Pakurikääpä

Mitäs muuten koivulle käy sen jälkeen kun kääpä on hakattu irti siitä? Luulis että käävän irroittaminen vahingoittaa puuta joka tapauksessa, vaikka eipähän siitä mitään tukkipuuta olisi koskaan tullutkaan. Tuossa vaan olen ohikulkumatkalla himoinnut yhtä usean kilon painoista pakuria ja miettinyt pitäisikö käydä ottamassa talteen :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs muuten koivulle käy sen jälkeen kun kääpä on hakattu irti siitä?

Pitää tunnustaa, että vasta nyt tarkistin mikä tuo pakurikääpä on. Wikipedian mukaan se ei olekaan kääpä ollenkaan, vaan sienen aiheuttama kasvannainen; siis ikäänkuin puuta kumminkin, jonka sienä on saanut kasvamaan väärin. Vertautunee syöpään, joka on osa ihmistä, kun kääpä on vähän niinkuin iilimato joka on eri eliötä.

Tässä tapauksessa tuo edellä annettu linkkikään ei päde. Siinä puhuttiin käävistä.

On tullut nyt kymmenisen litraa keiteltyä, pari kolme kuppia menee päivässä, ihan jees maku mutta noita vaikutuksia nyt on hieman hankala mennä sanomaan:D

Onko kukaan onnistunut löytämään luonnosta? Mistä löytyi? Onko jotain vinkkejä heittää?
Itse heitin pikku kävelyn metsässä kääpiä etsien viime viikonloppuna vaan ei pakuria löytynyt.

Se pakuri lahottaa koivun kumminkin niin ei siitä aiheudu puulle haittaa kun hakkaa irti. Kannattaa jättää vähän sitä pakuria puuhun kiinni että pääsee itiöt leviämään ja sieni lisääntymään.

Voiko noita jo kertaalleen keitettyjä puruja käyttää uudelleen toisen kerran vai irtoaako kaikki ainesosat jo ekalla keittokerralla?

Jaa-a, virallisia tutkimuksia odotellen. Siihen asti suhtaudun hyvin varauksellisesti tällaisiin luontaistuotteisiin. Mikäs siinä, jos ilmaiseksi hakemisen vaivalla saa, mutta kun en teestä muuten pidä, niin olisi kovin ikävää juoda hampaat irvessä jotakin koivuliuosta monta vuotta ja sitten lukea tutkimustulos, jonka mukaan sillä ei ole havaittu olevan mitään positiivisia vaikutuksia mihinkään.. :)

Jaa-a, virallisia tutkimuksia odotellen. Siihen asti suhtaudun hyvin varauksellisesti tällaisiin luontaistuotteisiin. Mikäs siinä, jos ilmaiseksi hakemisen vaivalla saa, mutta kun en teestä muuten pidä, niin olisi kovin ikävää juoda hampaat irvessä jotakin koivuliuosta monta vuotta ja sitten lukea tutkimustulos, jonka mukaan sillä ei ole havaittu olevan mitään positiivisia vaikutuksia mihinkään.. :)

Tsekkaa toi ekan postin linkki. Siellä sanotaan muistaakseni että 1600 tutkimusta. Johonkin taisi olla linkkikin.

Itse on tullut kyseistä kasvia kerättyä useampi kilo ja myös käytettyä säännöllisesti. Mielestäni on turha lähteä ko. sienestä mitään äkkivaikutuksia tai "fiiliksiä" hakemaan. Enemmänkin suhtaudun siihen samalla tavoin kuin vitamiineihin; käytän sitä ennaltaehkäisevästi. Ja mitä käyttömenetelmiin tulee, niin itse nautin pakurin kahvin kera.

Pari kupillista vetäny tälle aamulle, flunssaa ollu jo varmaan kuukauden päällä. Katotaan onko pakurin juomisella mitään vaikutusta mihinkään suuntaan. Ja juu eilen broidi toi tuota ihmelääkettä mulle.

En edes odota mitään yhtä äkkistä paranemista mut jos tää tän stanan flunssan selättää niin sanonpahan vaan et morjens....seuraavaksi meen metsään ja haen tätä sata kiloa varastoon.

^Itsekkin olen huomannut ilmiön, kävelin tunnin metässä ristiinrastiin ja tsekkailin kaikki koivu paikat, jäin tyhjin käsin :D Nyt teen jonku täsmäiskun johki vanhaan lehtimetsään jos tällä kertaa löytäski sitä pakuria

Löysin vinosta koivusta suuresta pakkashalkeamasta järven rannalta. Ranta-alueelta huonokuntoisten puiden halkeamista kannattaa etsiä.

Mitäköhan tulee kuvasta mieleen ;)
pakurii.jpg
Syksyllä sienimetsällä tuli kerättyä talven varannot täyteen (ja vähän ylikin).
Mustasta kerroksesta 60% tinktuuraa, ja osa pakkaseen.

Eniten tykkään sekoittaa tuota mustan Puer-teen kanssa, josta tulee hienon punertavaa ja omaperäisen makuista & virkistävää...
Ja on riittoisaa, molempia kun voi keittää useamman kerran.

Mä laitan hunajaa sekaan ja sekottelen ja naamariin, ei pahan makuista ollenkaan. Nenä ei ole vuotanu sen jälkeen ku aloin pakuriteetä juomaan, tiedä sitten johtuuko tuosta mut tähän aikaan vuodesta yleensä aina flunssaa päällä. Kai tolla jokin parantava vaikutus on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom