Palkka-keskustelua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hano
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Timba79 sanoi:
. Millään ei voi saada suurempaa palkkaa alalta joka ei tuota mitään, vaan päinvastoin, on pelkkää kulua. Näin se vaan menee. Enkä vähättele yhtään esim. sairaanhoitajia, päinvastoin, varmasti ansaitsisivat suuremmat palkat.

Timba on fiksu jätkä. Tätä samaa minä ihmettelen aina näissä palkkakeskusteluissa. Miten tää ei mee jakeluun: Tehdään työtä, mikä on absoluuttisesti tuottamatonta. Firman budjetti tulee verorahoista ja sen duunareiden liksa tulee verorahoista. Se on jul-ki-nen sek-to-ri. On täysin älytöntä analogisoida joku paperifirma ja sairaala keskenään. Eikä julkisella sektorilla voida nostaa vaan tietyn ammattiryhmän liksaa. Jos hoitsujen liksaa nostetaan, niin sitten saadaan aika vitusti perustella, että miksi sama ei kuulu kytille, lastentarhanopettajille jne. Kyllä, olen itse julkisella. Kyllä, nämä duunit ovat alipalkattuja. Mutta ei ei, kansantalous ei toimi niin, että ihmisten liksat määritellään vittumaisuuden, raskauden, haastavuuden tai yleisen arvostuksen pohjalta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Uber-Gott sanoi:
Voiko ~2000e kuussa olla sitten niin paskaa palkkaa?

Riippuu hommasta. Hoitajan duunista se on minusta liian vähän. Täytyy huomata, että tuosta kun verottaja vie omansa niin jäljelle jää mitä jää.

Dopey, minulla ei ole ratkaisuja siihen, että kaikkien alojen palkat olisivat "oikeat" tai mitä pitäisi tehdä. Mutta hoitajat ansaitsisivat enemmän palkkaa, minun mielestäni.

D.Yates sanoi:
Palkat olisi tosin varmasti vielä kovemmat, jos hoitsujen lakkoilusta olisi oikeasti jollekin haittaa.

Kyllä siitä olisi helvesti haittaa, mutta ei oikeille tahoille. Kiinnostaako päättäjää Z, joka hoidattaa itsensä yksityisellä, että nyt hoitaja X ei ole paikalla Takahikiän tk:n vuodeosastolla pyyhkimässä mummon Y persettä? No ei taida.

Mutta eikö hoitsuja ota päähän vieressä puuhastelevien lääkäreiden palkat? Moni kaveri on lääkiksessä/lääkäreitä ja jo alkupalkoista lähtien puhutaan niin levottomista summista että heikottaa...

Yhden kesän kokemuksella.. Ei ainakaan päin naamaa mitään sano.
 
Niin, itsehän olen ammattini valinnut! Näinhän se menee, mutta ei auta valittaa, siksi opiskelenkin yliopistossa työn ohessa, jotta pääsen uralla etenemään. Ja saan mm. paremman palkan! En ymmärrä kutsumusammatti ajattelutapaa. Itselläni asia ei ole näin, ala vain sattui kiinnostamaan.

Meidän työ tuottaa terveyttä ja hyvinvointia yhteiskuntaan ihmisille, älkää unohtako sitä! Ihmiset sanovat terveyden useimmissa tutkimuksissa ensimmäiseksi arvokseen, mitä he ovat valmiita siitä maksamaan? Sitä on vaikea rahassa mitata...

Hoitajapula on jo todellinen ongelma, sijaisia vaikea saada, vielä vaikeampi pula on miehistä. Kun itse valmistuin ammattiin, ei kovin moni saanut töitä vaan jäivät työttömiksi. He ovat nyt vuosien varrella vaihtaneet ammattia, eivätkä enää palaa sairaanhoitajan töihin. Kallis yhteiskunnan maksama koulutus ja hukkaan meni rahat! Sairaanhoitajalla ei ole etenemismahdollisuuksia uralla ja sitä myöten saada motivaatiota pysyä alalla ja samalla nousta myös palkkakehityksessä eteenpäin. Ehkäpä siinä syy tyytymättömyyteen!
 
ringside sanoi:
Jos hoitsujen liksaa nostetaan, niin sitten saadaan aika vitusti perustella, että miksi sama ei kuulu kytille, lastentarhanopettajille jne. .

Näin se vaan menee ja kuka sitten pystyy rankkaamaan nämä tärkeysjärjestykseen, minusta tekevät ainakin kaikki todella arvokasta työtä ja listaa voisi varmaan vielä jatkaakin. Mutta loppujen lopuksi nämä ovat niitä ammatinvalintakysymyksiä, ei kannata lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, tai poliisiksi jos palkka on ainut asia mikä motivoi työssä.
 
Hippo sanoi:
Meidän työ tuottaa terveyttä ja hyvinvointia yhteiskuntaan ihmisille, älkää unohtako sitä! Ihmiset sanovat terveyden useimmissa tutkimuksissa ensimmäiseksi arvokseen, mitä he ovat valmiita siitä maksamaan? Sitä on vaikea rahassa mitata...
!

Niin tuottaakin, mutta noi on valitettavan ei-mitattavia suureita, mitä palkkoihin ja niiden rahoitukseen tulee.

Kysytään ihmisiltä, miten paljon hoitsuille kuuluu lisää liksaa, ja sitten korotetaan niiden veroprossaa niin paljon, että rahoitus järjestyy. Tässäpä jollekin tulevalle poliitikolle oiva vaalilause:

"Veroja ja julkisen sektorin liksoja on korotettava!!!"

Tässä kohtaa on hyvä jälleen kerran katsoa Suomen budjettia ja menoja. Nyt hopi hopi kaikki julkisella olevat katsomaan, mikä on juuri oman alan kokonaisrasite veronmaksajille. Tää on kopioitu nat_uralin postista taannoiseen "miten suomalaisille ostovoimaa" threadista.

Tuloja:
Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot 12 996 800 000
Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut 11 604 000 000
Valmisteverot 4 565 000 000
Muut verot 2 383 085 000
Muut veronluonteiset tulot 23 823 000

Menoja:
EDUSKUNTA 97 461 000
TASAVALLAN PRESIDENTTI 8 505 000
VALTIONEUVOSTO 48 899 000
ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA 822 019 000
OIKEUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 662 212 000
SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA 1 504 060 000
PUOLUSTUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 2 137 411 000
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA 5 565 792 000
OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 6 147 267 000
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 2 722 079 000
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA 1 760 998 000
KAUPPA- JA TEOLLISUUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 972 128 000
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA 9 868 008 000
TYÖMINISTERIÖN HALLINNONALA 2 164 015 000
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALA 682 690 000
VALTIONVELAN KOROT 2 447 000 000
 
Tuloja: 30 miljardia euroa

Menoja:
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA 10 miljardia euroa
OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 6 miljardia euroa
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 3 miljardia euroa
PUOLUSTUSMINISTERIÖN HALLINNONALA 2 miljardia euroa
TYÖMINISTERIÖN HALLINNONALA 2 miljardia euroa

Isäni opetti että aina kannattaa yrittää hahmottaa lukujen suuruusluokka. No, sopivasti pyöristettynä huomataan seuraavia asioita:

1.Verotuloista 1/3 menee sosiaali- ja terveysmenoihin

2.Verotuloista 1/5 menee koulutukseen

3.Verotuloista 1/10 menee maa- ja metsätalouteen

4.Verotuloista 1/15 menee puolustusvoimiin

5.Verotuloista 1/15 menee työttömyyden hoitoon

Työttömyyden hoitoon ei mene paljoa rahaa, sen sijaan sosiaali- ja terveysmenoihin menee valtava summa rahaa. Koulutukseen menee 20% verotuloista joka on mielestäni selkeästi liikaa. Maa- ja metsätalouteen menee vain 10% verotuloista vaikka Suomen sanotaan elävän metsistä.

Jos minulta kysytään niin ylipaisuneesta koulutuksesta rahaa maa- ja metsätalouteen sekä yritystoimintaan. Hoivatyöstä taas ei voi vähentää koska vanhusten määrä tulee kasvamaan jatkossakin.

EDIT: Työttömyyden hoitoon ja nimen omaan uusien vakinaisten työpaikkojen luomiseen tuplasti lisää rahaa!
 
Hano sanoi:
Niin ja nekin vielä!

MUTTA, oon kuullut (ja nähnytkin oikeastaan) että esim. psykiatrisessa sairaalassa jotkut hullut eivät osaa käydä edes vessassa, niitten perseitä joutuu sitten pyyhiin? Kuinka yleisiä tämmöset paska-hommat on sairaanhoitajan ammatissa? Vastatkaas palstan hoitsut!

No kyllä niitä persustoja tällä alalla joutuu pyyhkiin, se on fakta. Tollane asenne on kyllä naurettavaa ihmiseltä, joka aikoo opiskella sairaanhoitoa :jahas:

iav sanoi:
Mutta eikö hoitsuja ota päähän vieressä puuhastelevien lääkäreiden palkat? Moni kaveri on lääkiksessä/lääkäreitä ja jo alkupalkoista lähtien puhutaan niin levottomista summista että heikottaa...

Kyllä varmaan ottaa päähän aiankin jossain mielessä. Yleensä tämä ilmenee lääkäreistä paskaa puhumisella. Suoraan ei puhuta tai arvostella palkkausta. Monesti kuulee hoitajien puhuvan: "on se_ja_se lääkäri tosi huono, ei kyllä tollasii sais olla olemassa" tai "ei ne lääkärit tiedä mistään mitään, sano mullekkin että pistä sitä mobilaattia siihen katkenneeseen käteen ja että kuulemma sitä on liikkeellä". Mä luulen että monet hoiturit on melkoisen kateellisia (ei toki saa yleistää!).
 
"ylipaisuneesta koulutuksesta"

Hieno analyysi. Aletaanko kilpailemaan kenialaisten kanssa joidenkin korien punomisessa? Suomen elintaso voidaan pitää yllä vain ja ainoastaan rajulla ja maailman mittakaavassa lähes poikkeuksellisella osaamistasolla. Koulutus on viimeinen, josta voi karsia.
 
Samo sanoi:
Totta, palkat on todella päin persettä tällä alalla. Kun sais vaikka samoja liksoja kun Ruotsissa ja Norjassa niin motivois tekemään työtä paljon enemmän. Kaikki päättäjät aina vaan sanoo et teette arvokasta työtä blaa blaa blaa mut eipä vaan näy palkoissa.

Sama juttu missä tahansa ns. "kutsumusammatissa": poliisi, palomies, pappi, sairaanhoitaja, lastentarhan täti, opettaja... you name it.


[nusnus]Tuo palkan ja motivaation suhde ei tosin pidä paikkaansa, raha on tutkitusti huono motivaattori[/nusnus]
 
luumu sanoi:
Koulutus on viimeinen, josta voi karsia.

Kannattaa tutustua akateemisten räjähdysmäisesti paisuneisiin työttömyystilastoihin. Putkimies omistaa tuplamaisterin mennen tullen.
 
Itse voin rehellisesti sanoa että en kadehdi tippaakaan lekureia jotka meidän päivystyksessä tekee duunia. Työmäärä on valtava, paineet, vastuu samoin. Kysytään todellista stressinsietokykyä. Ei niillä lääkäreillä niin huikeat palkat ole, katsoin joskus työkkärin sivuja, siellä oli erikoistuvan lääkärin peruspalkka jotain 2500€/kk, lisät tietty päälle. Monilla muilla aloilla tienaa paremmin ja työajat/olot on paremmat ja vastuutva vähemmän. Mitä tuohon läkäreistä paskaa puhumiseen tulee niin on se vaan niin että jos olet töissä kokemattoman, epävarman tai tumpelon lääkärin kanssa niin työnteko on todella vaikeaa hoitajalle. Ne ketkä ovat olleet tietavät mitä tarkoitan. Ei sitä paskaa puhuta siksi että oltaisiin kateellisia esim niitten palkoista. Ja paskan puhuminen on aika vähäistä muutenkin, yhteistyötä kun tehdään. Jos lääkäri on osaava, nopea ja vielä mukavakin niin työnteko on jopa mukavaakin joskus :whip: . Mutta ei tätä hommaa tällä liksalla jaksais jos ei työkaverit ois kohillaan. Yhteushenki pitää porukan kasassa.

Edit: Lääkärit jotka tekee keikkaa esim tk-päivystyksissä "reppufirmojen" kautta repii kyllä saatanallisia summia.
 
fish sanoi:
Sama juttu missä tahansa ns. "kutsumusammatissa": poliisi, palomies, pappi, sairaanhoitaja, lastentarhan täti, opettaja... you name it.


[nusnus]Tuo palkan ja motivaation suhde ei tosin pidä paikkaansa, raha on tutkitusti huono motivaattori[/nusnus]


Henkilökohtaisella tasolla voin sanoa että minua se motivoisi ainakin :rolleyes:
 
Samo sanoi:
Itse voin rehellisesti sanoa että en kadehdi tippaakaan lekureia jotka meidän päivystyksessä tekee duunia. Työmäärä on valtava, paineet, vastuu samoin. Kysytään todellista stressinsietokykyä. Ei niillä lääkäreillä niin huikeat palkat ole, katsoin joskus työkkärin sivuja, siellä oli erikoistuvan lääkärin peruspalkka jotain 2500€/kk, lisät tietty päälle. Monilla muilla aloilla tienaa paremmin ja työajat/olot on paremmat ja vastuutva vähemmän. Mitä tuohon läkäreistä paskaa puhumiseen tulee niin on se vaan niin että jos olet töissä kokemattoman, epävarman tai tumpelon lääkärin kanssa niin työnteko on todella vaikeaa hoitajalle. Ne ketkä ovat olleet tietavät mitä tarkoitan. Ei sitä paskaa puhuta siksi että oltaisiin kateellisia esim niitten palkoista. Ja paskan puhuminen on aika vähäistä muutenkin, yhteistyötä kun tehdään. Jos lääkäri on osaava, nopea ja vielä mukavakin niin työnteko on jopa mukavaakin joskus :whip: . Mutta ei tätä hommaa tällä liksalla jaksais jos ei työkaverit ois kohillaan. Yhteushenki pitää porukan kasassa.

Edit: Lääkärit jotka tekee keikkaa esim tk-päivystyksissä "reppufirmojen" kautta repii kyllä saatanallisia summia.

Yhdyn kommenttiisi! Kyllä sen vaan huomaa kuka on sairaanhoitajan hommia tehnyt! ;)
 
D.Yates sanoi:
Palkat olisi tosin varmasti vielä kovemmat, jos hoitsujen lakkoilusta olisi oikeasti jollekin haittaa.

Heidän on huono käyttää lakkoasetta, koska ihmisiä alkaa kuolla melkein saman tien kun lakko alkaa. Omalta kohdalta voin sanoa, että minulle kuolemastani olisi ainakin merkittävää, oikeata haittaa.
 
protsku sanoi:
Kannattaa tutustua akateemisten räjähdysmäisesti paisuneisiin työttömyystilastoihin. Putkimies omistaa tuplamaisterin mennen tullen.

Akateemisesti ja ammattikorkeakoulutasolla koulutettavien määrää kenties voisikin hieman karsia, mutta en mä kyllä todellakaan sitä mieltä ole että koulutus olisi ensimmäisiä karsittavien listalla.
Koulutus ja terveydenhuolto ovat mun mielestä suurimmat ja tärkeimmät asiat mitä valtio voi verovaroin kansalaisilleen antaa, eikä niiden arvoa tule vähätellä. Eritoten koulutus, sen korkea taso ja se, että kuka tahansa voi periaatteessa kouluttautua mihin tahansa ammattiin kykyjensä rajoissa, on Suomessa niin upea juttu että en sitä edes tajunnut ennen kuin muualle lähdin.
Kaikkialla ei jokaiselle ihmiselle anneta yhtäläistä mahdollisuutta niinkuin ideaalisessa tilanteessa Suomessa olis.

Maassa jossa tällä hetkellä asustan ja opiskelen, on verotaakka samaa suuruusluokkaa kuin Suomessa (n. 40% täällä vs. n. 45% Suomessa), mutta maksettu raha ei näy juuri missään. Parhaat koulut ovat yksityisiä ja kalliita, infrastruktuuri surkeaa suomalaisen silmin, köyhyyttä paljon jne jne...No turhaan tässä jeesustelen.

Palkkatasosta jotain kertoo että tavallinen, yksityinen vartija tienaa n. 250-300 euroa kuukaudessa täysipäiväisenä täällä päin.

Toinen asia, toi julkisen sektorin tuottamattomuus. Argumenttina varsin hyvä, mutta herätti ajatuksen siitä että onko julkinen sektori oikeasti ja todella kansantaloudellisesti tuottamatonta? Nimen omaan koulutus tässä kohdassa tuli mieleen...Ilman koulutusta ei olisi sitä porukkaa joka yrityksissä työskentelee ja BKT:ta korottaa.

Njoo...Tässä vähän tuntuu että olis kannattanut jättää tämä kirjoittamatta, tuli sen verran sekavaa tekstiä...asiassa pysyminen ei koskaan ole ollut vahvoja puoliani. :)
 
Erkka80 sanoi:
Akateemisesti ja ammattikorkeakoulutasolla koulutettavien määrää kenties voisikin hieman karsia, mutta en mä kyllä todellakaan sitä mieltä ole että koulutus olisi ensimmäisiä karsittavien listalla.


Korkeakoulutus, tätä minä tarkoitin. Yliopistot ovat tutkineet itse omaa tehottomuuttaan ja tutkintojen sopimattomuutta tämän päivän työmarkkinoille. Muistaakseni aivan pari kuukautta sitten uutisoitiin arvovaltaisen työryhmän jättämästä mietinnöstä jossa todetaan että aloituspaikkoja on aivan liikaa.

Koulutuspaikkoja voitaisiin vaikka lisätä ammattikouluissa koska heistä tulee heti valmistumisen jälkeen pätevää porukkaa työmarkkinoille. Samoin oppisopimuskoulutukseen tulisi panostaa paljon nykyistä enemmän.

Eli pähkinänkuoressa: otetaan yliopistoista ns. löysät pois ja laitetaan osa näistä rahavaroista ammattikoulujen toiminnan tehostamiseen ja loput vakinaisten työpaikkojen luomiseen työttömille!

EDIT: Nyt kun tarkemmin ajattelen niin lukioihin menee ihan liikaa porukkaa päivähoitoon miettimään "mikä musta tulee isona". Sanoisin että lukion oppilaspaikkoja tarvitaan korkeintaan 1/3 nykyisestä, loput suoraan ammattikouluun ja oppisopimuksella työelämään.
 
Samo sanoi:
Itse voin rehellisesti sanoa että en kadehdi tippaakaan lekureia jotka meidän päivystyksessä tekee duunia. Työmäärä on valtava, paineet, vastuu samoin. Kysytään todellista stressinsietokykyä. Ei niillä lääkäreillä niin huikeat palkat ole, katsoin joskus työkkärin sivuja, siellä oli erikoistuvan lääkärin peruspalkka jotain 2500€/kk, lisät tietty päälle. Monilla muilla aloilla tienaa paremmin ja työajat/olot on paremmat ja vastuutva vähemmän.

Itse en varastoduunarina todellakaan tiedä hoihotyön arjesta mitään. Mutta on helppo kuvitella lääkärin arkea kun on kiirettä ja kitiseviä potilaita riittää. Jos mokaat niin paskaa sataa niskaan varmaan ämpärikaupalla ja saattaa olla jopa ihmishenki kysessä. Eli aika pikku mokia on tämän rinnalla vaikka joku paperikoneen pysähtyminen mokan takia. Ja todellakin teollisuuden hommistakin saa varmana samat palkat ja vastuut yleensä aika olemattomat. Tai vastuutahan voi olla paljonkin, mutta tuskin tapahtuu mitään pahempaa jos joskun vähän mokaileekin.
 
protsku sanoi:
Korkeakoulutus, tätä minä tarkoitin. Yliopistot ovat tutkineet itse omaa tehottomuuttaan ja tutkintojen sopimattomuutta tämän päivän työmarkkinoille. Muistaakseni aivan pari kuukautta sitten uutisoitiin arvovaltaisen työryhmän jättämästä mietinnöstä jossa todetaan että aloituspaikkoja on aivan liikaa.

Koulutuspaikkoja voitaisiin vaikka lisätä ammattikouluissa koska heistä tulee heti valmistumisen jälkeen pätevää porukkaa työmarkkinoille. Samoin oppisopimuskoulutukseen tulisi panostaa paljon nykyistä enemmän.

Eli pähkinänkuoressa: otetaan yliopistoista ns. löysät pois ja laitetaan osa näistä rahavaroista ammattikoulujen toiminnan tehostamiseen ja loput vakinaisten työpaikkojen luomiseen työttömille!

EDIT: Nyt kun tarkemmin ajattelen niin lukioihin menee ihan liikaa porukkaa päivähoitoon miettimään "mikä musta tulee isona". Sanoisin että lukion oppilaspaikkoja tarvitaan korkeintaan 1/3 nykyisestä, loput suoraan ammattikouluun ja oppisopimuksella työelämään.

Mä en usko, että ammattikoulutus tai oppisopimus kiinnostaa tämän päivän Suomessa 2/3 nuorista. Tämän päivän trendi yhteiskunnassa on kouluttautua eikä olisi kovin yksinkertaista muuttaa tämä niin, että amikseen vaan ja sitten töihin.
Mielestäni juuri koulutuspolitiikka on ollut hyvä Suomessa. Annetaan lähes kaikille mahdollisuus mennä lukioon, ei kai se yleissivistys nyt niin pahasta ole. Toiseksi loppuelämän miettiminen "mikä musta tulee isona" on järkevää lukion aikana. Peruskoulun päättäneistä kovin moni vielä etsii omaa identiteettiään ja haluaa pohdiskella tulevaisuuttaan. Toisaalta ehkäpä koulutusrakenteita pitäisi muuttaa, jotta ammattiin valmistavat koulutukset tulisi kiinnostavammiksi.
 
hURJA sanoi:
Heidän on huono käyttää lakkoasetta, koska ihmisiä alkaa kuolla melkein saman tien kun lakko alkaa. Omalta kohdalta voin sanoa, että minulle kuolemastani olisi ainakin merkittävää, oikeata haittaa.
Ei oikeastaan, nimittäin ns. pakolliset työt kyllä hoidetaan vaikka kuinka lakkoiltaisiin. Vähemmän välttämättömät operaatiot kyllä siirtyvät ja jonot päivystyksessä kasvavat, mutta se on pientä.

Toinen asia, toi julkisen sektorin tuottamattomuus. Argumenttina varsin hyvä, mutta herätti ajatuksen siitä että onko julkinen sektori oikeasti ja todella kansantaloudellisesti tuottamatonta?
Sinänsä kyllä, että varsin moni julkisen sektorin homma ei suoranaisesti tuota mitään. Puhuisin kyllä mieluummin julkisen sektorin tehottomuudesta. Ovatko julkisen sektorin prosessit siinä kunnossa, että työt hoituvat tehokkaasti ja laadukkaasti? Kuinka paljon viranhaltijat käyttävät työaikaansa turhaan byrokratiaan ja lippusten ja lappusten pyörittelyyn?
 
D.Yates sanoi:
Ei oikeastaan, nimittäin ns. pakolliset työt kyllä hoidetaan vaikka kuinka lakkoiltaisiin. Vähemmän välttämättömät operaatiot kyllä siirtyvät ja jonot päivystyksessä kasvavat, mutta se on pientä.

Kuka hoitaa pakolliset työt, jos oikeasti sairaanhoitajat menisivät laittomaan lakkoon, jossa ei jätettäisi osaa porukasta töihin? En usko, että järjestäytymättömät työntekijät ja lääkärit kerkeisivät tehdä läheskään kaikkia hoitoja, joita ilman potilas kuolee ennemmin tai myöhemmin. Oikeasta lakosta olisi kyllä merkittävästi haittaa noilla oikeasti tärkeillä aloilla (palo- ja pelastusala, poliisitoimi, sairaanhuolto) nykyisellään vaan lakot ovat sellaisia laimeita mielenilmauksia, koska tietty toimintavalmius tulee säilyttää.
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom