Huomasit varmaan tämän tänään ilmestyneen kirjoituksen tiede.fi -sivustolla. Siinä on tiivistettynä erään tutkimuksen havaintoja aikuisväestöllä (n=n.200). Ihan pätevän kuuloinen tutkimus jossa on kenties joitain tarkennuksen paikkoja ja jatkotutkimuksen aiheita, mutta bottom line on ettei energian kulutus ole yhtä suoraviivaista kuin monesti ajattelemme. Tämähän on se näkökulma mikä monesti ihmisillä on, että kun x kg painava henkilö liikkuu x määrän, kuluttaa se energiaa x määrän. Totuus on kuitenkin jotain muuta, sillä elimistö pyrkii jatkuvasti säästämään energiaa. Kehon aineenvaihdunnallinen tila on paljon moniulotteisempi asia.
Linkki tiivistelmään julkaisusta alapuolella.
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/ahkera_liikunta_ei_lisaakaan_energian_kulutusta
Kiitos, ei tule kovin usein piipahdettua Tiede.fi -sivustolla joten olisi kyllä jäänyt huomaamatta. Mielenkiintoista, täytyypä tutustua.
Tämän aamun punnitustulos 64.1 kg, rasva 31.9 % ja lihas 32.9 %. Tiistaina kun tämän uuden mallin mukaisen syömisen aloitin lukemat olivat 65.2 kg, rasva 32.7 % ja lihas 32.3 %. Noi prosenttuaaliset lukemat on mun mielestä ihan yhtä tyhjän kanssa mutta kun vaaka ne ilmoittaa niin tulipa otettua lukemat muistiin. Joka tapauksessa 1.1 kg/4 pv on yllätys, positiivinen yllätys. Ottaen siis huomioon että olen syönyt enemmän ja liikkunut vähemmän kuin aikaisemmin :D
nämä neljä päivää olen mennyt mekein tällä samalla kaavalla:
aamupala n. 7.30 puuroa (150g), rasvatonta rahkaa 150g ja marjoja (puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa, herukoita...) 100g, kahvi ja c+d-vitamiinit
välipala n. klo 10 omena (n. 120g), 30 g kaakaojauhetta+ 50 ml makeuttamatonta mantelimaitoa + kuumaa vettä n. 4 dl
lounas n. klo 12.30 lihaa/kalaa/kanaa 150g, riisiä/spagettia 100g, parsakaalia/kukkakaalia n. 150g, vihersalaattia, 2 palaa ruisleipää+ Oivariinia 30g
välipala n. klo 15 100g rasvatonta rahkaa, 50 g marjoja, 2 isoa riisikeksiä + 2 siivua palvikinkkua+ kurkkua (tosin lapset söivät riisikakut loppuun jo torstaina joten pe ne jäi pois)
iltaruoka n. klo 18 sama kuin lounas paitsi nyt söin broilerikeittoa parina päivänä ja leiville laitan vain kasviksia enkä rasvaa. Jos syön salaattia niin loraus oliiviöljyä
iltapala n. ko 22 2 kananmunan munakas+ kasviksia, eilen tosin söin myös purkillisen tonnikalaa (vedessä) kun oli kauhea nälkä.
vettä olen juonut aina paljon,en edes laske paljonko mutta vähintään se 2.5 litraa menee päivässä vaikka en urheilisikaan
lentsun takia liikuntana on ollut nyt vain kävely, tällä viikolla tullut 5h 13 min kävelyä (1571 kcal). Tosi matalalla sykkeellä olen metsässä talsinut. Muina päivinä olen käynyt tuossa välipalan ja lounaan välissä ja ehkä pienen kävelyn vielä illalla mutta tänään kävin jo ennen aamupalaa (6.30-8 tuon 75 min).
Yhteensä päivän kalorit ovat olleet siellä 1950 kcal/pv ja nettokalorit 1650-1750. Yli 2000 kcal en ole vielä päässyt mutta eiköhän sekin onnistu pikkuhiljaa.
Olo on ollut kerrassaan mainio. Pelkäämääni hiilaripöhötystä ei olekaan tullut vaan päinvastoin olo on jopa kevyemmän oloinen. Varmaan tuo suuri liikuntamäärä on kerännyt nesteitä kroppaan jotka nyt sitten lähtivät kun passivoiduin, en tiedä. Mielihaluja ei ole ollut ja yllätyksekseni myös leivänsyönti on ollut ihan helppoa, ei ole mennyt sit koko leipä kerralla. Entiseen ruokavalioon verrattuna nyt siis "uutuutena" on tullut puuro takaisin, riisit, pastat, perunat pääruuille ja vähäisempi proden määrä. Ennen söin helposti 350g broileria/lihaa/kalaa ja 500g rahkaa/pv ja hilarit siis rajoittuivat marjoihin, banaaniin ja ehkä muutamaan ruisleipäpalaan (runsaalla oivariinilla).
Katsotaan nyt eteenpäin mikä on viikon, kahden viikon, kuukauden...jälkeen tilanne ja vointi. Kunhan nyt paranisin kunnolla ja pääsisin taas liikkumaan. Tein itselleni tässä aikani kuluksi uuden treenisuunnitelmankin ja yritän oikeasti pitää lepopäivät ja muistaa että joskus vähemmän onkin enemmän. Panostan laatuun enemmän kuin määrään tästä lähtien jotta myös energiatasapainon säätely on helpompaa.