Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Itsehän en ole lainaamassasi tekstissä olettanut, että on vain kaksi vaihtoehtoa eikä mitään siltä väliltä. Ja mitä omaan esimerkkiisi tulee niin vaikeaksi omasikin tilanteesi muodostuu ennen pitkää, mikäli asuntosi on ainoa säästökohteesi.

Taisit muuten käsittää vertaukseni elämänlaadusta ja YT-neuvotteluista, no ihan päin persettä.
Tarkoitin, että henkilön, jolla on säästöjä, elämä ei romutu välittömästi työttömyyden sattuessa kohdalle. Vaihtoehtoisesti henkilön, jolla ei ole säästössä muuta kuin mahdollisesti omiin tarpeisiin nähden liian kallis asunto, talous menee kuralle heti ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana.

En sanonut että mulla ei olis muuta säästössä kuin "liian kallis asunto".

En tiedä miten teidän muiden työttömyysturva, mutta ainakin mulla on uskoakseni oikeus aika pitkään pätkään (500 päivää) ansiosidonnaista päivärahaa, joka yhdessä kevenevän verotuksen kanssa mahdollistaa kaikkien peruselintoimintojen ylläpidon ja työnhaun rauhassa.

Tässä ollaan kyllä niin perustavanlaatuisesti eri planeetoilla, että ei tän jankkaamisen jatkaminen kannata. Et vaan tajua tai halua tajuta mun pointtia/pointteja, ja se on ihan ok.

Onnea rikastumiseen.

Elämänlaatu ei ole sitä, että juostaan oravanpyörässä 70vuotiaaksi asti.

Ihan oikeastiko tällaiset ihmiset, jotka ovat säästäneet ja eläneet kurinalaisesti tehden paljon töitä koko elämänsä ajan, yhtäkkiä tuossa 50-60 ikävuoden paikkeilla lopettavat työnteon ja alkavat nauttia leveästä elämästä? Jotenkin voisi kuvitella, että siitä hommasta on siinä vaiheessa aika vaikea irtautua. Sitä helposti säästetään sitten hamaan loppuun asti.

Ihan oikeastiko tällaiset ihmiset, jotka ovat säästäneet ja eläneet kurinalaisesti tehden paljon töitä koko elämänsä ajan, yhtäkkiä tuossa 50-60 ikävuoden paikkeilla lopettavat työnteon ja alkavat nauttia leveästä elämästä? Jotenkin voisi kuvitella, että siitä hommasta on siinä vaiheessa aika vaikea irtautua. Sitä helposti säästetään sitten hamaan loppuun asti.
En tiedä mistä puhut, kurinalaisesti elävät yleensä eivät ole 60v asti töissä, se koko idean juuri on se, että eläköidyt kun sulla on vielä kroppa ja päänuppi kunnossa (eli 40-50v välillä). Olet kyllä siinä oikeassa että erittäin hyvin tienaavat jäävät usein kauan työelämään ihan siitä syystä että elintaso nousee palkan mukana ja sitten ei voida eläköityä ja jättää hyväpalkkaista työtä ennen 70v syntymäpäivää.

En tiedä mistä puhut, kurinalaisesti elävät yleensä eivät ole 60v asti töissä, se koko idean juuri on se, että eläköidyt kun sulla on vielä kroppa ja päänuppi kunnossa (eli 40-50v välillä).

Kyseenalaistin juuri tuon, että kuinka moni näistä haaveilijoista sitten oikeasti on valmis eläköitymään jo tuossa iässä, kun suurin osa elämästä on kulunut työnteon parissa ja siihen on jo tottunut.

En tiedä miten teidän muiden työttömyysturva, mutta ainakin mulla on uskoakseni oikeus aika pitkään pätkään (500 päivää) ansiosidonnaista päivärahaa, joka yhdessä kevenevän verotuksen kanssa mahdollistaa kaikkien peruselintoimintojen ylläpidon ja työnhaun rauhassa.

Tässä ollaan kyllä niin perustavanlaatuisesti eri planeetoilla, että ei tän jankkaamisen jatkaminen kannata. Et vaan tajua tai halua tajuta mun pointtia/pointteja, ja se on ihan ok.

Onnea rikastumiseen.

Tulee muuten kovin monelle noissa tilanteissa yllätyksenä se että välttämättä se työttömyystuki ei napsahdakkaan ihan hetkessä tilille, ja jos ollaan viikon päästä siinä tilanteessa että tili näyttää 0 niin ei välttämättä kauheasti naurata.

- - - Updated - - -

Mun työpaikalta lähti vuosi sitten eläkkeelle 50v tyyppi, totesi vaan työkavereille ettei ole ainuttakaan syytä olla enää täällä.. Kaikki maksettu ja sijoitusasuntojen tuotto + työttömyysturva riittää helposti.

Mainittakoon nyt tässäkin että mulla on ISO kulutustapa remontti taustalla ja koen että mun elämänlaatu ei tippunut yhtään vaikka kk menot tippuivat 1000-1500, Tällä hetkellä ajateltuna en pidä yhtään mahdottomana sitä että 10v päästä teen jotain osa-aika duuneja silloin kun sattuu huvittamaan.

Onnea rikastumiseen.

:hyvä:
Haluat väkisin vääntää mun viestit käsittelemään juuri sun elämäntilannetta ja sitten päälle heität vielä, että et halua jankata kun ei siitä mitään tule.

tämä "ostan asnnon ja toivon arvonnousua"-ajattelutapa voi koitua kostokkaaksi. Muista myös se, että sinun on pakko myydä se kämppä ja muuttaa johonkin pienempään/huonompaan kämppään jos haluat realisoida mahdollisen kämppäsi arvonnousun tulevaisuudessa.

Vaikea uskoa että kukaan täysijärkinen ajattelee tuolla mainitsemallasi tavalla. Eiköhän se asuntosäästämisen hyöty tule ihan muista asioista kuin asunnon arvonnoususta...

Kyseenalaistin juuri tuon, että kuinka moni näistä haaveilijoista sitten oikeasti on valmis eläköitymään jo tuossa iässä, kun suurin osa elämästä on kulunut työnteon parissa ja siihen on jo tottunut.
En kyllä ymmärrä ajattelutapaasi. Ei se, että on tehnyt monta vuotta työtä tarkoita sitä että haluaa tehdä loppuelämänsä töitä. Jos ihminen ei ole "valmis" itse päättämään ajankäytöstään niin olisi hyvä idea miettiä että mistäköhän se johtuu.

- - - Updated - - -

Vaikea uskoa että kukaan täysijärkinen ajattelee tuolla mainitsemallasi tavalla. Eiköhän se asuntosäästämisen hyöty tule ihan muista asioista kuin asunnon arvonnoususta...
Ei ole järjestä kiinni, kun "asuntosäästäminen" ei yleensä ole mitään säästöä, se nyt vaan on kansan mantra eikä mikään "totuus".

Ja se asunnon hankkiminen kannattaa vain silloin jos aiot asua kauan samassa paikassa, saat alhaiset korot lainalle, kämppä/talo on alueella mihin rakennetaan lisää tulevaisuudessa (arvonnousu). Kämppä/talo ei tuota mitään rahaa ennen kuin myyt sen mahdollisella voitolla pois, tai alat sitä vuokraamaan. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Ei se, että suurin osa suomalaisista "säästää" asuntoihinsa tarkoita sitä, että siinä olisi järkeä. Monet suomalaiset uskoo jumalaankin, tekeekö tämä jumalasta todellisen? Argumentum ad populum, ei muuta.

Lueppa näitä artikkeleita jos aihe kiinnostaa. https://www.google.fi/search?q=why+...nvestment&rls=org.mozilla:fi:official&spell=1

Lopetan osaltani off topicin tähän mutta linkkisi liittyy taas täysin eri asiaan. Ei asunnon hankkiminen omaa asumista varten ole mikään investointi vaan nimenomaan säästökohde. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Ei sitä markkinaa tarvitse ajoittaa eikä sillä ajoituksella niin isoa merkitystä ole, kunhan et laita KAIKKI rahasi likoon yhdellä kerralla.
Lueppa tästä: Asset Allocation in Retirement Percentage in Stocks, Bonds and Cash versus portfolio growth and volatility

- - - Updated - - -

Tuo artikkeli käsittelee asset allokaatiota eikä sitä onko ns aikahajautus viisampaa kuin se että laittais kaiken likoon kerralla... Sitkeä kyllä olet - I'll give you that :)

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
En kyllä pysty ymmärtämään jengiä, joka jostakin 3k€ nettotuloista pistää 2k€ säästöön. Vapaaehtoisesti kituutetaan jollain lantulla ja tarjousmakaronilla, asutaan paskalähiössä mamujen ja juoppojen kera, sekä hytistään pussipysäkillä kylmässä uffitakissa 25asteen pakkasella aina kun johonkin pitää mennä.

Netissähän kaikilla on saatanan kivaa, mutta tosielämässä se 'tonnilla kuussa' eläminen on kyllä suomessa todella perseestä. Kukin toki tavallaan..

En kyllä pysty ymmärtämään jengiä, joka jostakin 3k€ nettotuloista pistää 2k€ säästöön. Vapaaehtoisesti kituutetaan jollain lantulla ja tarjousmakaronilla, asutaan paskalähiössä mamujen ja juoppojen kera, sekä hytistään pussipysäkillä kylmässä uffitakissa 25asteen pakkasella aina kun johonkin pitää mennä.

Netissähän kaikilla on saatanan kivaa, mutta tosielämässä se 'tonnilla kuussa' eläminen on kyllä suomessa todella perseestä. Kukin toki tavallaan..

Jossain syrjemmässä varmaan monikin elää tonnilla kuussa. Itseä ainakin kiinnostaisi alle nelikymppisenä eläköityminen nyt kun tarkemmin miettii tuota.

Mun pointti koko keskustelussa on lähinnä se että sillä tonnilla tarkka kaveri voi saada saman kuin tuhlaavainen kaveri 2 tonnilla.

Mun pointti koko keskustelussa on lähinnä se että sillä tonnilla tarkka kaveri voi saada saman kuin tuhlaavainen kaveri 2 tonnilla.

Heh älä nyt viitsi. Siitä vaan stadiin, tai mihin tahansa isoon kaupunkiin yrittämään tuota. Ja mitä on "saman kuin" = katto pään päälle, auto, ruokaa, siistit vaatteet työssäkäyntiä varten, harrastukset.

Heh älä nyt viitsi. Siitä vaan stadiin, tai mihin tahansa isoon kaupunkiin yrittämään tuota. Ja mitä on "saman kuin" = katto pään päälle, auto, ruokaa, siistit vaatteet työssäkäyntiä varten, harrastukset.

Jep, pointti meni ohi.. no sanotaanko sitten että sillä 3000 netolla voi saada jo paljon enemmän kuin 4000 netolla ihan omista valinnoista kiinni.

Jep, pointti meni ohi.. no sanotaanko sitten että sillä 3000 netolla voi saada jo paljon enemmän kuin 4000 netolla ihan omista valinnoista kiinni.

No niin parempi :). Tietyn tulotason jälkeen rahaa jää säästöön niin se vain on. Mutta perustarpeiden tyydyttämiseen 2 aikuista ja 2-3 lasta tarvitaan bauttiarallaa 3000 -4000 €/kk, riippuen missä eletään. Ylimenevä on sitten sitä törsäämistä/elämiseen panostamista yms. Toki vähemmälläkin moni tulee toimeen mutta kyllä sitten jo kitkutetaan varsinkin, jos ei asu jossain perähikiällä vaan isossa kaupungissa. Ja kyllä sen jokainen itse tietää mitä kitkuttaminen on, jos on köyhästä perheestä lähtöisin esim. allekirjoittanut.

No niin parempi :). Tietyn tulotason jälkeen rahaa jää säästöön niin se vain on. Mutta perustarpeiden tyydyttämiseen 2 aikuista ja 2-3 lasta tarvitaan bauttiarallaa 3000 -4000 €/kk, riippuen missä eletään. Ylimenevä on sitten sitä törsäämistä/elämiseen panostamista yms. Toki vähemmälläkin moni tulee toimeen mutta kyllä sitten jo kitkutetaan varsinkin, jos ei asu jossain perähikiällä vaan isossa kaupungissa. Ja kyllä sen jokainen itse tietää mitä kitkuttaminen on, jos on köyhästä perheestä lähtöisin esim. allekirjoittanut.

AIka usein se ylimenevä on vaan huolimattomuutta ja ymmärtämättömyyttä, esim ei ole mitenkään epänormaalia että vakuutuksista / sähköstä maksetaan helvetisti vuositasolla ylihintaa niinkuin kaikesta muustakin, Safkan hintoja ei katsella yhtään, käytetään pikkujuttujen hankkimiseen velkaa ymym.
Mä tosiaan henkilökohtaisesti kävin aikoinaan ison kulutus remontin läpi ja kyllä siellä oli ihan järjetön määrä kaikkea täysin turhaa, se on hieno fiilis kun oivaltaa kuinka pienillä jutuilla voi saada paljonkin aikaan.

AIka usein se ylimenevä on vaan huolimattomuutta ja ymmärtämättömyyttä, esim ei ole mitenkään epänormaalia että vakuutuksista / sähköstä maksetaan helvetisti vuositasolla ylihintaa niinkuin kaikesta muustakin, Safkan hintoja ei katsella yhtään, käytetään pikkujuttujen hankkimiseen velkaa ymym.
Mä tosiaan henkilökohtaisesti kävin aikoinaan ison kulutus remontin läpi ja kyllä siellä oli ihan järjetön määrä kaikkea täysin turhaa, se on hieno fiilis kun oivaltaa kuinka pienillä jutuilla voi saada paljonkin aikaan.

No mikä sitä turhaa sitten oli? Suurin osa tuntemistani on tehnyt "kulutusremontin" tyyliin; en syö enää lounasta ravintolassa, vaan otan kotoa riisiä ja seitiä ja syön sen työpöydän ääressä. Jumalauta ei nyt justiinsa tule mieleen muuta isompaa elämänlaadun parantajaa kuin ravintolalounaat. Ne on erittäin tarpeellisia.

Ei sitä markkinaa tarvitse ajoittaa eikä sillä ajoituksella niin isoa merkitystä ole, kunhan et laita KAIKKI rahasi likoon yhdellä kerralla.
Lueppa tästä: Asset Allocation in Retirement Percentage in Stocks, Bonds and Cash versus portfolio growth and volatility

- - - Updated - - -

Tuo artikkeli käsittelee asset allokaatiota eikä sitä onko ns aikahajautus viisampaa kuin se että laittais kaiken likoon kerralla... Sitkeä kyllä olet - I'll give you that :)
Ei muuten käsittele, lueppa se artikkeli. Artikkeli kertoo sen, että n. 60v aikana (1924-1982) on simuloitu 1miljoonan dollarin kertainvestoininti (kerran vuodessa), ja vain kahtena vuonna rahat olivat 30v sisällä loppuneet. (60luvulla energiakriisi, 20-luvun lopulla USA:n talousromahdus).

Ei mitään allokaatiopuhetta.

- - - Updated - - -

Ei tarvitse asua stadissa eikä sitä autoakaan aina tarvitse.

No mikä sitä turhaa sitten oli? Suurin osa tuntemistani on tehnyt "kulutusremontin" tyyliin; en syö enää lounasta ravintolassa, vaan otan kotoa riisiä ja seitiä ja syön sen työpöydän ääressä. Jumalauta ei nyt justiinsa tule mieleen muuta isompaa elämänlaadun parantajaa kuin ravintolalounaat. Ne on erittäin tarpeellisia.

Muutama esimerkki, Nyt ostetaan se lohifile/härän sisäfile tarjouksesta ja isketään pakkaseen.. ennen se saatettiin ostaa vaikka Siwasta 15€ kallimmalla.. Ja myös kipattiin ruokaa ihan helvetisti roskiin kun ei ollut ostelussa mitään ajatusta mukana.
Vakuutukset + sähkö+puhelin, tasaisin väliajoin kilpailutus kannattaisi jokaisen ihmisen tehdä, mun mielestä on melko turhaa maksaa 100€/kk ilmasta.
Velaksi ostaminen. mullakin oli parit luottokortit/masterit ym:t aivan vitun turhaan näistä sitten makseltiin korkoja ym vaikka niillä osteltiin asioita jotka olisi pystynyt säästämään kuukaudessa, lainaa oli ihan turhaan päällä ilman tarvetta.

Ja noi nyt oli ihan tollasia pikku juttuja isoimmat oivallukset tuli siinä kun tajusi kuinka vitusti tungin esim autoihin aiemmin rahnaa, ei vaan ole millään tavalla järkevää minun tuloilla hävittää joka KK tyyliin 700€ arvon alenemisiin yms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom