Paljon liikkuvan naisen paino ei laske

Oletko noilla syömisillä tuossa juoksukunnossa mistä laitoit esimerkkejä? Hui sentään, mihin mahtaisitkaan pystyä kunnon hiilaritankkauksella jonkun riisikakkujen sijaan.

Ilmeisesti reisilihaksia haluat pienemmiksi jotta ne eivät veisi niin paljon happea juoksussa? Voisin kuvitella, että kyllä ne ylimääräiset lihakset siitä sulavat, kun vaan pääsee juoksemaan ja pysyy terveenä. Noin pienillä syömisillä saattaa kyllä olla riskinä että keho ei palaudu ja pian tulee pakollinen tauko. Vaan kyllä ne lihakset sitten tauollakin sulaa, valitettavasti.

Jos minä olisin noin lahjakas juoksija että pyhällä hengelläkin vetäisin tuota tahtia, niin en olisi lainkaan huolissani painosta. Vai onko niissä polvissa nyt ihan kipuja? Onko niitä tutkittu? Voiko olla sitä että reidet on tukossa ja jänteet vetää polvia killiin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joku näissä yhtälöissä mättää, miinuskaloreilla laihtuu, jos ei laihdu, on pluskaloreilla. Eli joko laskelmat lepokulutuksesta tai ruokien sisältämistä kaloreista ovat vääriä.

Joo, kaikenlaista tullut vuosien saatossa tehtyä: yläastella-lukiossa jonkinlainen syömishäiriö (tuolloin painon päiväkirjojen mukaan 55-57 kg), sit ekan vauvan myötä paino nousi 30 kg osin turvotusta ja 10 kg pois sit Painonvartijoiden neuvoilla tuonne 59 kg:n paikkeille. Löysin karppauksen ja tunnistin sokeririippuvuuden tuossa 2004 kolmanen lapsen imetysaikana. Olin hyvin on off-tyyppinen ja vieläkin vähän sinne suuntaan eli joko liikun ja syön säntillisesti tai sitten "hälläväliä"-meiningillä. Karppaus sopi ja sopii edelleen mulle loistavasti noin ideologisessa mielessä, en tykkää mistään turhasta muutenkaan. Olen pitänyt hiilareita turhana koska pärjään ilman tai ainakin karsitulla versiolla. Olen treenien ympärille aina noita hiilareita liittänyt esim. 1/ 2 purkkia maustettua jogurttia sekoitettuna 250g maustamatonta rahkaa tai pieni banaani, maitokaakao tms. Mutta esim. perunaa, pastaa, riisiä en edes muista milloin olen viimeksi syönyt... Muksutkin ihmettelivät syönkö tosiaan spagettia Leipäkin on ollut vähän not not -listalla, tänään tajusin että ehkä sen takia että tykkään voista niin paljon että yhdessä tuon voin kanssa tulee turhan tuhti annos. Nyt tänään sit pelkällä kalkkunasiivulla ja tomaatilla...ööh, ei niin hyvää mut menihän tuo. Rasvat söin sitten muuten.

Tänään on ainakin ollut enemmän nälkä kun koskaan muistankaan, vaikka flunssan takia en ole kävellyt kun tuon tunnin, muuten pötkötellyt sohvalla lähinnä. Maha mouruaa parin tunnin päästä ruuasta. Outoa mulle. Mutta eiköhän tämä tästä.

yläastella-lukiossa jonkinlainen syömishäiriö .
Mun korvaa kuulostaa vähän siltä, että sulla on vieläkin jokin syömishäiriö, kun kerta noin paljon kontrolloit hiilarisyöntiäss.

tuo aineenvaihdunnan seis oleminen voin tietty olla mahdollista kun nettokalorit on ollut alle 1000 varmaan joka päivä :(
Sulla on tod.näk aivan tukossa aineenvaihdunta. Nyt vaan reippaasti kaloreita ylös ja pitkäks aikaa. Siinä kestää jonkin aikaa, että aineenvaihdunta normaalisoituu. Äläkä liikaa tuijota vaakaa. Se voi heittää nyt muutaman kilon ylimääräistä, kun alat syömää reippaammin. Mutta se on yleensä vaa se ruuan omapaino mikä siellä näkyy ja esim glykokeenivarastojen täyttyminen.

tuota syömishäiriötä mietin itsekin,ettei se oo hiipiny takasin? ruuan ja syömisen pilkuntarkka kontrolli ei ole tervettä,ihmisen kuuluu syödä niin että nälkä lähtee ilman että mietii onko tarpeeksi proteiinia ja hiilareita. suosittelisin myös sitä vaihtaria että käyt juttelemassa ammattilaiselle :) ja tuo paino asiakkn saattaa olla vain korvien välissä,onko sillä väliä painatko pari kiloa enempi vai vähempi?

tuota syömishäiriötä mietin itsekin,ettei se oo hiipiny takasin? ruuan ja syömisen pilkuntarkka kontrolli ei ole tervettä,ihmisen kuuluu syödä niin että nälkä lähtee ilman että mietii onko tarpeeksi proteiinia ja hiilareita. suosittelisin myös sitä vaihtaria että käyt juttelemassa ammattilaiselle :) ja tuo paino asiakkn saattaa olla vain korvien välissä,onko sillä väliä painatko pari kiloa enempi vai vähempi?

Itse paljonkin lenkeillä mietin näitä juttuja ja kavereiden kanssa myös puhutaan, mulla on paljon juoksua harrastavia kavereita joiden kans kimppalenkeillä vaihdetaan kuulumisia ja kokemuksia. Monet ovat olleet myös karppaajia, muutama kasvissyöjä ja muutama jotka juoksevat jotta voivat jokaperjantaisen perhepizzansa syödä ja huudella oluella alas. TIetävät hyvin että olen hiilareille sikäli herkkä että en niitä mielelläni syö jos valita saa. Keitoissa on kuitenkin perunat isossa osassa, paikallista hiivatonta ruisleipää käyn ostamassa ja niin edelleen.

En pidä tilannetta syömishäiriönä, enemmänkin olen ollut iloinen siitä että vihdoin tiedän mikä mulle sopii ja mikä ei. Esim. hiiva+sokeri-yhdistelmä ei sovi kertakaikkiaan, siksi vaikka leivoin melkein kaiken vaalean leivän (just otin porkkanasämpylät uunista), pullat, sunnuntaina tein vajaa sata munkkia yhtä tapahtumaa varten etc. niin voin paremmin kun en niitä syö. Ei hiilarien tai kaloreiden takia vaan koska tiedän että aiheuttaa vaan turvotusta ja närästystä. Laivalla käytiin syksyllä ja oikein ajattelin että "aah, käyn sitten ostamassa tax freestä mitä mieli tekee" ja tsadaa, ainoa mitä teki mieli ostaa oli 70 % tumma suklaa ja salmiakkia, ne on oikeastaan ainoat makeat joita lakun lisäksi syön ja tummasuklaalevykin kestää viikon ainakin.

On hienoa että oikeasti otitte tuon puheeksi mutta mä syön oikeasti just sitä mitä haluan, en ole kokenut ollenkaan että jostain pitää luopua tai jotain ei saisi syödä. Opin vaan niin hyvin tuntemaan reaktiot ja jos syön yhden tuoreen sämpylän, haluankin sit toisen ja kolmannen...kunnes vastaantulija kysyisi onko meille vauva tulossa. Juu, tietty voisi syödä vain yhden sämpylän mutta se on vähän sama kuin esim viinilasillinen alkoholistille näin vertauskuvallisesti. Joku siinä gluteiinissa on erityisen koukuttavaa mun kohdalla, helpommin voin syödä esim. pari karkkia, makean jugurtin, suklaata tms. kuin just vaaleaa leipää, keksejä tai jotain tuollaista.

Tänään on ollut niin törkeä nälkä ettei tosikaan. 1930 kcal näytti laskuri ja onneks on vielä parin kananmunan munakas jemmassa iltapalaksi. Kävelyä 60+ 20 min joten nettokalorit n. 1500. Edistystä edistystä tuokin.
Painoasia on varmasti enemmän korvienvälissä, mutta fyssari joka itb-jännettäni juuri huolsi ja ortopedi joka polveani katsoi sanoivat molemmat että voisi olla polven kuormitukselle eduksi jos painoa olisi joku 60 kg eli n. 5 kg vähemmän nyt tän päiväiseen. Antoivat vaan vinkin että kestävyysjuoksu ja suuri lihasmassa ei ole oikein hyvä yhdistelmä pidemmän päälle. Haluaisin kuitenkin juoksuvauhtejakin nostaa ja ennätyksiä parantaa vielä (maastopuolikas tuonne 1.45 pintaan about).

Vaaka mulla on ollut käytössä tosi harvakseltaan, nyt on enemmän sellainen syksy takana että on ollut esillä. Oikeastaan junnupojilla kun on massankasvatus menossa (joo, terveällä kotiruualla mennään) niin iloitsevat saavutuksistaan.

Yksi tekijä miksi mietin kovinkin tarkasti syömisiäni on varmasti se että hektinen suurperheen arjen organiointi harrastavan muksulauman kans, omien töiden, treenien ja vuorotyötä tekevän miehen kombona on oikeastaan aika mahdoton jos en mieti asioita etukäteen ja hyvinkin yksityiskohtaisesti. Rutiinit pitää järjestystä ja voin hyvin syödä päivästä toiseen samanlaisen aamupalasmoothien (okei, laitanko puolukkaa vai mustikoita vaihtelee ehkä 3 päivän välein). Iltapäivän kasvissmoothie mukaan muksujen harkkoihin joiden aikana ehdin juoksemaan tunnin ja kahvakuulailemaan 20 min, sit smoothie napaan ja jos kotona pitää olla suunnilleen valmiina jotain fiksua jotta ei mene itsellä ainakaan siihen leipälinjalle josta kerroinkin jo. Ennakointia ja ennakoimattomuutta sulassa sovussa, tilanteet muuttuvat salaman nopeasti meidän arjessa kun on monta muuttuvaa tekijää. Kevyt ja helposti sulava ruoka on ollut sikälikin helppo ratkaisu että jos tilaisuus lenkille lähtöön tuleekin nopeasti niin ei ole sellainen ähky olo oikeastaan koskaan eikä myöskään nälkä pääse yllättämään kun 5-6 kertaa päivässä syön.

No juu. Liikunnan ja syömisen ilo on mulla kuitenkin aina, joka aterialla ja lenkillä mukana. Olisin enemmän huolissani jos lenkkeilystä tulisi sellainen "pakko käydä vielä tunnin lenkillä kun söin sen kakkupalan" tai "hitsit kun voin syödä taas vaan tätä kanasalaattia". Ruuanlaitto on mun lempparijuttu, lenkille lähden aina ehkä koirankin takia hyvällä ja reippaalla fiiliksellä ja kahvakuulasta tulee vahva olo.

Tämä on kyllä hyvää pohdintaa ihan näin kirjoitettuna itseänikin varten. Olen kyllä käynyt keskustelemassa ammattilaisen kanssa muissa asioissa ja sikäli aihetta sivuttiin että todettiin kuinka tärkeää on pitää omasta kunnosta ja jaksamisesta huolta ja siitä että tekee niitä asioita joista oikeasti saa voimaa ja virtaa. Ja tämä urheilu on mulle sitä. En ole ajatellut tekeväni oikeastaan mitään väärin tai tyhmästi. Verenpaine alakanttiin ollut aina, kolesterolit ja hb:t erinomaiset ja optimisti olen ollut aina. Nyt oikeastaan vasta rupesin ihmettelemään miksi paino ei putoa kun kaveri laihdutti vähemmillä liikkumisilla 5 kg hupsheijaa ja aika samanlaisella ruokasysteemillä. Tosin, jos olen saanut aineenvaihduntani sekaisin niin ei ihme. Eli tämä oli mulle uutta vaikka säästöliekeistä ja ylikunnoista olenkin tietoinen ollut en ajatellut niiden koskevan minua...

Nyt jään vähäksi aikaa sulattelemaan näitä uusia ajatuksia. Palailen jossain vaiheessa!

On hienoa että oikeasti otitte tuon puheeksi mutta mä syön oikeasti just sitä mitä haluan, en ole kokenut ollenkaan että jostain pitää luopua tai jotain ei saisi syödä. Opin vaan niin hyvin tuntemaan reaktiot ja jos syön yhden tuoreen sämpylän, haluankin sit toisen ja kolmannen...kunnes vastaantulija kysyisi onko meille vauva tulossa. Juu, tietty voisi syödä vain yhden sämpylän mutta se on vähän sama kuin esim viinilasillinen alkoholistille näin vertauskuvallisesti. Joku siinä gluteiinissa on erityisen koukuttavaa mun kohdalla, helpommin voin syödä esim. pari karkkia, makean jugurtin, suklaata tms. kuin just vaaleaa leipää, keksejä tai jotain tuollaista..

Mun mielestä just toi lapasesta lähtemisen tunne on kehon tapa viestiä että saa liian vähän sitä hiilaria ylipäänsä. Mä veikkaan että ku lisäilet sitä aterioille reilusti niin pian voit syödä sen sämpylän ja se jää yhteen, kun ei ole hiilarivajetta :) muutenkin hyvä homma jos nälkä vaivaa, se kertoo että aineenvaihdunta pelittää. Tsemppiä!

Saako kysyä? Ottiko neuvolan henkilökunta, fyssari ja ortopedi oma-alotteisesti ja täysin ilman sun pohjustusta puheeksi painon pudottamisen, vai enemmän niin, että ensin itse kysyit tai vaikkapa ääneen pohdiskelit mahdollista massan pudottamista ja olisiko siitä etua? Tavoitepainon ollessa 59-60 kg ja nykypainon alkuviestin mukaan 63 kg, oon hiukan yllättynyt ulkopuolisten, erityisesti terveydenhuollon ihmisten, kiinnostuksen määrästä sun painoon.

Saako kysyä? Ottiko neuvolan henkilökunta, fyssari ja ortopedi oma-alotteisesti ja täysin ilman sun pohjustusta puheeksi painon pudottamisen, vai enemmän niin, että ensin itse kysyit tai vaikkapa ääneen pohdiskelit mahdollista massan pudottamista ja olisiko siitä etua? Tavoitepainon ollessa 59-60 kg ja nykypainon alkuviestin mukaan 63 kg, oon hiukan yllättynyt ulkopuolisten, erityisesti terveydenhuollon ihmisten, kiinnostuksen määrästä sun painoon.

No vaikea muistella kun vuosien aikana monta kertaa samalla fyssarilla käynyt ja ortopedillakin parin vuoden välein että mikä on ollut kummankin osapuolen rooli tässä. Lihasmassan suuri määrä on tietysti etu esim. juuri polven kannalta (vahvat reisi-ja pohjelihakset) maastojuoksussa, mutta kun puheeksi tulee kestävyysjuoksu maantiellä niin muistaakseni ortopedi kysyi eikö vähemmällä lihaskuntotreenillä ja massalla olisi kevyempi juosta. Fyssari juoksee itsekin ja jutellaan niitä näitä. Mä olen sellainen suoraan kysyvä ja helposti vinkkejä vastaanottava kaikessa ja helposti mulla maatojuoksussa kireytyvä itb-jänne voisi kuulema pysyä paremmin vetreänä kun lihas ei olisi niin...miten sen nyt ilmaisikaan "täys".

Ei kumpikaan siis suoraan sanonut "nyt laihdutat 5 kg" tai jotain vaan enemmän sellaista yhteistä pohdintaa miten voisin edesauttaa polven ja jänteiden kestämisen jatkossa.

Siis ymmärsinkö oikein, että olet syönyt niin, että olet saanut kulutus vähennettynä n. 1000 kcal / päivässä? Miten pitkään näin on jatkunut? Aivan varmasti on aineenvaihdunta umpitukossa ja siihen kun lisää vielä stressit ja vähähiilarisuuden sun muut niin avot. Nyt kannattaa oikeesti tehdä isoja muutoksia mutta pikkuhiljaa, jotta saat itsesi kuntoon.

Siis ymmärsinkö oikein, että olet syönyt niin, että olet saanut kulutus vähennettynä n. 1000 kcal / päivässä? Miten pitkään näin on jatkunut? Aivan varmasti on aineenvaihdunta umpitukossa ja siihen kun lisää vielä stressit ja vähähiilarisuuden sun muut niin avot. Nyt kannattaa oikeesti tehdä isoja muutoksia mutta pikkuhiljaa, jotta saat itsesi kuntoon.

Saat kysyä ja näin on ollut. Nyt itsekin tajuan tän järjettömyyden. Yleensä söin tuon 1700-1800 kcal mutta jos par juoksulenkkiä tai juoksu+kahvakuula/fillarointi siitä miinustaa niin eihän siitä mitään juuri ole jäänyt. Kun ei ole ollut nälkä, olen syönyt kaksi lämmintä ruokaa + kaksi välipalaa, sekä aamupalan ja iltapalan niin ei jotenkin ole ollut herätystä aiemmin. Vaikea sanoa milloin tällaiseen ajauduin, ehkä tuossa loppusyksystä. Tsekkasin vanhoista ruokapäiväkirjoista (tuolta My Fitness Pal-sivustolta jonne liityin lokakuussa) että silloin hiilareita oli vielä enemmän mutta varmaan aika pian siinä sitten niistä rupesin karsimaan. Eli en tässä mitään hirveän pitkää pätkää ole noin vähinnä hiilareilla ollut, kalorimäärät tosin putosi kun ajattelin että tulen toimeen paljon vähemmällä.

No, nyt on suunta ylöspäin. Nälkä on ollut tänäänkin monta kertaa vaikka suurin sisällä olen tössötellyt kovan köhän takia ja olen syönyt kaloreissa mitattuna enemmän kuin juoksutreenipäivinä aikaisemmin. Jotenkin olen varma että tuo My Fitness Pal-sivusto ajoi mut tällaiseen, kaveri sitä suositteli mutta mutta...vähän ajaa väärille urille helposti jos ei ole tarkkana.

Mutta oikeasti, tämä sivusto mun olisi pitänyt löytää jo aikoja sitten! Pt neuvoi mun syömään kans treenipäivinä 1800-1900 kcal ja lepopäivinä 1600 kcal. Niihin kai mä sitten jotenkin nojauduin ja kun treenejä oli välillä 2.5 h/pv niinpä niin. Luotin siihen että kun jaksan juosta ja treenata niin kaikki on ok, painon jumittamiselle ja pienelle n. 2 kg:n jojoilulle on muut syyt kun liian vähäinen syömisen.

Mutta muistathan että jos sun kulutus on 1000 kcal vuorokaudessa niin toi 2000 kcal ei riitä, vaan vähintää oltava se 2500 kcal. Mitä enempi sä liikut päivässä, sitä enempi sun on syötävä silti, vaikka laihduttaisit. Monesti sitä ajattelee just toisinpäin mutta toittest sä hiffaat pointin :)

Lihasmassan suuri määrä on tietysti etu esim. juuri polven kannalta (vahvat reisi-ja pohjelihakset) maastojuoksussa, mutta kun puheeksi tulee kestävyysjuoksu maantiellä niin muistaakseni ortopedi kysyi eikö vähemmällä lihaskuntotreenillä ja massalla olisi kevyempi juosta. Fyssari juoksee itsekin ja jutellaan niitä näitä. Mä olen sellainen suoraan kysyvä ja helposti vinkkejä vastaanottava kaikessa ja helposti mulla maatojuoksussa kireytyvä itb-jänne voisi kuulema pysyä paremmin vetreänä kun lihas ei olisi niin...miten sen nyt ilmaisikaan "täys".
Ootko fyssarin vinkkien mukaisesti vähentäny lihaskuntotreeniä, vai pääsääntöisesti pyrkiny pienentään lihasmassaa vain kaloreita rajoittamalla?

Ootko fyssarin vinkkien mukaisesti vähentäny lihaskuntotreeniä, vai pääsääntöisesti pyrkiny pienentään lihasmassaa vain kaloreita rajoittamalla?

Vähän molemmilla keinoilla. Eli lisännyt pk-vauhtista juoksua ja vähentänyt levytangolla tehtäviä kyykkyjä yms mutta myös siis -kuten olette huomanneet- minimoinut energiansaannin ja olen yrittänyt syödä mahdollisimman energiatiheää ruokaa (broileria, rahkaa, rasvaa, pähkinöitä, kasviksia) eli maksimoinut hyödyn.
Nyt kolmas päivä takana tätä "hiilarimättöä" kuten voisin melkein todeta, olo on yllätyksekseni todella hyvä, jopa kevyemmän oloinen kun aiemmin. Vaaka tulee esiiin lauantaina seuraavan kerran, pari punnitusta /vk voisi olla alkuun hyvä. Nälkä on ollut usein mutta koska katsotaan nyt onko vain aineenvaihdunnan shokkitilaa vai mitä. Kauhea flunssa ollut koko viikon päällä, tänään 60 min (keskisyke tasan 100 ) tössöttelykävelyä koiran kans metsässä kun yskä on jo irtonaisempaa. Mietinkin että oliko tämä flunssa mulle tarkoitettu stoppariksi ja ajaksi ajatella asioita uudestaan...?

Tänään tuossa metsässä just pohdin että miten aikuinen, fiksu ja pitkäänkin kestävyysjuoksua treenannut voi mennä näin halpaan vipuun? Fyysisesti olen painanut menemään treeni treenin perään kun se on sitä mistä nautin ja vaikka luen Juoksija-lehtiä ja jonkin verran noita bodylehtiä irtonumeroina tulee ostettua niin olen sokeasti ajatellut että hiilarien tärkeydestä puhuvat vaan tosi tekijät ja koska mä pärjään paremmin ilman niin en niitä syö. Varmaan olisin jatkanut samalla linjalla ellen olisi havahtunut siihen -tämän viestini alkuperäiseen kysymykseen - miksi paino ei putoa vaikka urheilen jopa 13 h (kuten viime viikolla kun juuri mittarista muistin tsekata, kulutusta -7325 kcal) ja syön mielestäni fiksusti.

Mä en nyt kyllä tajua vieläkään tuota polven ja "täyden" reisilihaksen yhteyttä. Voisiko aloittaja tai joku muu selittää, mistä kyse?

Ettei se ortopedi tai fyssari vain sanonut, että saliharjoittelulla tukotettu lihas ei ole juoksulle hyväksi? Jos lihakset on pumpissa ja lihaskalvot kiristää ja jänteet vääntää polvea, niin ensimmäisenä en tosiaan vetäisi johtopäätöstä että vähennetään hiilareita, vaan nimenomaan keskittyisin siihen että syö kunnolla jotta jalat ei mene turhaan energianpuutteesta hapoille ja jotta palautuu myös paremmin treeneistä. Päälle rullailut ja vaikka hieronnatkin. Ja voimaa sekä räjähtävyyttä hakisin ensisijaisesti lajinomaisesti, esim. mäkivedoilla. En ole mikään juoksija enkä aiheesta enempää tiedä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna näin toimisin. Kuntosali sitten yleisenä kehonhuoltona pitkillä sarjoilla ja isoilla liikeradoilla ilman turhantarkkaa eristämiskikkailua.

Minä en lähtisi kyseenalaistamaan eri ammattilaisten näkemyksiä tai sanomisia, varsinkaan kun emme aivan tiedä mikä se asiayhteys täsmällisesti on ollut kun ammattilainen on antanut näkemyksensä asiakkaalleen. Nettikirjoittelijoiden ammattitaidosta ei puolestaan sitten ole minkäänlaista varmuutta oikeastaan minkään asian suhteen, vaikka mukavaahan se on ikään kuin vertaisten kesken keskustella samasta asiasta.

Mitä tulee taas tähän aloituskirjoittajan tilanteeseen, niin kuulostaa siltä että kotiasiat ovat hyvin kunnossa ja elämä on miellyttävää. On mukava kuulla että tuon kaiken arjen pyörittämisen keskellä jaksat olla noinkin välittävä omasta fyysisestä ja siten kokonaisvaltaisesti muutenkin hyvinvoinnistasi. Ihmisen mieli toimii mielenkiintoisesti; kun jokin asia tuntuu olevan huonosti niin sitten se on huonosti. Helpommalla pääsee kun ei stressaile turhista, ja pääasia on että itse uskoo tekevänsä oikein. Nopea tuomio on, että voit huoletta elää elämääsi ja lisätä hiilareiden osuutta ruokavaliossasi. Miinuskalorit ovat tapauksessasi turhia, kokeile maltillisilla plussakaloreilla oloa kuukauden ajan.

Minä kokeilisin myös keskittymistä siihen että annat lapsillenne terveen tavan suhtautua liikuntaan ja ruokaan nautintonnon lähteenä elämässä. Niin sen pitäisi olla meillä aikuisillakin hyväksyen itsemme sellaisina fyysisinä, henkisinä ja sosiaalisina ihmisinä kuin olemme.

Minä en kyseenalaistanut ammattilaisten sanomisia vaan sen mitä heidän on tulkittu tarkoittavan. Minä en ymmärrä sitä polven takia lihaksista laihduttamista, ja jos muut ymmärtävät, niin olisi kiinnostavaa kuulla rautalankaa.

Minä en kyseenalaistanut ammattilaisten sanomisia vaan sen mitä heidän on tulkittu tarkoittavan. Minä en ymmärrä sitä polven takia lihaksista laihduttamista, ja jos muut ymmärtävät, niin olisi kiinnostavaa kuulla rautalankaa.

Ei ollutkaan puhetta suoranaisesti polven takia lihaksien laihduttamisesta vaan ylipäänsä koko kropan suuresta lihasprosentista suhteutettuna kestävyyslajin harjoitteluun. Rasvaprosenttikin on mun mielestä mulla aika korkea (joku diipadaapakotivaaka näyttää ainakin niin), mutta perintönä olen saanut tällaisen rahtiponin kropan. Lähinnä kyse olikin siis koko massan keventämisestä, ehkä ilmaisin asian väärin. Proteiinipitoinen ruoka, kahvakuulatreenit ja maastojuoksu -yhtälö on ollut kuitenkin omiaan vaan lisäämään lihasmassaa. Ei paha näinkän tietysti.

Tästä on tullut ehkä enemmän sellainen haaste: mikä on avain juuri minun kohdallani saada liikunta, ravinto ja kroppa balanssiin ja haluaisin kokea myös sen että tekemällä asioita eri tavalla niillä on erilaisia vaikutuksia. Nyt ehkä olen hieman turhautunut kun yrittämistä huolimatta toivottuja muutoksia ei ole tullut - no, olen jo tämän viikon aikana huomannut että metodeissa on ollut melkoisia virheitä. Mulla on parin viikon päästä seuraava fyssari (nyt yritetään lonkan koukistajaa avata kun on niin toispuoleinen) niin voin ottaa uudestaan puheeksi. Joku kysyi oireeleeko polvi, niin ei ole nyt oireillut kesän jälkeen. Silloin tuntui pieninä tuikkimisena joka ei kuitenkaan haitannut juoksua (tuli esim. 15 km:n lenkillä tuossa 8-10 km:n kohdalla muutaman kerran, ei tarvinut pysähtyä tai edes hidastaa vauhtia mutta polvi ilmoitti olemassaolostaan). Pysyy oireettomana kun kierrätän muutamaa lenkkariparia, juoksen paljon siis maastossa (poluilla) ja venyttelen/teen lihaskuntoliikkeitä.

Mitä tulee taas tähän aloituskirjoittajan tilanteeseen, niin kuulostaa siltä että kotiasiat ovat hyvin kunnossa ja elämä on miellyttävää. On mukava kuulla että tuon kaiken arjen pyörittämisen keskellä jaksat olla noinkin välittävä omasta fyysisestä ja siten kokonaisvaltaisesti muutenkin hyvinvoinnistasi. Ihmisen mieli toimii mielenkiintoisesti; kun jokin asia tuntuu olevan huonosti niin sitten se on huonosti. Helpommalla pääsee kun ei stressaile turhista, ja pääasia on että itse uskoo tekevänsä oikein. Nopea tuomio on, että voit huoletta elää elämääsi ja lisätä hiilareiden osuutta ruokavaliossasi. Miinuskalorit ovat tapauksessasi turhia, kokeile maltillisilla plussakaloreilla oloa kuukauden ajan.

Minä kokeilisin myös keskittymistä siihen että annat lapsillenne terveen tavan suhtautua liikuntaan ja ruokaan nautintonnon lähteenä elämässä. Niin sen pitäisi olla meillä aikuisillakin hyväksyen itsemme sellaisina fyysisinä, henkisinä ja sosiaalisina ihmisinä kuin olemme.

Kiitos, hyvin urheilupainotteista elämää vietetään ja ehdottomasti ruoka on meidän perheelle nautinto samoin kuin liikuntakin. Kokataan paljon yhdessä (yläaste-ja lukioikäiset pojat hakivat jopa master chef-junnukisaan aikoinaan) ja just suunniteltiin laivallekin lähtöä ihan vain että päästään syömään valmiikseen pöytään :D Mulla ja meillä kaikilla on mielestäni hyvin terve suhtautuminen syömiseen, panostetaan laatuun ja myös herkuttelussa mieluummin vähän hyvää kuin paljon jotain vähemmän laadukasta. Mun mielestä esim. viime laivareissulla vuosi sitten oli hyvä huomata että lapsetkin valitsevat äyriäiset ja muut eksoottisemmat uudetkin tuttavuudet eikä niitä nuggetteja ja ranskalaisia. Harmittaa vaan kun tuo buffet-pöytäkin on vaan sen 1.5 h tai jotain auki, meinaa tulla kiire kun haluaisi rauhassa maistella ja syödä. Esikoinen oli joku 13 v kun meni kokilta kysymäänkin että eikö teillä ole parempaa lihaa kun tarjolla oli kerta toisensa jälkeen vain ylikypsää paistia. Kokki häkeltyi ja selitti että lämpökaappi oli ollut liian kuumalla ja nyt valitettavasti roseeta ei ole. No, nyt poika onkin ollut pari vuotta kesätöissä laaturavintolassa tarjoilijana tosin mutta laatukärjellä menee edelleen.
Mulla on vaan se että vaikka suhtautuminen on terve en koe itse tarvetta syödä mitä tahansa. Mulle on ihan ok et muut syövät mitä lystäävät. Hampurilaiset not (lasten painostuksesta söin yhden hampurilaisen lomareissulla 8/14 :oujee:), karkit not, limpsat/alkoholit not, jäätelö...ehkä yksi kesässä, suklaa...joo jos on vähintään 70 %, leivonnaiset...joo jos ei ole hiivaa eikä mitään epämääräistä tai teollista.

Mutta juu. Huomaatte varmaan et mulla on tylsää sairaslomalla kun roikun täällä koko ajan. Tauti rupeaa olemaan selätetty, ääni hävisi vaan kokonaan yön aikana. Menee tässä vielä monta päivää toipuessa, kylkiluut ja vatsalihakset on yskimisestä niin kipeät että vois luulla mun tekevän kovaakin sarjaa sixbäkin eteen....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom