Paljon liikkuvan naisen paino ei laske

Ei ollutkaan puhetta suoranaisesti polven takia lihaksien laihduttamisesta vaan ylipäänsä koko kropan suuresta lihasprosentista suhteutettuna kestävyyslajin harjoitteluun. Rasvaprosenttikin on mun mielestä mulla aika korkea (joku diipadaapakotivaaka näyttää ainakin niin), mutta perintönä olen saanut tällaisen rahtiponin kropan. Lähinnä kyse olikin siis koko massan keventämisestä, ehkä ilmaisin asian väärin. Proteiinipitoinen ruoka, kahvakuulatreenit ja maastojuoksu -yhtälö on ollut kuitenkin omiaan vaan lisäämään lihasmassaa. Ei paha näinkän tietysti.

Jaa puhuit jotain "täydestä" lihaksesta joka vaikuttaa jänteeseen? Sitä en ymmärtänyt ja siihen pyysin tarkennusta. Nyt minusta kuulostaa vielä enemmän siltä, että asiantuntija on todennut, että bodaamalla saadut lihakset eivät tue lajia, eikä niin, että lihakset erikseen pitäisi surkastuttaa laihduttamalla. Kyllä ne liiat lihakset siitä pienenevät pian ihan vain treeniä muuttamalla, ellei nyt ihan joku harvinainen geenipoikkeama ole. Minusta vain kuulostaa siltä, että on ollut hyvä vaste painoharjoitteluun. :) Koskaan en ole oikeassa elämässä nähnyt naista, enkä kyllä miestäkään, jolla olisi vahigossa ollut liian isot lihakset. Tokihan voimailijan reidet on erilaiset kuin maratoonarin, mutta se ei ole mikään epätoivottu vahinko, vaan kovan työn seuraus.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa puhuit jotain "täydestä" lihaksesta joka vaikuttaa jänteeseen? Sitä en ymmärtänyt ja siihen pyysin tarkennusta. Nyt minusta kuulostaa vielä enemmän siltä, että asiantuntija on todennut, että bodaamalla saadut lihakset eivät tue lajia, eikä niin, että lihakset erikseen pitäisi surkastuttaa laihduttamalla. Kyllä ne liiat lihakset siitä pienenevät pian ihan vain treeniä muuttamalla, ellei nyt ihan joku harvinainen geenipoikkeama ole. Minusta vain kuulostaa siltä, että on ollut hyvä vaste painoharjoitteluun. :) Koskaan en ole oikeassa elämässä nähnyt naista, enkä kyllä miestäkään, jolla olisi vahigossa ollut liian isot lihakset. Tokihan voimailijan reidet on erilaiset kuin maratoonarin, mutta se ei ole mikään epätoivottu vahinko, vaan kovan työn seuraus.

Kiitos Kisumisu hauskastakin kommentistasi. Tuota olen tarkoittanut, en vain ole osannut pukea sanoiksi, että suurehko lihasmassa ei edistä tavoitteitani (maasto)juoksussa. Geeniperimällä on varmasti iso merkitys myös, olen perinyt vanhemmiltani suuret lihakset (molempien pohkeet ovat myös tällaista D-muotoa) ja tokihan tuo 16 kg:n kuula tuntuu. Juuri luin tällä viikolla vanhoista juoksija-lehdistä kestävyys-ja voimatreenien yhdistämisestä ja asiantuntija sanoi että ihan kaikkea ei voi saada ja myös siinä tuli esille että kestävyysjuoksijalle liian suuri lihasmassa voi olla epätaloudellinen tekijä ja siten hidastaa kehitystä ainakin nopeuden osalta. Kyllä mä toivon juoksevani tänä kesänä cooperissa 2850-2900 m ja tutun maastopuolikkaan 1.50 aikaan.

Huomasit varmaan tämän tänään ilmestyneen kirjoituksen tiede.fi -sivustolla. Siinä on tiivistettynä erään tutkimuksen havaintoja aikuisväestöllä (n=n.200). Ihan pätevän kuuloinen tutkimus jossa on kenties joitain tarkennuksen paikkoja ja jatkotutkimuksen aiheita, mutta bottom line on ettei energian kulutus ole yhtä suoraviivaista kuin monesti ajattelemme. Tämähän on se näkökulma mikä monesti ihmisillä on, että kun x kg painava henkilö liikkuu x määrän, kuluttaa se energiaa x määrän. Totuus on kuitenkin jotain muuta, sillä elimistö pyrkii jatkuvasti säästämään energiaa. Kehon aineenvaihdunnallinen tila on paljon moniulotteisempi asia.

Linkki tiivistelmään julkaisusta alapuolella.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ahkera_liikunta_ei_lisaakaan_energian_kulutusta

Huomasit varmaan tämän tänään ilmestyneen kirjoituksen tiede.fi -sivustolla. Siinä on tiivistettynä erään tutkimuksen havaintoja aikuisväestöllä (n=n.200). Ihan pätevän kuuloinen tutkimus jossa on kenties joitain tarkennuksen paikkoja ja jatkotutkimuksen aiheita, mutta bottom line on ettei energian kulutus ole yhtä suoraviivaista kuin monesti ajattelemme. Tämähän on se näkökulma mikä monesti ihmisillä on, että kun x kg painava henkilö liikkuu x määrän, kuluttaa se energiaa x määrän. Totuus on kuitenkin jotain muuta, sillä elimistö pyrkii jatkuvasti säästämään energiaa. Kehon aineenvaihdunnallinen tila on paljon moniulotteisempi asia.

http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ahkera_liikunta_ei_lisaakaan_energian_kulutusta

Kiitos, ei tule kovin usein piipahdettua Tiede.fi -sivustolla joten olisi kyllä jäänyt huomaamatta. Mielenkiintoista, täytyypä tutustua.

Tämän aamun punnitustulos 64.1 kg, rasva 31.9 % ja lihas 32.9 %. Tiistaina kun tämän uuden mallin mukaisen syömisen aloitin lukemat olivat 65.2 kg, rasva 32.7 % ja lihas 32.3 %. Noi prosenttuaaliset lukemat on mun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa mutta kun vaaka ne ilmoittaa niin tulipa otettua lukemat muistiin. Joka tapauksessa 1.1 kg/4 pv on yllätys, positiivinen yllätys. Ottaen siis huomioon että olen syönyt enemmän ja liikkunut vähemmän kuin aikaisemmin :D

nämä neljä päivää olen mennyt mekein tällä samalla kaavalla:
aamupala n. 7.30 puuroa (150g), rasvatonta rahkaa 150g ja marjoja (puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa, herukoita...) 100g, kahvi ja c+d-vitamiinit
välipala n. klo 10 omena (n. 120g), 30 g kaakaojauhetta+ 50 ml makeuttamatonta mantelimaitoa + kuumaa vettä n. 4 dl
lounas n. klo 12.30 lihaa/kalaa/kanaa 150g, riisiä/spagettia 100g, parsakaalia/kukkakaalia n. 150g, vihersalaattia, 2 palaa ruisleipää+ Oivariinia 30g
välipala n. klo 15 100g rasvatonta rahkaa, 50 g marjoja, 2 isoa riisikeksiä + 2 siivua palvikinkkua+ kurkkua (tosin lapset söivät riisikakut loppuun jo torstaina joten pe ne jäi pois)
iltaruoka n. klo 18 sama kuin lounas paitsi nyt söin broilerikeittoa parina päivänä ja leiville laitan vain kasviksia enkä rasvaa. Jos syön salaattia niin loraus oliiviöljyä
iltapala n. ko 22 2 kananmunan munakas+ kasviksia, eilen tosin söin myös purkillisen tonnikalaa (vedessä) kun oli kauhea nälkä.

vettä olen juonut aina paljon,en edes laske paljonko mutta vähintään se 2.5 litraa menee päivässä vaikka en urheilisikaan

lentsun takia liikuntana on ollut nyt vain kävely, tällä viikolla tullut 5h 13 min kävelyä (1571 kcal). Tosi matalalla sykkeellä olen metsässä talsinut. Muina päivinä olen käynyt tuossa välipalan ja lounaan välissä ja ehkä pienen kävelyn vielä illalla mutta tänään kävin jo ennen aamupalaa (6.30-8 tuon 75 min).

Yhteensä päivän kalorit ovat olleet siellä 1950 kcal/pv ja nettokalorit 1650-1750. Yli 2000 kcal en ole vielä päässyt mutta eiköhän sekin onnistu pikkuhiljaa.

Olo on ollut kerrassaan mainio. Pelkäämääni hiilaripöhötystä ei olekaan tullut vaan päinvastoin olo on jopa kevyemmän oloinen. Varmaan tuo suuri liikuntamäärä on kerännyt nesteitä kroppaan jotka nyt sitten lähtivät kun passivoiduin, en tiedä. Mielihaluja ei ole ollut ja yllätyksekseni myös leivänsyönti on ollut ihan helppoa, ei ole mennyt sit koko leipä kerralla. Entiseen ruokavalioon verrattuna nyt siis "uutuutena" on tullut puuro takaisin, riisit, pastat, perunat pääruuille ja vähäisempi proden määrä. Ennen söin helposti 350g broileria/lihaa/kalaa ja 500g rahkaa/pv ja hilarit siis rajoittuivat marjoihin, banaaniin ja ehkä muutamaan ruisleipäpalaan (runsaalla oivariinilla).

Katsotaan nyt eteenpäin mikä on viikon, kahden viikon, kuukauden...jälkeen tilanne ja vointi. Kunhan nyt paranisin kunnolla ja pääsisin taas liikkumaan. Tein itselleni tässä aikani kuluksi uuden treenisuunnitelmankin ja yritän oikeasti pitää lepopäivät ja muistaa että joskus vähemmän onkin enemmän. Panostan laatuun enemmän kuin määrään tästä lähtien jotta myös energiatasapainon säätely on helpompaa.

Kiitos, ei tule kovin usein piipahdettua Tiede.fi -sivustolla joten olisi kyllä jäänyt huomaamatta. Mielenkiintoista, täytyypä tutustua.

Tämän aamun punnitustulos 64.1 kg, rasva 31.9 % ja lihas 32.9 %. Tiistaina kun tämän uuden mallin mukaisen syömisen aloitin lukemat olivat 65.2 kg, rasva 32.7 % ja lihas 32.3 %. Noi prosenttuaaliset lukemat on mun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa mutta kun vaaka ne ilmoittaa niin tulipa otettua lukemat muistiin. Joka tapauksessa 1.1 kg/4 pv on yllätys, positiivinen yllätys. Ottaen siis huomioon että olen syönyt enemmän ja liikkunut vähemmän kuin aikaisemmin :D

nämä neljä päivää olen mennyt mekein tällä samalla kaavalla:
aamupala n. 7.30 puuroa (150g), rasvatonta rahkaa 150g ja marjoja (puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa, herukoita...) 100g, kahvi ja c+d-vitamiinit
välipala n. klo 10 omena (n. 120g), 30 g kaakaojauhetta+ 50 ml makeuttamatonta mantelimaitoa + kuumaa vettä n. 4 dl
lounas n. klo 12.30 lihaa/kalaa/kanaa 150g, riisiä/spagettia 100g, parsakaalia/kukkakaalia n. 150g, vihersalaattia, 2 palaa ruisleipää+ Oivariinia 30g
välipala n. klo 15 100g rasvatonta rahkaa, 50 g marjoja, 2 isoa riisikeksiä + 2 siivua palvikinkkua+ kurkkua (tosin lapset söivät riisikakut loppuun jo torstaina joten pe ne jäi pois)
iltaruoka n. klo 18 sama kuin lounas paitsi nyt söin broilerikeittoa parina päivänä ja leiville laitan vain kasviksia enkä rasvaa. Jos syön salaattia niin loraus oliiviöljyä
iltapala n. ko 22 2 kananmunan munakas+ kasviksia, eilen tosin söin myös purkillisen tonnikalaa (vedessä) kun oli kauhea nälkä.

vettä olen juonut aina paljon,en edes laske paljonko mutta vähintään se 2.5 litraa menee päivässä vaikka en urheilisikaan

lentsun takia liikuntana on ollut nyt vain kävely, tällä viikolla tullut 5h 13 min kävelyä (1571 kcal). Tosi matalalla sykkeellä olen metsässä talsinut. Muina päivinä olen käynyt tuossa välipalan ja lounaan välissä ja ehkä pienen kävelyn vielä illalla mutta tänään kävin jo ennen aamupalaa (6.30-8 tuon 75 min).

Yhteensä päivän kalorit ovat olleet siellä 1950 kcal/pv ja nettokalorit 1650-1750. Yli 2000 kcal en ole vielä päässyt mutta eiköhän sekin onnistu pikkuhiljaa.

Olo on ollut kerrassaan mainio. Pelkäämääni hiilaripöhötystä ei olekaan tullut vaan päinvastoin olo on jopa kevyemmän oloinen. Varmaan tuo suuri liikuntamäärä on kerännyt nesteitä kroppaan jotka nyt sitten lähtivät kun passivoiduin, en tiedä. Mielihaluja ei ole ollut ja yllätyksekseni myös leivänsyönti on ollut ihan helppoa, ei ole mennyt sit koko leipä kerralla. Entiseen ruokavalioon verrattuna nyt siis "uutuutena" on tullut puuro takaisin, riisit, pastat, perunat pääruuille ja vähäisempi proden määrä. Ennen söin helposti 350g broileria/lihaa/kalaa ja 500g rahkaa/pv ja hilarit siis rajoittuivat marjoihin, banaaniin ja ehkä muutamaan ruisleipäpalaan (runsaalla oivariinilla).

Katsotaan nyt eteenpäin mikä on viikon, kahden viikon, kuukauden...jälkeen tilanne ja vointi. Kunhan nyt paranisin kunnolla ja pääsisin taas liikkumaan. Tein itselleni tässä aikani kuluksi uuden treenisuunnitelmankin ja yritän oikeasti pitää lepopäivät ja muistaa että joskus vähemmän onkin enemmän. Panostan laatuun enemmän kuin määrään tästä lähtien jotta myös energiatasapainon säätely on helpompaa.

Ruuat oot ilmeisesti punninnu kypsinä? Rasvaa näyttäis tulevan kyl ihan minimisti..

Muuten kuulostaa tosi hyvältä ja kiva että olokin on parempi, mutta tuo sun kuvaamasi ruokavalio on nyt puolestaan tosi vähärasvainen. Nainen etenkin tarvitsee rasvoja (niitä hyviä) pitääkseen hormoonitasapainon kunnossa. 30 g oivariinia kuulostaa aika paljolta 2 leipäsiivulla? Tiedätkö ne pienet oivariininapit? Niissä on 6 g rasvaa eli käytännössä olisit työntänyt 5 kpl niitä kahdelle leivälle? Ettei vaan anna kalorilaskurit tms virheellisen kirjauksen takia väärää kuvaa, että saisit rasvaa tarpeeksi, siksi siitä ajattelin mainita.

Itsekin kiinnitin samaan vähärasvaisuuteen huomiota. Aamupalalla puuron sekaan olisi hyvä pistää joku rasvanlähde (siemeniä, pähkinöitä, öljyä, vaikka voitakin) pelkästään tuon d-vitamiinin imeytymistä edistämään. Sitä paitsi pysyy nälkäkin loitolla paremmin, jos on vähän rasvaa mukana :) Ja lisäksi iltapalallakaan ei kannata pelätä hyviä (hitaita) hiilareita turhaan.

Heh, kyllä mä tuon keittiövaa´an mukaan sen 15 g/leipäsiivu sitä rasvaa lotraan, ei tee edes jälkiuunipalalle tiukkaa :D Mun leivän syönnin kompastuskivi onkin aikaisemmin ollut juuri tuon voin himo, eli paketillista leipää en tuskin söisi mutta se voi on niiiiin hyvää. Syön sitä nökäreen suoraan paketistakin kun vaikka paistamiseen tms. käytän. Ja ruisleivällä sitä ei voi olla oikeastaan liikaa... :D 15 g on sillai reilulla kädellä levitetty kerros ja niippanappa tyydyttää himot!

Mun täytyy jotenkin muuttaa sit jakaumaa koska nyt tuo 30 % tulee täyteen noista. Jos syön ruuaksi lohta (150g) niin siitä tulee jo suurin osa päivän rasvoista.
Mutta kiitos kun pidätte huolta tällaista "hei, olen hukassa" -tyypistä joka on aina luullut syövänsä oikein ja fiksusti.

Ja ruuat on tosiaan kypsiä painoja, tänään tosin oli pakko punnita jauhelihaa 150g suoraan pannulle raakana. Kumpaakohan muut yleensä esim. lihan kanssa käyttää kypsää vai raakapainoa?

Syötkö sä joka päivä lohta? Jos et niin sit lisäile ruokiin vaikka pähkinöitä ja avokadoa mikäli ne maistuu sulle :) yleensä noi määrät mitataan kuivapainosta. Mut kun sä herken mittailet ja punnitset niin siitäkin voi sit päästä eroon ku osaa silmämääräsesti jo miettiä paljon mitäkin tarvii vähintään ettei syö liian vähää. Ruokien punnitseminen tarkasti on vähä kakspiippunen juttu. Joo se varmistaa et syö oikean määrän kutakin ravintoainetta mutta samalla se voi myös muuttua ortorektiseks tavaks tarkkailla syöminkejä (itsellä käynyt näin ja oon ilonen että pääsinsiitä tavasta eroon ja osaan nykyään koota ateriat just niinku mieli sanoo ).

En mä nyt päivittäin lohta syö mutta varmaan pari kertaa viikosa ja lounaalla syöty lohi 150-200g pomppasee kyllä rasva% aika tappiin sen päivän osalta. Mä osaan suht hyvin silmämääräisesti arvioda määriä, hyvin on harjaantunut siihenkin ajan kanssa. Pähkinöitä ja avocadoja syön kyllä, tosin avocadoissa on niitä huonoja niin paljon et vähän kyllästyin kun joka toinen oli sisältä musta.

En mä nyt päivittäin lohta syö mutta varmaan pari kertaa viikosa ja lounaalla syöty lohi 150-200g pomppasee kyllä rasva% aika tappiin sen päivän osalta. Mä osaan suht hyvin silmämääräisesti arvioda määriä, hyvin on harjaantunut siihenkin ajan kanssa. Pähkinöitä ja avocadoja syön kyllä, tosin avocadoissa on niitä huonoja niin paljon et vähän kyllästyin kun joka toinen oli sisältä musta.

nojuu tuo ottas päähän itteäkin avokadoissa.. tai sitten ettei niit saa kypsäks millään! tsemppiä syömisiin :)

No hyvä että rasvaa tulee. Ootko käyny koskaan kolesterolimittauksessa? Ettet kuulu siihen n. 15-20 % joukkoon jolla ruoan kolesteroli imeytyy tavallista herkemmin. Mutta hyviä rasvoja kannattaa suosia anyway, eli öljyä, pähkinää jne.

[QUOTE="Polkumaratoonari, post: 5026008, member: 127608
Yhteensä päivän kalorit ovat olleet siellä 1950 kcal/pv ja nettokalorit 1650-1750. Yli 2000 kcal en ole vielä päässyt mutta eiköhän sekin onnistu pikkuhiljaa.[/QUOTE]

Yli 2000 kcal pääset helposti, kun vaikka päivän lopussa vedät vielä jotain kaloririkasta naamariin. Itse aikoinaan en saanut tarpeeksi kaloreita, kun en ollut tottunut syömään paljon. Joten söin aina päivän päätteeksi jotain pientä, mutta kaloririkasta, kuten esim pähkinöitä pari (kunnon) kourallista. Yks hyvä vaihtoehto on myös itsetehdyt protskudrinkit, kun kerta neste yleensä uppoaa paremmin kuin kiinteä ruoka. Esim Maitorahkaa määrä X proteiiniksi, hedelmiä/marjoja antamaan makua ja sitten vielä jotain kalorikasta, kuten kaurahiutaleita, maapähkinävoita jne. Toimii nimim. Kokemusta on :D

Hip heihurraa! Nyt jokainen joka minua on jelpannut tämän menneen viikon aikana taputtaa itseään olalle ja kehuu oikein kunnolla! En ikimaalimassa olisi voinut kuvitella että vaikka lehdistä saatu tieto "syömällä tarpeeksi laihdut" -mantrasta on takaraivossa niin että se sitten ei omalla kohdalla päässyt käytäntöön kuitenkaan. Ajattelin että joopa joo, pakko kuitenkin vähentää syömistä ja hiilareista erityisesti. Lisäksi tajusin että myös ilman 2.5 h liikuntaa/pv vois syödä riittävästi, nyt kävi ilmi sekin että juoksin ainakin alitajuntaisesti myös ansaitakseni lisää syötävää ja kierre oli valmis.

Tänä aamuna paino oli 63.7 kg eli -1.5 kg ekan viikon aikana. Vaaka näytti error error noiden lihas/rasva/neste-mittausten osalta. Eikä todellakaan pitäisi olla nesteitä koska hiilarien lisäyksellähän just ilmeisesti nesteitä voi kertyä. Jotenkin olo tuntuu kaikenkaikkiaan kevyemmältä ja yllätyksekseni myös kiinteämmältä kuin ennen, mietin jopa että voisiko aineenvaihdunta näin nopeasti reagoida muutokseen kuitenkin? Tuntuu että kroppa heräsi henkiin :oujee:No ihan sama mitä on, vointi on kuitenkin paaaaaljon parempi kun vielä viikko pari sitten. Tai no joo, tämä lentsu vaan pitää mua kourissaan sitkeästi, nyt jo reilu viikko mennyt tässä yskiessä ja näyttää jatkuvan vielä.

Olen nyt pitänyt nettokaloritavoitteenani sitä 1900 kcal, liikuntaa on taudista huolimatta tullut kävelyn muodossa n. 400 kcal/pv. En ole koskaan selvittänyt kuinka hyvin tuo Polarin sykemittarin kulutus vastaa todellisuutta mutta mulle esim. 60 min /10 km juoksulenkille näyttää sen n. 600 kcal, reilu tunnin rauhallinen kävely 380 kcal jne.

Jonkinlainen tavoite mulla on ollut tuo 60 kg, siihen olisi siis vajaa 4 kg matkaa.

Hyvähyvä! :) kyllä se kroppa voi herätä henkiin nopeastikin, kaikki on yksilöllisiä juttuja. Ja tomi toi lepokin tekee tehtävänsä, eli ihan senki ansiosta paino voi tulla alaspäin kun rankat urheilut kerää sitä nestettä kroppaan. Eli lepo ja fiksu syöminen, kumpikin tekee terää eiksje? :D

Mahtava juttu :) Mä luulen myös, että on yhdistelmä aineenvaihdunnan tehostumista ja lepoa tuo painon lasku, mutta eikös vaan ole ihanaa kun saa syödä enemmän ja energiaa on ihan eri tavalla? :D Polarin antamat kulutukset kuulostaa mun mielestä ihan uskottavilta.

Kiitti Idunn myös. Mä olen aika hyvin uskonut tuohon Polariin, pyöristellyt monta kertaa alaspäinkin. Nyt eilen oli punnitus (pari kertaa viikossa yritän muistaa käydä vaa´alla) ja paino oli sama kun tiistaina. Katsotaan nyt vielä toinen viikko miten lähtee kehittymään. Eilen ja tänään tein tunnin hölkkälenkit ja tähän mennessä viikon liikuntasaldo on yli 11h 56 min /5487 kcal. Kävelyä suurimmaksi osaksi, nyt loppuviikosta olen vähän aloitellut taas hölkkääkin ja ai ai kun tuntuu hyvälle :D Tuonne toiseen ketjuun laitoin myös maininnan toisesta seikasta. Loppuvuodesta rupesin ihmettelemään kun kuukautiset hiipui ja hiipui (mulla on kierukka joten sikäli vuoto on ollut aika maltillista jo monta vuotta). Myös seksuaalinen haluttomuus oli aika häiritsevää (okei, ei mulle niinkään kun miehelle :D), en oikein löytänyt syy-seuraus suhdetta näiden välille. Mulle juokseminen ja liikunta yleensä oli "se kicksijuttu", josta sain tarvitsemani nautinnon ja fiiliksen. Nyt nopealla tahdilla myös kävi niin että viime viikolla tuli oikein runsaat kuukautiset ja kun liikuntaa oli vähemmän niin rupesi taas...no juu :love:

Että monenlaista on tässä ollut viimeisten viikkojen aikana. En tuota hormonaalista puolta ollut tosiaan yhtään ajatellut kun olen luullut että on ihan vain rasvaprosenttiin liittyvä juttu. Mulla varmaan stressitaso oli liian vähästä syömisestä, liiasta liikunnasta ja muista elämän stresseistä sen verran korkealla että kroppa sit jumittui joka tasolla. Mun mies ei ole mikään urheilunharrastaja eikä koskaan ole tehnyt syömisistään mitään numeroa. Pysyy hoikassa kunnossa ilman liikuntaa ja syö luonnostaan fiksusti. Mä olen pitänyt tän liikunta/syömisjuttuni aika omana tietonani, mutta nyt otin asian puheeksi kun rupesi olemaan niin kylmää ja kireää parisuhderintamalla. Ehkä hänkin osaa nyt sit kysellä lepopäivistä ja pitää huolen että syön muutakin kun broilerisalaattia ja parsakaalikeittoa :rolleyes:

Taitaa kroppa vähentää muuta "turhaa" liikkumistaan tasapainottaakseen liikunnnan aiheuttamaa kulutuksen kasvua.
Eli peruskulutus pienenee jos liikunta lisääntyy ja päinvastoin. Ei siis voida laskea suoraan peruskulutus+liikunta =päiväkulutus.
http://ajpendo.physiology.org/content/286/5/E675.full

Taitaa kroppa vähentää muuta "turhaa" liikkumistaan tasapainottaakseen liikunnnan aiheuttamaa kulutuksen kasvua.
Eli peruskulutus pienenee jos liikunta lisääntyy ja päinvastoin. Ei siis voida laskea suoraan peruskulutus+liikunta =päiväkulutus.
http://ajpendo.physiology.org/content/286/5/E675.full
Tämä on yksi mahdollinen selittävä tekijä. Uskon että aineenvaihdunnan kokonaistilassa on kyseessä useimmissa tapauksissa useamman osatekijän summasta, eikä siten yksi asia pelkästään selitä sitä, miksi yksilö laihtuu, pysyy samanpainoisena tai lihoo.

Olisi helppoa laskeskella näitä kulutuksia oppikirjoista ja sykemittareiden analyyseistä. Todellisuudessa ainoa tapa tietää kulutuksia on mitata uloshengitysilman kaasuja. Kaikki muu on vain valistuneita arvauksia joista osa vähemmän ja osa enemmän viisaita.

Jos kehonkoostumusta pyritään muokkaamaan, on tärkeää olla tietoinen vähintään suurpiirteisesti ravinnosta saadun energiamäärän, ja elintoimintojen ja fyysisen aktiivisuuden aiheuttaman energiankulutuksen suhteesta. Yhtälailla tärkeää on ymmärtää, että hormonitoimintaan ja siten aineenvaihduntaan vaikuttaa myös levon määrä ja mielen hyvin-/pahoinvointi. Huoli ja murhe painosta on oma kuormittava tekijänsä, joka ei ainakaan auta painon vähentämisessä, kuten aloituskirjoittajakin on tässä kirjoittamisprosessinsa aikana tainnut huomata.

Oikein! Kaloriteoria toimii niin kauan kuin toimii fysiikan lait muutenkin. Kuten toteat, niin sitä omaa kulutustaan (ja periaatteessa ruokien energiamääriä) EI kuitenkaan voi tietää tarkasti. Eli jos olet miinuksilla, niin paino tippuu. piste. Mutta oletko miinuksilla, sitä et voi aina tietää varmasti, vaikka laskennallinen vaje olisikin. Tämän NEAT:in (<-- siis muu kuin perusaineenvaihdunta pl liikunta) lisäksi moni muukin voi laskea kulutusta, joten voidaan olla hyvinkin kaukana laskennallisesta kulutuksesta. Kuitenkaan tämä EI tarkoita, etteikö järkevä liikkuminen olisi erittäin suotavaa dieetillä, vaikkei se kalorivajetta aina nostakaan täysin laskennalista määrää. Toiseen suuntaanhan homma on vielä hankalampi, eli kroppa kyllä osaa "hukata" sitä energiaa vaikka kuinka paljon, yksilöstä riippuen. Hardgainerit yms.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom