Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Voisit itse perustaa "101 kekseliästä ad-hominemia jota voit käyttää kaikissa tilanteissa kun joku kyseenalaistaa maailmannäkemystäsi"-ketjun.

Ei minua vitutus tapa, mutta kyllä tappaisi jos eläisin kädestä suuhun. Ei sit muuta.

En kyllä huomanut kenenkään kyseenalaistavan "maailmannäkemystäni" (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan). Mitäs argumentointivirheitä olen esittänyt?
Mun mielestä mä kritisoin sun esittämiä hypoteettisia kulutustottumuksia ja sä mun.
Kirjotas nyt se sun virtuaalipalkkakin tähän palkkausta käsittelevään lankaan, nopealla vilkaisulla et sitä ole maininnut vaan sulle tuo säästäminen on kaikki kaikessa.

Nyt oli kaikki asunnot/autot maksettu (oli 24tuhatta vuodessa yhteensä), eli tämä 3300e/kk jää siis jäljelle. Voihan sen 3300/kk pistää kalliiseen matkailutapaan, itse en kyllä pistäisi rahoja sellaiseen (ja ei, ne lennot ei maksa 500e ellet lennä atlantin yli tai aasiaan).

- - - Updated - - -

-Asunto, vesi, sähkö 350e
-Ruoka 200e
-netti 30e, kännykkä n. 20e (vanha, vain liittymä)
-Bussikortti tai pyörä alle 50e/kk, auto kalliimpaa
-Hygieeniartikkelit 30e/kk
-Vaatteet yms. 70e/kk
-Baariin yms. 100e/kk
-matkailemiseen 150e
Tossa pitäis olla tasan tuhat/kuukaus (ellen laskenut väärin). Voi tietenkin olla ryyppäämättä niin jää matkailuun lisää, tai toisinpäin.

Tässä tietenkin laskettu kulut jos asuu yksin, jos asut puolison kanssa niin voi säästää melko paljon kämppämaksuista (tai elää isommassa kämpässä).

Oikaisethan jos olen väärässä, mutta kun kattoo tätä sun budjettia ja edellä kuvaamaasi ideaologiaa "taloudellisen riippumattomuuden" tavoittelusi taustalla, tää näyttää mun mielestä kovasti siltä, että elät työssäkäyvänä elintasolla, jonka saa suurinpiirtein toimeentulotuella + muilla yhteiskunnan tuilla? Ja tämä siksi, että voisit 20 v päästä lopettaa työt elääksesi säästöilläsi (tai niiden tuotoilla) elintasolla, joka vastaa suurinpiirtein toimeentulotuella + muilla saatavaa elintasoa?

Ja sanottakoon vielä, että olen oikeasti sitä mieltä, että jokainen käyttäköön rahansa juuri niin kuin itse haluaa, ei kai se mulle kuulu. Ja hienoa jos ei heittäydy elätiksi vaan viitsii itse tienata oman elantonsa.

Mutta en vaan ymmärrä.

Oikaisethan jos olen väärässä, mutta kun kattoo tätä sun budjettia ja edellä kuvaamaasi ideaologiaa "taloudellisen riippumattomuuden" tavoittelusi taustalla, tää näyttää mun mielestä kovasti siltä, että elät työssäkäyvänä elintasolla, jonka saa suurinpiirtein toimeentulotuella + muilla yhteiskunnan tuilla? Ja tämä siksi, että voisit 20 v päästä lopettaa työt elääksesi säästöilläsi (tai niiden tuotoilla) elintasolla, joka vastaa suurinpiirtein toimeentulotuella + muilla saatavaa elintasoa?

Ja sanottakoon vielä, että olen oikeasti sitä mieltä, että jokainen käyttäköön rahansa juuri niin kuin itse haluaa, ei kai se mulle kuulu. Ja hienoa jos ei heittäydy elätiksi vaan viitsii itse tienata oman elantonsa.

Mutta en vaan ymmärrä.

Ei sais ku vuokran, ruoan ja bussikortin toimeentulotuella. Vittuku jengi luulee että sieltä jotenki syydetään sitä rahaa ihan vitusti. Ja ei en elä itse toimeentulotuella vaan opintotuella ja lainalla. Joo en käy töissä koska panostan vitusti urheiluun ja kouluun enkä halua vihata elämää.

Naurettava? Ehkä sun mielestä, mutta kaikkia ei kiinnosta oravanpyörässä juokseminen 60-70vuotiaaksi asti. Ja se eläminen ei ole sitä rahan törsäämistä, melko säälittävää jos todella uskot omia puheitasi.

Asumiseen, harrastamiseen tai matkailuun laitetut rahat eivät ole "investointeja" (katoppa sanakirjasta), enkä ymmärrä hyvätuloisia jotka vaan kasvattaa menojaan vuosi vuodelta kun palkka nousee. Mitä järkeä? Onko se iso talo ja ne kalliit harrastukset todellakin monen työvuoden arvoisia? Eipä minulle, ehkä sitten sulle...

- - - Updated - - -

Oletko ikinä kuullut investoimisesta? Ei sillä inflaatiolla ole merkitystä kunhan et pidä rahojasi säästötilillä, osakkemarkkinoiden yritysten arvonnousu on paljon inflaatiota kovempi.

"Se että esim osakkeet ovat historialliseti tuottaneet tietyn verran ei todellakaan tarkoita että tuottaisivat tästä eteenpäi", uskot siis kolmannen maailmansodan tulevan kohta? Koska muuta selitystä tohon asenteeseen ei ole. Niin kauan kun on markkinoita jäljellä (vieläkin miljardit ihmiset on meidän kulutusyhteiskunnan ulkopuolella) ja luonnonvaroja riittää (niitä on vielä mun elinkaareksi ihan riittämiin) niin talous kasvaa ja osakkeista rikastuu. Tuleppa takaisin kun olet oppinut miksi ne osakkeet historiallisesti on noussut vankasti arvossa.

Nyt en ymmärrä ajatteluasi, eihän se, että haluaa jäädä kulutusyhteiskunnan rappiomaisen ajattelumaailman ulkopuolella tarkoita sitä, että eläisin sinkkuna ja ilman hauskanpitoa 20vuotta? Tosi huono yritys saada minun ideasta huonon näköisen.

- - - Updated - - -

Jos ette n. 60k nettotuloista tuota enemmän pysty säästämään niin kyllä asutte kalliisti, ostatte kalliita vaatteita/elektroniikkaa ja ajatte uusilla autoilla. Vai mihin se n. 40tuhatta euroa vyörii joka vuosi? Lennättekö first classia new yorkin matkoille joka kuukausi?

- - - Updated - - -

Mitä on vaikeaa ymmärtää siinnä, että kaikki ei säästä sen vuoksi että voisivat sen tulevaisuudessa törsätä? Auton ostaminen on täysi rahareikä josta ei pitkäaikaista iloa tule, kuka ihmeessä haluaisi taloudellisen riippumattomuuden sijaan jotain autoja?
Ja vielä yks kysymys sulle: mitä tämä "eläminen" oikeastaan on? Kaikki kysyy aina säästäviltä ja heiltä, jotka ymmärtää vapauden arvon (rahalla ostaa itsensä vapaaksi töistä ja muista pakotteista), "mutta älä nyt unohda elämistä". Tämä ajatusmaailma on nähtävästi kaikilla heillä, joilla menee kaikki rahat joko viinaan/uusiin kännyköihin (tietenkin erämaksuilla)/uusiin autoihin/mökkeihin/veneisiin/moottoripyöriin/taloihin/merkkivaatteisiin ym. materiaaliseen omaisuuteen, ja yleensä näillä ihmisillä ei kuitenkaan ole edes aikaa tai tilaa käyttää/säästää kaikki romppeet jota ovat itselleen hankkinneet.

Inflaatiolla ei merkitystä? Oletko tosissasi? Sillä nyt nimenomaan on merkitystä tuossa sun laskelmassa. Tiedänkö jotain investoimisesta ja osakkeista? Ööh - olen toiminut osakevälittäjänä yli 10 vuotta joten uskallan väittää että tiedän aiheesta jonkin verran enemmän kuin sinä. Tiedän myös sen verran että voi helpost tulla 5-10 vuoden ajanjakso jolloin osakkeet eivät tuota mitään vaikka pitkässä juoksussa ovatkin tuottaneet keskimäärin ja tuottavat luultavasti edelleenkin 8-9 prosenttia. Senkin takia rikastuminen ei ole ihan niin helppoa kun luulet vaikka eläiskin hyvin vaatimattomasti...

20vuotias opiskelija valittaa, ettei kesätöistä jää edes kahta tonnia käteen :)

En mä väitä että 1800 e olis huonosti, mut tuon summan eteen tietää tehneensä töitä (ylitöitä!). Tälläsenä terveydenhuollon puoliammattilaisenakaan ei 11e tunnissa kovin hyvin ole, vetoan edelleen tieto-taitoon mitä tuo vaatii ja järjettömään kiireeseen

En anna lahjoja, ja jos annan niin jotain pientä. Muut sitten antakoot jos haluavat, en ole ikinä ollut kovin tykästynyt lahjojenanti-käytäntöön.
"Yllättävät kulut"=baariin ja vaatteisiin käytettävät rahat, sekä myös matkailuun käytettävät. Mitä nyt sillä tarkoitatkin...(tässä maassa ei ole paljon yllättäviä kuluja jotka olisivat suuria).
Turun seudulla on ihan kelpoinen bussireitti-infrastruktuuri, ja voi valitan pyöränkin jos haluaa.
Lisäravinteet ei maksa juuri mitään, saat helposti 4kg whey80 alennuksella alle 60e, ja se kestää mulla paljon yli vuoden. Ruoka on halpaa jos laittaa kotona ja ostaa halvempia ruokia (eli ei sisäfileitä tai lohta joka lauantai).

Enpä tiedä mikä sua nyt risoo. Mutta olet varmasti nuori kaveri elelet sinkkuna, jolloin minimalistinen elo on mahdollista. Perheen kanssa sitä rahaa vaan menee väkisin. Mene nyt pyörällä vaikka kahden lapsen kanssa joka aamu päiväkodin kautta 25 kilsaa duuniin asti. Vaimo sitten voi pyöräillä vaan sen kolmannen kanssa 20 kilsaa. 5 hengen perhe laittaa kevyesti 1000€ kauppaan, jos ei nyt syödä pelkkää makaronia vaan vaikka ihan kanaa tms. Ja esim. tuollainen 4 kg prode paketti menee mulla 1,5 kuukaudessa, pari välipalaa ja palkkari päivässä.

PS. Sullekin suosittelen vähän enemmän prodea niin ei vanne kiristä päätä niin paljon, kun kasvat isommaksi. :)

En mä väitä että 1800 e olis huonosti, mut tuon summan eteen tietää tehneensä töitä (ylitöitä!). Tälläsenä terveydenhuollon puoliammattilaisenakaan ei 11e tunnissa kovin hyvin ole, vetoan edelleen tieto-taitoon mitä tuo vaatii ja järjettömään kiireeseen

Mikä sun veroprosentti on? Tai sitten teet töitä lähihoitajan palkalla. Itsellä sairaanhoitajan sijaisena brutto n.2300€/kk +lisät (palkasta lähtee 5% epäpätevyydestä johtuen), käteen tosta jää n. 1950€ +lisät. Veroprosentti on alhainen koska palkkatuloja tälle vuodelle tulee n. 14000-16000. Noilla tuloissa saa nostaa opintotukea 6-7kk.

Mikä sun veroprosentti on? Tai sitten teet töitä lähihoitajan palkalla. Itsellä sairaanhoitajan sijaisena brutto n.2300€/kk +lisät (palkasta lähtee 5% epäpätevyydestä johtuen), käteen tosta jää n. 1950€ +lisät. Veroprosentti on alhainen koska palkkatuloja tälle vuodelle tulee n. 14000-16000. Noilla tuloissa saa nostaa opintotukea 6-7kk.

Mulla lähtee 10% veroa. Epäpätevyysvähennys on mulla enemmän kuin tuo 5%, siinä on paikkakohtaisia eroja. Lähi- ja sairaanhoitajien palkkaero on tuolla tosi pieni. Oot varmaan kaupungilla töissä, tuo sun palkka vaikuttaa jo ihan asialliselta.

Mutta en vaan ymmärrä.
Et taida ikinä ymmärtääkkään jos näkemyksesi on että rahalla ostetaan tavaraa, sillä saa vapaudenkin itselleen "ostettua" myös. Mutta jos sun mielestä on hauskempaa ostaa uusia vempeleitä (elektroniikkaa/autoja/veneitä/merkkivaatteita) ja käydä ravintoloissa ym niin elä ihmeessä niin, mun mielestä ne työtunnit eivät ole sen lyhytaikaisen hyvinvoinnin arvoisia.

- - - Updated - - -

Inflaatiolla ei merkitystä? Oletko tosissasi? Sillä nyt nimenomaan on merkitystä tuossa sun laskelmassa. Tiedänkö jotain investoimisesta ja osakkeista? Ööh - olen toiminut osakevälittäjänä yli 10 vuotta joten uskallan väittää että tiedän aiheesta jonkin verran enemmän kuin sinä. Tiedän myös sen verran että voi helpost tulla 5-10 vuoden ajanjakso jolloin osakkeet eivät tuota mitään vaikka pitkässä juoksussa ovatkin tuottaneet keskimäärin ja tuottavat luultavasti edelleenkin 8-9 prosenttia. Senkin takia rikastuminen ei ole ihan niin helppoa kun luulet vaikka eläiskin hyvin vaatimattomasti...
Kirjoituksestasi uskoin että et ymmärrä investoinnista mitään, kun puhuit inflaatiosta. Faktaa on se, että pitkällä aikavälillä inflaatio in niin pieni osaketuottoihin verran että sillä ei ole samaa merkitystä verrattuna esim. siihen, että pitää kaikki rahat säästötilillä. Sitä mä tässä meinasin, enkä sitä, ettei inflaatio vähentäisi ostovoimaa.

Juu, en 5-10vuoden tähtäimellä olekkaan tekemässä mitään.

- - - Updated - - -

Enpä tiedä mikä sua nyt risoo. Mutta olet varmasti nuori kaveri elelet sinkkuna, jolloin minimalistinen elo on mahdollista. Perheen kanssa sitä rahaa vaan menee väkisin. Mene nyt pyörällä vaikka kahden lapsen kanssa joka aamu päiväkodin kautta 25 kilsaa duuniin asti. Vaimo sitten voi pyöräillä vaan sen kolmannen kanssa 20 kilsaa. 5 hengen perhe laittaa kevyesti 1000€ kauppaan, jos ei nyt syödä pelkkää makaronia vaan vaikka ihan kanaa tms. Ja esim. tuollainen 4 kg prode paketti menee mulla 1,5 kuukaudessa, pari välipalaa ja palkkari päivässä.

PS. Sullekin suosittelen vähän enemmän prodea niin ei vanne kiristä päätä niin paljon, kun kasvat isommaksi. :)
Perheenhankinta ei ole tähtäimessä, enkä punttaile niin paljon että 4kg prodet loppuisi 1,5 kuukaudessa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

Yleensä nämä early retirement -tyypit painottavat portfolionsa osinkoaristokraatteihin, joista ei voida sanoa, että ne eivät tuota mitään 5-10 vuoteen. Mm. S&P 500 -indeksissä on tällä hetkellä 51 yhtiötä, jotka ovat kasvattaneet osinkojaan vähintään 25 perättäistä vuotta. Muuten kyllä ihan totta turiset.

Tunteita herättävä asia tämä taloudellinen riippumattomuus, täällä on sille ihan oma ketjukin, jossa kannattaa jatkaa vääntöä siitä kannattaako hassata kaikki heti vai säästää kaiken.
http://www.pakkotoisto.com/talous-politiikka-uskonto/102588-taloudellinen-riippumattomuus-minimalistinen-elamantapa/

Sinänsähän kyseessä on hyvin yksinkertainen filosofia. Riippuen siitä miten suuren %-osuuden nettopalkastasi säästät voit määrittää itse milloin jäät eläkkeelle. Esim 10% ja alle voit olla varma, että terveytesi loppuu ennen kuin pääset eläkkeelle ellet sitten luota valtion eläkkeeseen. Vastaavasti 50% säästämällä pääset eläkkeelle jo alle 20v työuran jälkeen.

Sinänsä hassua, että tiukasti säästäviä kritisoidaan tyyliin "vittu mitä kituuttamista". Kuitenkin itse huomannut, että monella "kaikki menee mikä tulee" -tyylillä elävillä alkaa tuossa 50v iässä jo ahdistamaan ajatus pienistä eläkkeistä ja yllättävistä YT-neuvotteluista töissä. Kulut onkin muodostuneet pakollisiksi ja elämä tuntuu kituuttamiselta, koska ikinä ei tunnu olevan mihinkään rahaa ja tili tyhjänä. Sitä sitten elämän loppuun asti.

Sinänsä hassua, että tiukasti säästäviä kritisoidaan tyyliin "vittu mitä kituuttamista". Kuitenkin itse huomannut, että monella "kaikki menee mikä tulee" -tyylillä elävillä alkaa tuossa 50v iässä jo ahdistamaan ajatus pienistä eläkkeistä ja yllättävistä YT-neuvotteluista töissä. Kulut onkin muodostuneet pakollisiksi ja elämä tuntuu kituuttamiselta, koska ikinä ei tunnu olevan mihinkään rahaa ja tili tyhjänä. Sitä sitten elämän loppuun asti.

Hyvin usein kuullut samanlaista kritisointia itsekkin, Huvittavaa tässä on se että usein näiden kritisoijien talouden hallinta on aivan naurettavalla tasolla, autoon käytetään vuosiansioista 20-40% loput mitä jää asumisen jälkeen näppiin , tungetaan johonkin lähi Siwaan ja kapakkaan ilman mitään miettimisiä, luottokorteilla painetaan ulkomaan reissuja ymym. Samaan aikaan henkilö B samoilla tuloilla saa joka KK säästöön 1000-1500€, EI tarvitse hirveästi miettiä kumman alämänlaatu on parempaa vaikka 10v päästä.

Yleensä nämä early retirement -tyypit painottavat portfolionsa osinkoaristokraatteihin, joista ei voida sanoa, että ne eivät tuota mitään 5-10 vuoteen. Mm. S&P 500 -indeksissä on tällä hetkellä 51 yhtiötä, jotka ovat kasvattaneet osinkojaan vähintään 25 perättäistä vuotta. Muuten kyllä ihan totta turiset.

S&P 500 osinkotuotto tällä hetkellä on noin 2 % koko indeksin osalta, varmasti pystyy jollain ETF:llä ostamaan "osinkoaristrokraatteja", mutta kannattaa muistaa että osinkotuotto on vain osa osakkeiden kokonaistuotosta. Jos indeksi polkee paikallaan vaikka sen 5-10 vuotta (tai jopa laskee) niin osingoilla ei pääse siihen pitkän aikavälin tuotto odotukseen. Mun pointti oli lähinnä se että ajoituksella saattaa olla hyvinkin suuri merkitys vaikka sijoitushorisontti onkin yli 10 vuotta. Ja se on monesti osoitettu että markkinan ajoittaminen on jopa ammattilaisilla hyvinkin haastavaa. Mutta tämä keskustelu ei taida kuulua palkkasi threadiin. :)

Hyvin usein kuullut samanlaista kritisointia itsekkin, Huvittavaa tässä on se että usein näiden kritisoijien talouden hallinta on aivan naurettavalla tasolla, autoon käytetään vuosiansioista 20-40% loput mitä jää asumisen jälkeen näppiin , tungetaan johonkin lähi Siwaan ja kapakkaan ilman mitään miettimisiä, luottokorteilla painetaan ulkomaan reissuja ymym. Samaan aikaan henkilö B samoilla tuloilla saa joka KK säästöön 1000-1500€, EI tarvitse hirveästi miettiä kumman alämänlaatu on parempaa vaikka 10v päästä.
Sääli vaan ettei se osakesalkku näy elämänlaadussa.

En kyllä koe hirveästi elämänlaatua parantavana sitäkään että tuhlataan ruokaa/n, tai sitä että tehdään asioita velaksi koska ei osata tippaakaan säästää..

- - - Updated - - -

Hyvää elämänlaatua voi olla moni muukin asia kuin uusi auto pihassa.

Esim. se että ei tarvitse olla huolissaan siitä tuleeko YT:t vai ei jos työnantajalla meneekin vähän huonommin.

Väitän että tämä kohottaa elämänlaatua vallan perkeleesti, ainakin itsellä.

Tunteita herättävä asia tämä taloudellinen riippumattomuus, täällä on sille ihan oma ketjukin, jossa kannattaa jatkaa vääntöä siitä kannattaako hassata kaikki heti vai säästää kaiken.
http://www.pakkotoisto.com/talous-politiikka-uskonto/102588-taloudellinen-riippumattomuus-minimalistinen-elamantapa/

Sinänsähän kyseessä on hyvin yksinkertainen filosofia. Riippuen siitä miten suuren %-osuuden nettopalkastasi säästät voit määrittää itse milloin jäät eläkkeelle. Esim 10% ja alle voit olla varma, että terveytesi loppuu ennen kuin pääset eläkkeelle ellet sitten luota valtion eläkkeeseen. Vastaavasti 50% säästämällä pääset eläkkeelle jo alle 20v työuran jälkeen.

Mun mielestä on vähän erikosta että taloudellista riippumattomuutta tavoittelevat himosniiduilijat olettaa automaattisesti, että kaikki heidän ideologiaansa kyseenalaistavat olis "kaikki sileeksi" - tyyppisiä rällääjiä.. Ainakin mä katson, että esimerkisi oma asunto on aika hemmetin hyvä säästökohde (olettaen tietenkin että ostaa asunnon alueelta, jolla hinnat eivät laske pitkällä aikavälillä). Hyvin / laadukkaasti / tilavasti asuminen on ainakin mulle just sitä elämänlaatua JA samalla omaisuuden kartuttamista..

Hiukan hassu oli myös Pesupallon kommentti "Hyvää elämänlaatua voi olla moni muukin asia kuin uusi auto pihassa. Esim. se että ei tarvitse olla huolissaan siitä tuleeko YT:t vai ei jos työnantajalla meneekin vähän huonommin.". Mielestäni käsittämätön ajattelutapa että raataa epämieluisassa tai yhdentekevässä työssä siltä varalta että sattuis saamaan potkut siitä "paskaduunista".

Itse oon pitänyt ohjenuorana vanhan kunnon T. Rautiaisen ja Trio Niskalaukauksen opetusta kuolemanpelosta ja helvetin tulesta, tätä yritän noudattaa työ- ja muussa elämässä..

Mun mielestä on vähän erikosta että taloudellista riippumattomuutta tavoittelevat himosniiduilijat olettaa automaattisesti, että kaikki heidän ideologiaansa kyseenalaistavat olis "kaikki sileeksi" - tyyppisiä rällääjiä.. Ainakin mä katson, että esimerkisi oma asunto on aika hemmetin hyvä säästökohde (olettaen tietenkin että ostaa asunnon alueelta, jolla hinnat eivät laske pitkällä aikavälillä). Hyvin / laadukkaasti / tilavasti asuminen on ainakin mulle just sitä elämänlaatua JA samalla omaisuuden kartuttamista..

Hiukan hassu oli myös Pesupallon kommentti "Hyvää elämänlaatua voi olla moni muukin asia kuin uusi auto pihassa. Esim. se että ei tarvitse olla huolissaan siitä tuleeko YT:t vai ei jos työnantajalla meneekin vähän huonommin.". Mielestäni käsittämätön ajattelutapa että raataa epämieluisassa tai yhdentekevässä työssä siltä varalta että sattuis saamaan potkut siitä "paskaduunista".

Itse oon pitänyt ohjenuorana vanhan kunnon T. Rautiaisen ja Trio Niskalaukauksen opetusta kuolemanpelosta ja helvetin tulesta, tätä yritän noudattaa työ- ja muussa elämässä..

Itsehän en ole lainaamassasi tekstissä olettanut, että on vain kaksi vaihtoehtoa eikä mitään siltä väliltä. Ja mitä omaan esimerkkiisi tulee niin vaikeaksi omasikin tilanteesi muodostuu ennen pitkää, mikäli asuntosi on ainoa säästökohteesi.

Taisit muuten käsittää vertaukseni elämänlaadusta ja YT-neuvotteluista, no ihan päin persettä.
Tarkoitin, että henkilön, jolla on säästöjä, elämä ei romutu välittömästi työttömyyden sattuessa kohdalle. Vaihtoehtoisesti henkilön, jolla ei ole säästössä muuta kuin mahdollisesti omiin tarpeisiin nähden liian kallis asunto, talous menee kuralle heti ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana.

S&P 500 osinkotuotto tällä hetkellä on noin 2 % koko indeksin osalta, varmasti pystyy jollain ETF:llä ostamaan "osinkoaristrokraatteja", mutta kannattaa muistaa että osinkotuotto on vain osa osakkeiden kokonaistuotosta. Jos indeksi polkee paikallaan vaikka sen 5-10 vuotta (tai jopa laskee) niin osingoilla ei pääse siihen pitkän aikavälin tuotto odotukseen. Mun pointti oli lähinnä se että ajoituksella saattaa olla hyvinkin suuri merkitys vaikka sijoitushorisontti onkin yli 10 vuotta. Ja se on monesti osoitettu että markkinan ajoittaminen on jopa ammattilaisilla hyvinkin haastavaa. Mutta tämä keskustelu ei taida kuulua palkkasi threadiin. :)
Ei sitä markkinaa tarvitse ajoittaa eikä sillä ajoituksella niin isoa merkitystä ole, kunhan et laita KAIKKI rahasi likoon yhdellä kerralla.
Lueppa tästä: Asset Allocation in Retirement Percentage in Stocks, Bonds and Cash versus portfolio growth and volatility

- - - Updated - - -

Näkyyhän se siinä, että ostat itsellesi turvallisuutta ja vapauden työnteosta. Siinä se oikea elämänlaatu on, vapaus itse päättää mitä teet ajallasi ilman pakotteita.

Elämänlaatu ei ole sitä, että juostaan oravanpyörässä 70vuotiaaksi asti.

- - - Updated - - -

Olisi fiksua säästää johonkin muuhun kuin vain siihen asuntoon myös, asuntohinnat historiallisesti on voinut olla kymmenia (joskus jopa satoja) vuosia ihan samassa paikassa, eli tämä "ostan asnnon ja toivon arvonnousua"-ajattelutapa voi koitua kostokkaaksi. Muista myös se, että sinun on pakko myydä se kämppä ja muuttaa johonkin pienempään/huonompaan kämppään jos haluat realisoida mahdollisen kämppäsi arvonnousun tulevaisuudessa.

Taisit väärinkäsittää Pesupallon kommentin aika pahasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom