Paljon liikkuvan naisen paino ei laske

Hmm, tänä aamuna paino 64.8 kg eli 1.1 kg enemmän kuin viikko sitten. Tein koosteen viikon syömisistä ja liikkumisista:

ti 2.2 aamupaino oli 63.7 kg, 2312 kcal ja liikunta -600 kcal (kävelyä 90 min) = 1712
ke 3.2 2212 kcal, liikunta -600 kcal (kävelyä ja kuntopyöräilyä) = 1612
to 4.2 2746 kcal, liikunta 996 kcal (kävely 120 min ja kuntopyörä 30 min) = 1750
pe 5.2 2436 kcal, liikunta 749 kcal (45 min+52 min kävelyt) =1687
la 6.2 , juoksulenkki 70 min (650 kcal), syömiset reissun takia merkkaamatta mutta sosekeittoa ja tortillaa, ihan fiksusti.
su 7.2 2467 kcal, liikunta 637 kcal (juoksulenkki 70 min) = 1830
ma 8.2 2453 kcal, liikunta 697 kcal (40 min hölkkä + 40 min intrervalli kuntopyörällä) = 1756

ti 9.2 eli tänään aamupaino sit 64.8 kg. Ei meinaa näköjään millään pysyä tuo 1900 kcal ja toisaalta en ihan hirmu tarkasti menneellä viikolla ruokia punninnut joten voipi olla alakanttiin. Eli vaikka noihin lisäisi 200 kcal lisää joka päivälle niin ei yli 2000 kcal mene nettokalorit. Joku tässä nyt mättää. Heti kun liikuntaa tuli enemmän flunssan helpottamisen myötä niin paino nousee/pysyy samoissa. Vieläkö pitäisi syödä enemmän vaikka nyt jo tuntuu etten muuta teekään.

Ei muuta kun ilmeisesti lisää safkaa koneeseen...Nyt 1900 kcal on tultava kasaan joka päivä seuraavan viikon;) ja sitten taas katsotaan tilannetta. Kohta kyllästytte mun säätämiseen kokonaan ja saan lähtöpassit koko palstalta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyl nyt lisää vaa sapuskaa koneeseen, jää alhaseks kalorit noilla liikunnoilla vieläkin :) usein liikunta ja raskas varsinki kerää nestettä joka sit levossa poistuu, ja nestettähän tuo sun kilo luultavasti on. onistuisko sun pitää täysiä lepopäiviä pari viikossa? paljon ku syö niin se voi hetken tosiaa tuntuuu ettei muuta teekkään mut äkkiä sitä mahaki tottuu ja sit se helpottaa. tsemii :)

En murehtisi turhaan kaloreiden "vähäisyydestä". Fittnesbuumin myötä tuo kehonrakentajamainen jatkuva ruuan puputtaminen on tullut kovasti pinnalle ja sitä yleisesti on väitetty terveellisimmäksi tavaksi elää. Liian alhaisia kaloreita pelätään jo aivan liikaa. Pitkäikäisyys-tutkimuksissa kaikista tehokkaimmaksi tavaksi elää pitkään ja terveenä on kuitenkin järjestään todettu kaloreiden rajoitus ja osittainen paastoaminen. Tämähän nyt ei tällä foorumilla tule paljon kannatusta saamaan, mutta jos tavoitteena ei ole mikään lihasmassan keräys en yrittäisi mitenkään väkisin nostaa kaloreita mistään syystä.

No tuo 6-7 pientä ateriaa päivässä nyt ei voi olla pitemmän päälle parempi kun jonkinasteinen paasto aterioiden välillä. Tuossa ensin mainitussa tavassahan jengillä on jatkuvasti insuliinitasot vähän koholla.

No tuo 6-7 pientä ateriaa päivässä nyt ei voi olla pitemmän päälle parempi kun jonkinasteinen paasto aterioiden välillä. Tuossa ensin mainitussa tavassahan jengillä on jatkuvasti insuliinitasot vähän koholla.
Juurikin näin + paaston kaikki muut terveyshyödyt. Mutta tätä on nykypäivänä hyvin hankala saada monia uskomaan edes runsaalla tutkimusdatalla, kun iltapäivälehdet ja fitneskilpailijat huutavat yhteen ääneen vähintään 5 ateriasta päivässä tolkuttomilla kalorimäärillä.
Se on jännä miten missä tahansa muussa uhreilussa osataan suhteuttaa asiat joita lajin urheilijan tulee tehdä- verrattuna normaali peruspentin elämään, mutta Fitnesurheilijat tuntuvat ajattelevan että se lihaksenkasvatukseen perustuva anabolinen ruokavalio olisi myös automaattisesti jotenkin yleisterveydellisesti pätevä.

Juurikin näin + paaston kaikki muut terveyshyödyt. Mutta tätä on nykypäivänä hyvin hankala saada monia uskomaan edes runsaalla tutkimusdatalla, kun iltapäivälehdet ja fitneskilpailijat huutavat yhteen ääneen vähintään 5 ateriasta päivässä tolkuttomilla kalorimäärillä.
Se on jännä miten missä tahansa muussa uhreilussa osataan suhteuttaa asiat joita lajin urheilijan tulee tehdä- verrattuna normaali peruspentin elämään, mutta Fitnesurheilijat tuntuvat ajattelevan että se lihaksenkasvatukseen perustuva anabolinen ruokavalio olisi myös automaattisesti jotenkin yleisterveydellisesti pätevä.

Vielä kun se katabolinen vaihe on ihan yhtälailla tärkeä osa, kuin anabolinenkin. Lihaksia kasvattaessa netto tietenkin pitäisi olla anaboolisella puolella, mutta pitää niitä vanhoja soluja välillä hajottaakin, jotta päästään taas kasaamaan. Mielestäni kuitenkin pahin "syö kolmen tunnin välein" buumi on alkanut laantumaan. Iso kiitos esim. leangains:ille tästä. Jokatapauksessa öisin suurimman osan ihmisistä keho on paastotilassa.

No mulla on entisenä karppaajana kokemusta siitäkin että söin aamupalan, lounaan ja päivällisen. Sanotaan että sopi minulle hyvin mutta sitten toisaalta tuli huomattua että pitkät ateriavälit ei kestävyysurheilijan (maastojuoksu kuitenkin mulla se ykköslaji) näkökulmasta ollut kuitenkaan se paras vaihtoehto varsinkaan kun elämän ruuhkavuosia tässä elän ja urheilu aikatauluttuu monen tekijän summana.

Tässä nyt yritän jonkinlaista kompromissia tehdä. Mulla ei ole mitään estettä syödä vaikka 7 kertaa päivässä (ja toisinaan niin tuleekin jos aamulla juoksen pitkän yli 2h lenkin niin aamupala tulee jaettua tavallaan kahteen osaan ennen ja jälkeen lenkin kun ei vielä lounaskaan klo 9 jälkeen maistu).

Hyvä kun herättää keskustelua tämäkin.

No mulla on entisenä karppaajana kokemusta siitäkin että söin aamupalan, lounaan ja päivällisen. Sanotaan että sopi minulle hyvin mutta sitten toisaalta tuli huomattua että pitkät ateriavälit ei kestävyysurheilijan (maastojuoksu kuitenkin mulla se ykköslaji) näkökulmasta ollut kuitenkaan se paras vaihtoehto varsinkaan kun elämän ruuhkavuosia tässä elän ja urheilu aikatauluttuu monen tekijän summana.

Tässä nyt yritän jonkinlaista kompromissia tehdä. Mulla ei ole mitään estettä syödä vaikka 7 kertaa päivässä (ja toisinaan niin tuleekin jos aamulla juoksen pitkän yli 2h lenkin niin aamupala tulee jaettua tavallaan kahteen osaan ennen ja jälkeen lenkin kun ei vielä lounaskaan klo 9 jälkeen maistu).

Hyvä kun herättää keskustelua tämäkin.

Karppaus ja tehokas auerobinen ei välttämättä ole kovin hyvä idea. Tästä toki kyllä muutakin mielipidettä, mutta hidasta hiilaria olisi varmasti hyvä olla koneessa muutamaa tuntia ennen suoritusta.
https://lihastohtori.wordpress.com/...-liikunnassa-erityisesti-voimaharjoittelussa/
Ja tokihan pidemmilläkin ateriaväleillä sen treenin ympärille pitää ne kalorit koittaa keskittää..

Taidat laskea kaloreita vähän eri tavalla kuin yleensä lasketaan? Nyt oot ilmeisesti syönyt tolla esimerkkiviikolla 2200-2700 kcal päivittäin? Sitten oot miinustanut liikunnat siitä ikäänkuin oisit syöny vain 1600-1800, jos ymmärsin oikein. Sun kokoiselle tommonen 2700 alkaa olee jo paljon jos haluaa painoa pudottaa. Ihan vaan huomiona tämä, kun puhut 1900kcal tavoitteesta, mutta ilmeisesti oot syöny jo tähän mennessä pitkälti yli sen joka päivä. Tämä saattaa sekoittaa monet.

Taidat laskea kaloreita vähän eri tavalla kuin yleensä lasketaan? Nyt oot ilmeisesti syönyt tolla esimerkkiviikolla 2200-2700 kcal päivittäin? Sitten oot miinustanut liikunnat siitä ikäänkuin oisit syöny vain 1600-1800, jos ymmärsin oikein. Sun kokoiselle tommonen 2700 alkaa olee jo paljon jos haluaa painoa pudottaa. Ihan vaan huomiona tämä, kun puhut 1900kcal tavoitteesta, mutta ilmeisesti oot syöny jo tähän mennessä pitkälti yli sen joka päivä. Tämä saattaa sekoittaa monet.

Joo ei siitä syödystä kalorimäärästä missään nimessä aleta mitään miinustamaan. Sykemittarilla mitattu liikunnan aiheuttama kalorimääräinen kulutuskaan ei ole edes optimitapauksessa kovin tarkka.

Joo ei siitä syödystä kalorimäärästä missään nimessä aleta mitään miinustamaan. Sykemittarilla mitattu liikunnan aiheuttama kalorimääräinen kulutuskaan ei ole edes optimitapauksessa kovin tarkka.

No kertokaa sitten ihmeessä miten pitäisi laskea. Tuo miten nyt olen laskenut on suoraan tuolta My fitness pal-sivulta, tai siis se laskee päivittäisen tavoitteen kun laiton 1900 kcal tavoitteeksi (netto, eli mikä jää liikunnan jälkeen). Itseasiassa jos laitan sinne omat tietoni niin antaa oletusarvoksi että mun pitäis ilman liikuntaa syödä 1200 kcal/pv. Että juu. Onhan tuo 2700 kal aika paljon mutta 2,5 h liikuntaa myös aika paljon.

Sykemittarin lukemat on tosiaan aika arvioita, nyt laitoin tuohon tarkat arvot mutta yleensä pyöristelen alaspäin. Tunnin juoksulenkki (10 km eli 6 min/km) näyttää aika tarkasti sen 600 kcal kulutusta, mielestäni suht totuudenmukaisesti. Tietty nyt talvella jos metsässä juoksee (jossa paikoitellen lunta) ja syke nousee enemmän kun kesällä niin kulutuskin näyttää suurempaa lukemaa.

Siis ymmärsinkö nyt oikein?
Pyritkö siis saamaan ruokaa nyt noin 1700kaloria+liikunnan kalorit
eli jos liikut 500kalorin edestä, niin syöt 2200?

Sun peruskulutus on varmaankin juuri tuossa 1700 kohdalla, eli tällä periaatteella ei pitäisi lihoa eikä laihtua.
Lisäksi voi olla että tuo sinun sykemittarisi ei vähennä peruskulutusta tuosta liikunnasta. Eli se pitäisi vielä itse vähentää.

No söin vielä tammikuun alussa siten että nettokalorit (eli syödyt-liikunnat) oli jopa alle 1000 kcal. Saatoin syödä siis 2000 kcal mutta liikuin esim. 1000 kcal verran (2h juoksua tai tunti juoksua ja tunti jotain muuta liikuntaa tms.). Nyt sitten olen korjaamassa tilannetta järkevämpään suuntaan. Asetin täältä saatujen vinkkien mukaan kaloritavoitteeksi tuon 1900 kcal/vrk ja ajattelin että kun liikuntaa tulee 5-6 pv/viikossa se vähintään 500 kcal/vrk niin juurikin tuo voisi olla optimi.

Peruskulutuksekseni laskin parillakin eri laskukaavalla n. 1850 kcal, varmaan pitänee hyvin paikkansa kun kuitenkin noita koiran pissatuksia yms. tulee joita en liikunnaksi laske.

Kaikki vinkit otan vastaan, tavoitteeni olis pudottaa painoa vaikka vaan 100-300g /viikossa, tällainen arpominen on aika rasittavaa. Lähinnä haluaisin löytää sen keinon jolla paino putoaisi esim. kuukauden ajan tasaisesti jos haluan. Se, haluanko vai en olisi sitten erikseen päätettävissä. Nyt en oikeasti tiedä miten saisin sen verran vajetta että treenit kulkisi, olo tuntuisi energiseltä mutta ylimääräistä rasvakerrosta saisin karistettua vaikka tosiaan kilon kuussa. Nyt putoaa kilon parissa päivässä ja sit kun jatkan syömiset samalla kaavalla mutta lisään liikuntaa (kuten nyt flunssan jälkeen normaalille tasolla) niin paino pomppaa takaisin.

1500kcal olisi liikunnan kulutus siis jotta tuo 2700 olisi edes +-0 tilanne painonpudotuksen kannalta. Aika kovaa saa rehkiä tuon 2,5h että pienikokoinen ihminen saa tuon 1500kcal palamaan.

Ei kun tuo 1200 kcal on My Fitness Pal-laskurin antama kalorimäärä ilman liikuntaa mun tiedoilla. Nostin sen tavoitteen ensin tuonne 1600 kcal paikkeille mutta siitäkin vielä ylemmäksi 1900 kcal asti. Parin tunnin (19 km lenkki) taitaa kuluttaa mun mittarin mukaan 1100-1200 kcal vähän riippuen onko lumista tietä vai ei. Tuo My Fitness pal näyttää siis goal (tavoite) kalorimäärän ja siihen lisää kaloreita sitä mukaa kun liikuntaakin merkitsee suoritetuksi tai mitä nyt päivän aikana suunnittelee tekevänsä. Esim. tänään näyttää mulle tavoitteeksi tuon 1900 kcal, siihen sisältyy 30 min rauhallinen aamukävely ja illalla vielä samanmoinen. Voihan se olla että menee näin lepopäivinä hieman yli kulutuksen mutta sitten taas liikuntapäivinä varmaan tasoittuu.

Tästä nyt varmaan tulee muitakin mielipiteitä, mutta koita syödä sen sun peruskulutuksen verran (1900kcal) joka päivä.Et siis lisäile tai vähentele mitään liikuntaa tai muuta aktiviteettia. Tuo NEAT vähän laskee, kuten todettu, mutta periaatteessa vaje pysyy liikunnan suuruisena. Ja sen pitäisi kyllä riittää. Itse kuitenkin aloittaisin huippukevyellä viikolla liikunnallisesti.

Rohkeasti vaan hyvää hiilihydraattia (ei maito + kaakao) vaan ihan oikeaa tärkkelystä: riisiä, perunaa jne. Hiilihydraatti on se, mitä urheilija tarvitsee ja tänä päivänä media on vaan jotenkin onnistunut mustamaalaamaan hiilihydraatit. Hiilarit ovat pahaksi lähinnä silloin, kun ihminen ei liiku ja ne tulevat limusta, karkista, kastikkeista jne... Olet varmaan jo muutoksia ruokavalioosi tehnyt, mutta kannattaa kokeilla ihan vain sellaista yksinkertaista jakoa, että asettaa tavoitekalorit ja sitten laskee rasvat ja prodet kehonpainon mukaan, esim rasvaa 1g per rasvaton painokilo ja prode 1,5g per rasvaton painokilo. Näistä tulevat kalorit vähentää päivittäisestä tavoitekaloreista ja erotuksen ottaa hiilareista. Ajan kanssa kattoo, miten paino reagoi: jos nousee, vähemmän hiilaria.

Edit: muutamana ensimmäisenä viikkona tällaisen käännöksen jälkeen paino voi heitellä, mutta kuten muutkin tässä ketjut ovat sanoneet, yskinnän jälkeen alkaa metabolia tasaantumaan.

Tänä aamuna paino 63.3.kg eli alaspäin on tultu. En vieläkään ole päättäny onko minulle parempi vaihtoehto syödä esim. joka päivä liikkumisista riippumatta esim. 1900-2000 kcal vai muutella syömisiä treenien mukaan. Nyt tuossa 1900 kcal paikkeilla ollut, vajetta -300-500 kcal kun eilenkin tuli juostua ja illalla vielä 40 min intervallitreeni kuntopyörällä.
Fiilis hyvä, hiihtokausi pääsee vihdoin tänään alkamaan ja aurinko paistaa :)

Pakko tulla kommentoimaan, että hyviä vinkkejä oletkin jo saanut ravinnon lisäämisestä. Se mikä pistää silmään on jatkuva viikottainen puntarilla juoksu. Viikko on lyhyt aika seurata painonpudotusta ja mitä ne lukemat loppujenlopuksi kertoo? Eikö pointtina ole polttaa rasvaa kuin että saada vain tietyt lukemat puntariin. Paino vielä heittelee päivästä toiseen riippuen mitä olet syönyt, liikkunut jne. Ottaisit ennemmin mitat, söisit fiksusti vähintään sen 2000 kaloria päivä ja mittailisit aikaisintaan kuukauden päästä, jolloin näkisit mikä on tilanne. Painonpudotus on pitkäjänteistä hommaa ja liian pienillä kaloreilla kun menet, niin mistä sitten enää nipistät jatkossa? Itse aloitin painonpudotuksen 2500 kalorilla/päivä ja 6kk aikana niitä pikkuhiljaa laskettiin, mutta ei missään vaiheessa alle 1600 kalorin. Rasvaa paloi, senttejä lähti yli 40 ympäri kroppaa ja kilojakin 15. Se miksi kommentoin; koska olen ollut samassa tilanteessa ja luullut että mitä pienem,ät kalorit niin sitä suurempi painonpudotus. Eipä toiminut ☺

Pakko tulla kommentoimaan, että hyviä vinkkejä oletkin jo saanut ravinnon lisäämisestä. Se mikä pistää silmään on jatkuva viikottainen puntarilla juoksu. Viikko on lyhyt aika seurata painonpudotusta ja mitä ne lukemat loppujenlopuksi kertoo? Eikö pointtina ole polttaa rasvaa kuin että saada vain tietyt lukemat puntariin. Paino vielä heittelee päivästä toiseen riippuen mitä olet syönyt, liikkunut jne. Ottaisit ennemmin mitat, söisit fiksusti vähintään sen 2000 kaloria päivä ja mittailisit aikaisintaan kuukauden päästä, jolloin näkisit mikä on tilanne. Painonpudotus on pitkäjänteistä hommaa ja liian pienillä kaloreilla kun menet, niin mistä sitten enää nipistät jatkossa? Itse aloitin painonpudotuksen 2500 kalorilla/päivä ja 6kk aikana niitä pikkuhiljaa laskettiin, mutta ei missään vaiheessa alle 1600 kalorin. Rasvaa paloi, senttejä lähti yli 40 ympäri kroppaa ja kilojakin 15. Se miksi kommentoin; koska olen ollut samassa tilanteessa ja luullut että mitä pienem,ät kalorit niin sitä suurempi painonpudotus. Eipä toiminut ☺

Juu, kiitos Kuki ja onnea saavutuksestasi! Mä olen ollut aina huono tekemään mittauksia, en jotenkin koe omakseni. Enemmän sit vaatteiden avulla katsoo kiristääkö housun vyötärö vai ei? Ehkä tuohonkin voisi opetella. Mulle tuo vaaka ei ole mikään pakkomielle, kerran viikkoon punnitus on toisaalta ollut ihan ok kun nuori koira tulee punnittua samalla :D Ajattelin itsekin että harvennan punnituksia (jossain vaiheessa kävin vaa´alla joka 2. tai 3. päivä) tuohon vaikka kerran kuussa rytmiin, mutta nyt on ensin ollut pakko hieman haeskella että söisin riittävästi. Mä kävin kans aika pohjalukemissa tuon energiansaannin kanssa, ei ole paluuta sinne enää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom