- Ikä
- 43
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan kaikki on jo sanottu, mutta en jaksanut kaikkia postauksia lukea. Kuitenkin tuossa alussa pisti silmään sellainen asia kuin "pari ruokalusikallista oboy-kaakaota". Siitä tuli mieleeni, että oletko kokeillut jättää ruokavaliossasi vaikkapa pariksi kuukaudeksi valkoisen sokerin ja vastaavat pois tai ihan minimiin. Ts. täyskielto seuraaville: sokeroidut murot, myslit, sokeroidut kaakaojauheet (Van Houten tilalle), sokeroidut tai keinomakeutetut jugurtit, rahkat, viilit jne, tilalle makeuttamattomat. Pois mehut, siiderit, limsat ja muut sokeroidut juomat. Jopa laktoosi on sokeria, joten vaihda hyla- tai laktoosittomaan maitoon ja muihin maitotuotteisiin jos käytät niitä.
Ei nyt vain tähän viestiin liittyen, mutta muutenkin. Miksi täällä suositellaan melkein poikkeuksetta sitä, että ei pitäis syödä mitään "paskaa." Eli kaikkien pitäis jostain syystä "syödä puhtaasti" KOKOAJAN. On fiksua syömistä, ja sitten on liiallisuuksiin menevää ruoka-aineiden rajoittamista vain siksi koska ne on mielletty "paskaksi". Satunnainen herkku siellä täällä ei kyllä sabotoi sitten yhtään kenenkään tuloksia.
Ei nyt vain tähän viestiin liittyen, mutta muutenkin. Miksi täällä suositellaan melkein poikkeuksetta sitä, että ei pitäis syödä mitään "paskaa." Eli kaikkien pitäis jostain syystä "syödä puhtaasti" KOKOAJAN. On fiksua syömistä, ja sitten on liiallisuuksiin menevää ruoka-aineiden rajoittamista vain siksi koska ne on mielletty "paskaksi". Satunnainen herkku siellä täällä ei kyllä sabotoi sitten yhtään kenenkään tuloksia. Vallalla vain on käsitys että tiukka kondis vaatii dieettiä jonka takia joutuu olemaan nälässä ja kärsimään. Alla hyvää tekstiä.
Ehdottomasti totta ja jokaisen pitää tietysti itse tajuta ja tiedostaa mistä loppujen lopuksi on kyse.
olen itse kokenut miten suuri merkitys voi juuri noiden sokerijugurttien / -rahkojen ja muiden vastaavien piilosokereiden pois jättämisellä olla..
Täällä taitaa suuri osa poukasta elää niin keho/fitnesskuplassa
Puhutko nyt painonlaskusta? Jos kyllä, niin sitä nyt ei voi noiden poisjättämisen ansioksi laittaa, vaan kaloritasapainosi on vain ollut miinuksella, tietysti nyt oletan ettet lisännyt mitään ruokavalioosi, jätit vain ym. setit pois. Tämähän on juuri se keissi kun jätetään ne vähemmät terveelliset setit pois päivittäisestä ruokavaliosta sen muuten pysyessä samana kuin ennen, niin kaloreita menee sisään vähemmän kuin ennen ja sitten painon tippuessa ajatellaan, että laihtuminen on sen ansiota että eliminoi 3x viikossa olevat saunabisset tai sen jokatiistaisen leivoksen kun oli frendin kanssa kahvilla. -> ajattelee, että kyseisten tuotteiden eliminointi oli syy siihen että laihtui, kun tosiasiassa laihtui koska sisään meni vähemmän kaloreita kuin ulos.
Totta tietysti on, ettei mainitsemiesi tuotteiden vähentäminen/kokonaan poisjättäminen voi parantaa oloa, todennäköisesti parantaakin. Mutta kuten yllä sanottu niin monesti (laihduttavien) ihmisten poistaessa x tuotteen ruokavaliosta sen muuten pysyessä samana ja painon pudotessa pistetään kaikki sen ansioksi että jätti x tuotteet pois ruokavaliosta (näitä keissejähän on monia, "julkkis laihtui 10 kiloa jättämällä maitotuotteet" -> "maidon juonnin lopetettuani olen elämäni kunnossa, vatsamakkarat lähes sulivat pois!! -> "maito on pahasta".)
Tästäkin on netti pullollaan todisteita, oikein tuodaan esille sitä omaa erinomaisuutta koska on niin kurinalainen ettei sorru moisiin paholaisen keksintöihin KERTAAKAAN, ja kroppa näyttää todella hyvältä, mutta olo on melko heikko, suhde ruokaan on muuttunut vesi kielellä olosta stressiin siitä, mitä satunnainen herkuttelu tai 10g enemmän suolaa kastikkeessa kuin joku tietäjä on kertonut olevan hyvä annostus, aiheuttaa. Toisin sanoen on uskotellut itselleen, että hyvältä näyttääkseen on pakko uhrata enemmän kuin mitä oikeasti tarvitsee. Ja kun kupla viimein puhkeaa ja herää unesta, niin tulee burnout.
Millaisia kalorimääriä syötte jotta paino putoaisi tuollaisen 300-500g /viiikko?
Olen 39 v nainen (163 cm/nyt n. 63 kg) ja tavoite tuossa 59-60 kg
liikun paljon, (maasto)juoksua tulee lähes päivittäin tunnin verran ja lisäksi kahvaluulaa ja kuntopyöräilyä, yhteensä liikuntaa arviolta 9-10 h/viikko). Koira on talossa ja se juoksuttaa välillä parikin kertaa päivässä. Työni puolesta mulla on mahdollista juosta aamulla (45-60 min) ja iltapäivällä/illalla vielä harrastaa liikuntaa (juoksua, kahvakuulaa, fillarointia) toinen tunti/puolitoista.
Tavoitteet ovat juoksupuolella maastojuoksussa (ennätys maastopuolikkaalta 1.50 ja 43 km:n maastojuoksusta 5.20), cooper 2800 m, painon kevennys tulisi tarpeeseen jotta polvet kestäisivät paremmin. Lihakseni ovat hyvin isot ja massiiviset etenkin jaloissa "miesmäiset" ja haluaisin niitä jopa pienemmiksi.
Ruokavalioni on karppaussuuntainen johtuen siitä, että viljat ja varsinkaan hiiva+vilja -yhdistelmä ei sovi minulle. Jonkinlainen addiktio leipää on ja helposti sit lipsahtaa homma käsistä ja huomaan syöneeni leipää tolkuttomat määrät. Syön 5-6 kertaa päivässä ja voin hyvin. Ihmettelen vain millä ihmeellä saisin tuon 4-5 kg pois kropasta kun tällä runsaalla liikkumisella ja kurinalaisella syömisellä (punnitsen ja merkitsen kaiken syömäni ruuan) jotain pitäisi tapahtua. Välillä paino putoaa jopa toista kiloa viikossa, sitten nousee takaisin vaikka muutoksia liikunnassa/ruuassa ei tapahdu.
En käytä lisäravinteita, juon vettä paljon (n. 3 litraa arviolta/pv), nukun hyvin. Stressiä on kyllä monenlaista mutta liikunta on enemmänkin lääke siihen, ei stressin aiheuttaja.
Personal Trainer laati minulle vuosi sitten ruokavalion joka oli niin raju että laihduin kyllä (ts. paino putosi 1,5 kg/viikko parin viiikon ajan) mutta palelin ja sain heti flunssan. Meillä ei kemiat ja tavoitteet kohdanneet kyllä ollenkaan.
Tämä on mulle suuri ihmetyksen aihe. Olen yrittänyt muuttaa proteiinin (nyt n. 30 % kaloreista) rasvan (n. 30 % kaloreista) ja hiilareiden (n. 40 %) osuuksia, parhaiten itselleni kuitenkin luonnistuu tuo kasvis-prode-ruokavalio. Onko se sitten syy siihen että massaa vaan kertyy/pysyy samana, en ole varma. Jos kovasti nostan hiilarien osuutta pelkään että samalla lisääntyy väsymys (nyt ajoitan hiilarit treenien ympärille esim. maitokaakaon, riisikakun yms. muodossa) ja hiilarihimo yltyy yltymistään ja kontrolli katoaa.
Saakohan kukaan tolkkua mitä tarkoitan? Olisi siis kiva vähän tietää miten syövät muut kokoiseni naiset jotka onnistuvat pudottamaan runsaan liikunnan ohella painoa kun sitä ylipainoa ei kuitenkaan ole varsinaisesti. Olen jo päättänyt että jos tämä on "luonnon laki" ja kohdalleni mahdottomaksi määrätty niin olkoon, mielelläni vaan juoksisin vähän vähemmällä elopainolla kuitenkaan joutumatta kitukuurille koska treenikärjellä tässä mennään.
Hieman päivitystä tähän tilanteeseen. Paino tänä aamuna 65.1 kg eli ei onnistu tämä tsydeemi. Olin jälleen viikon influenssassa tuossa maaliskuun lopulla (kuumetta melkein 40 astetta ja lihaskipuja) ja sen jälkeen pidin reilun viikon taukoa liikkumisista. Ensin tautiviikolla paino laski ja sit lepoviikolla heilahti toiseen suuntaan. No, se nyt oli ihan luonnollistakin.
Kävin PT:n juttusilla pari kertaa, ihan fiksun oloinen nainen mutta en saanut apua häneltäkään. Täytyy kysellä suosituksia vaikka jostain miehestä jos olisi vaikutusta . Tämä pt oikeastaan suositteli mulle niitä juttuja joista lähdin liikkeelle eli muutokset jotka tein alkuvuodesta täältä saatujen ohjeiden mukaan olivat hänen mielestään vääriä. Ottaa näistä nyt selvää. Lupasin päivittää hänelle nyt kuun lopussa kuulumiset ja silloin tsekataan mahdollisesti myös kehonkoostumusta tarkemmin jos saa koneen käyttöönsä.
Vääntäkääs nyt mulle rautalangasta tai mistä tahansa laskenko kaiken ihan väärin. Olen siis 40v nainen, 163 cm ja painoa 65.1 kg tänä aamuna. Liikuntaa tulee 8-10 h /viikossa (juoksua, kahvakuulaa, kehonpainotreeniä esim. renkailla ja kävelyä). Eilenkin aamuaerobinen 30 min reipasta kävelyä ennen aamupalaa ja illalla 45 min vk-juoksutreeni + 2x 15 min verra, päivän liikunnat about -1000 kcal.
FatSecret -laskurin mukaan söin 2571 kcal, rasva 75g/prode 153g/hh 317 g ja tosiaan liikunnat 250 kcal+ 800 kcal.
Tänään aamulla 35 min kevyt palauttava aamulenkki ennen aamupalaa (-300 kal), illalla ohjelmassa kehonpainotreeniä+ kahvakuulaa (yht. 45 min) ja sen jälkeen pieni kävelyhölköttely 20-30 min. Eli kulutusta n. -800 kcal tällekin päivälle.
Pt epäili että energiatasot on liian alhaalla eli en söisi kuitenkaan tarpeeksi mutta toisaalta käski syömään entistä enenmmän kasviksia (joita olen ehkä hieman vähentänyt tän vuoden puolella jotta sitä energiapitoisempaa saisin mahtumaan enemmän).
Mulle tärkeintä on nyt saada juoksutreenit sujumaan ja tavoite taas heinäkuun maratonille, eka kisastartti -pieni kylähölkkä-on itseasiassa jo tän kuun lopulla. Joten taas meni juna ohi kun piti niin kovasti talven aikana tämä ikuisuusprojekti painon kanssa saada balanssiin. Pt:llekin sanoin että voin ihan hyvin juosta ja muutenkin voin ihan hyvin kyllä tällaisessakin koossa ja olomuodossa mutta mielelläni kokisin senkin tunteen että voin itse vaikuttaa painooni liikunnan ja ruuan avulla kuten loogisesti pitäisi olla mahdollista. Liikkuessa sitä aina ajattelee että hyvä näinkin, mitä väliä paljonko vaaka näyttää mutta sitten kun pari kertaa kuussa käy vaa´alla ja tajuaa että vaan nousee/pysyy samana niin tulee niitä harmitusoloja että miksi näin.
Varmaan kaikki on jo sanottu, mutta en jaksanut kaikkia postauksia lukea. Kuitenkin tuossa alussa pisti silmään sellainen asia kuin "pari ruokalusikallista oboy-kaakaota". Siitä tuli mieleeni, että oletko kokeillut jättää ruokavaliossasi vaikkapa pariksi kuukaudeksi valkoisen sokerin ja vastaavat pois tai ihan minimiin. Ts. täyskielto seuraaville: sokeroidut murot, myslit, sokeroidut kaakaojauheet (Van Houten tilalle), sokeroidut tai keinomakeutetut jugurtit, rahkat, viilit jne, tilalle makeuttamattomat. Pois mehut, siiderit, limsat ja muut sokeroidut juomat. Jopa laktoosi on sokeria, joten vaihda hyla- tai laktoosittomaan maitoon ja muihin maitotuotteisiin jos käytät niitä.
Sinuna jättäisin lisäksi pois pariksi kuukaudeksi kahvakuula- ja muut voimatreenit lukuun ottamatta suht kevyttä kehonpainotreeni niin että keskikroppa pysyy kunnossa.
ihailen aktiivisuuttasi elämässä, siksi on vähän surullista, että nuo muutama kilo ovat niin vahvasti mielessäsi.
Tuli vaan mieleen että oletko kokeillut jättää nuo viljat varsinkin leipien muodossa ruokavaliosta pois samoin kuin oikeastaan kaikki maitotuotteet ja tietysti sokerit? Hiilarit voisi ottaa pääosin marjoista, bataatista, perunasta, riisistä ja monipuolisesti kasviksista kun noin paljon liikkuen niitä kuitenkin tarvitsee. Kaurapuurokin voisi toimia silloin tällöin jos kroppa sitä kestää. Hyviä rasvoja voisi ottaa myös lisää ruokavalioon ja tietysti riittävästi sitä proteiinia hyvistä lähteistä.
Palasin nyt lukemaan aloitusviestin ja kyse on siis siitä, ettei paino putoa toivottua kolmesta neljään kiloa! Juttuhan on niin, että jotkut ihmiset ovat raskasrakenteisempia kuin toiset ja ulkomuoto voi radikaalisti erota rakenteen mukaan. Mitä jos aloittaja voisi vain olla tyytyväinen ja elää rennosti liikunnallista elämäntapaansa ja lopettaa aikuisena ihmisenä muutaman merkityksettömän kilon ajattelemisen ja vahtaamisen?
Btw Madonna painaa yli 60 kiloa ja on vain 163cm pitkä. Eikä kamalan plösöltä näytä.
E. Niin ja todellakin jos kalorit jäävät jatkuvasti alle 2000, syöt aivan liian vähän. Vaikuttaa muutenkin siltä että stressaat syömistä ihan liikaa. Nautitko syömisestä ylipäätään?