Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

JukkaH: viestisi kyllä todistaa sen että et taida olla kovinkaan perillä asioista mistä puhut. Saahan sitä fyysistäkin tavaraa ostaa mutta aika onnistuu se helpomminkin enkä nyt tarkoita mitään kivijalkapankkien raaka-aine rahastoja.
Lisätääns tosta kullasta vielä se että kaikkihan toimii osana salkkua mutta eipä sitä kultaa ehkäpä enää nykytasoilla kannata paljoa ylipainottaa. Muutama vuosi sitten siitä jopa täälläkin keskusteltiin ja aiheesta koska finanssikriisi oli nostelemassa päätänsä ja kultahan toimii loistavana "kypäränä" silloin kun isosti romahtaa, nyt noteeraukset ovat lähes kolminkertaistuneet siitä ja mummotkin puhuu taas pankeissa kullasta hyvänä kohteena. Siitä voi jokainen päätellä suuntaa seuraavalle 10 vuodelle. Dollari tekee myös mielenkiintosen lisänsä siihen koska yleensähän kulta noteerataan nimenomaan dollareissa.

En olekkaan kovin perehtynyt metalleihin sijoittamisesta. Olen vain kiinnostunut siitä ja vähän lukenut asiasta. En sen enempää.

Mutta tuosta dollarista, mitä veikkaat mitä käy kun FED alkaa painamaan 600 000 000 000 000$, eli alkaa tekemään setelirahoitusta 600 biljoonalla dollarilla? Mitähän tulee käymään inflaation? ja dollarin kurssin? ja kullan arvon?

Itse veikkaan, että inflaatio kasvaa ja kullan hinta tulee nousemaan.

Salkku putsattu, veroja tosiaan tosta tulee maksuun, mutta voitostahan se vero maksetaan. Eli ihan mielelläni maksan veroja.

Nyt on sijoituslaina nostamatta melkein kokonaan ja oma salkku tyhjä, paitsi Nokiat jätin. Harvinainen tilanne itselle, että on kunnolla cashia jos joskus oston paikka tulee.

Tuossa on vaan pari ongelmaa. Viime aikojen nousujen jälkeen osakkeet on todennäköisimmin sen verran plussalla, että pakostakin tulee kivat verot maksuun. Siten tarvii tosi varman näkemyksen reilusta laskusta ennen kuin kannattaa pyöräyttää salkkua. Toisaalta jos salkun rahastaa, niin sitten on kädet täynnä euroja, joiden arvo myös sulaa.
Pitäisi siis keksiä jokin hyvä vaihtoehtoinen sijoitus.

Näin on. Jos uskoo että Euroopassa todella lentää kakka tuulettimeen isolla rintamalla, niin ei liene kovi kova idea olla käteisessä eurossa. Taasen jos sitä vaan kattoo pankkitilin saldoa, niin eihän se mihinkään muutu vaikka euron arvo muuttuukin, että tuossahan voi vähä kusettaa itseään. ;) Ei ollut tarkoitettu Terille, vaan yleisesti...

Itse en ole myymässä mitään. Pörssissämme on paljon yhtiöitä, täällä mainittu Wärtsilä mukaan luettuna, jotka hyötyvät heikentyvästä eurosta ja myyvät suurimman osan tuotteistaan maihin jotka eivät ole Euroopan kriisimaita. Varmaan osakkeen hinta laskee, mutta eikö tämä ole syy ostaa ennemmin kuin myydä? Jos sitä niin hiton varma on laskusta, niin shorttia peliin vain!

Salkku putsattu, veroja tosiaan tosta tulee maksuun, mutta voitostahan se vero maksetaan. Eli ihan mielelläni maksan veroja.

Nyt on sijoituslaina nostamatta melkein kokonaan ja oma salkku tyhjä, paitsi Nokiat jätin. Harvinainen tilanne itselle, että on kunnolla cashia jos joskus oston paikka tulee.

En muuten lukenutkaan tätä ennenkuin omani kirjoitin, vaihtui sivu näköjään välissä...

Aika rohkea veto. Itse en uskaltaisi alkaa tuollaista näkemystä ottamaan. Mitä meinasit tehdä jos osakkeet veivaa eestaas ja euro jatkaa heikkenemistään?

En usko, että osakkeet veivaa. Uskon, että ne romahtaa. Sitä en tiedä onko parempi olla mukana laskevassa eurossa vai osakkeissa. Tämä on kuitenkin näkemys itsellä nyt. Helppohan noita osakkeita on takaisin ostaa jos oma usko palautuu.
On myös mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu, kun EKP aloittaa koronnostot torstaina... Korot voi muutenkin lähteä aika hurjaan nousuun, kun (jos) Euroopan puolella alkaa pankkeja kaatua.

Korot voi muutenkin lähteä aika hurjaan nousuun, kun (jos) Euroopan puolella alkaa pankkeja kaatua.
Jos korot lähtevät nousuun on odotettavissa aika huikeita määriä maksuhäiriöitä sellaisille asuntovelalliselle, jotka ovat mitoittaneet asuntolainansa nykyisen korkotason mukaan. Itse lähestulkoon toivon tätä ihan asuntomarkkinoiden normalisoitumisen toivossa.

Jos korot lähtevät nousuun on odotettavissa aika huikeita määriä maksuhäiriöitä sellaisille asuntovelalliselle, jotka ovat mitoittaneet asuntolainansa nykyisen korkotason mukaan. Itse lähestulkoon toivon tätä ihan asuntomarkkinoiden normalisoitumisen toivossa.

Itse en toivo, mutta pidän mahdollisena. On tuota asuntolainaa meidänkin taloudessa..

Itse en toivo, mutta pidän mahdollisena. On tuota asuntolainaa meidänkin taloudessa..

Nouseehan ne, eikä sillä ole merkitystä että nouseeko ne nyt vai vuoden päästä. Itsellä on kohta velkaa niin perkeleesti, toivottavasti eivät kovin paljon yli viiden prossan nouse lähivuosien aikana tai alkaa olla pakko myydä salkkua.

Miten palstalaiset suhtautuu metson suht vahvaan nousuun. 40 euroa puhkaastuna ja tänäänki nousu melkoista. Hinnassa valtavasti hypeä vai perusteltua nousua ? Itse olen tällä hetkellä kahden vaiheilla, myisikö pois vai ei. Keskihinta kumminki itsellä olisi hyvin lähellä kymmentä euroa. Ahne ku on niin ei millään malttaasi vielä myyrä jos se sitten sattuukin nousemaan.

syndicate sanoi:
Miten palstalaiset suhtautuu metson suht vahvaan nousuun. 40 euroa puhkaastuna ja tänäänki nousu melkoista. Hinnassa valtavasti hypeä vai perusteltua nousua ?

Tämän hetkinen P/E on 24, mikä on täysin järkyttävä ja kys. yhtiötä lähempääkin katseltuani ihmettelen tuota osakekurssia. Ei mitään järkeä. IMO Tuohon hintaan ei missään nimessä osteta tai lisäillä yhtään. Omasta mielestäni nyt kannattaa vaan harkita missä vaiheessa tuota myy. Onko huippu saavutettu vai vieläkö vähän nousisi? Ostojen ja myyntien tarkka ajoitushan nyt on saakelin hankalaa, mutta itse alkaisin katsella muita sijoituskohteita. Hype noissa konepajoissa tuntuu nyt olevan kohdillaan ja nousu jatkuvaa eli todennäköisesti odottelisin sormi liipasimella siihen asti kun tulee joko huonoja uutisia tai kurssi taittuu laskuun. Mutta ei tuossa hinnassa ole omasta mielestä mitään järkeä.

Miten palstalaiset suhtautuu metson suht vahvaan nousuun. 40 euroa puhkaastuna ja tänäänki nousu melkoista. Hinnassa valtavasti hypeä vai perusteltua nousua ? Itse olen tällä hetkellä kahden vaiheilla, myisikö pois vai ei. Keskihinta kumminki itsellä olisi hyvin lähellä kymmentä euroa. Ahne ku on niin ei millään malttaasi vielä myyrä jos se sitten sattuukin nousemaan.

Ensi vuosi näyttää lupaavalta ja kaikkien aikojen huippuun on vielä reilusti matkaa. Eli jos ei mitään mullistavaa maailmantaloudessa tapahtu, niin nouse jatkunee kohti 50€. Tällä hetkellä ei ole mitään merkkejä sille, että konepajoilla menisi huonosti seuraavan 12kk aikana, sillä tilauksia tulee koko ajan lisää kovaa tahtia. Jos uskot maailmantalouden isoihin ongelmiin lähiaikoina, niin sitten kannattaa vaihtaa turvallisempaan kohteeseen rahat.

Gazza sanoi:
Tällä hetkellä ei ole mitään merkkejä sille, että konepajoilla menisi huonosti seuraavan 12kk aikana, sillä tilauksia tulee koko ajan lisää kovaa tahtia.

Mutta kannattaa muistaa että ei Metso ole samallaisessa kunnossa kuin Kone tai Wärtsilä. Metson 2 isointa divisijoonaa eli Mining & construction ja Paper eivät ole sellaisessa buumissa kuin moni muu sektori. Miningia painaa kustannuskilpailu ja heikko hinnoitteluvoima ja Paperia markkinoiden koko (mahdoton kasvu). Tosin Metsossa tunnustetaan yleisesti kehitystarpeet eikä tungeta päätä pusikkoon, eli mielestäni ei se mikään huono yritys ole. Osake alkaa vaan olla hintava kasvumahdollisuuksiin ja tuotto-odotuksiin verrattuna.

Tuohon tilauskannan kasvuun on pakko todeta että vuonna 2009 ajettiin esim. juuri Metson Mining yksikössä täysin seinään. Markkinat jäätyi täysin tällä segmentillä ja tämän vuotinen myynti onkin paljolti ollut edellisvuoden siirrettyjen myyntitarpeiden korjausta eli tällaista kasvua on turha odottaa ensi vuodelle. Tosin analyytikkojen ensi vuoden P/E arvio esim. Nordnetissä on 14, joka ei todellakaan ole mikään korkea eli kyllä Metson tuloksentekokykyyn jotkut uskovat.

Rahoitusta yritän laskeskella - ihan koulutehtävien parissa. Onko jollekin tuttua laskea joukkovelkakirjan hinnan muutos, jos yield-to-maturity alenee tietyn verran peruspisteitä? Mistä ihmeen foorumilta tähän voisi neuvoa kysyä? Täyttä hepreaa ja opettajan esimerkeissä ei ole tämän laskun kaltaista. Exceliin on jotain syötetty, mutta tuossa ei nyt ole edes niitä pohjatietoja, mitä siellä.

Rahoitusta yritän laskeskella - ihan koulutehtävien parissa. Onko jollekin tuttua laskea joukkovelkakirjan hinnan muutos, jos yield-to-maturity alenee tietyn verran peruspisteitä? Mistä ihmeen foorumilta tähän voisi neuvoa kysyä? Täyttä hepreaa ja opettajan esimerkeissä ei ole tämän laskun kaltaista. Exceliin on jotain syötetty, mutta tuossa ei nyt ole edes niitä pohjatietoja, mitä siellä.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytää yleensä vastauksen, suht. selkesti asia on esitetty täällä:

http://www.moneychimp.com/articles/finworks/fmbondytm.htm
Kyseiseltä saitilta löytyy myös näppärä laskuri, jos haluat saada vastauksen helposti.

Edit. tarkemmin katsottuna tuolta ei löydykään jvk:n hintamuutoksen laskuria

https://www.booky.fi/book.php?book_id=9789521409523

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä kirjasta? Äiti tuommoisen oli jostain saannut ja ajattelin jos pitäis lukea tuo.
Meinaa vaan kaikki lukeminen olla meikäläiselle semmiosta tuskaa että saa nähdä saanko edes ikinä aloitettua tuota.

Perusteos. Ei ehkä mielenkiintoisimmasta päästä, siis lukukokemuksena. Jos lukeminen on tuskaa ja haluaa sijoituskirjallisuutta lukea, ehkä Marko Erolan "paras sijoitus" voisi olla parempi. Mielestäni hyvin kirjoitettu kirja.

Mikäs oli hyvä suomen kielellä löytyvä sijoituskirja, jonka voisi netistä tilata joululahjaksi? Erolan kirja on luettu ja se on aika pitkälti saman asian jankkaamista koko kirja.

Mitä mieltä lukijat Talvivaarasta?Nuosupotentiaalia kyllä pitäis löytyä muutaman vuoden aikajaksolla.Wärtsilällä myös nousu ollut todella kovaa.Molempia löytyy omasta salkusta.

Tulipahan siinä sitten myytyä puolet metsoista, nyt vaan on sitten eressä ankara osakkeen metsästys. Myyntivoitolla olisi tarkoitus ostaa uutta tilalle ja tätä kautta lisätä salkun kokoa pikkuhiljaa. Nyt vaan pitääs kehittää se seuraava ostokohde. Tällä hetkellä silmissä kiiltää Outokumpu, Rautaruukki, Nokia tai ehkä Ilkka/ Talvivaara. varsinki Rautaruukki ja Outokumpu kiinnosta, molemmat lähteneet elpymään vähän hitaasti. Miltä kuullostaa muiren korvihin tälläänen ajatus? hullua vai vielä hullumpaa:D

Mä mietin Nokiaa ja Pöyryä yhä. Tähän mennessä olen myynyt kaikki halvalla ostamani ihan liian aikaisin (ostin 2008/2009 Nokian Renkaita, Metsoa ja Cargotecia n. 7e/kpl.). Kauppalehden mukaan esim. Okmetic olisi p/e-mittarilla edullinen.

Back
Ylös Bottom