Paljon puhuttu lasten/nuorten kouluväsymys

jüzz sanoi:
Noh noh, toki sämpyläautomaatit ovat hyvä juttu, mutta ei limuautomaatteja poistaakkaan pitäisi. En edes viitsi kuvitella, jos en saisi koulupäivä aikana sitä Pepsi Maxia tai kokis light lemonia. :kuola:
Entäs sitten se Taina 15 vee ja 100 koogee, joka vetää vähintään litran aitoa kokista ja 4 mars patukkaa, jolla se korvaa sen "pahan" kouluruoan. Ne on just niitä joiden mukaan mikään nestemäinen ja rasvaton ei lihota.

Tai vielä nuoremmat. Kun itsekin aina välillä huomaa olevansa tyhmä, niin tulee miettineeksi kuinka tyhmiä lapset sitten on. Ja toi juttu siitä, ettei lapset osaa tehdä valintoja on ihan tosi. Kuten jo ehdin aikaisemmin valittaa, niin pitääkö edes vaikka 15-vuotialle antaa ruoan ja nukkumisen suhteen hirveästi valinnan vapautta.

En itse osannut valita vielä 18-vuotiaana kouluakaan oikein, ja nyt koitan viimiset metrit kärvistellä, että pääsee vaihtamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nitsku sanoi:
Piti tuoda tähän keskusteluun näkökulma piirtoheittimen toiselta puolelta...

Ensinnäkin ruoasta. Ruokailumäärärahoista nipistäminen ei koske (vielä) läheskään kaikkia kuntia/kaupunkeja. Riippumatta ruoan tasosta olen huomannut että se on lähes aina oppilaiden mielestä "pahaa". Pääsyy tähän lienee että sitä minkä saa ilmaiseksi ei osata arvostaa.

Oppilailla on myös nykyään käytössään huimasti enemmän rahaa verrattuna esimerkiksi siihen kun itse olin yläasteella. Suuri osa tuosta rahasta käytetään karkkeihin tunnetuin lopputuloksin. Raha ei kuitenkaan sada taivaasta vaan vanhemmiltahan se tulee.

Osa oppilaista ei tosiaan nuku tarpeeksi, vaan pelaa iltamyöhään tietokonepelejä tai on kaupungilla kavereiden kanssa. Tämä on kuitenkin sellainen asia joka kuuluu jokaisen järkevän vanhemman vastuulle. Mielestäni koulua ei voi syyttää siitä jos vanhemmat antavat lapsensa kukkua yötä myöten missä sattuu.

Epäilen myös vahvasti että nämä erilaiset mittaustulokset huonosta kouluviihtyvyydestä ja väsymyksestä johtuvat puhtaasti ns. "ajan hengestä" Kaikki pitäisi saada mahdollisimman helposti ja vaivattomasti ja mielellään siinä samalla tulla kuuluisaksi ja päästä Seiskan kanteen. Koulussa taas pitää ihan oikeasti tehdä töitä ja toimia niin kuin määrätään. Tämähän on tietysti ahdistavaa eikä ollenkaan kivaa ja välitöntä nautintoa tuottavaa.

Puhut asiaa.

En tiedä kouluruuasta mutta meillä meinattiin viedä eväät jo päiväkotilastenkin suusta.

Oman pitkän työmatkan ja vaimon epäsäännölisen työn ansiosta lasten tarhapäivät kun venyvät joskus kymmentuntiksi. Aamulla on toki hyvä viedä lapset kahdeksan aikaan aamupuurolle ja lounas tarjoillaan joskus 11-12 ja välipala noin klo 14. Tavallinen 8-16 duunari toki hakee lapsensa sitten viiteen mennessä, niinkuin meilläkin sillon kun vaimo ehtii töiltään hakemaan lapset. Mutta jos se jää meikäläisen hommaksi niin olen ajellut töistä päiväkodille nippanappa kuuteen mennessä. Lapsille tarjotun iltaruuan klo 17 jälkeen meinasivat korvata näkkärillä ja vedellä. Vetivät sitten päätöksensä takaisin kun yleisö älähti. Pitkä nälkä olisi lapsilla ollut kun kotona olisi saanut ruuan valmiiksi joskus seittemän huiteilla.

Pehvanssi sanoi:
Jos iha oikeesti aatellaan niin koitappa laittaa se 15v pahimmassa angstissa oleva anarkistikommando punkkaan klo 22.00
No huh! Kasvava nuori tarvii oikeasti unta, ja jos ei piltti sitä itse ymmärrä, se pitää päähän takoa. Jos mulla venyi nukkumaan meno kymmenen uutisten yli, niin aika toivotonta oli ylösnousu aamulla.

Onneksi siihen aikaan ei ollut intternettiä.

Olin lukiossa jolla oli sama ruokala yläasteen kanssa. Usein ennen viimeisiä ruokailuvuoroja oli ruoka loppunut. Tämä oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Peruskoulun oppilaathan siinä kärsi, koska lukiolaiset eivät noudattaneet ruokailuvuoroja.

jänkäkoira sanoi:
No ei kyllä vähän vanhemmatkaan. :nolo: Kyllä mulla ainakin jos luento pidetään ilman taukoa, niin keskittyminen herpaantuu radikaalisti siinä 45-60 minuutin jälkeen.

edit. riippumatta siitä monta ehrmannia ja ruispalaa oon aamuna vetäny. :)

Tuntuu joillakuilla keskittymisen herpaatuminen olevan jatkuva olotila luennoilla vallitsevasta melutasosta päätellen. On vaikea uskoa, että koulutuksen tässä vaiheessa yksittäinen opiskelija ei kykene pitämään turpaansa kiinni kokonaista kolmea varttia. :curs:

Ällöpylly sanoi:
On vaikea uskoa, että koulutuksen tässä vaiheessa yksittäinen opiskelija ei kykene pitämään turpaansa kiinni kokonaista kolmea varttia. :curs:
No mä en avaa suutani väsymyksen myötä vaan saatan lähteä tälleen talvella pilkille. Tai sitten ajatukset lähtee harhailemaan jonnekin täysin muualle ja sitten yhtäkkiä säpsähdän todellisuuteen. Tää koomailu on mahdollista myös siten, että katson koko ajan taululle kiinnostuneen oloisesti, mutta pään sisällä ei tapahdu sykäystäkään.

Nitsku sanoi:
Piti tuoda tähän keskusteluun näkökulma piirtoheittimen toiselta puolelta...

Ensinnäkin ruoasta. Ruokailumäärärahoista nipistäminen ei koske (vielä) läheskään kaikkia kuntia/kaupunkeja. Riippumatta ruoan tasosta olen huomannut että se on lähes aina oppilaiden mielestä "pahaa". Pääsyy tähän lienee että sitä minkä saa ilmaiseksi ei osata arvostaa.

Kerro toki myös meille miten peruskoululainen voisi maksaa oman ruokailunsa? Tietääkseni (lähes) kaikki on peruskoululaiselle ilmaista. Totta on, etteivät he osaa arvostaa vanhempien maksamia vaatteita ja ruokia. Unohtamatta kaikkien työssä käyvien maksama kouluruoka. Mikään ei ole ilmaista.

Lähimuistista muistan olleeni väsynyt koulussa. Söin aamulla ennen koulua puuron, söin mukisematta kouluruuan kuten muutkin ja hyvällä ruokahalulla ja söin kotona koulusta tullessani äitini tekemän kotiruuan. Vapaa-ajalla harrastin jalkapalloa ja muuten vain olin paljon ulkona leikkimässä ja menin vielä nurisematta kymmenen aikaan nukkumaan, tosin tietenkin parin huomautuksen jälkeen. Eikä minulla ollut kaikkia niitä leluja ja vempeleitä kuten muilla lapsilla, koska äitini oli yksinhuoltaja eli toisin sanoen vähillä varoilla elimme. Ja edelleen olin väsynyt eikä siihen vaikuttanut ruokailu, nukkuminen tai ulkoileminen ainakaan negatiivisella tavalla.

Ehkä voisimme etsiä syytä myös muualta kuin kouluruuasta. Siitä on keskusteltu jo ihan erillisessa topicissaan. Ja muistelen myös että pahimmat tietokonenörtit ynnä muut ns. "nolife" -tyypit menestyivät arvosanoiltaan parhaiten.

Richard75 sanoi:
Roikutaan yömyöhään kaikenmaaliman pakkotoistoissa, irkissä sun muissa niin takulla väsyttää ;)

Vielä koulunpenkkiä kuluttavana junnuna allekirjoitan tämän täysin. Tietokone vie aikaa huomattavasti varsinkin illalla/yöllä. Monilla ei ole päivällä aikaa kun harrastukset ja kaveritkin pitää hoitaa. Illalla sitten otetaan se aika koneen kanssa. Tyhmältähän tuo kuulostaa mutta kylläpä sitä kaikki kaverit löytyy järjestäen koneelta yhdentoista aikoihinkin. :nolo:

Noista kouluruokailuista... yksityisissä lukioissa on paljon paremmat safkat kuin kunnallisissa. Ite kävin aina välillä kavereita moikkaamassa TYK:issä (töölön yhteiskoulu) ja Ogelissa (Oulunkylän lukio) ja safkat oli paljon parempia kuin omassa kunnan lukiossa ja annokset isompia. Eikä ollut mikään "ruoho on aidan takana vihreämpää juttu", sillä 3 vuoden aikana kävin noissa aika monta kertaa ja ero oli selkeä.

itse en jaksa uskoa että ruokailut nykyisellään aiheuttava oppilaiden väsymyksen. Asia lienee monien asioiden summa. esim minua rupeaa väsyttämään ihan törkeästi jos luokkahuone on huonosti ilmastoitu - ja ainahan ne ovat. Samoiten huono tai riittämätön valaistus jne. asioita on monia. Onko ruuan laatua muka viime vuosina niin paljon nipistetty että nykyään se jo vaikuttaa opiskelujaksamiseen? Mitenkä ihmeessä lapset ennen sitten jaksoivat?? Ja tosiaan, jokainenhan voi ottaa itse niitä eväitä mukaan vaikka koko repullisen.

Makeisten syöminen aiheuttaa tunnetusti sugar-crashin, eli verensokerin piikin ja senjälkeisen pitkän ja syvän laskun. Namiautomaatit eivät ole verrattavissa normaaliin välipalaan todellakaan, vaan lisäävät väsymystä juuri tuon vaikutuksensa vuoksi.

Jos aletaan jeesusteleen, niin se kouluruuoan tasokin vaikuttaa aika paljon väsymykseen. Ei ole kumma homma, kun alkaa ramasemaan ruokailun jälkeisillä tunneilla kun ruoka on varsinainen hiilaripommi. Ja noista välipaloista.. Kyllähän toi varmasti vaikuttaa, mutta tuskinpa tuohon tulee muutosta. Itse otan suosiolla omat protskut mukaan :)

Enpä usko, että tuo aikaisemmin nukkumaanmeno olisi toimiva kikka kaikkien kohdalla. Kaikkien ihmisten biologinen kello kun ei vaan käy sitä perinteistä rytmiä (8-16 jne. ). Ite esim. en oo koko 16 vuotta kestäneen opintieni aikana tohon rytmiin tottunut. Joten mun puolesta esim. ala- ja yläasteella vois alkaa ihan hyvin koulu vasta klo 10.

jarhu sanoi:
Kerro toki myös meille miten peruskoululainen voisi maksaa oman ruokailunsa? Tietääkseni (lähes) kaikki on peruskoululaiselle ilmaista. Totta on, etteivät he osaa arvostaa vanhempien maksamia vaatteita ja ruokia. Unohtamatta kaikkien työssä käyvien maksama kouluruoka. Mikään ei ole ilmaista.

Ei tähän ole mitään yksinkertaista ratkaisua. Ilmaisin vain mielipiteeni siitä että ilmaisia asioita ei arvosteta.

Vaikka jokin pieni, esimerkiksi kuukausittainen ruokailumaksu voisikin olla paikallaan niissä kunnissa/kaupungeissa joissa ruokailurahoista on leikattu eniten, niin hirmuinen mekastus siitä syntyisi ja asiaa ehdottanut poliitikko olisi entinen poliitikko. Suomalaiset eivät halua luopua saavutetuista eduista.

Kannattaa myös ottaa huomioon tässä väsymyskeskustelussa että murrosikäisen keho (ja mieli) on aika rajussa muutostilassa koko yläasteen ajan ja vähän ylikin, mikä varmasti vie energiaa ja väsyttää vaikka elämän puitteet olisivatkin kunnossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jänkäkoira sanoi:
On hyvä, että on valinnanvaraa, mutta johonkin ne rajat pitää vetää. Ei esim. ala-asteikäinen pysty välttämättä sanomaan mikä sitä kiinnostaa ja mikä ei. Kun itse olin 11 niin piti valita alanko lukemaan ranskaa, saksaa vai en. Sillon päätin aloittaa ranskan, mutta 5 vuoden pään seinäänhakkaamisen jälkeen totesin sen turhaksi valinnaksi ja lopetin koko bonjourittelun. Eli en todellakaan tiennyt mitä halusin.

Ei pystykään, eikä läheskään kaikki yläasteikäisetkään. Itsekin vedin saksaa viitisen vuotta, ja lopussa kyllä vitutti jo aivan ylettömästi. Ton ikäisiä voi ja tulee vielä ohjailla .

jänkäkoira sanoi:
Mieltymykset muuttuvat vanhenemisen ja kypsymisen myötä, ja esimerkiksi matemaattiset lahjat ja kiinnostukset voivat ilmetä vasta murkkuiän taitteen jälkeen. Ei paljon naurata, jos on siinä vaiheessa veivannut savipatsaita 6 vuotta jossain taidekoulussa. Ite taisin näyttää seiskalla kemiikan opettajalle suunnilleen sentteriä, mutta ysillä alkoikin newtonit kiinnostamaan yhtäkkiä. Vahvuuksia tulee kyllä vahvistaa, mutta heikkouksia ei pidä unohtaa.

Idea oli lähinnä siinä että vahvuuksia vahvistetaan erilaisilla tunti/kurssimääräpainotuksilla, ja samalla otetaan niitä vähän pois jostain. Vaikka ruotsista tai uskonnosta... ;) Vähän lisättäisiin pelivaraa yksilöiden mukaiseksi. Joillakin on esim äidinkielessä jo tarpeeksi, jolloin vieraat kielet ei välttämättä hirveästi anna. Homman saisi mielekkäämmäksi karsimalla vaikka näistä kielistä muutaman kurssin pois ja siirtämällä ne vaikka tekniseen käsityöhön tai muuhun missä on lahjoja. Samoin esim varhain havaittua matemaattista lahjakkuutta voisi tukea joidenkin muiden aineiden kustannuksella.

Jos iha oikeesti aatellaan niin koitappa laittaa se 15v pahimmassa angstissa oleva anarkistikommando punkkaan klo 22.00 ilman, että oot maailman paskin tyyppi 4eva ja vittuhomopaskaperkeleet päälle. Ei se kukko käskien laula kuitenkaan.

Miten se tilanne voi tollaseksi edes päästä. En minä tai yksikään kavereistani ole ikinä voinut tai edes olisi uskaltanut noin sanoa ja siitä, kun me oltiin 15 on kuitenkin vain 8 vuotta.

Tai kai se voi päästä, kun kattoo nytkin lähipiirissä, kun on ihan räkänokasta asti saanu tehdä niin kuin haluaa, niin pienet ohjeetkin lyö joillain teineillä sellaset puolustusmekanismit päälle ettei oo tosikaan.

Sillon kun minä olin 15 kukaan ystävistäni ei mennyt nukkumaan kymppiuutisten aikoihin. Siitä on vain 6 vuotta. Toisaalta en minä kyllä mikään unelmalapsi ollutkaan. Kyllä mä sanon nykystenkin jos oon täysin eriävää mieltä toisen osapuolen kanssa, mutta vittupilluhomopaskat on ehkä jääny pois ( thank god! Ei sitä sillon ees tajunnu kuinka tyhmältä se kuulostaa.) sanavalikoimasta. Aina oon saanu tehdä mitä halunnu ja sillon kun en saanu tehdä niin tein varmasti.
Se miten asiat on oikeasti tämmöisiksi päässyt, että teinit polttaa bloossii, potkii mummoja ja harrastaa maksullista seksiä, voi vain arvailla eikä kenelläkään ole siihen oikeata tahi väärää vastausta. Mutta takaisin aiheeseen...Kyllä osalle teineistä voisi oikeasti antaa ihan vanhan kunnon selkäsaunan ja niin lujan, että se oppi menee varmasti perille kerrasta.

I'm back...Gillyanne eihän me vielä juurikaan olla väitelty tästä aiheesta.
Pakko kuitenkin vielä selventää kantaani.
Kuten Iivili hyvin kuvasi, ne Alaraasakka-Yliknaapin kakarat,puhumattakaan itse äidistä,takuuvarmasti eivät olisi tyytyväisiä kouluruokaan oli se taso mikä hyvänsä. En väitä että kouluruoka olisi huippua mutta niitä kesäkeittopäiviä ei ole montaa vuodessa.Ja silloin kun on, niin äiti on saanut ruokalistan etukäteen ja voi laittaa vaikka yhden proteiinipatukoistaan reppuun mukaan.
Kuten joku aikaisemmin puhuikin esim britit olivat täällä ottamassa esimerkkkiä kouluruokailusta koska se on vähintään hyvällä tasolla kansainvälisesti.
Jos se Yliknaapin akka heräisi vartin aikaisemmin paistamaan vaikka munia pennuilleen että söisivät muutakin kuin luomu tomaatin ennen kouluun lähtöä
niin pysyis varmaan simmutkin paremmin auki.Mutta eihän sitä jaksa,parempi syyttää muita(koulua) kuin katsoa peilliin.

Hassu juttu, kun aika harva täällä uskoo ruoan voimaan.

Luulisi tämän punttilajiin sisältyvän ravintotietoudenkin puolesta ihmisten tietävän kuinka tärkeää oikeanlainen ravinto on. Väärä ravinto aiheuttaa väsymystä, huonoa oloa, sokeritasapainon heittelehtimistä ja muuta vaivaa.

Tämä ei siis ole mikään kannanotto tuota väsymysasiaa kohtaan, vaan sitä kohtaan, kun aika moni täällä on sitä mieltä, ettei sillä ruoalla niin väliä ole. En tosin katsonut noiden henkilöiden taustoja eli ovatko he kuinka perehtyneitä ravintoasioihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom