Paljon puhuttu lasten/nuorten kouluväsymys

PETE66 sanoi:
Kyllähän kaikilla on ongelmia, mutta eri asia on minkälaisen merkityksen niille antaa. Tuo rakkauden puute oli vain karkea yleistys eikä päde kuin osaan tapauksista. Ongelmien aiheuttajia on lukemattomia muitakin. Länsimaisessa kulttuurissa pinnalliset asiat ovat saaneet liian suuren merkityksen. Ulkoisista asioista kuten rahan, hyväksynnän, sosiaalisen aseman, yms. tavoittelusta on tullut ihmisille elämän tarkoitus ja ongelmien aiheuttaja. Ihminen joka tajuaa kääntää katseensa syvälle sisimpäänsä ja lähteä etsimään syvempiä motiiveja elämälleen, huomaa pinnallisten asioiden olevan hyvin merkityksettömiä todellisen hyvinvoinnin kannalta.

Välillä tulee pakkiksella vastaan uskomattoman hyviä kirjoituksia joita huomaa jääneensä lukemaan ja miettimään pitemmäksi aikaa. Hienosti sanottu PETE66 :kippis1:.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yks selitys tuohon kouluväsymykseen, hieman kaukaa haettu. Luokkakoot on kasvanu liikaa suhteessa tilojen kokoon, melkeen missään kouluissa ei ole mitään kunnon ilmanvaihto systeemiä.

Turussakin monia kouluja korjataan nyt homevaurioista, tiedä mistä johtuvat, liian tiiviistä rakentamista tai jostain.

Joku vois kiertää kouluissa tunneilla hiilidioksidimittarin kanssa, mun hypoteesi on että se lukema on liian korkea. Kakarat haukottelee ja on sellasia löysiä eikä jaksa keskittyä.

Blah. Hankkisivat sitten vaikka viherkasveja luokkiin jos ei rahaa ilmanvaihtokoneisiin ole.

Täälläkin on selkeesti huono ilma kun ei oo mitään järkeä teksteissä :zzzz:
 
Hippa sanoi:
Mitäs sit, jos on saanut rakkautta ja hoivaa ja silti on ongelmia?
Onko tuollaisia?

Aiheesta oli joku vaihteeksi tehnyt tutkimuksen ja väikkärin (uutisoitiin viikonlopun lehdissä). Lopputulemana taisi olla, että sekä vanhempien liika kontrolli että kontrollin puute aiheuttavat häiriökäyttäytymistä. Keskitie on paras. Lisäksi ongelmat periytyvät. Jos sinulla on ongelmia, niitä on todennäköisesti ollut vanhemmillasi ja niitä tulee todennäköisesti olemaan myös lapsillasi.
 
Entäs ne perheet, joissa vanhemmat huolehtivat hyvin, muut lapset menestyvät elämässään, ja yhdestä tulee hulttio rikollinen? Näitä on nähty. Vikaa ei voi aina hakea vanhemmista.
Ja onhan myös olemassa tutkimus, jonka mukaan kaverit vaikuttavat lapsen kehitykseen enemmän kuin vanhemmat, niin ärsyttävää kuin se vanhemman kannalta onkin.
 
Voi luoja, mitä potaskaa :curs: :

"Brittien mielestä kaikki muukin näyttää olevan ilmaista Suomen kouluissa. Oppilaat saavat koulukirjat ja taksikyydit maksutta, terveellisestä ruuasta puhumattakaan.

Lohta kermakastikkeessa, keitettyjä perunoita, ruisleipää ja porkkanaraastetta - suomalaiskoululaisille tarjotaan lämmin ateria päivittäin.

- Kun brittilapset syövät lounaaksi rasvaisen aterian kalaa ja ranskalaisia, suomalaislapset muistavat vielä vanhoilla päivilläänkin kerran koulussa saamansa hampurilaisaterian, Daily Telegraph kirjoittaa.

- Suomessa ei kouluihin myöskään saa viedä karkkia eikä suklaata, lehti opastaa suomalaisten huippukoulujen tavoille."

www.iltalehti.fi
 
Yksi, mikä täällä jätetään huomioimatta ihan täysin on ihmisen persoonallisuus ja oma tahto.

Ei kaikkiin tekoihin voi kertakaikkiaan löytää syytä ympäristöstä ainoastaan. Ihminen elää jatkuvaa vuorovaikutusta ympäristönsä kanssa ja reagoi kaikkeen persoonana.

Jokaisessa ihmisessä on jotain omaa.
 
Itse käyn lukion viimeistä luokkaa ja on tullut kouluruokaa mässäiltyä jo hetken aikaa. Omat kokemukset on että ensiksikin on helvetin hieno juttu että ruoka on ilmaista (amiksesta en tiedä). Välillä toki on tosi hyvää ruokaa ja toisinaan ei niin hyvää ruokaa, mutta siitä ei saa valittaa. Kukaan ei pakota syömään! Syö leipää jos jokin keitto ei maistu.
Meidän lukiossa on 2 ruokailu aikaa: klo 9.40 aukeaa ruokalan ovet ja ne menevät kiinni 11.15. Kuitenkin syömään pääsee klo 9.45-10.00 sekä 10.45-11.15, ellei sitten satu olemaan hyppytuntia juuri silloin kun ruokala on auki.
Iltapäivällä on kahvi & pulla tarjoilu klo 13.00.
Itse syön tukevan, bodarin aamupalan :D ja syön molemmilla ruokavälitunneilla. Silti maha alkaa kurnia parilla viimeisellä tunnilla. Kahvia en juo ja pullaa en kelpuuta ruokavaliooni. Ratkaisun olen saanut omatekoisista proteiinipatukoista. :thumbs: toki treenaavana ihmisenä syön enemmän, mutta kun syön molempina kertoina niin paljon kuin napa vetää ja silti tulee parin tunnin päästä nälkä? Jotenkin tuntuu, että tuo kouluruoka ei ole samantasoista kuin kotiruoka.

Mikä sitten vaa koululaiset väsymään niin tein oman päättelyni ja tässä se tulee:
- nukutaan liian vähän
- syödään huonosti aamulla ja koulussa (jos ollenkaan)
- syödään karkkia ja limsaa, jolloin nopeat hiilarit ponkaisee verensokerin korkealle ja insuliinipiikki tulee. Kuitenkin se pieni energinen hetki menee nopeasti ohi ja seuraa väsymys.
- koulu ei kiinnosta. Asiaa on helppo verrata vaikka viittomankielisiin uutisten katsomiseen ja uuden räiskintä pelin pelaamista. Toinen alkaa nukuttaa ainakin minua heti ja toista voisi tahkoa läpi koko yön. Toivottavasti kaikki ymmärtää kumpi tarkoitti kumpaa. :david:
 
PETE66 sanoi:
Ja takaisin kouluväsymykseen. Tuntijakoja voisi muuttaa siten, että aamupäivälle järjestettäisiin raskaampia aineita (kielet, lukuaineet, matemaattisetaineet..), jolloin oppilaiden vireystaso pysyisi korkeampana. Iltapäivät voisi rakentaa kevyemmistä aineista (musiikki,kuvaamataito,liikunta..). Nämä iltapäivä tunnit mentäisiin sitten enemmän oppilaiden halujen mukaan ja oppilaat saisivat vähän itse vaikuttaa mitä esim. musiikin tunneilla soitetaan/harjoitellaan. Näin saataisiin mielenkiintoa lisättyä koulua kohtaan.
Aammen! Allekirjoitan täysin Pete66:n ajatuksen. Pulmana tässä vain on se, ettei lukujärjestys anna myöten tehdä kaikille tällaisia päiviä. Mutta olen kyllä huomannut, että turha on iltapäivällä edes yhdestä kahteen yrittää päntätä muksuille ruotsin sanajärjestystä tai englannin kestomuotoja. Saati sitten kahdesta kolmeen (nimim. "Kokemusta on") Gottseidank, saksan tunnit edes ovat aamulla.

Väsymyksen syistä on tullut jo monta mielipidettä. Varmaan kaikki ovat omalla sarallaan oikeassa. Pääsyy on tietysti valvominen. Vähäinen/vääränlainen ruokailu on taatusti myös yksi syy. Esimerkki: oppilas herää aamulla pahantuulisena, ei syö juuri mitään aamiaiseksi, koulussa ei syö myöskään juuri mitään (perunanpuolikas, lusikankärjellinen kastiketta ilman sattumia, lusikallinen salaattia ja juomaksi vettä), ryntää ruokasalista ysien kioskille ostamaan suklaapatukoita tai pussikarkkeja, mutustaa näitä, narskuttaa yhden näkkärin välipalavälitunnilla, painelee kotiin noin klo 15, jos on kotona mieliruokaa, ahmii vatsansa ähkyyn, jos ei ole, ei taaskaan syö juuri mitään, illalla ehkä kaverin luona mussuttaa jotakin makeaa/sipsiä. Ei tämän oppilaan väsymyksen syitä tarvitse kaukaa etsiä. Kuvioon kuulúu, että hän palaa kotiin viimeisillä kotiinpaluuhetkillä, vilkaisee läksykirjoihin päin äiskän kysyessä, onko läksyt tehty, valvoo vielä tietsikan edessä pelaillen tai tsättäillen ainakin puolilleöin. Huomenna sama rumba alusta. Ehkä napostelee jossain välissä jotain makeaa tai sipsejä ja lunkuttaa Kokista/muuta limukkaa.

Niin, meiän koululla on välipala, yleensä näkkäriä, voita ja maitoa tai vettäkin. Sen saavat seitsemän tunnin koulupäivän oppilaat toiseksi viimeisellä välkällä klo kahden tienoissa. Ruokailu on klo 10.40 - 11.15. Meiltä on vähän ajan sisällä keittäjiä ja pääemäntä jääneet eläkkeelle, niin uusien myötä on ruuan laatu heikentynyt. Hyvää se silti on, mutta kun näille "hemmotelluille kakaroille" (eivät kaikki, toki) ei mikään taida kelvata. Miulla on kokemusta huonostakin kouluruoasta - lukioajalta, jolloin ruoka kuskattiin sinne läheiseltä yläasteelta, ei pitkä matka, mutta ehtipä makaroonilaatikkokin väljähtyä :itku:

Mites on, onko pakkiksen koululaisten kouluissa välituntisin ulosmenopakko? Tietääkseni kaikissa lukioissa ei ole. Meillä ei aikoinaan ollut. Mutta happihyppy varsinkin suomalaisen talven piristävässä pakkasessa voisi tehdä ihmeitä nuutuneille aivoille, kun kaikissa kouluissa ei luokkien ilmanvaihtokaan varmasti ole se paras. Onhan se muksujen ulosajo usein aikamoista taistelua/sirkusta, kun siitäkin pitää panna hanttiin. Muuten kannattaisin sitä jonkun ehdottamaa turpiinantoa uppiniskaisimmille kosseille, mutta kun se ei taida olla Suomen lain mukaista. Opeilla on nykyisin enemmän valtuuksia esim. luokasta ulostalutusoikeus jos ei puhe tehoa, mutta ei keinoja piristää sellaista oppilasta, joka on jo periaatteessa kouluvastainen.

Vanhemmille vastuuta lasten yöunesta, se olisi miusta ensimmäinen askel. Ja heti pikkulapsesta alkaen, niin se murkkuikäinenkin kössi tottelee herkemmin. Varsinkin, jos hänelle on hyvissä ajoin perusteltu, miksi pitää mennä nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Nykyisin kun on videot ja muut, ei ole mikään pakko valvoa TV:n ääressä.

Oma syynsä lienee myös koulun, siis lähinnä lukion vaativuudella. Läksyt ja kokeet saattavat ainakin kausittain viedä myös sitä kallista yöunta. Ei tämänkään tarvitse mielestäni olla ongelma, jos oppilas vain osaa organisoida aikansa ja omaa edes jotenkin oikeansuuntaiset opiskelumetodit. Priorisointi on usein ihan metsässä, t.s. onko ihan pakko katsoa se Marienhof taimuusellainen JA vielä käydä kartsalla ulkona, kun olisi ylihuomenna se bilsan koekin? Hyvälle harrastukselle on toki löydyttävä aikaa, saattaahan se Marienhofkin olla harrastus. Mutta taatusti valvoo liian myöhään läksyjen ja koeasioiden parissa jos ei älyä, mikä on tärkeää, mikä toisarvoista. Sen Marienhofinkin voi ottaa nauhalle ja katsoa paremmalla ajalla.

Tulipas tuhdisti tekstiä. Tämäkin postaus lähti sieltä toispuol piirtoheitintä.
 
Ällöpylly sanoi:
Tuntuu joillakuilla keskittymisen herpaatuminen olevan jatkuva olotila luennoilla vallitsevasta melutasosta päätellen. On vaikea uskoa, että koulutuksen tässä vaiheessa yksittäinen opiskelija ei kykene pitämään turpaansa kiinni kokonaista kolmea varttia.

Pystyisi edes 10 minuttia.. On kyllä todella mukavaa istua luennolla eturivissä, kun ei kuule luennoitsijan huutoa taustametelin lähennellessä 100dB:tä. No, olen luottavaisin mielin ensi jakson aikana keskeyttävien perinteisistä prosenteista..
 
setae sanoi:
Pystyisi edes 10 minuttia.. On kyllä todella mukavaa istua luennolla eturivissä, kun ei kuule luennoitsijan huutoa taustametelin lähennellessä 100dB:tä. No, olen luottavaisin mielin ensi jakson aikana keskeyttävien perinteisistä prosenteista..

Aivan. Metelöinti on epäkohteliasta niin kanssaopiskelijoita kuin luennoitsijaakin kohtaan. Täytyy toivoa että ihmiset jossain vaiheessa aikuistuvat tajuamaan asian.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom