Palautussarjat

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tälläiseen sanaan olen törmännyt useaan kertaan saleilla, enkä ole saanut tietoa palautussarjojen tarpeudesta. Joissakin yhteydessä palautussarjat on yhdistetty mielestäni kevyemmille treenikausille ja toisinaan tarjoitetaan ilm. treenin loppuun tehtävää pitkää tai kevyttä sarjaa.

Jos joku tietää palautussarjoista, vastatkoon heti tai vaietkoon asiasta ikuisesti :whip:

Tietääkseni palautussarjalla/sarjoilla voidaan ainakin tarkoittaa juuri tätä pitkää sarjaa raskaan treeniin päätteeksi...

Esim. Moni ottaa penkin tai maven jälkeen kevyen, pitkän sarjan loppuun, että "saataisiin hieman veret kiertämään"...

Itse en ole tehnyt esim. penkissä ns. palautussarjoja/sarjaa, koska teen apuliikkeitä. Muissa raskaissa päälihasryhmien liikkeissä tulee jonkinlaisia palautusarjoja usein tehtyä.

Eipä täälläkään, palautussarjaksi riittää sheikkerin ravistelu ja sen ahh niin ihanan ja kylmän palkkarin kulauttaminen kurkusta alas :kippis1:

Jalkapäivänä palautussarjana käytän kotiin pyöräilyä

Penkki-treenin jälkeen teen yleensä kevyen sarjan pienillä painoilla - luulen että näin lihas relaksoituu ja vetristyy kovasta treenistä - onko järkeä sitä en tiedä ?

Palautussarjat on just sellaista kevyttä pumppailua treenin loppuun niin kuin tässä on jo mainittukin. Mä otan yleensä esim. penkkitreenin loppuun tosi kevyesti joku 2-3 x 15-20 käsipainopenkkiä,ristikkäistaljaa rinnalle, tate pressiä, ojentajia taljassa tai rannekääntöjä. Tarkotuksena pistää vaan vähän verta kyynärpäiden ja olkapäiden alueelle ja/tai venyttää rintaa. Mulla ainakin tuntuu ehkäisevän kipuja. Kiertäjäkalvosinliikkeitäkin voisi kai pitää palauttelevina.

Tollasta kevyttä palauttelevaa pumppailuahan voi tehdä sitten treenin jälkeisenä päivänäkin.

Tepes sanoi:
Tollasta kevyttä palauttelevaa pumppailuahan voi tehdä sitten treenin jälkeisenä päivänäkin.

En kyllä ole koskaan käsittänyt mikä logiikka tuossa on rasittaa samaa lihasta seuraavana päivänä, kun tarkoitus on palauttaa lihas levolla.

Mites jos on esim. Rinta hauis päivä, kannattaako palautussarjat tehdä heti penkin jälkeen enne ku siirtyy varsinaiseen haukka treeniin, vai molempien palautussarja viimiseksi ennen koko treenin lopetusta?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Maso sanoi:
En kyllä ole koskaan käsittänyt mikä logiikka tuossa on rasittaa samaa lihasta seuraavana päivänä, kun tarkoitus on palauttaa lihas levolla.

Ei se lihas juurikaan rasitu, vaan tarkoitus on saada vaan veret kunnolla kiertämään lihaksessa. Kun lihasta on tällä tavalla lämmitetty, niin sen venyttäminenkin on paljon helpompaa ja turvallisempaa.

Powermaster sanoi:
Mites jos on esim. Rinta hauis päivä, kannattaako palautussarjat tehdä heti penkin jälkeen enne ku siirtyy varsinaiseen haukka treeniin, vai molempien palautussarja viimiseksi ennen koko treenin lopetusta?

Ei tästä varmaan mitään totuutta ole, mutta itte tekisin molemmat loppuun, tyyliin 2 x 15-20 vaikka käsipainopenkkiä (tai jossain penkkikoneessa) ja samat sarjat ja toistot esim. hammeria ("vasarakääntö").

Maso sanoi:
se logiikka että lihas palautuu paremmin kun sitä kevyesti rasittaa, kuin että se oli koko ajan levossa.

Maso sanoi:

Verenkierto alueella paranee -> veren mukana ravinteita lihakseen -> palautuminen nopeutuu. Minä taas en käsitä palautussarjoja kyseisen treenin jälkeen, siis kyllähän se lihas nyt saa jo ihan riiittävän pumpin ja verenkierron jo työsarjoistakin?

Maso sanoi:

Tutustupa aiheeseen tarkemmin. Varsinkin voimapuolella varsin yleisesti käytetty systeemi. Löytyy tältäkin palstalta juttua varmuudella. Muistaakseni ideaali oli tehdä muutamat kevyet sarjat joku 6-12 tuntia varsinaisen treenin jälkeen. Tällä on saatu merkittäviä etuja palautumisen suhteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom