palautuminen sarjojen välissä ?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Onko kellään kokemuksia lyhyestä palautumisesta sarjojen välillä? olen tehnyt jonkun aikaa 1 min. palautuksella ja mietin kannattaako jatkaa. Treeni painoista joutuu kyllä tinkimään mutta pumppia tulee kyllä. teen 2-3 sarjaa per liike. liikkeiden välillä mtulee kyllä enemmän taukoa. kiitos jo etukäteen.

Minuutin tauot on hyviä, mutta vaatii jonkun aikaa että pystyy sitten ne muutkin sarjat vetämään heti kunnolla.

Isoimmissa liikkeissä voi pitää vähän enemmän taukoa. Kuten kyykyssä ja mavessa.

Voima ja nopeustreeniä tehtäessä pitkät tauot, vähintään 3-5 min. Hermosto ehtii palautua kunnolla seuraavaan sarjaan. Samoin ATP ja KP-tasot. Nopeustreenejä tehtäessä sama homma.

Bodauksessa tauot voisivat vaihdella vaikka 5 sekunnin ja 5 minuutin välillä. Pidemmillä tauoilla panostetaan voimapuoleen ja HIT-tyyppiseen treenin. Lyhemmillä palautuksilla saa kovat hapot, jotka aiheuttavat mm. kasvuhormoni ja testotasojen nousua.

Valmentajalehdessä (saval.fi) oli juttu tästä aiheesta tehdystä tutkimuksesta. Siinä tutkittiin mikä olisi paras palautumisaika sarjojen välillä. Tutkimusaika oli muistaakseni puolivuotta ja palautumisajat 1,2,3,4 ja 5 min. Tuloksena oli, että 2min palautumisaika olisi tehokkain.

Itse oon nyt reilut puoli vuotta tehny kaikki treenit minuutin palautuksilla sarjojen välissä. Tällä olen hakenut lähinnä pumppia lihakseen ja ainakin omalla kohdallani toimii paremmin kun pidemmät palautukset...

Valmentajalehdessä (saval.fi) oli juttu tästä aiheesta tehdystä tutkimuksesta. Siinä tutkittiin mikä olisi paras palautumisaika sarjojen välillä. Tutkimusaika oli muistaakseni puolivuotta ja palautumisajat 1,2,3,4 ja 5 min. Tuloksena oli, että 2min palautumisaika olisi tehokkain.

Tehokkain lihasmassan kasvatukseen? Vaiko voimailuun?

Noin yhtä minuuttia suositellaan yleensä bodaus-tyyliseen treeniin ja 3+ min voimatreeniin. Onkos tämä testi sitten vähän niinkuin kompromissi näistä kahdesta? :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom