Weak sanoi:
Hmm. Itse kun olen vasta 17weeee, niin tiedän, että kaikista pahimmat ongelmanuoret tulee just sellasista perheistä, mitkä on köyhiä, isä ryyppää ja vanhemmat huutavat lapsille nuorempana ja sitten kun ne on vähän vanhentuneet, tulleet yläasteikään, niin enää ei huutaminen tehoa, ja vanhemmat ei enää pistä ollenkaan vastaan missään asiassa. Kaikki psykopaatitkin melkeestään on jostain väkivaltaperheestä.
Näinhän se on! Aivan varmasti. Tässä on viime vuosina ollut useampikin rikostapaus, jossa tekijänä on ollut ns. hyvän perheen lapset.
Mikäs niillä sit on mennyt vikaan, kun ei isä ryyppää, on rahaa ja vanhemmat ei huuda lapsille (eli ei ole tekosyitä)?
Teen esimerkin itsestäni. Olen ns. lähiönuori eli työttömät vanhemmat (jotka sitten erosi). Ihan lapsena oli tosi tiukka kasvatus. Tämä tiukka kasvatus koski myös mun 2v nuorempaa siskoa Ullaa ja jonkin verran 4v nuorempaa siskoa Liisaa. Oli tarkat säännöt telkun, nukkumaanmenon ja syömisen kanssa. Nää alkoi löyhentyy ajan myötä. Sitten mulle tuli pikkuveli Risto, joka on 10v nuorempi.
Vanhempien kasvatukseksi muotoutui sellainen vapaampi meininki. Minä sain aika lailla mennä ja tulla miten halusin. Samoin Ulla. Liisakin sai jonkin aikaa, mutta sitten alkoi tulla ongelmia, jolloin hänelle tuli nollatoleranssi. Sitten ongelmia tuli vielä lisää.
Ristolla oli myös mahdollisuus olla aika vapaasti, mutta hänpä onkin osoittautunut pahimmaksi murrosikäiseksi meidän perheessä ja ongelmia on PALJON. Nollatoleranssi on hiukan auttanut asiaa.
Riston tulevaisuudesta en tiedä, mutta meillä muilla näyttää ihan hyvältä. Vaikka Ulla ja Liisa on ollut huonoja koulussa ja häiriköitäkin, Ulla valmistuu toiseen ammattiin nyt talvella ja Liisa on erinomainen perheenäiti. Itse olen viime vuodet etsinyt itseäni (vaikka menestyin koulussa) ja nyt tiedän mitä haluan isona tehdä ja työskentelen sen eteen.
Tämän esimerkin pointtina on parikin asiaa. Vaikka olisikin vähän huonommasta perheestä, se ei automaattisesti tee ihmisestä luuseria psykopaattia.
Toinen (tärkeämpi) pointti on se, että sama kasvatus vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Yhdellä toimii vapaus ja toinen tarvitsee sääntöjä. Jonkun ongelmiin auttaa todella tiukat toimenpiteet ja jollain toisella ne vaan pahentaa tilannetta.
Se on ihan totta, että on huonompia alueita, joissa on enemmän ongelmia, mutta ei se mikään selitys kaikkiin vaikeuksiin, mitä on, koska niitä samoja ongelmia on myös hyvillä alueilla.
Eikä koskaan saa ajatella niin, että jonkun tulevaisuus on toivoton, koska sen vanhemmat ryyppää tai muuta vastaavaa. Se on itseään toteuttava ennuste, joka itse aiheuttaa sen, että niin voi todellakin käydä.
Toivottavasti tuo ei ollut ihan täysin lonkalta heitetty provo, kun näin paljon vaivaa näin siihen vastaamiseen