Ala on mulle aika uusi, mutta aika paljon oon siihen perehtynyt, ennenkaikkea velkavivulla tapahtuvan asuntosijoittamisen "henkeen". Eli siihen miten asiat käyttäytyy pitkässä juoksussa. Ns. vuokratuotto (vuoden vuokratulot miinus vastikkeet suhteessa asunnon ostohintaan) on mielestäni optimaalinen kun puhutaan 6 % tuotosta ja yli.. Hgissä pääsee tuohon tuottoon mutta harvoin yli. Kehysalueilla pääsee 7-8%. 25 vuoden laina-aika on suht hyvä yleensä, joskus joutuu vähän laittamaan omasta pussista rahaa, riippuu vastikkeen suuruudesta ym. Mutta sille rahalle mitä siihen itse mahdollisesti laittaa, saa kuulemma ihan mielettömän vuotuisen tuoton jollan tavalla laskettuna
Kun kuitenkin vuokralaiselta tulee vuoratuloa, niin koko laina-ajalla et ole kuitenkaan paljoa sittens iihen omaa rahaa laittanut, ja lopputuloksena sulla on velaton asunto.
Esim. 25 vuoden aikana laitat yhteensä omaa rahaa 15 000 e (50 e/kk), ja lopputuloksena sulla on velaton asunto. Vaikka ei otettaisi huomioon arvonnousua, niin sulla on sillon esim 80 000 euron asunto, velattomana, ja itse olet siihen sijoittanut 15 000 e. Mikä on asunnon odotettu arvo 25 vuoden päästä, sitä en voi kuin arvailla, viisaammat laskekoon.
Arvaukseni on, että maksat nyt yksiöstä 80 000 e, laitat siihen koko laina-aikana omaa rahaa n. 15 000 e, Ja 25 vuoden kuluttua asunnon arvo on 160 000-200 000 e. Sijoitetun pääoman tuotolle on tullut ihan kiva %.
Yllä kirjoittamani on nyt taas sellasta aika yleisluontoista, eli oppineet, älkää takertuko yksityiskohtiin, yritän selostaa vaan sitä mikä on pelin henki..