Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Jostain luin, että on ihmisiä, jotka nauttivat enemmän siitä tunteesta että he voivat halutessaan ostaa ferrarin, kuin että he oikeasti omistaisivat sellaisen.

Joo..täällä on eräs. Voisin halutessani ostaa FIAT:in, mutta olen onnellisempi, kun en oikeasti omista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo..täällä on eräs. Voisin halutessani ostaa FIAT:in, mutta olen onnellisempi, kun en oikeasti omista.

:lol2:

Ite pyrin myös tuohon 1/3 nettopalkasta säästöön (tosin joka kuukausi ei onnistu), sitten laskut ja sitten lopuilla koitetaan kuukausi sinnitellä..
 
Välillä tuntuu, että sitä vain kituuttaa kädestä suuhun kuukaudesta toiseen. Tämä tosin johtunee siitä, että leikkaan nettopalkasta vähintään 1/3 päältä jemmaan ennen yhtään laskunmaksua.:D

Kaikista helpointa kun jättää joka kuukausi saman könttäsumman laskujen jälkeen.
 
Saastoon jaa talla hetkella 1500-2000e/kk ja asuntolainaa makselee vuokralainen pois joten aika lepposa tilanne. Omat kulut lahes nolla duunin takia ja muutenkaan en ole henkilo joka ostelee mitaan turhaa. Joten aina sillon talloin vain kayn tsekkaamassa tilin saldon, etta palkka on tullut ja kivaltahan se nayttaa kun tililla on muutakin kuin se vanha vakio 19.90e.
 
Aloitin totaalisen talouskirjanpidon 2004 kesäkuussa. Halusin vastauksen kysymykseeni "Mihin kaikki rahani menevät". Otan kaupassa kuitit lompakkoon ja naputen ne kerran viikossa exel taulukkoon oikeisiin sarakkeisiin.

Teen lisäksi ison yritysmaailman tapaan joka vuosineljänneksen tuloslaskelmat. Näin voinkin varoittaa nyt että 2007 Q1 tulokseni tulee jäämään Q1 2006 tasolle eli vähän päälle pariin tonniin... Tavoitehan olisi että jäisi tonni säästöön joka kuukausi että haave taloudellisesta riippumattomuudesta toteutuisi.

Hyvää on kuitenkin se että menot ovat pysyneet kurissa. Oma kulutus ei muutu käyn töissä tai olen työtön. Lähitulevaisuudessa kasvatan kyllä menopuolta kun alan matkustelemaan kun siihen on kerran varaa.

Itsestä ainakin tuntuu että vuodet menevät kauhean nopeasti!!! Siksi koitankin kerätä nopeasti 50K€ rahaa joka "työskentelee" minulle 24/7 koroissa ja osakkeissa.

http://img407.imageshack.us/my.php?image=quartersdf1.jpg
 
Teen lisäksi ison yritysmaailman tapaan joka vuosineljänneksen tuloslaskelmat. Näin voinkin varoittaa nyt että 2007 Q1 tulokseni tulee jäämään Q1 2006 tasolle eli vähän päälle pariin tonniin... Tavoitehan olisi että jäisi tonni säästöön joka kuukausi että haave taloudellisesta riippumattomuudesta toteutuisi.
Mielenkiintoinen idea, täytyy itsekin tehdä joku tällainen viritys. Onko sulla Excelissä joku tietty pohja tota varten, jonka olet itse tehnyt tai jostain löytänyt?

Itsellä kun on nyt erittäin helppoa kaivaa tohon tiedot kun toi Marttojen execpohja laskee kuukausittain kaikki tiedot automaattisesti. Siitä vaan sitten ynnäilee kolmen kuukauden luvut yhteen.

Itsestä ainakin tuntuu että vuodet menevät kauhean nopeasti!!! Siksi koitankin kerätä nopeasti 50K€ rahaa joka "työskentelee" minulle 24/7 koroissa ja osakkeissa.

Mä odottelen tässä että saisin tuon kirjan "Rikas isä, köyhä isä" kirjastosta lainaksi. Siinä käsittääkseni kerrotaan enemmänkin tästä että raha pitää laittaa tekemään itselle työtä eikä repiä itseään työn ja rahan takia suhteettoman paljon.
 
ot:
ois kyllä aika ideaalinen tilanne jos 45-vuotiaana ei tarttis enää kun harrastaa työntekoa.
 
Mielenkiintoinen idea, täytyy itsekin tehdä joku tällainen viritys. Onko sulla Excelissä joku tietty pohja tota varten, jonka olet itse tehnyt tai jostain löytänyt?

Mä odottelen tässä että saisin tuon kirjan "Rikas isä, köyhä isä" kirjastosta lainaksi. Siinä käsittääkseni kerrotaan enemmänkin tästä että raha pitää laittaa tekemään itselle työtä eikä repiä itseään työn ja rahan takia suhteettoman paljon.

En käyttänyt mitään valmista pohjaa vaan olen kehittänyt näin harrastuksena tuota exel seuraantaani aina pikkuhiljaa.

Ja tuo "Rikas isä, köyhä isä" kannattaa kyllä lukea.

"Kiyosakin perusohje on: älä tee työtä rahasta, pane raha tekemään töitä puolestasi. Palkkatyö on Kiyosakin mielestä hullun hommaa. Palkkatyöläinen vaurastuttaa omistajia eikä itseään. Yhtä hullua on velkaantuminen vaikkapa ison asunnon tai hienon auton takia.

Kiyosakin mukaan on syytä pitää menot kurissa ja ostaa velan sijaan varallisuutta. Esimerkiksi asunnon ostaminen on Kiyosakin mielestä velan ostamista, sillä lyhennysten ja korkojen lisäksi talon ylläpitäminenkin vie rahaa.

Vaikka palkkatyö on Kiyosakin mielestä hölmöä, hän ei suosittele yrittäjäksi ryhtymistä muille kuin todella yrittäjähenkisille. Sen sijaan hän neuvoo ostamaan varallisuutta: osakkeita, obligaatioita, kiinteistöjä ynnä muuta sellaista omaisuutta, joka tuottaa ilman omistajansa työpanosta. Silloin raha tekee työtä omistajan puolesta."

// Mihin sitä pitää säästää ? Hautaan ?

Tätä tietysti kannattaa aina välillä pysähtyä miettimään... Itselle kuitenkin tämä pienikin vaurastuminen on tuonut jo tiettyä vapautta. Olen paikassa joka voi pistää lapun luukulle koska vaan, persaukisena tämä voisi huolettaa.

Nyt sen sijaan töiden loppuminen tarkoittaisi kuukausien reissua aasiaan ja kesäksi menisin lappiin kaivamaan kultaa kaverin kanssa.

Omasta mielestä typerintä mitä voi tehdä on käydä duunissa vain sen takia että voi vaihtaa usein autoa :david: Ainakin maassa missä autoilijoita ryöstöverotetaan.

//Uhkapeliksi menee jos kituuttaa ja laittaa kaikki rahat pörssiin.
Totta! Siksi pidänkin osakkeissa vain niinkin naurettavan pientä pottia kuin 1/3 varallisuudestani. Loput määräaikaisissa koroissa tällä hetkellä. 50% kurssilasku söisi näin vain 1/6 osan varoistani.

Voisi kylmätä vähän jos olisi 100% osakkeissa ja jenkkien länsirannikolle iskisi maanjäristys joka tuhoaisi LA:n maan tasalle.
 
Pakko tarttua yhteen seikkaan tossa postissa

"Kiyosakin perusohje on: älä tee työtä rahasta, pane raha tekemään töitä puolestasi. Palkkatyö on Kiyosakin mielestä hullun hommaa. Palkkatyöläinen vaurastuttaa omistajia eikä itseään. Yhtä hullua on velkaantuminen vaikkapa ison asunnon tai hienon auton takia.

Kiyosakin mukaan on syytä pitää menot kurissa ja ostaa velan sijaan varallisuutta. Esimerkiksi asunnon ostaminen on Kiyosakin mielestä velan ostamista, sillä lyhennysten ja korkojen lisäksi talon ylläpitäminenkin vie rahaa.

Vaikka palkkatyö on Kiyosakin mielestä hölmöä, hän ei suosittele yrittäjäksi ryhtymistä muille kuin todella yrittäjähenkisille. Sen sijaan hän neuvoo ostamaan varallisuutta: osakkeita, obligaatioita, kiinteistöjä ynnä muuta sellaista omaisuutta, joka tuottaa ilman omistajansa työpanosta. Silloin raha tekee työtä omistajan puolesta."

Oonko ymmärtäny jotain väärin vai onko tossa pahemman sortin ristiriita? Eikö asunto = kiinteistö?
 
Pakko tarttua yhteen seikkaan tossa postissa



Oonko ymmärtäny jotain väärin vai onko tossa pahemman sortin ristiriita? Eikö asunto = kiinteistö?

En varmaankaan ymmärrä minäkään oikein koska en ole vieläkään varakas, mutta saan tuosta sen käsityksen että kiinteistöllä tarkoitetaan esim. toimistotilaa tai vaikkapa asuntoa jonka laitat vuokralle ja vuokratulot kehittää varallisuutta.
 
Oonko ymmärtäny jotain väärin vai onko tossa pahemman sortin ristiriita? Eikö asunto = kiinteistö?

On, mutta se oma asunto ei edelleenkään tuota mitään. No tietty velattomana se säästää ne korkomenot. Mutta sijoitusasunto tuottaa koko ajan. Se tossa oli pointtina ja erona. Sijoitusasunto kun oikein valittuna maksaa itse itseään, eli vuokralainen maksaa lainasi ja kohta voit ostaa seuraavan asunnon. Tätä kun pystyy jatkamaan, on kohta ihan mukavat vuokratulot omaan näppiin tai sitten omaisuuttaan voi paisuttaa edelleen.
 
200-300 euroa/kk menee säästöön, tällä hetkellä säästän lähinnä kotiteatteripäivityksiin sekä tietokoneeseen.
 
Eipäs tässä kahden lapsen äitinä ja yksineläjänä jää mitään säästöön, mutta tavoite onkin järjestää lapsille mukava ja turvallinen lapsuus. Asunnon ostin peruskuntoisena, nyt täysremppa ja katotaan 2v päästä saako millaista hintaa. Mikäli voittoa tulee, ostan pikkasen isomman asunnon niin saan ittellekkin oman makuuhuoneen, nyt nukun olkkarissa. Kun lapset ovat täysi-ikäisiä ja omillansa ( kestää enää 9 vuotta) teen ikuisen unelmani maailmanympärysmatkasta.

Tuloista ja menoista, olen huomannut kantapään kautta miten paljon helponpaa on "saada rahaa" olemalla ostamatta mitään turhaa kuin että tekisi ylimääräistä hommaa.

Lapsia käytän teatterissa, uimassa, matkoilla yms, säästän omista kuluista, esim. vaatteet ostan suurimmaksi osaksi kirpparilta.

Omaisuutta on lisäksi velaton mökki, perintönä, mutta se on jaettu sisaruksieni kesken ja ei voi hyötyä muuta kuin lomanviettopaikkana.
 
Back
Ylös Bottom