä mäkin arvostan ihmistä joka tekee sen mitä täytyy!

Monesti kuitenkin palkataan osaamista eikä asennetta ja yrittämistä. Siksi papereissa nousujohteinen ura näyttää paremmalta mitä lista pätkähommia. Monesti kuitenkin katsotaan muutamaa viimeistä työvuotta. Eihän monen vuoden työttömyys mikään hyvä ole. Mutta muutamat kuukaudet tai jopa vuosikin voi olla ihan ok. Sen sijaan jos CV:ssä on lista palkattomia harjoitteluita, jotka on aina lopetettu ja kaveri on kuitenkin ennen ollut asiantuntijahommia, niin herättää se kysymyksiä. Että miksei duunit ole luistaneet? Onko se koskaan edes osannut mitään? Ja onko jätkä niin tyhmä, ettei tajunnut tienaavansa paremmin ansiosidonnaisella? Yli-innokas ja epätoivoinen yrittäjäpoika voi olla vähän pelottavakin.

Jossain vaiheessa toki on pakko ottaa duuni kuin duuni. Mutta siinä kohtaa voi myös harkita koko alan vaihtoa. Parin vuoden työttömyydstä on vaikea palata enää aikaisempaan asemaan. 2000€/kk itse tekisin mielummin duunarihommia mitä insinöörin töitä.

Kuulostaa kyllä aika talkoopalkalta näin opiskelijana. Sitähän saisi odotella sitten semmoista mahtavaa 1600 €/kk palkkaa valmistumisen jälkeen.

Vaikka ei olisi substanssi osaamista juuri nimenomaiselta alalta niin työkokemuksen täytyy jollain tapaa näkyä palkassa. Sama tietysti aiheuttaa ikäsyrjintää, koska 25 vuoden työkokemuksella odotat tiettyä liksaa ja työnantaja tottakai ottaa nuoren vastavalmistuneen puolet pienemmällä liksalla ja kouluttaa itse.

Esimies ja johtohommissa ei välttämättä tarvitse tietää tuon taivaallista siitä nimenomaisesta bisneksestä. Pääasia, että osaat vain johtaa ihmisiä ja asioita yleisesti. Asiantuntija hommissa homma onkin sitten vaikeampaa, jos osaamisalue on vielä joku marginaali juttu.

Olen itse miettinyt aikalailla näitä juttuja, koska firmassa YT:t pyörii jatkuvasti ja Suomessa ainakin voisi olla hankalaa saada vastaavalla liksalla olevaa duunia. Tietoisesti olen käynyt kursseja, jotka eivät liity nykyiseen duuniin mitenkään sekä pitänyt yllä vanhoja osaamisalueita. Palautellut mieleen unohdettuja kieliä yms.

Henk.koht mutu on, että Suomessa voi tulla työmarkkinoilla aika isokin rysähdys vielä tähän kaiken päälle. Korkokupla tms. kun tästä puhkeaa niin homma on siinä. Valtion- ja kunnallissektorin siivoaminen ainakin tulee jossain vaiheessa eteen tai sitten se hoituu vain rekrykielloilla ja eläköitymisillä.

Mielipiteita on monia ja eri ihmiset arvostavat eri asioita. Tarkeinta on kuitenkin etta on rehellinen itselleen, pystyy perustelemaan omat valinnat itselleen ja tekee kuten hyvalta ja oikealta tuntuu.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Henk.koht mutu on, että Suomessa voi tulla työmarkkinoilla aika isokin rysähdys vielä tähän kaiken päälle. Korkokupla tms. kun tästä puhkeaa niin homma on siinä. Valtion- ja kunnallissektorin siivoaminen ainakin tulee jossain vaiheessa eteen tai sitten se hoituu vain rekrykielloilla ja eläköitymisillä.

Voihan sitä niinkin käydä, vaikka tosin 90-luvun alussa oli Suomessa hävytön lama ja siitäkin tuli uusi nousu suurimmalle osalle ihmisiä. Nyt vaan jostain syystä puhutaan koko ajan kännyköistä ja kännykkä apseista yms. Jotenkin ollaan jumitettu siihen, että Nokian jälkeen pitää tulla uusia Nokia ja samoja tuotteita. Ennemmin kannattaisi alkaa rakentamaa uusia ideoita teollisuuteen. Langattomia ohjausjärjestelmiä, automaatiota, autoteollisuuden tuotantoa jne. Eli vähän niinkun B2B liiketoimintaa. Samalla nousisi Suomenkin tuotantokyky ja -taso.

Itse ainakin kyseenalaistaisin, että miksi sinne siivoushommaan on menty? Siivoojan palkat on niin huonot, että kuka tahansa ylempi toimihenkilö saa työttömyyskassasta enemmän käteen.
Jos kyse on siitä, että omat talousasiat on niin huonolla tolalla, että ei ole tajuttu kassaan liittyä tai perse on auennut jo sinä aikana, kun viimeisen palkan jälkeen odotetaan kassasta rahoja, niin mitä tällaisella johtajalla tekee?
Tietysti on sitten näitä henkilöitä, jotka tekevät töitä koska töitä pitää tehdä, mutta nykymaailmassa niillä ei ole johtajanpaikoilla käyttöä muuta kuin ehkä armeijan palveluksessa.
Kuitenkin johtajan tason työtehtävissä osaaminen koostuu käytännössä teknisestä osaamisesta, talousasioista ja johtajantaidoista. Jos ei parissa kuukaudessa keksi miten noita ominaisuuksia voi päivittää esim avoimen yliopiston kursseilla vaan menee ennemmin siivoojaksi aikansa kuluksi niin jälleen ihmettelisin suuresti.

Jengi on selvästi lukenut tätä ketjua.

"TEK on päättänyt alkupalkkasuosituksesta, joka on 3 540 euroa/kk. "
- no joo, tuo on ihan irti tästä maailmasta. Voin sanoa että 15 vuoden työkokemuksella on tolla tasolla

TEKin alkupalkkasuositus on yläkanttiin, mutta lisää ongelmia tuo se että TEKinkin alla on niin paljon erilaisia ammatteja. Tiedän, että vastavalmistunut tuotekehitysinsinööri (konetekniikan DI) voi saada tuon suosituspalkan valmistuessaan, jos on opiskelujen aikana onnistunut saamaan vastaavia kesätöitä. Sitten on taas ihan normaalit mekaniikkasuunnittelijat joiden alotuspalkka jää selvästi alle 3k€. Tämäkin otanta siis vain omalta alaltani ja TEKkiinhän kuuluu lähes kaikki teknilliset alat.

Veikkaisin että aika monikin ;) Se on kuitenkin perkeleen paljon enemmän kuin työttömänä tienaa.. Se on vähän pakko jossain vaiheessa tinkiä asioista jos haluaa maksaa laskut.

Ansiosidonnainenkin on enemmän. Veikkaan tuolla palkalla taitaa työnteko keskittyä lähinnä uuden paikan hakemiseen, ei tuolla summaa pysyviä työntekijöitä saa. Korkeintaan saa yrityskuvan tuhottua.

Ansiosidonnainenkin on enemmän. Veikkaan tuolla palkalla taitaa työnteko keskittyä lähinnä uuden paikan hakemiseen, ei tuolla summaa pysyviä työntekijöitä saa. Korkeintaan saa yrityskuvan tuhottua.

No ansiosidonnainenhan on just sitä suhteessa mitä palkka on ollut. Lisäksi jos on sopeutus ohjelma päällä niin ne rahat saa (yleensä) vaikka uuden työn löytäisikin. Silloin käpälään tuleva raha 2000 palkalla on jo ihan nätti eikä tipu tyhjän päälle kun se 500 päivää on kulunut.

Tällaiset spekuloinnit on ihan tyhjän päiväisiä kun nuo ovat aina case by case ja se mitä yhden ei kannata tehdä kannattaa toisen tehdä jo kovasti.

Ansiosidonnainenkin on enemmän.

Tuosta laskemaan: TYJ - Päivärahalaskuri
Korotetun ansio-osan ehto: "hakija on ollut työeläkkeeseen oikeuttavassa työssä (työhistoria) vähintään 20 vuotta."

Lisäksi jos on sopeutus ohjelma päällä niin ne rahat saa (yleensä) vaikka uuden työn löytäisikin. Silloin käpälään tuleva raha 2000 palkalla on jo ihan nätti eikä tipu tyhjän päälle kun se 500 päivää on kulunut.
Toi on muuten totta, jos sattuu saamaan vaikkapa vuoden liksan "pakettina" on 2000 kuussa siihen päälle kuitenkin ihan mukavasti. Kyllä sitä parin kuukauden lomailun jälkeen voisi lähteäkin.

Sanotaan viela tuosta ideologiahommasta. Tottakai sen maleksijankin on jossain vaiheessa kunnon toihinkin mentava etta leivan saa poytaan ja laskut maksettua. Mutta jos se tyoura on neljakymmenta vuotta ja siita vaikka yhden vuoden ottaa rennosti niin ei se minun silmissa ihmisesta maleksijaa tee. Jos han kuitenkin on perusluonteeltaan kunnon tyomoraalin omaava kansalainen.

Se on sama onko se maleksiessa kaytetty raha itse saastettya (rehellisempi) vai verorahoista kustannetua paivarahaa. Ihan mielellaan sita paivarahaakin vastaanottaa, varsinkin jos kuuluu verotaakan kantavaan keskiluokkaan, nettomaksajia tassa todennakoisesti ollaan kuitenkin.

Mutta nama on nakemyskysymyksia.

Voihan sitä niinkin käydä, vaikka tosin 90-luvun alussa oli Suomessa hävytön lama ja siitäkin tuli uusi nousu suurimmalle osalle ihmisiä. Nyt vaan jostain syystä puhutaan koko ajan kännyköistä ja kännykkä apseista yms. Jotenkin ollaan jumitettu siihen, että Nokian jälkeen pitää tulla uusia Nokia ja samoja tuotteita. Ennemmin kannattaisi alkaa rakentamaa uusia ideoita teollisuuteen. Langattomia ohjausjärjestelmiä, automaatiota, autoteollisuuden tuotantoa jne. Eli vähän niinkun B2B liiketoimintaa. Samalla nousisi Suomenkin tuotantokyky ja -taso.

Kyl vaan ja uusiutuva energia, biodieselit jne. Lopettaa tuo kännykkähössötys kokonaan. Muualla koodataan niin halvalla että ei tuosta maan pelastajaksi ole. Peliteollisuus on merkittävä, mutta ei se mikään toinen Nokia ole ikinä. Vai meinasko joku että kaikki mobiilipelit tulee jatkossa Suomesta?

Pelifirmat ovat tosiaan hyvä esimerkki uudesta taloudesta, monellakin tavalla. Suurin osa maksaa ohjelmoijille ja pelisuunnittelijoille muutaman tonnin kuukausipalkkaa ja hyville rahoille voi päästä vain firman omistamisen kautta. Yleensä kaikki työntekijät saavat firman osakkeita tai optioita, mutta väkeä ei haluta liikaa. Koodareita on sitten pieni ydinjoukko, joka on ammattitaidoltaan aivan eri planeetalta kuin julkishallinnolle jossain isossa projektitalossa väsäävät kolleegansa. Hommat ovat hyvin mielekkäitä ja päivät pitkiä. Tällaiset porukat kyllä pärjäävät tuottavuusvertailussa ihan minkä maan kanssa tahansa.

AY-johtajan ja työnvalvontavirkamiehen painajainen.

Kyl vaan ja uusiutuva energia, biodieselit jne. Lopettaa tuo kännykkähössötys kokonaan. Muualla koodataan niin halvalla että ei tuosta maan pelastajaksi ole. Peliteollisuus on merkittävä, mutta ei se mikään toinen Nokia ole ikinä. Vai meinasko joku että kaikki mobiilipelit tulee jatkossa Suomesta?

Kyllähän ne meinaa. Paperimiehetkin taittelemaan Angry Bird-lappusia...Just oli muuten lehdessä artikkeli Roviosta ja siitä mikä on nyt mennyt pieleen. Kun Angry Bird oli no.1 joskus 2008 ja nyt se on tippunut jo top-100 listalle...Samalla logiikalla voisi ihmetellä, miksei Matrix enää myy leffateattereissa. Kai yli 5v järjetöntä myyntiä on yhdelle pelille aika pirun paljon? Mutta ei. Puuteollisuus helvettiin, me rakennetaan Suomi Angry Birdsin varaan.

Hjallis muuten heitti hyvin Vesterbackalle, että eikö sulla ole muita vaatteita ku noi samat punaset angrybird paidat? :D

Suositut

Back
Ylös Bottom