Paljon puhuttu lasten/nuorten kouluväsymys

Hippa sanoi:
Hassu juttu, kun aika harva täällä uskoo ruoan voimaan.
Hassu juttu, kun aika moni täällä uskoo pelkkään ruoan voimaan. Omalla kohdalla tämä ruokaepäluulo saattaa johtua siitä, että olen aina syönyt hyvin. Mutta silti kyllä väsyttää. Väsy taasen johtuu siitä ettei nuku tarpeeksi :hyper: .
Toinen kouluoloissa vaikuttava seikka on ilmanvaihto, kun happi loppuu niin väsyttää. Koulujen huono ilmanvaihto on ihan tutkittu tosiasia.

Eli vielä kertauksena:
1) kunnon unet, kasvuikäiselle väh 9 tuntia yöunta + päikkärit
2) ilmanvaihto kuntoon
3) kunnolla ruokaa naamariin sekä aamulla, että päivällä
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.Yates sanoi:
Hassu juttu, kun aika moni täällä uskoo pelkkään ruoan voimaan. Omalla kohdalla tämä ruokaepäluulo saattaa johtua siitä, että olen aina syönyt hyvin. Mutta silti kyllä väsyttää. Väsy taasen johtuu siitä ettei nuku tarpeeksi :hyper: .
Toinen kouluoloissa vaikuttava seikka on ilmanvaihto, kun happi loppuu niin väsyttää. Koulujen huono ilmanvaihto on ihan tutkittu tosiasia.

Eli vielä kertauksena:
1) kunnon unet, kasvuikäiselle väh 9 tuntia yöunta + päikkärit
2) ilmanvaihto kuntoon
3) kunnolla ruokaa naamariin sekä aamulla, että päivällä

Kuten sanoin viestissäni, se ei ollut kannanotto tähän keskusteluun, vaan yleinen huomio.

Lisään vielä aiemmin kirjoittaman viestin, jossa olen pohtinut syitä väsymykseen. Yhden olennaisen olen unohtanut kokonaan ja se olennainen on tietenkin tuo uni (laatu+määrä).

Hippa sanoi:
1. Happi: Luokkiin tulee aika nopeasti huono ilma, varsinkin, jos tunnit on pitkiä. Monissa kouluissa kun on muotia se, että päivässä on vaan yksi todella pitkä välitunti ja sitten on pari 5 minuutin taukoa. Lapset ei siis saa happea pihalta eikä luokka pääse tuulettumaan.

2. Ruoka: Ruoan laatu on huono. Siitä on puhuttu täällä paljon, joten ei siitä enempää.

3. Kova tahti: Opeteltavaa on yhä vaan enemmän ja samalla vähennetään tuntimäärää. Myös yhteiskunnan asenne heijastuu jo koulussa, kun kaikista pitäisi tulla täydellisiä tehopakkauksia.

4. Pitkät tunnit: Lapsilla loppuu helposti puhti, kun on pitkiä pätkiä samaa asiaa ilman taukoa. Tauolla pääsee aivot tauolle ja pääsee purkaa ylimääräiset paineet, jotka tulee paikallaan istumisesta.

5. Taideaineiden vähentäminen: Musiikin ja kuviksen tunteja vähennetään entisestään.
 
Mielestäni olennainen väsymyksen aiheuttaja nykypäivänä on ulkoilun puute. Paljonko olette raittiissa ulkoilmassa viikon aikana? Itse kuljen autolla lähes joka paikkaan, päivittäinen raitisilmamyrkytys saattaa jäädä 15 minuuttiin. Ei ole unenpuutetta, ruokailu kunnossa, treenamassa käydään kohtuudella ja silti väsyttää. Puolen tunnin lenkki auttaa kummasti, vaikka vain kävellen.

Ajattelin tätä aamulla kuullessani radiosta jutun, jossa kerrottiin tietokoneharrastajista. Keski-ikä n.19v ja tietokoneen vieressä vietetty aika 33 h viikossa koulun LISÄKSI. Ylimääräinen työviikko! Irrottaisivat edes tuon 3 h ulkoiluun.

Taidan jouluna mennä viikoksi pulkkamäkeen.
 
Sickboy sanoi:
Mielestäni olennainen väsymyksen aiheuttaja nykypäivänä on ulkoilun puute. Paljonko olette raittiissa ulkoilmassa viikon aikana? Itse kuljen autolla lähes joka paikkaan, päivittäinen raitisilmamyrkytys saattaa jäädä 15 minuuttiin. Ei ole unenpuutetta, ruokailu kunnossa, treenamassa käydään kohtuudella ja silti väsyttää. Puolen tunnin lenkki auttaa kummasti, vaikka vain kävellen.
--
Taidan jouluna mennä viikoksi pulkkamäkeen.

Sinne vaan pulkkailemaan märkään kuolleeseen ruohomäkeen ;)

Ulkoilu vois tehdä terää, mutta se ei vaan ainakaan mua nappaa yhtään. Ei kiinnosta liukastella tuolla, päätyä vapaana juoksevien koirien hyppypuuksi (kyllä, minä pelkään koiria) tai joutua hullujen sekopäiden puukottamaksi/raiskaamaksi. Nou tänks.

Pulkkamäki on tosi jees, jos on kunnon lumet ja pakkaset.
 
Sickboy sanoi:
Mielestäni olennainen väsymyksen aiheuttaja nykypäivänä on ulkoilun puute.

Näin taitaa olla ainakin meikäläisellä. Kaikki sali ja muut harrastukset on sisälajeja. Töihin, kauppaan ja oikeestaan joka paikkaan menen autolla ja siksi ulkona liikkumista ei tule itselle oikeestaan ollenkaan. Kun tulee joka ilta kotia tuossa 9 pintaan ei enää paljoa tee mieli ulos kävelemään, eikä varsinkaan kun on just tullut treeneistä ja saunasta.

0,5-1 tunnin aamulenkin vaikutus päivän vireystasoon on ainakin mulla jotain 500%. Mitä sitä enää illalla tarvii piristyä kun tarttee kohta mennä nukkumaan, eli aamulenkki ohjelmaan. Aamulla ihan vaan kevyelle 0,5-1 tunnin lenkille primääritavoitteena raitis ilma ja ulkoilu ja illalla sitten salille. Kun vaan aika ja tarmo riittäisi kaikkeen. Seli seli... :rolleyes:

EDIT: Ootko Hippa kokeillu laskettelua. Rinteet taitaa olla jo auki. Vaikka tuossa on lähellä http://www.talmaski.fi/
 
Sämpyläautomaatit tms olisivat koulussa hyviä, mutta minkä ihmeen takia pitäisi poistaa limsa-automaatit vaan sen takia että pieni vähemmistö korvaa kouluruokailunsa niilla? Miksi 90 prosentin pitää aina kärsiä joka asiassa siitä että 10 prosenttia ei osaa toimia järkevästi?

Voipi muuten taas vain kysyä mitä järkeä on pitää peruskoulussa 8-16 -koulupäiviä? Juuri kukaan peruskoululainen ei opi mitään noilla viimeisillä tunneilla yhtään mitään, johtuen nälästä, väsymyksestä jne. Lisäksi, jos harrastaa vielä jotain urheilua, kotiin pääsee kunnolla rentoutumaan vasta joskus 20-21 aikaan. Ja kun läksytkin pitäisi vielä hoitaa ja mennä klo 22 nukkumaan niin... :david:

Ai niin, ja en ole enää peruskoulussa
 
Mun mielestä toi johtuu vaan mielen- ja ruumiinvelttoudesta, että junnut ei jaksa. Vitut se ruoan tai unen vika on. Tai ehkä vähän unen, mutta unohdetaan se nyt.

Kaikista veltoimmat ja koviksimmat skidit pitäis hakata, että tulis ryhtiä.

Ja joo, joku kysyy varmasti, että olisinko hyväksynyt itteni hakkaamisen, niin tuskin olisin. Mutta kyllä mä nyt jälkeenpäin olen sitä mieltä, että kunnon hakkaaminen olis tehntyt musta paremman ihmisen. Olin nimittäin täysi kusipää koko peruskoulun ajan. Enkä tarkota mitään "laitan nastan open penkkiin", vaan siis tosi kusipää. Oikeen vittumainen kakara, johon _kaikilla_ meni jossain vaiheessa hermot. Jos olis saanu kunnolla selkäänsä, niin olisin varmasti rauhottunut. Ilman hakkaamista aloin tajuamaan vasta joskus 17v, että kannattais harkita omaa käytöstään vähän tarkemmin.

Skidit tykkää että joku ottaa ne komentoonsa. Nykyisillä opettajilla ei ole tarpeeksi fyysistä valtaa, joten skidit vaeltaa pimeessä laaksossa, niinku idiootit lampaat ja purkaa turhautumistaan kun niitä ei paimenneta. Jos joukolla ei ole kunnon johtajia ja MIESPUOLISIA roolimalleja, niin ne menee sekasin.

Elämä on helppoa, kun on luotettavan auktoriteetin alaisuudessa.
 
Katabolic sanoi:
Sämpyläautomaatit tms olisivat koulussa hyviä, mutta minkä ihmeen takia pitäisi poistaa limsa-automaatit vaan sen takia että pieni vähemmistö korvaa kouluruokailunsa niilla? Miksi 90 prosentin pitää aina kärsiä joka asiassa siitä että 10 prosenttia ei osaa toimia järkevästi?

Oletko varma että se 90% varmasti kärsisi siitä limun juomattomuudesta? Saattaisi vaan tehdä hyvää se jokapäiväisen limun juonnin lopettaminen. :whip:
 
gnut sanoi:
Kaikista veltoimmat ja koviksimmat skidit pitäis hakata, että tulis ryhtiä.
Eli joka kouluun 2.0m/110kg treenattu ”poliisi”, joka huolehtisi koulun järjestyksestä katusäännöillä. Koulukiusaajat ja häiriköt vietäisiin järjestelmällisesti pimeään huoneeseen ja pistettäisiin kovin ottein kuriin.. NOT

Väkivalta vain lisää väkivaltaa. Ehdottamasi ratkaisu on huonoimmasta päästä. Asiat pitäisi pystyä purkamaan keskustelemalla ja kanavoida sisäinen energia/turhautuminen oikealla tavalla, jolloin ongelmanuorten ongelmat usein häviäisivät.



gnut sanoi:
Elämä on helppoa, kun on luotettavan auktoriteetin alaisuudessa.
Tällainen ajattelu johtaa nuoret vain jengeihin ja muihin vaikeuksiin. Kyllä sen elämän pitäis olla yhtä helppoa olitpa sitten kaveripiirin suojissa tai yksin ilman ulkoista tukea. Järkevämpi on ottaa oma elämä täysin hallintaansa.
 
Tapahtuuko tätä "saat ottaa vain 4 lihapullaa"-systeemiä useissakin paikoissa?
Mielestäni 14 vuotta täyttäneen tai vanhemman koulua käyvän henkilön (joka siis saa koulussa ilmaiseksi ruokaa) on aivan turha valittaa siitä kuinka koulussa ei saa kunnollista ja ravitsevaa ruokaa. Yleensä kouluruoka on peruna/riisi/pasta + sikaa/nautaa/kalaa, ja juotavaksi vettä/maitoa. Ja jos ei omasta mielestään aterialla saa tarpeeksi proteiinia(siis jos on BOUDARI ylä-asteelainen/lukiolainen), niin juokaa sitä SAATANAN maitoa, eikös sitä nyt joka paikassa saa juoda niin monta mukia kuin haluaa? (4x1,5 dl =mukava lisä)
Voi olla, että minä olen käynyt kouluissa, joissa ruoka ei koostu vedestä ja valkoisesta leivästä.
Noista limsa-automaateista sen verran, että jos sitä limsaa ei saa koulusta niin se käydään hakemassa jostain muualta. Tavallisella ylä-asteelaisella on tunti 45 minuuttia ja tuntien välissä 15 minuutin tauko. Koulun alueelta ei välttämättä tämän tauon aikana saa poistua, mutta ei sitä kyllä valvotakkaan. Kun nämä oppilaat käyvät siellä lähimmässä kioskissa tai kaupassa, niin riski, että mukaan tarttuu jotain muutakin kuin limsaa on suuri(ja tämä jotain muuta ei ole tummaa riisiä ja kananrintaa vaan makeisia).

Ala-asteelaisista sen verran, että ainakin meillä päin heitä kehotetaan ottamaan omia eväitä mukaan jos kyseessä on pidempi päivä
(pidempi päivä = 6 h)


Voi olla, että itse olen vain ollut poikkeuksellisen onnekas kouluruokailen suhteen (ja olen edelleen) koska IMO kouluruoka ei koskaan ole ollut millään tavalla huonosti ravitsevaa tai huonoa. Jos joku pitää valita syytettäväksi lasten ruokailutottumuksista niin se on
vanhemmat :down:


:piis:
 
-ASTR- sanoi:
Oletko varma että se 90% varmasti kärsisi siitä limun juomattomuudesta? Saattaisi vaan tehdä hyvää se jokapäiväisen limun juonnin lopettaminen. :whip:

Jos sitä limsaa on saatavilla, sitä voi myös juoda silloin tällöin kohtuudella, eikä lipittää joka päivä . Tai no suurin osa varmasti osaakin juoda limsaa järkevästi, mutta säännöt tehdään sen kymmenen prosentin ehdoilla.

Tätä samaa "perustelua" voi muuten käyttää puhuttaessa alkoholista, vaihtaa vain alkoholin limsan tilalle :rolleyes:
 
PETE66 sanoi:
Eli joka kouluun 2.0m/110kg treenattu ”poliisi”, joka huolehtisi koulun järjestyksestä katusäännöillä.
Ei. Opettajille lisää (väki)valtaoikeuksia. Kyllä suurin osa nuorista alistuu ja järkevöityy. Sitten on näitä kovapäisiä tyyppejä, joilla on munaa ja joista voi tullakin jotain. Heitä täytyy käsitellä psykologialla ja voimalla sopivassa suhteessa.
Koulukiusaajat ja häiriköt vietäisiin järjestelmällisesti pimeään huoneeseen ja pistettäisiin kovin ottein kuriin.. NOT
Väkivalta vain lisää väkivaltaa. Ehdottamasi ratkaisu on huonoimmasta päästä. Asiat pitäisi pystyä purkamaan keskustelemalla ja kanavoida sisäinen energia/turhautuminen oikealla tavalla, jolloin ongelmanuorten ongelmat usein häviäisivät.
Henkinen pahoinvointi... NOT
Pehmeät arvot... NOT
Hei älä viitti, ei saa... NOT
Nyrkki naamaan... YES!
Järkevämpi on ottaa oma elämä täysin hallintaansa.
Helpommin sanottu kuin tehty. Valtaosa ei ikinä pysty kontrolloimaan ja hallitsemaan itseään, koska eivät näe asioita objektiivisesti.
 
Totta, noi pitkät päivät on tosi perseestä, viimisillä tunneilla ei jaksa keskittyä, kun kauhea nälkä ja väsyttää. Limsa-automaatit pitäisi pitää kouluissa, ja pistää sämpyläautomaatteja lisäksi. Jos se alle 10% korvaa kouluruoan limsalla, niin niitten vanhemmat voisivat kotona takoa järkeä lasten päähän. Mua ainakin harmittaa, kun ei ole mitään sämpylä automaattia. Kun aamulla herää, aamuruokaa siinä 7.30, sitte seuraava ruoka vasta 12.00, sitten kotiin ja heti syömään eli ruokaa saa vasta 16.00. Aamulla ei pysty oikeen syömään paljon, ei ole ruokahalua. Yläasteella ei sentään ollut niin pitkiä päiviä, ja kouluun pystys lähtemään vähän myöhemmin. Munmielestä kouluissa saisi ehkä aikastaa ruokailua, ja lisätä sitten sinne vähän loppupäähän jonkun välipalan. Itellä ainakin on nälkä aamulla, ja iltapäivällä.

Hmm. Itse kun olen vasta 17weeee, niin tiedän, että kaikista pahimmat ongelmanuoret tulee just sellasista perheistä, mitkä on köyhiä, isä ryyppää ja vanhemmat huutavat lapsille nuorempana ja sitten kun ne on vähän vanhentuneet, tulleet yläasteikään, niin enää ei huutaminen tehoa, ja vanhemmat ei enää pistä ollenkaan vastaan missään asiassa. Kaikki psykopaatitkin melkeestään on jostain väkivaltaperheestä.
 
Mielestäni väkivalta puolustuskyvyttömiä lapsia kohtaan on aina väärin. Hyvän opettajan pitäisi pystyä muodostamaan kaksisuuntainen kunnioitus oppilaiden ja opettajan välille, ja voimakeinoja ei edes tarvitsisi miettiä. Samalla opettajan pitäisi huomioida jokainen lapsi ja yrittää pitää jokainen edes jossain määrin kiinnostuneena aiheeseen, joka on vaikea tehtävä koska jokaisen oppilaan kiinnostuksenaiheet ovat erilaiset.

Ja takaisin kouluväsymykseen. Tuntijakoja voisi muuttaa siten, että aamupäivälle järjestettäisiin raskaampia aineita (kielet, lukuaineet, matemaattisetaineet..), jolloin oppilaiden vireystaso pysyisi korkeampana. Iltapäivät voisi rakentaa kevyemmistä aineista (musiikki,kuvaamataito,liikunta..). Nämä iltapäivä tunnit mentäisiin sitten enemmän oppilaiden halujen mukaan ja oppilaat saisivat vähän itse vaikuttaa mitä esim. musiikin tunneilla soitetaan/harjoitellaan. Näin saataisiin mielenkiintoa lisättyä koulua kohtaan.
 
Weak sanoi:
Hmm. Itse kun olen vasta 17weeee, niin tiedän, että kaikista pahimmat ongelmanuoret tulee just sellasista perheistä, mitkä on köyhiä, isä ryyppää ja vanhemmat huutavat lapsille nuorempana ja sitten kun ne on vähän vanhentuneet, tulleet yläasteikään, niin enää ei huutaminen tehoa, ja vanhemmat ei enää pistä ollenkaan vastaan missään asiassa. Kaikki psykopaatitkin melkeestään on jostain väkivaltaperheestä.

Näinhän se on! Aivan varmasti. Tässä on viime vuosina ollut useampikin rikostapaus, jossa tekijänä on ollut ns. hyvän perheen lapset.

Mikäs niillä sit on mennyt vikaan, kun ei isä ryyppää, on rahaa ja vanhemmat ei huuda lapsille (eli ei ole tekosyitä)?

Teen esimerkin itsestäni. Olen ns. lähiönuori eli työttömät vanhemmat (jotka sitten erosi). Ihan lapsena oli tosi tiukka kasvatus. Tämä tiukka kasvatus koski myös mun 2v nuorempaa siskoa Ullaa ja jonkin verran 4v nuorempaa siskoa Liisaa. Oli tarkat säännöt telkun, nukkumaanmenon ja syömisen kanssa. Nää alkoi löyhentyy ajan myötä. Sitten mulle tuli pikkuveli Risto, joka on 10v nuorempi.

Vanhempien kasvatukseksi muotoutui sellainen vapaampi meininki. Minä sain aika lailla mennä ja tulla miten halusin. Samoin Ulla. Liisakin sai jonkin aikaa, mutta sitten alkoi tulla ongelmia, jolloin hänelle tuli nollatoleranssi. Sitten ongelmia tuli vielä lisää.

Ristolla oli myös mahdollisuus olla aika vapaasti, mutta hänpä onkin osoittautunut pahimmaksi murrosikäiseksi meidän perheessä ja ongelmia on PALJON. Nollatoleranssi on hiukan auttanut asiaa.

Riston tulevaisuudesta en tiedä, mutta meillä muilla näyttää ihan hyvältä. Vaikka Ulla ja Liisa on ollut huonoja koulussa ja häiriköitäkin, Ulla valmistuu toiseen ammattiin nyt talvella ja Liisa on erinomainen perheenäiti. Itse olen viime vuodet etsinyt itseäni (vaikka menestyin koulussa) ja nyt tiedän mitä haluan isona tehdä ja työskentelen sen eteen.

Tämän esimerkin pointtina on parikin asiaa. Vaikka olisikin vähän huonommasta perheestä, se ei automaattisesti tee ihmisestä luuseria psykopaattia.

Toinen (tärkeämpi) pointti on se, että sama kasvatus vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Yhdellä toimii vapaus ja toinen tarvitsee sääntöjä. Jonkun ongelmiin auttaa todella tiukat toimenpiteet ja jollain toisella ne vaan pahentaa tilannetta.

Se on ihan totta, että on huonompia alueita, joissa on enemmän ongelmia, mutta ei se mikään selitys kaikkiin vaikeuksiin, mitä on, koska niitä samoja ongelmia on myös hyvillä alueilla.

Eikä koskaan saa ajatella niin, että jonkun tulevaisuus on toivoton, koska sen vanhemmat ryyppää tai muuta vastaavaa. Se on itseään toteuttava ennuste, joka itse aiheuttaa sen, että niin voi todellakin käydä.

Toivottavasti tuo ei ollut ihan täysin lonkalta heitetty provo, kun näin paljon vaivaa näin siihen vastaamiseen :)
 
Hippa sanoi:
Mikäs niillä sit on mennyt vikaan, kun ei isä ryyppää, on rahaa ja vanhemmat ei huuda lapsille (eli ei ole tekosyitä)?
Tämän voisi yleistää joihinkin ns. rikkaiden perheiden lapsiin, joidenka vanhemmat ovat liian rakastuneita työhönsä. Lapsille ei jää tarpeeksi aikaa ja lapset alkavat etsiä hyväksyntää muualta. Vanhemmat hemmottelevat lapsiaan kalliilla leluilla, mutta sekään ei korvaa rakkauden ja hyväksynnän tarvetta. Nämä lapset myös omaksuvat helposti asenteen, että kaikkea saa vain pyytämällä. Ei ole oikeastaan mitään väliä tuleeko lapsi rikkaasta vai köyhästä perheestä, kunhan hän on kasvanut rakkauden täyteisessä ympäristössä. Lapsena ilman rakkautta jääneistä lapsista kasvaa usein epävarmoja nuoria, jotka purkavat ongelmiaan muihin ihmisiin.
 
PETE66 sanoi:
Tämän voisi yleistää joihinkin ns. rikkaiden perheiden lapsiin, joidenka vanhemmat ovat liian rakastuneita työhönsä. Lapsille ei jää tarpeeksi aikaa ja lapset alkavat etsiä hyväksyntää muualta. Vanhemmat hemmottelevat lapsiaan kalliilla leluilla, mutta sekään ei korvaa rakkauden ja hyväksynnän tarvetta. Nämä lapset myös omaksuvat helposti asenteen, että kaikkea saa vain pyytämällä. Ei ole oikeastaan mitään väliä tuleeko lapsi rikkaasta vai köyhästä perheestä, kunhan hän on kasvanut rakkauden täyteisessä ympäristössä. Lapsena ilman rakkautta jääneistä lapsista kasvaa usein epävarmoja nuoria, jotka purkavat ongelmiaan muihin ihmisiin.

Noni eli syynä ei sittenkään ole köyhä koti ja ryyppäävä vanhempi, vaan rakkauden puute.

Mitäs sit, jos on saanut rakkautta ja hoivaa ja silti on ongelmia?
 
Hippa sanoi:
Mitäs sit, jos on saanut rakkautta ja hoivaa ja silti on ongelmia?
Kyllähän kaikilla on ongelmia, mutta eri asia on minkälaisen merkityksen niille antaa. Tuo rakkauden puute oli vain karkea yleistys eikä päde kuin osaan tapauksista. Ongelmien aiheuttajia on lukemattomia muitakin. Länsimaisessa kulttuurissa pinnalliset asiat ovat saaneet liian suuren merkityksen. Ulkoisista asioista kuten rahan, hyväksynnän, sosiaalisen aseman, yms. tavoittelusta on tullut ihmisille elämän tarkoitus ja ongelmien aiheuttaja. Ihminen joka tajuaa kääntää katseensa syvälle sisimpäänsä ja lähteä etsimään syvempiä motiiveja elämälleen, huomaa pinnallisten asioiden olevan hyvin merkityksettömiä todellisen hyvinvoinnin kannalta.

Meni kyllä vähän :offtopic: puolelle.
 
PETE66 sanoi:
Kyllähän kaikilla on ongelmia, mutta eri asia on minkälaisen merkityksen niille antaa. Tuo rakkauden puute oli vain karkea yleistys eikä päde kuin osaan tapauksista. Ongelmien aiheuttajia on lukemattomia muitakin. Länsimaisessa kulttuurissa pinnalliset asiat ovat saaneet liian suuren merkityksen. Ulkoisista asioista kuten rahan, hyväksynnän, sosiaalisen aseman, yms. tavoittelusta on tullut ihmisille elämän tarkoitus ja ongelmien aiheuttaja. Ihminen joka tajuaa kääntää katseensa syvälle sisimpäänsä ja lähteä etsimään syvempiä motiiveja elämälleen, huomaa pinnallisten asioiden olevan hyvin merkityksettömiä todellisen hyvinvoinnin kannalta.

Meni kyllä vähän :offtopic: puolelle.

Mun kommentti oli lähinnä jatkoa Weakin esittämälle väitteelle, että vanhempien ryyppääminen ja huono sosiaalinen status on syynä häiriökäyttäytymiseen.

Olen nimittäin itse sitä mieltä, että on ihan turha lähteä etsimään yhtä ainoaa syytä siihen, mikä aiheuttaa ongelmakäyttäytymistä. Moni asia on todellakin vain yksilöstä kiinni ja siitä miten hän kokee ja reagoi vaikeuksiin. Olkoon se vaikeus sitten alkoholisti-isä, uravanhemmat tai koulukiusaaminen ja kaikki lukuisat muut asiat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom