Paljonko taloudessasi menee ruokaan rahaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja assis
  • Aloitettu Aloitettu
Lihaa (lampaan tai joo jopa naudan - meidän kokkaava maid on katolinen), kalaa tai kanaa on käytännössä joka aterialla niin kotona kuin ravintolassakin. Kasvava poika tarttee proteiinia (siis jälkikasvu, en itse). Lihakin on täällä todella halpaa, kilo ulkofilettä maksaa jotain seitsemän euroa. Paikalliset pitävät lihastaan luisena ja jänteisenä, joten luuton lampaanpaisti tai kananrinta on niitä halvimpia paloja täällä eli just päinvastoin kuin Suomessa.

No tää oli mulle kyllä yllätys. Siis että nuo luuttomat palat ovat halvempia. Halpaa on kyllä.

Meillä menee nykyään suunnilleen 600e/kk ruokiin kahdelle ihmiselle. Siihen päälle vielä ite käyn joskus ulkona syömässä lounasta eli aika paljon rahaa menee. En kyllä toisaalta tiedä mistä sitä voisi karsia. Ostetaan halvinta Xtra-rahkaa, paistijauhelihaa, kanafilettä tarjouksesta ja aamulla syödään kaurapuuroa. Talvella tulee syötyä enemmän pakastevihanneksia ja nyt kesällä tulee ostettua suomalaisia salaattitarpeita. Voishan sitä joo siirtyä syömään vaikka makkaraa tai sikanautaa, mutta tuntuu että jo nyt on makuelämykset aika vähissä. Ongelmana taitaa olla kun emäntä syö yhtä paljon kuin itse syön :D.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljon.

5xviikossa lounas seisovasta pöydästä 8-9e ja päivittäin ruokakauppaan 15-20e, kauppa kun on naapurissa, niin miltei päivittäin tulee käytyä eikä juuri kummemmin koskaan tule kauhu kasoja kerralla kannettua. Kauppalasku siis kahdelta hengeltä.

Kaikki lihat, kalat ja suurin osa leikkeleistä päivittäisiä pekoneita myöten tuoretiskistä, joka ehkä nostaa ruokalaskun hintaa, mutta tietääpähän ainakin mitä saa ja syö. Rehuihin ja lihoihin se rahaa suurimmaksi osin menee. Saishan tuota makaroonia ja kaiken karvaisia eineksiä halvallakin, mutta mielummin säästää sitten muualta kuin hyvästä ruuasta taikka juomasta.

Nyt noin kuukauden verran olen asunnut omassa huushollissa, ja keskimäärin ruokaan menee noin 12-15€/päivä eli karkeasti ehkä 400€/kk.
Voi vitsi oikeesti, tuohan on aivan järkyttävän suuri summa rahaa mitä päivässä menee sapuskaan, kaiken lisäksi tuo kaikki ruoka on semmosta jota kokkailen itse, eli siihen ei ole laskettu mitään ylimääräisiä ulkona syömisiä, jos ne ottaisi vielä mukaan niin saisi varmaan lisätä tuohon noin 30-50€/kk.

Enismmäisen kerran laskin mitä tuohon ruokaan oikeasti menee, ja olihan tuo varmaan 150€/kk enemmän ku mitä veikkasin.

Lisätään vielä tähän että olen dietillä nyt, ja syön TODELLA PALJON vihanneksia ja salaattia päivässä, noihin menee jo melkein puolet rahoista. Siihen lisäksi sitten lihat, maitotuotteet, hedelmät ja palautusjuomat.

Varmaan tässä jonkun ajan päästä tulee vähän halvemmaksi nuo syömiset kun dietti loppuu, ja vaihdan oikeastaan nuo salaatit ja suurimman osan vihanneksista, makarooniin/riisiin/perunaan.

Kesällä rehut on halpoja, eli älä sitten dieettaa talvella....

Meillä oikeasti syö nelihenkinen perhe n. 500 euroon kuukaudessa. Nyt menee jokunen satku enemmän kun raksalla on enemmän ja vähemmän talkooporukkaa ja meillä on tapana tarjosta sarkat talkoomiehille ja naisille. Ruokajuomineen.

Paljollako opiskelijat pärjää? Itse laskeskelin tuossa että 120-150e kuussa menee ruokaan, riippuen suuresti olenko viikonloppuja minkä verran kotona. Maanantaisin kauppaan menee n. 20e jolla saa viikoksi rahkat, maidot, kananmunat ja jauhelihaa. Sitten harvemmin ostettavia on riisit ja pastatuotteet. Lisäksi joka arkipäivä 2,5e koulussa syöntiin joka tekee ~50e kuussa. Mielestäni toi on aika vitusti rahaa kun mullakin menee joka penni tuesta vuokraan+sähköön, päälle vielä salikortti joten pakollisiin menoihin menee lähemmäs 200e jo omasta pussista. Jos en sais kesäksi töitä kuolisin kai nälkään.

Mahtaa olla hyvät sapuskat, jos tosiaan menee 4e päivässä kauppaan. Saa justiinsa Jauhelihan ja purkin rahkaa?
Itellä kauppaan menee joku 300e kuussa. Kaikki ruuat tulee itse tehtyä ja mitään leipiä, leikkeleitä ja juustoja en syö.

Just laskettiin viime kuukauden ruokalaskut tyttöystävän kanssa, ja kahdestaan meni vähän alle 600e. Tähän sisältyy muutama rafla käynti ja lounaspaikoissakin tulee töissä silloin tällöin käytyä. Onhan se 600e hemmetin paljon, täytyy nyt yrittää vähentää.

Kauhukseni huomasin, että n. 500 euroa meni mulla elintarvikkeisiin kuussa...DIEETILLÄ. Tuohon vielä lisäravinteet päälle. Johtuu suurelta osin sokerittomista limsoista joita tulee killitettyä ihan liikaa. Toinen syy on se, että lähimmät cittarit ja prismat ym. isommat kaupat on kymmenien kilometrien päässä, joten joutuu ostelemaan noista pienemmistä kaupoista, joten hyvät tarjoukset ovat harvassa.

Muistaakseni vuosi pari sitten olen tähän threadiin vastannut. Nyt en enää niin usein syö työpaikan raflassa vaan tulee tuotua kotoa edellisen päivän ylijäämää tai haettua se keltaisella tarralla varustettu eines naapurikaupasta. Melko mukavasti säästää (lähes 100€/kk) vai aluksi homma tuntuikin vastenmieliseltä. Salaattia tulee kyllä syötyä sitten vähemmän tämän muutoksen johdosta.

Näyttäs että meillä menee Sentun kanssa se noin 800€/kk yhteensä ruokaan + lisäksi lisäravinteet (oisko joku 100-150€/kk, ei oo tullu koskaan laskettua) + minä syön vielä lisäksi työpaikkaruokalassa työpäivinä joka maksaa n. 120€/kk. Aikas paljon sitä ravintoon uppoaa mutta se on kyllä vihonviimeinen paikka missä tässä harrastuksessa kannattaa säästää.

Mulla menee jotain satanen, kun syön Lidlin nakkeja, riisejä, porkkanaa, punajuurta ja kananmunia...

Kun saan rahaasiat kuntoon ja syön kuin kuningas, niin menee jotain 200 euroa:

Lidlin 700 gramman jauheliha 3.2 euroa x 30 = 96 euroa
Lidlin riisi 1 euro x 10 = 10 euroa
Lidlin kananmunat 1 euro x 15 = 15 euroa
Porkkanaa 70 senttiä x 15 = 10 euroa
Vihersalaattia = 15 euroa
Ketsupit ja tomaattikastikkeet = 25 euroa
Satunnaiset hedelmät ja muut 30 egee
Punajuuri = 10 egee.
Sipuli ja valkosipuli = 15 egee

Silti 225 egee ihan liikaa. Mietin vain jos söisi 1.5 kananmunapakettia ja korvaisi jauhelihan kananmunilla.

Hiuksia en pese kuin vedellä = ei tartte ostaa suihkushampoota
Ja Iherbistä tilaan saippuat 4 dollarin saippuapalalla selviän ainakin 3 kk.
Ja Iherbin suoladödö kestää vuoden.
Parturiin 5 euroa, kun käyn 2 kk välein siellä
Eli ainoa kustannus on hiustuotteet eli jotain 5 euroa kk voi mennä johonkin geeliin.

300-350e/kk + lisäravinteet. Ei minusta paha. Mihinkäpä sitä parempaa sijoittaisi rahansa kun itseensä. Syö hyvin voi hyvin =) Ite tulee tosiaa tehtyä 100% viikon safkoista eikä raflatkaan nappaa. vihannekset / liha varmaa imee isoimman siivun.

Suoraan sanottuna en tiedä. Perusafkaa plus paljon proteiinia sisältäviä tuotteita. Toki, ei sisäfile ole edes puolvuosittaisella ostoslistalla.

Meillä menee ruokakauppaan ja pikaruokaloihin varmaan ainakin 1500e/kk. Taloudessa on 2 aikuista 2 lasta. Täytyy vissiin alkaa vähän kattomaan mitä oikein ostaa, kun muut pärjää noin vähällä. Me ei kuitenkaan syödä edes mitään erikoista vaan ihan perus safkaa.

Edelleen Berliinissä. Työlounaisiin nykyään ehkä keskimäärin 8 e per päivä. Kauppaan 25 euroa viikossa, tuolla saa kaksi kassillista ruokaa. Lisäksi ulkona syömiseen ehkä 80 e /kk sis. juomat. Yhteensä joku 350 e.

Otin viime kuulta kaikki kuitit talteen ja ynnäsin yhteen ja pelkästään ruokaan meni aika lähelle 200€. Tuolla sai jo yllättävän paljon vihanneksia ja lihaa ym. herkkuja, odotin että olisi mennyt enemmän. Aina tuli kyllä kyttäiltyä hyviä tarjouksia ja jonkun verran välillä pihistelinkin. Ja vaa`an mukaan on vielä syöty sopivasti yli kulutuksenkin :)

Normaalisti menee sen +-500€ ruokaan. Plus sitten ne eurot mitkä menevät puolisolla lounaaseen työpäivän aikana. Tosin tuosta euromäärästäkin olisi helppo säästellä ostamalla halvempia tuotteita tai juosta tarjousten perässä. Päähän siinä räjähtää jos ruokailut menee tarjousten perusteella. Muutenkin kun viinaan ja röökaamisen ei rahaa mene niin hyvällä omatunnolla sitä ostelee kalliita lihoja! :puntti:

Tein tossa pohdiskellessani mielenkiintosen havainnon: 3prk rahkaa päivässä= 2.25e
365 x 2.25e = 821.25e/vuosi :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom