protsku sanoi:Eli pähkinänkuoressa: otetaan yliopistoista ns. löysät pois ja laitetaan osa näistä rahavaroista ammattikoulujen toiminnan tehostamiseen ja loput vakinaisten työpaikkojen luomiseen työttömille!
Löysää piisaa ei ainoastaan yliopistoissa vaan kaikissa valtioillisissa ja kunnallisissa instansseissa. Kuten edellä mainittiin koulutuksen ja tutkimuksen määrärahojen leikkaaminen olisi ehkäpä tyhmin mahdollinen temppu. Tehostamista ja uudelleenkohdentamista olisi toki syytä tehdä. Oikea askel olisi esim. juuri yliopistojen sisäänottojen leikkaaminen vaatimustasoja reilusti nostamalla - tällä hetkellä yliopistot ovat täynnä väkeä jotka eivät sinne kuulu ja joista moni ei ikinä valmistu. Kaikki tämä lähtee opetusministeriöstä, joka suosii tutkintojen määrää laadusta riippumatta ja koko rahoitusrakenne onkin täysin perseellään. Lisäksi siellä ei näytä olevan minkäänlaista käsitystä, mitä oikean yliopistotutkimuksen olisi syytä olla (linjaa edustavat hyvin opetusministerin lausunnot :urjo: ). Turha sitten ihmetellä miksi suomen yliopistot eivät oikein pärjää vertailuissa.
Palkoista... Yhdeksi "kutsumusammatiksi" voi lisätä yliopiston palkoilla olevat tutkijat. Tohtorin paperit kourassa voi yliopiston leivissä tutkiskella 2000 euron kuukausipalkalla. Mutta koska kyseessä on "kutsumusammatti" on kaiketi oikein että keskimäärin ikuisuuksia opiskelleena, köyhyydessä eläneenä ja opintolainaakin nostaneena voi sitten nauttia "korkeimman" koulutuksen suomista likieduista. He He. Itse olen juuri lähdössä hyvällä omallatunnolla aivovuotajaksi ulkomaille, jossa älytään maksaakin jotain vastineeksi osaamisesta. Ennenkuin joku alkaa saarnaamaan aivovuodon kustannuksista, tein tutkinnot nopsaan nostamalla muutaman hullun kuukauden opintotukea. Opetusresursseja kuormitin lähinnä tenttejä tekemällä. Opinnot ja eläminen on kustannettu töitä tekemällä ja veroja olen maksanut 14 vuotiaasta asti (ja eläkemaksuja, vaikkei niistä ole mitään eläkettä edes kertynyt :jahas: ).