Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Oon nyt tämän aamupäivän mielenkiinnolla seurannu elisan osakkeen kehitystä. Paljon näyttää vaikuttavan tuo että ottavat iphone luurit myyntiin.
Mitä mieltä te muut olette jolta kokemusta löytyy sijoittamisesta, kannattaako noita elisan osakkeita harkita? Entä minkälaisilla summilla lähtisitte itse tekemään elämänne ensimmäisiä sijoituksia?

Nyt vähän harmittaa kun en ostanut noita elisan osakkeita, vaikka sitä aamulla harkitsin. Yli 5% noussu tänään tuo osakkeen arvo.

Nyt vähän harmittaa kun en ostanut noita elisan osakkeita, vaikka sitä aamulla harkitsin. Yli 5% noussu tänään tuo osakkeen arvo.

Tää on niin tätä. Eniten harmittaa se mitä ei tee. En varmaan ikinä pääse siitä yli, että missasi Olvin ostot silloin kun kuopan pohjalla oltiin. Psykologinen vitutus, ostin kyllä paljon muuta silloin, eli taloudellista tappiota tuosta ei tullut sinällään yhtään.

Tää on niin tätä. Eniten harmittaa se mitä ei tee. En varmaan ikinä pääse siitä yli, että missasi Olvin ostot silloin kun kuopan pohjalla oltiin. Psykologinen vitutus, ostin kyllä paljon muuta silloin, eli taloudellista tappiota tuosta ei tullut sinällään yhtään.

Voin kuvitella, syyskuun rommauksessa myin paniikissa UPM:t ja outokummut tappiolla pilkkahintaan, kun huhuja oli suuremmasta pudotuksesta. Kai toi talvivaara tulee käymään alle 5,5 vielä, tuleehan? Perkele kun piti myydä 5,6€:ssa.

Muu metsä vihertää ja rellu punertaa, tätä oon lähes joka pörssipäivä hokenu hakatessani päätä seinään :D Kyllä se nousu näytti hyvältä kuvaajassa ja jatkoon uskoin, mutta kun kyytiin hyppäs kesäkuussa 3€:lla, eipä oo tuottoa tullu vaikka posarista jauhetaan niin perkeleesti koko ajan. Koneella ja metsolla ollu samanlaista käyrää, niistä kolmesta valkkasin rellun ja aivan vitukshan se meni.
Noksukin saattaan vielä dipata, mutta q3 näyttää suunnan, ja viiltäisin ranteet auki jos raketois ja olis erehtyny myymään sitä ennen. Mut voitolla silti ollaan, eikä köyhäintalosta tietoakaan:D
Venäjä, Intia ja Lat.amerikan rahastot rokkaa, niissä kanssa kovat odotukset!
Korkorahasto Evli European High Yield B himottais, tulee todennäkösesti nousemaan 20 pinnaa parin seuraavan vuoden aikana. Noksu ja rellu toki varmaan enempi, toivottavasti.

Mitä tarkoitat tolla rellulla?

M-real B:tä. Jos q3 27.10 on samaa luokkaa kuin q2 oli ja pysytellään siinä ikuisen 3€ kieppeillä, myyn koko paskan pois(50% salkun painosta) ja turvaudun varmaan talvivaaraan seittemästä eurosta :D

Joo niin vähän arvelinkin kun tarkemmin mietin. Ite oon alkanu jostain syystä kiinnostua sijoittamisesta. Onko jollain heittää ehdotusta minkälaisia sijoituskirjoja kannattaisi lukea?
Koulun kirjastosta lainasin tämmöisen (Järkevän sijoittamisen perusteet, Nicholas Andersson & Jorma Tuhkanen). Se on kohta luettu ja tarvis jotain uutta keksiä. Mieluiten suomenkielistä koska en tunne edes kaikkia termejä suomeksi.

Mitä etua on Seligsonin Rahamarkkinarahasto AAA:lla verrattuna esimerkiksi jonkun pankin määräaikaissijoitukseen? Se nyt tietenkin että tuolta AAA:sta saa nostaa koska haluaa, mutta onko noissa esim. tuoton tai verotuksen kannalta jotain merkittävää eroa? Tällä hetkellä AAA:lla 1 vuoden tuotto näyttäisi olevan 0.9% ja pankista riippuen saisi määräaikaiselle 1,4-2% koron.

MAT:sta menee suoraan lähdevero tuotosta. Rahaston tuotto on pääomaveron alaista eli siitä voit tehdä vähennyksiä.

Miten osakesalkkujen vivuttajat ovat ottaneet lainansa? Itse kyselin alustavasti pitkää maksuaikaa ja ylimääräiset lyhennykset osingoista jos haluaa.. Ajattelin tuplata salkkuni velkarahalla. Ostoihin pitää toki malttaa ottaa ajallista hajautusta.

Miten osakesalkkujen vivuttajat ovat ottaneet lainansa? Itse kyselin alustavasti pitkää maksuaikaa ja ylimääräiset lyhennykset osingoista jos haluaa.. Ajattelin tuplata salkkuni velkarahalla. Ostoihin pitää toki malttaa ottaa ajallista hajautusta.

Tähän olisi mielenkiintoista saada kommentteja ja kokemuksia. Lainan korothan saa vähentää verotuksessa, joten siinäkin mielessä houkuttelisi ajatus.

Mitä etua on Seligsonin Rahamarkkinarahasto AAA:lla verrattuna esimerkiksi jonkun pankin määräaikaissijoitukseen? Se nyt tietenkin että tuolta AAA:sta saa nostaa koska haluaa, mutta onko noissa esim. tuoton tai verotuksen kannalta jotain merkittävää eroa? Tällä hetkellä AAA:lla 1 vuoden tuotto näyttäisi olevan 0.9% ja pankista riippuen saisi määräaikaiselle 1,4-2% koron.

AAA:ssa se tuotto on vuosi takaperin ja tulevan 12kk:n tuottoa voidaan haarukoida sillä, että ottaa oletuksen 3kk euriborin keskimääräisetä kehityksestä - 0.18% (hallinnointipalkkio). Lisäksi saat laajan hajautuksen helposti eri pankkien talletuksiin http://rahastoluotain.seligson.fi/new/index.php?sitelang=2 .

Itse olen vivuttanut opintolainalla, mutta tällä hetkellä laina on alle 10% salkun koosta. Eli aika pienillä riskeillä vielä mennään. Jos nostan kaiken opintolainan mitä vaan saa niin arvioisin, että velan osuus salkusta olisi n.20%. Tämä sillä oletuksella, että sijoittan kesätöistä saatuja rahoja.

En lähtisi kyllä enää velkarahalla sijoittamaan. Jotkut siinä onnistui 08/09, mutta nyt on mielestäni dipin sauma liian suuri. Luulisi ainakin tavanomaista kulutusluottoa saavan.

Heti kun oma talous on taas entisellään niin laitan Nokiaan.

Voihan sitä velkarahalla shortatakin... stopit pitää vaan olla kurissa :)

AAA:ssa se tuotto on vuosi takaperin ja tulevan 12kk:n tuottoa voidaan haarukoida sillä, että ottaa oletuksen 3kk euriborin keskimääräisetä kehityksestä - 0.18% (hallinnointipalkkio). Lisäksi saat laajan hajautuksen helposti eri pankkien talletuksiin http://rahastoluotain.seligson.fi/new/index.php?sitelang=2 .

onhan tuo AAA hyvä ns. turvasatama. ja korkoa korolle. kyllä tuotto kasvaa erilailla kun määräaikaisissa. ja tuotto taaksepäinkin on ollut parempi esim mulla n 3v ajalta 5% (yhteenstä)

Tuli tässä toisella silmällä Forrest Gumpia katsoessa mieleen että kun elokuvan ilmestymisen aikaan olisi kohtauksen perusteella ("ostin jotain omppufirmaa") päättänyt ostaa Applea, olisi se ollut varmasti yksi parhaita sijoituksia ikinä :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Onhan tämä jo ollut täällä, mutta omani otin kesällä 2008 ja 10 vuoden bulletilla ja 1 kk euriborilla. Tuolloin sai 0,5% marginaalin, tänäpäivänä aika utopiaa haaveilla tuollaisesta. Vakuutena asunto, muuten ois saanut ottaa kulutusluottona ja maksaa varmaan 2% marginaalit.

Ostot tuli tehtyä isolta osin vähän turhan aikasin, mutta eipä tuo enää tänäpäivänä itketä yhtään. Eikä ole paljon viittinyt tuota lyhennellä kun korkoon ei mene paljon paskaakaan ja senkin vähän saa vähennellä verotuksesta.

Back
Ylös Bottom