Paljonko jää rahaa säästöön + mitä teet rahoilla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Modified ei taida ottaa huomioon pointtia, että jotkut suorastaan rakastavat keskustan vilskettä ja ehkä siksi muuttavatkin sinne. Mutta kun muuttaa, niin oli vuokra tai omistus, niin maksaa saa. Toki omistuksesta saa sitten myytäessä pois rahansakin.

Ei me ainakaan kaupan takia muutettu keskustaan, vaan siksi että haluttiin vain ja ainoastaan keskustaan.

Jos saumaa olis, niin muuttaisin Tukholmaan ja ihan ytimeen.

Oliko modi toi kaurapuurokommentti mulle?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Modified ei taida ottaa huomioon pointtia, että jotkut suorastaan rakastavat keskustan vilskettä ja ehkä siksi muuttavatkin sinne. Mutta kun muuttaa, niin oli vuokra tai omistus, niin maksaa saa. Toki omistuksesta saa sitten myytäessä pois rahansakin.

Ei me ainakaan kaupan takia muutettu keskustaan, vaan siksi että haluttiin vain ja ainoastaan keskustaan.

100 % agreed.

Olen asunut lapsuuteni tilavasti 5000 asukkaan kylässä. Vastakohtana sille olen ulkomailla suurkaupungeissa sitten asunut erinäisissä rotanloukuissa, mm. 17 neliön kämpässä Pariisissa lempikaupunginosassa samalla vuokrahinnalla jolla nyt lyhennetään lainaa ookoon kokoisesta asunnosta Helsingistä keskustan rajamailta. Missä asumisesta olen nauttinut eniten? Niiden suurkaupunkien rotanloukoista, ihan vaan siksi, että rakastan cityelämää. Ja vaikka olenkin syönyt sitten 6 kk vain pastaa pestokastikkeella... Elämän laatu ei ole kaikille = asunnon koko.

Ettei mene ihan :offtopic: niin säästöt meni pitkälti asunnon ostoon, ja lainaa lyhennetään tasalyhennyksin niin rivakasti kuin mahdollista. Pikkusen menee rahastoihin (ja loput hassaan matkusteluun :D ).
 
Oliko modi toi kaurapuurokommentti mulle?

Ei vaan ultimaattumin ironiseen kommenttiin, mikä jäi hieman mulle vajaaksi. Alku ja loppu ei oikein sovi yhteen.

Ymmärrän, että on harvinaista herkkua, että duuni on vieressä ja vieläpä kohtuu ison kaupungin ytimessä. Aika lailla kerran elämässä juttu.

Tuli itsekin kun Esboossa eli käytyä melkein joka viikonloppu kaupungissa pyörittyä. Kai se voi olla jollekin hyvä ja toiselle huono juttu, että sinne kaupunkiin "hukkuu".
 
mutta kannaaatako rahaa seisottaa kämpässä - jos olettamuksena on kuvailemasi tilanne, että 20v päästä hinnat ovat korkeammalla kuin ostohetkellä?
Ostajan ajat ovat olleet ohitse jo vuosia, paitsi välittäjien silmissä :lol2:

no siis toi 20v on vaan tollanen heitto. Ja voidaan olla varmoja että 20 vuoden päästä asunnon arvo on ihan totaalisesti eri luokkaa kuin ostohetkellä. Ja tietenkin asuntoa on myös kokoajan jonkinverran lyhennetty, käytännössä usein jo laina maksettu tossa ajassa. Kerro mulle miten se raha mitä oot maksanut koroissa ja lyhennyksissä on mennyt hukkaan? Selvitä esim mitä maksoi 20 vuotta sitten asunnot suomessa, esim helsingissä. Kerro sitten mulle olisko ollut sillon järkevää ostaa velaksi asunto tai mutamia.
 
no siis toi 20v on vaan tollanen heitto. Ja voidaan olla varmoja että 20 vuoden päästä asunnon arvo on ihan totaalisesti eri luokkaa kuin ostohetkellä. Ja tietenkin asuntoa on myös kokoajan jonkinverran lyhennetty, käytännössä usein jo laina maksettu tossa ajassa. Kerro mulle miten se raha mitä oot maksanut koroissa ja lyhennyksissä on mennyt hukkaan? Selvitä esim mitä maksoi 20 vuotta sitten asunnot suomessa, esim helsingissä. Kerro sitten mulle olisko ollut sillon järkevää ostaa velaksi asunto tai mutamia.

Sulla tuntuu olevan tietoa asuntosijoittamisesta, mitä nyt olen kirjoituksistasi päätellyt.

Minkälaista bruttotuottoa pitäisi mielestäsi sijoitusasunnosta vähintään saada jotta se olisi järkevää? Lähtkökohta olisi että pitäisi saada lainakulut hoidettua vuokratuotoilla ja "omaa rahaa" käytetään vasta sitten jos jostain syystä joutuu kämppä oleen hetken ilman vuokralaista ja puskuria ei ole ehtinyt kerätä.

Itse olen kiinnostunut sijoittamaan asuntoon, nyt tosin katson vähän noita korkokortteja eteenpäin ennen päätöksentekoa. Aika selvästi EKP:n puolelsta sanottiin, että jollei tämä ja seuvaara koronnosto hillitse lainanottotahtia ja asuntojen hintojen nousua, on lisää tulossa. Joten tuskin tässä paljon häviää vaikka vähintään tän vuoden katteleekin vielä sivusta. Mihinkään isompaa romahdukseen en jaksa uskoa, jos ei tule jotain oikein reipasta taantumaan ihan kautta linjan.
 
Sulla tuntuu olevan tietoa asuntosijoittamisesta, mitä nyt olen kirjoituksistasi päätellyt.

Minkälaista bruttotuottoa pitäisi mielestäsi sijoitusasunnosta vähintään saada jotta se olisi järkevää? Lähtkökohta olisi että pitäisi saada lainakulut hoidettua vuokratuotoilla ja "omaa rahaa" käytetään vasta sitten jos jostain syystä joutuu kämppä oleen hetken ilman vuokralaista ja puskuria ei ole ehtinyt kerätä.

Itse olen kiinnostunut sijoittamaan asuntoon, nyt tosin katson vähän noita korkokortteja eteenpäin ennen päätöksentekoa. Aika selvästi EKP:n puolelsta sanottiin, että jollei tämä ja seuvaara koronnosto hillitse lainanottotahtia ja asuntojen hintojen nousua, on lisää tulossa. Joten tuskin tässä paljon häviää vaikka vähintään tän vuoden katteleekin vielä sivusta. Mihinkään isompaa romahdukseen en jaksa uskoa, jos ei tule jotain oikein reipasta taantumaan ihan kautta linjan.

Ala on mulle aika uusi, mutta aika paljon oon siihen perehtynyt, ennenkaikkea velkavivulla tapahtuvan asuntosijoittamisen "henkeen". Eli siihen miten asiat käyttäytyy pitkässä juoksussa. Ns. vuokratuotto (vuoden vuokratulot miinus vastikkeet suhteessa asunnon ostohintaan) on mielestäni optimaalinen kun puhutaan 6 % tuotosta ja yli.. Hgissä pääsee tuohon tuottoon mutta harvoin yli. Kehysalueilla pääsee 7-8%. 25 vuoden laina-aika on suht hyvä yleensä, joskus joutuu vähän laittamaan omasta pussista rahaa, riippuu vastikkeen suuruudesta ym. Mutta sille rahalle mitä siihen itse mahdollisesti laittaa, saa kuulemma ihan mielettömän vuotuisen tuoton jollan tavalla laskettuna :) Kun kuitenkin vuokralaiselta tulee vuoratuloa, niin koko laina-ajalla et ole kuitenkaan paljoa sittens iihen omaa rahaa laittanut, ja lopputuloksena sulla on velaton asunto.

Esim. 25 vuoden aikana laitat yhteensä omaa rahaa 15 000 e (50 e/kk), ja lopputuloksena sulla on velaton asunto. Vaikka ei otettaisi huomioon arvonnousua, niin sulla on sillon esim 80 000 euron asunto, velattomana, ja itse olet siihen sijoittanut 15 000 e. Mikä on asunnon odotettu arvo 25 vuoden päästä, sitä en voi kuin arvailla, viisaammat laskekoon.

Arvaukseni on, että maksat nyt yksiöstä 80 000 e, laitat siihen koko laina-aikana omaa rahaa n. 15 000 e, Ja 25 vuoden kuluttua asunnon arvo on 160 000-200 000 e. Sijoitetun pääoman tuotolle on tullut ihan kiva %.

Yllä kirjoittamani on nyt taas sellasta aika yleisluontoista, eli oppineet, älkää takertuko yksityiskohtiin, yritän selostaa vaan sitä mikä on pelin henki..:)
 
Ala on mulle aika uusi, mutta aika paljon oon siihen perehtynyt, ennenkaikkea velkavivulla tapahtuvan asuntosijoittamisen "henkeen". Eli siihen miten asiat käyttäytyy pitkässä juoksussa. Ns. vuokratuotto (vuoden vuokratulot miinus vastikkeet suhteessa asunnon ostohintaan) on mielestäni optimaalinen kun puhutaan 6 % tuotosta ja yli.. Hgissä pääsee tuohon tuottoon mutta harvoin yli. Kehysalueilla pääsee 7-8%. 25 vuoden laina-aika on suht hyvä yleensä, joskus joutuu vähän laittamaan omasta pussista rahaa, riippuu vastikkeen suuruudesta ym. Mutta sille rahalle mitä siihen itse mahdollisesti laittaa, saa kuulemma ihan mielettömän vuotuisen tuoton jollan tavalla laskettuna :) Kun kuitenkin vuokralaiselta tulee vuoratuloa, niin koko laina-ajalla et ole kuitenkaan paljoa sittens iihen omaa rahaa laittanut, ja lopputuloksena sulla on velaton asunto.

Esim. 25 vuoden aikana laitat yhteensä omaa rahaa 15 000 e (50 e/kk), ja lopputuloksena sulla on velaton asunto. Vaikka ei otettaisi huomioon arvonnousua, niin sulla on sillon esim 80 000 euron asunto, velattomana, ja itse olet siihen sijoittanut 15 000 e. Mikä on asunnon odotettu arvo 25 vuoden päästä, sitä en voi kuin arvailla, viisaammat laskekoon.

Arvaukseni on, että maksat nyt yksiöstä 80 000 e, laitat siihen koko laina-aikana omaa rahaa n. 15 000 e, Ja 25 vuoden kuluttua asunnon arvo on 160 000-200 000 e. Sijoitetun pääoman tuotolle on tullut ihan kiva %.

Yllä kirjoittamani on nyt taas sellasta aika yleisluontoista, eli oppineet, älkää takertuko yksityiskohtiin, yritän selostaa vaan sitä mikä on pelin henki..:)


Vaurastuminen, saat sen kuulostamaan niin helpolta, että persaukisiahan ei kohta ole ollenkaan:D - ja eikun pankkiin rahaa hakemaan... lycka till!

En halua vetää mattoja kenekään alta, mutta asia ei ole niin yksinkertaista kuin kauppamiehet kertovat - vai mitä? Tietysti toivon että "homma" toimii ja neuvojasi noudattavat ovat onnellisesti vaurastuneita v.2027, sen aika näyttää.

/vuokralainen
 
Esim. 25 vuoden aikana laitat yhteensä omaa rahaa 15 000 e (50 e/kk), ja lopputuloksena sulla on velaton asunto. Vaikka ei otettaisi huomioon arvonnousua, niin sulla on sillon esim 80 000 euron asunto, velattomana, ja itse olet siihen sijoittanut 15 000 e. Mikä on asunnon odotettu arvo 25 vuoden päästä, sitä en voi kuin arvailla, viisaammat laskekoon.

Arvaukseni on, että maksat nyt yksiöstä 80 000 e, laitat siihen koko laina-aikana omaa rahaa n. 15 000 e, Ja 25 vuoden kuluttua asunnon arvo on 160 000-200 000 e. Sijoitetun pääoman tuotolle on tullut ihan kiva %.
Noin mä sen päättelin. Vuokrakämppä on Stadissa hyvällä paikalla, uudistuotantoa ja merenrannalla. Maksan siitä 100e/kk, sekin menee piiloon veroprosentilla. 19v kuluttua asunto on velaton, mitähän sitten maksanee tuollainen 65m2 kaksio merenrannalla stadissa, mene ja tiedä? Sen verran kuitenkin sitten "omaisuutta" on taskussa. Aijoo, kämppä "maksoi" 19 vuodessa 22800e, olettaen että korot eivät nouse, maksimissaan arvelisin sen maksaneen 50000e. Myyntihinnaksi olettaisin 19v kuluttua jotain 250-300.000e
 
Noin mä sen päättelin. Vuokrakämppä on Stadissa hyvällä paikalla, uudistuotantoa ja merenrannalla. Maksan siitä 100e/kk, sekin menee piiloon veroprosentilla. 19v kuluttua asunto on velaton, mitähän sitten maksanee tuollainen 65m2 kaksio merenrannalla stadissa, mene ja tiedä? Sen verran kuitenkin sitten "omaisuutta" on taskussa. Aijoo, kämppä "maksoi" 19 vuodessa 22800e, olettaen että korot eivät nouse, maksimissaan arvelisin sen maksaneen 50000e. Myyntihinnaksi olettaisin 19v kuluttua jotain 250-300.000e

En vieläkään halua uskoa tätä korkeampaa asunto matematiikka! - luulisi jo ammattilaistenkin sijoittavan pelkkiin asuntoihin, vai onkohan ne niin tyhmiä, että eivät osaa laskea? Kuinkahan monta asuntoa nallet, ollilat, herlinit sun muut ökyt on viime aikoina hankkineet - heillä luulisi tietämystä löytyvän? ois kiva tietää "asuntosammon" totuus? Oma mielipiteeni on että tavista viedään ja kovaa.
 
Tällaisia juttuja tuli tuosta asuntokikkailusta mieleen.

Se vaarahan tuossa asuntojutussa on, että asuntojen hinnat nousevat "varmoilla" alueilla nopeasti niin korkeiksi, että vuokralaisia on vaikeata pitää. Tuossahan eräs tärkeä edellytys on, että asunnossa olisi vuokralainen jatkuvasti.

Lisäksi esimerkiksi putkiremppa voi muuttaa kuviota dramaattisesti. Paljonkos se remppa on PK-seudulla? 500-1500e per neliö?

Mites sitten lainan korkojen nousu? Yhden asuntolainan korkojen noususta vielä selvinnee, vaikka nousu olisikin dramaattinen, mutta jos asuntoja olisikin kaksi tai kolme? Ei kai niitä vuokriakaan saa nostaa ihan oman mielensä mukaan?

Ideana kai tuossa jutussa olisi se, että asunto ostettaisiin laman aikaan, jolloin asuntojen hinnat ovat matalalla ja lainan korot korkealla. Sitten kun korot laskevat niin pyrittäisiin kilpailuttamaan laina ja lopulta myymään asunto markkinoiden noustessa. Luulisin, että ne jotka nyt ovat tehneet rahaa asuntoja myymällä ovat ne asuntonsa ostaneet 90-luvun laman aikaan.
 
Tällaisia juttuja tuli tuosta asuntokikkailusta mieleen.

Se vaarahan tuossa asuntojutussa on, että asuntojen hinnat nousevat "varmoilla" alueilla nopeasti niin korkeiksi, että vuokralaisia on vaikeata pitää. Tuossahan eräs tärkeä edellytys on, että asunnossa olisi vuokralainen jatkuvasti.

Lisäksi esimerkiksi putkiremppa voi muuttaa kuviota dramaattisesti. Paljonkos se remppa on PK-seudulla? 500-1500e per neliö?

Mites sitten lainan korkojen nousu? Yhden asuntolainan korkojen noususta vielä selvinnee, vaikka nousu olisikin dramaattinen, mutta jos asuntoja olisikin kaksi tai kolme? Ei kai niitä vuokriakaan saa nostaa ihan oman mielensä mukaan?

Ideana kai tuossa jutussa olisi se, että asunto ostettaisiin laman aikaan, jolloin asuntojen hinnat ovat matalalla ja lainan korot korkealla. Sitten kun korot laskevat niin pyrittäisiin kilpailuttamaan laina ja lopulta myymään asunto markkinoiden noustessa. Luulisin, että ne jotka nyt ovat tehneet rahaa asuntoja myymällä ovat ne asuntonsa ostaneet 90-luvun laman aikaan.

Totta.
kyllä se ajoitus on tässäkin sijoittamismuodossa kaiken a ja o! Raha polttaa "taskussa" edullisten pankkilainojen muodossa ja houkutus on varmasti suuri, mutta realiteetti on se, että pa:sta ei tule varakasta kikkailulla, mutta pankista kyllä.

Osta halvalla, myy kalliilla - pätee asuntobisneksessäkin.
 
En vieläkään halua uskoa tätä korkeampaa asunto matematiikka! - luulisi jo ammattilaistenkin sijoittavan pelkkiin asuntoihin, vai onkohan ne niin tyhmiä, että eivät osaa laskea? Kuinkahan monta asuntoa nallet, ollilat, herlinit sun muut ökyt on viime aikoina hankkineet - heillä luulisi tietämystä löytyvän? ois kiva tietää "asuntosammon" totuus? Oma mielipiteeni on että tavista viedään ja kovaa.

Onneksi sun uskominen ei vaikuta siihen miten faktat lopulta ovat :)

Ja älä kirjoittele tuohon sävyyn vastoin parempaa tietämystäsi. Noi sun mainitsemat "ökyt" sijoittaa kiinteistöihin, vaikka et sitä haluakkaan uskoa. Tietenkin kun on isommat pääomat, niin ei osteta yksittäisiä asuntoja, vaan sijoitetaan rahaa esim kiinteistörahastoihin. Ja jos ostetaan asuntoja, on osto ja asuntojen vuokrauksen hallinnointi ulkoistettu.

Eli perehdy asioihin, niin jutellaan sitten aiheesta enemmän. En jaksa kovin syvällisesti perustella mielipiteitäni niin kauan kuin sun väittämät perustuu noin huonoon tietämykseen.
 
Turha näistä nyt on millään foorumeilla vääntää, finninaamaisia nörtti-irkkaajia suurin osa kuitenkin. Eniwei, eiköhän se ole järkevää laskea niin että lama ei ole konkurssi, vaan vain hidaste. Kyllähän sitä riskejä on otettava jos tässä maassa aikoo edes jollain tavalla pärjätä keskitasoa paremmin varallisuutensa suhteen. Ja jos olisimme kuunnelleet esim. Suomen Pankin pääekonomistin lausuntoa Kauppalehteen, Uuutisiin, Hesariin vuoden 2001 tietämillä kun asunto ostettiin, olisimme nyt kymmeniä tuhansia euroja "köyhempiä" (asunnon arvon nousu siis)... Tuon Ekonomistin mielestä asuntojen hintakupla pk-seudulla oli juuri puhkeamassa ja ainoa suunta oli alaspäin, sijoittajat "ovat jo myyneet asuntonsa" ja ihmisten kannattaisi tehdä samoin, muuttaa vuokralle.

Itse silloin harjakaisissa totesin että vielä halvempaa olisi etsiä jostain käytetty naru ja vetää itsensä sen jatkoksi.

Mielipiteitä on yhtä monta kuin persereikiä ja yleensä toisen haisee.
 
Onneksi sun uskominen ei vaikuta siihen miten faktat lopulta ovat :)

Ja älä kirjoittele tuohon sävyyn vastoin parempaa tietämystäsi. Noi sun mainitsemat "ökyt" sijoittaa kiinteistöihin, vaikka et sitä haluakkaan uskoa. Tietenkin kun on isommat pääomat, niin ei osteta yksittäisiä asuntoja, vaan sijoitetaan rahaa esim kiinteistörahastoihin. Ja jos ostetaan asuntoja, on osto ja asuntojen vuokrauksen hallinnointi ulkoistettu.

Eli perehdy asioihin, niin jutellaan sitten aiheesta enemmän. En jaksa kovin syvällisesti perustella mielipiteitäni niin kauan kuin sun väittämät perustuu noin huonoon tietämykseen.

Lisäksi nämä "ökyt" ovat mukana kun rakennetaan 200 miljoonalla ostoskeskus. Sinne ei meikäläisillä ole asiaa vaikka miten haluaisi, ei ihan löydy rahoittajaa. Vähä eri asia on pyörittää 200 tonnin lainoja asuntomarkkinoilla. ;)

Eli jotkut keskustayksiöt on isoille tekijöille nappikauppaa josta on liikaa vaivaa ja kuluja tuottoihin nähden. Ei tässä varmaan tämän kummempaa ole takana.

Ja Hupen tekstistä tuli mieleen omat asuntokaupat 2001, silloin todellakin puhuttiin hintojen olevan kovia. No onneksi älysin silloin ostaa 93 neliön osakkeen, eipä tartte tilan takia nyt omaa kämppää vaihtaa. Vaatimattomat 50% on tonkin kämpän hinta noussut, eikä se todellakaan ole millään JKL:n arvostetuimmalla paikalla.
 
Halusin vastauksen kysymykseeni "Mihin kaikki rahani menevät". Otan kaupassa kuitit lompakkoon ja naputen ne kerran viikossa exel taulukkoon oikeisiin sarakkeisiin.

Teen lisäksi ison yritysmaailman tapaan joka vuosineljänneksen tuloslaskelmat. Näin voinkin varoittaa nyt että 2007 Q1 tulokseni tulee jäämään Q1 2006 tasolle eli vähän päälle pariin tonniin... Tavoitehan olisi että jäisi tonni säästöön joka kuukausi että haave taloudellisesta riippumattomuudesta toteutuisi.
...
Itsestä ainakin tuntuu että vuodet menevät kauhean nopeasti!!! Siksi koitankin kerätä nopeasti 50K€ rahaa joka "työskentelee" minulle 24/7 koroissa ja osakkeissa.
Olipa hyvää pohdintaa, piti tarkistaa kahteen kertaan etten ole itse kirjoittanut tuota.

Mun sijoitusfilosofia on samanlainen, ja olen miettinyt mikä mulle on oikeasti tärkeää. Onko se 8-16 konttorilla istuminen? No ei. Taloudellinen riippumattomuus on loppujen lopuksi melko helppo saavuttaa.

Lasken että pitkällä tähtäimellä osakkeet tuottavat varovasti noin 10% brutto. En ajattele sijoituksia euroina, vaan vapaaviikkoina. Saan tällä hetkellä duunista noin 2.000e/kk nettona, ja laskin että 1.500e/kk netto riittää sopivan mukavaan elämään ilman stressiä.

Viikon vapaa toimiston "oravanpyörästä" vaatii siis käytännössä noin 500e brutto sijoitustuottoja. Pitkällä tähtäimellä siis säästämällä 5.000e osakkeisiin, voin ottaa duunista viikon ylimääräistä vapaata vuodessa sijoitustuotolla.

Kun sain ekan 5t säästöön, toinen tuli melkein kuin itsestään. Aloitus oli vaikein, koska pääoma pitkällä tähtäimellä kasvaa itsestään.

Tällä hetkellä voin pitää noin kolme kuukautta lomaa vuodessa: viisi viikkoa vuosilomaa, kolme viikkoa lomarahat vapaaksi muuntamalla ja nelisen viikkoa sijoitustuotoilla. Ennen kolmenkympin rajaa haluan pitää neljä kuukautta lomaa vuodessa. Siitä eteenpäin työnteko taitaa tuntua jo mukavalta vaihtelulta lomailuun =)

Mielipiteitä?
 
Mielenkiintoinen lähestymistapa Markulla. Mun huimilla tuloillani saan viettää pari viikkoo lomaa pelkillä tämän vuoden osingoilla. Ja olen kuitenkin aika alkutekijöissä vielä koko hommassa ja itse salkussa.
 
Tuo Kiyosaki mainitsi, että jos ainut omaisuutesi on asunto, niin huonosti menee. "Taloni on velka, ja jos talosi on suurin sijoituksesi, olet vaikeuksissa"

Vähän hassu kirja tuo rikas isä köyhä isä.


edit, ihan kuin Markku olisi lukenut tuota kirjaa muuten ;)
 
Totta.
kyllä se ajoitus on tässäkin sijoittamismuodossa kaiken a ja o! Raha polttaa "taskussa" edullisten pankkilainojen muodossa ja houkutus on varmasti suuri, mutta realiteetti on se, että pa:sta ei tule varakasta kikkailulla, mutta pankista kyllä.

Osta halvalla, myy kalliilla - pätee asuntobisneksessäkin.

Oikeastaan kyse on vaan siitä, että tässäkin asiassa on olemassa riski.

On minullakin tuollainen sijoituskiinteistö, josta tosin on enää velkaa 30t ja arvoa 100-120t. Mutta kyllä se on sydäntä kylmännyt usein..
 
Mielenkiintoisia pointteja Markulla, mutta eipä taida monessakaan työpaikassa onnistua tuollainen palkaton loma, varsinkin nykyään kun aina on kiire.
 
Back
Ylös Bottom