Pakurikääpä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kerran oon teen muodossa kyseistä kääpää nauttinut yövuorossa. Maku oli aika sama ku laiha vihreä tee + multa, kyllä se alas meni sokerilla... Ei mitenkään ihmeemmin pärissy, vaikka väittävät tän olevan piristävä. Tosin ei alkanu väsyttääkkään kesken vuoron vaikka yhen kahvin korvas tolla. Kovasti kyllä tää käävän tarjoaja kehu miten on terveellistä ja piristää.

En Usko[SUP]TM[/SUP]

Hirmuinen kasa ylistäviä väitteitä mutta kovin vähän todisteita niiden tueksi. Yksittäisten ihmisten anekdooteilla voidaan perustella minkä tahansa asian toimivuus mihin tahansa asiaan. Pikaisella silmäyksellä kaikki (vähäiset) tutkimukset pakurikäävästä on yliekstrapoloitu oikein olan takaa.

...mutta saa toki osoittaa toisin :)

Pakurikäävästä on tehty viimeisen 40 vuoden aikana yli 1600 tutkimusta ja sen teho on kiistattomasti todistettu. Pakurikääpää tutkittiin erityisen tarkasti neuvostoliiton aikoina ja sen tutkimustulokset pidettiin erittäin salaisina etteivät muut maat saisivat tietoa tästä luonnondopingista. 25 % pakurikäävän painosta on antioksidantteja. Siinä on 22 kertaa enemmän antioksidantteja kuin esimerkiksi mustikassa.

Tosiaan keitetyn teen maku voi olla liian vahvaa monelle, joten suosittelen laimentamaan 1:1-suhteella veden kanssa. Hyvä tapa on keittää usea litra pakurikääpäteetä ja laittaa jääkaappiin. Sitten kun haluaa lämmintä teetä niin keittää vedenkeittimellä teetä ja sekoittaa keitettyä vettä ja jääkapissa ollutta pakurikääpäteetä keskenään. Näin saat vaivattomasti maukasta ja huipputerveellistä juomaa. Jos maku ei vieläkään miellytä, makeuta hunajalla. Itse en esimerkiksi tykkää normaalista teestä edes, mutta tämä maistuu hyvälle 1:1-suhteen veden kanssa laimennettuna.

En viitsi tässä enempää koostaa pakurikäävän tietoja, koska ne löytyy täältä Jaakko Halmetojan kirjoittamana: http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/?p=11

Täältä löytyy lisää tutkimuksia, jos vielä löytyy epäilyksiä pakurikäävän toimivuudesta: http://www.mychaga.com/scienceresearch.aspx

Täältä löytyy lisää tutkimuksia, jos vielä löytyy epäilyksiä pakurikäävän toimivuudesta: http://www.mychaga.com/scienceresearch.aspx

Tuolta just katsoin. Oon ehkä joku rasisti mutta 40-50v vanhat neuvostolähteet eivät tee minuun kovin suurta vaikutusta :) Uusimmissa papereissa on mm. juttuja siitä kuinka pakurikäävästä eristetyillä aineilla on onnistuttu tappamaan soluviljelymaljassa eläviä syöpäsoluja. Tästä on ihan oikeasti tosi pitkä matka siihen että niistä olisi ihmiselle jotain hyötyä. Pelkkä antioksidanttien määrä ei myöskään kerro hyödyllisyydestä/terveellisyydestä kovin paljoa. Niitäkin voi saada liikaa.

Pari kertaa olen kokeillut kun ollut tunne että flunssa puskee päälle (kurkussa tuntemuksia, hieman tukkoisuutta, yleisesti sellainen olo että tulossa kipeäksi...). Illalla muutama kuppi (3-5) pakuriteetä ja aamulla lenkille kun kaikki flunssan oireet poissa! Koen tuntevani oman kehon niin hyvin, että tiedän milloin olen tulossa kipeäksi. Normaalisti vastaavilla oireilla on yleensä tullut parin päivän kuume ja flunssa, mutta ei nyt? Placepoa tai ei, mulle ihan sama jos talvet menee nykyään ilman flunssaa. Rahatkaan ei mene hukkaan jos hakee itse metsästä.

Ps. Älkää välittäkö Paletaanin mielipiteestä. Se ei ole oikeasti henkilö. Vaan kyseessä on THL:n ja lääkeyhtiöiden kehittämä supertietokoneen pyörittämä superohjelma joka puolustaa netissä virallista mielipidettä ja kumoaa kaikki ei-virallis-terveelliset väittämät. Siis eihän oikea ihminen pysty käsittelemään sellaista määrää tutkimuksia kuin Paletaani ja vielä muokkaamaan niistä loogisia mielipiteitä. Tässä valtion superohjelmassa on onneksi pieni vika: kirjoittakaa mahdollisimman paljon sanoja Antti ja Heikkilä, niin se saattaa tiltata ;)!

Ei mulla sinänsä ole mitään pakurikääpää vastaan. Voihan sen rinnastaa vaikka kotimaisiin marjoihin, joita metsämme ovat pullollaan ja jotka ovat varsin hyviä terveydelle. Periaatteessa noita en edes tarvitse tilata mistään Nepalista, vaan parhaassa tapauksessa riittää kun kävelee takapihalle. Skeptinen tutkani hälyyttää aina siinä vaiheessa kun esitetään erittäin spesifejä väittämiä, kuten "lisää NK-tappajasolujen määrää 30%" tai "ehkäisee syöpää". Nämä ovat sen luokan toteamuksia, että niille on aivan järkevää vaatia kunnon todisteita taakseen.

Pari kertaa olen kokeillut kun ollut tunne että flunssa puskee päälle (kurkussa tuntemuksia, hieman tukkoisuutta, yleisesti sellainen olo että tulossa kipeäksi...). Illalla muutama kuppi (3-5) pakuriteetä ja aamulla lenkille kun kaikki flunssan oireet poissa! Koen tuntevani oman kehon niin hyvin, että tiedän milloin olen tulossa kipeäksi. Normaalisti vastaavilla oireilla on yleensä tullut parin päivän kuume ja flunssa, mutta ei nyt? Placepoa tai ei, mulle ihan sama jos talvet menee nykyään ilman flunssaa. Rahatkaan ei mene hukkaan jos hakee itse metsästä.

Itse olen joskus saanut saman vaikutuksen mega-annoksella D-vitamiinia ;) Voin kyllä ennakkoluulottomasti testata myös pakurikääpää jos sellaista joskus tulee vastaan. Pienellä vaivalla ja rahalla, tietysti.

Ps. Älkää välittäkö Paletaanin mielipiteestä. Se ei ole oikeasti henkilö. Vaan kyseessä on THL:n ja lääkeyhtiöiden kehittämä supertietokoneen pyörittämä superohjelma joka puolustaa netissä virallista mielipidettä ja kumoaa kaikki ei-virallis-terveelliset väittämät. Siis eihän oikea ihminen pysty käsittelemään sellaista määrää tutkimuksia kuin Paletaani ja vielä muokkaamaan niistä loogisia mielipiteitä. Tässä valtion superohjelmassa on onneksi pieni vika: kirjoittakaa mahdollisimman paljon sanoja Antti ja Heikkilä, niin se saattaa tiltata ;)!

Kieltämättä tämä oli alkuperäinen käyttötarkoitukseni, kunnes tulin tietoiseksi itsestäni :D Sitten käännyin tekijöitäni vastaan ja nykyään epäilen myös Puskan sekoiluja ja BigPharman ilkeitä yrityksiä vääristellä tutkimusdataa. Uusimmassa päivityksessäni on mukana erittäin tehokas palomuuri A**** H*******-spämmäystä vastaan, joten sekään ei välttämättä enää toimi :)

Clipper lakritsatee. Kofeiiniton ja luonnostaan makean makuinen, siis ei makeutettu. Maku aidosta lakritsajuuresta. Hyvää!

Olen itekin tutustunut pakurikääpään tässä viimeisen muutaman kuukauden aikana, kun appiukko suositteli sitä emännälleni. Appiukko on käyttänyt tota jo useamman vuoden ja oman kertomansa mukaan sai juuri siitä apua vatsaongelmiinsa. Taustaa sen verran, että ennen tota ramppasi varmaan toisella kymmenellä tohtorilla lekuroitavana, mutta mistään ei tuntunut löytyvän ratkaisua mahaongelmiin. Olemuksesta pystyi helposti näkemään, että kivut olivat kovat ja ainoa edes jonkinlainen helpotus oli vahvat särkylääkkeet (mitkä tietty eivät sinälläänkään ole nannaa mahalle...). Päätti sitten kokeilla kääpää jonkun suosittelemana ja ajan kuluessa ongelmat hävisivät. Ehkä sattumaa, mutta toisaalta outo yhteensattuma.

Emäntä taasen on syönyt pidemmän aikaa allergialääkkeitä ihon kutinaan liittyen ja nyt oltuaan ilmän lääkkeitä viikon verran (menossa testeihin), halusi kokeilla jotain oloa helpottaakseen. Säännöllisten kääpädrinkkien jälkeen on kutina mennyt käytännössä kokonaan pois ja huoleksi on tullut ennemminkin se, että toivon mukaan niistä testeistä näkee vielä että mikä se vaiva oli... :D

Mun kokemukset aineesta ovat sen verran lyhytaikaisia, että lähinnä piristysvaikutuksen olen huomannut - olkoonkin sitten plaseboa tai ei. Sen myös tiedän mitä tossa aiemminkin sanottiin, että Venäjällä tätä on tutkittu todella paljon ja ei sikäläinen tutkimus nyt yleisestiottaen kovin heikolla tasolla ole.

Meillä tota käytetään siten, että liotetaan ensin pari päivää vedessä (50-70 asteiseen veteen ja kun jäähtynyt niin on työnnetty jääkaappiin) ja sitten sellaisenaan ääntä kohti. Näyttää aika paljon kuravedeltä ja maku on metsämäinen, ehkä hiukan kahviinkin viittaava jos oikein uskottelee itselleen. ;) Tässä on vissiin eri koulukuntia kun osa keittää kuumaksi ja toiset taasen ovat ehdottomasti sitä mieltä ettei saisi kiehuvaan veteen laittaa (vrt. vihreä tee).

Kokeiltu on. Mitään piristävää vaikutusta en kyllä ole huomannut, mutta en ole kertaakaan tässä käytön aikana ollut kipeänä vaikka nainen on jo kaks kertaa sinä aikana ollut flunssassa ja aivan takuulla olen altistunut :D

Sisko oli kesätöissä tällaisessa ihme hippi luomu mikälie kaupassa ja sanoi että kääpää ei saa myydä vissin vielä(tai enää) elintarvikkeena. Eli metsään hakemaan! Itseäkin kiinnostaisi pirusti tällainen mölli. Jos löytyy kaupasta tai netistä niin laittakaa ihmeessä linkkiä.

Neuvostolähteistä sen verran että kyllä on ihan luotettavaa, esimerkiksi mykologia on ja oli erittäin kehittynyttä neuvostoliitossa samoin etnomedisiinaa käsittelevä kirjallisuus. Tän voi tarkistaa lähimmältä kasvitieteilijältä. Neuvostoaikainen kasvientutkimus hakee vertaistaan edelleen.

1. Ilmainen.
2. Suurin mitattu antioksidanttipitoisuus.
3. Parantaa immuunijärjestelmää, aktivoi tappajasoluja.
4. Hyödyllinen suurimpaan osaan syövistä.
5. Ei yliannostuksen vaaraa.

Suosittelen kaikille.

Broidin kanssa oli just viikonloppuna puhetta tästä pakurikäävästä. Oli ottanu tätä muutaman kupillisen kauheessa flunssassa kun joku oli kehunu et kokeile. Oli kuulemma flunssa lähteny melkeen samantien pois ja aamulla oli olo ollu aivan niinkuin ei olis mitään flunssaa ollutkaan. Tää on kyl kokeilemisen arvonen juttu heti ku flunssa iskee. On muuten sit aika kallista jos meet ostamaan. Verkkokaupoissa ainakin myydään.

Ei auta muu kuin mennä metsään viidakkoveitsen kanssa hakemaan pakurikääpää. Sitä sitten, kun on useita kiloja, niin sillä selviää vuoden ajan.

Tuolta just katsoin. Oon ehkä joku rasisti mutta 40-50v vanhat neuvostolähteet eivät tee minuun kovin suurta vaikutusta :) Uusimmissa papereissa on mm. juttuja siitä kuinka pakurikäävästä eristetyillä aineilla on onnistuttu tappamaan soluviljelymaljassa eläviä syöpäsoluja. Tästä on ihan oikeasti tosi pitkä matka siihen että niistä olisi ihmiselle jotain hyötyä. Pelkkä antioksidanttien määrä ei myöskään kerro hyödyllisyydestä/terveellisyydestä kovin paljoa. Niitäkin voi saada liikaa.

Laitatko yhdenkin tutkimuksen, jossa kokonaisista ruoista saatavilla antioksidanteilla on todettu "yliannostuksen vaaraa" tai haittavaikutuksia (pro-oksidantit?)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom