Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ostin 2300 kpl Talvivaaraa tuossa muutama viikko sitten. Tähän asti ovat olleet miinuksella mutta pienellä tsägällä huomenna ollaan ensimmäisen kerran plussan puolella. Jos tuotannon laajentaminen sujuu odotetusti ja nikkelin hinnat eivät syöksy niin oletan osakkeen arvon olevan 18-20 euron tuntumassa viimeistään v. 2012 lopussa. Tuolloin viimeistään voisi olla ensimmäinen otollinen mahdollisuus tyhjätä salkkua kun vuonna 2013 Talvivaaralla erääntyy lainoja reilu 140 milj. ja tuolla voi olla tulosvaikutustakin.

Morjes. Oon 21-vuotias jannu ja olen alkanut kiinnostumaan sijoituksesta.

Kysymyksiä:

1) Osinkoverotus. Onko mahdollista kiertää jotenkin? Tyyliin vaikka että tekisi pankkitilin ulkomaille yms? Miten tämä osinkoverotus toimii käytännössä? Kuulin kaverilta että firman pitää maksaa veroja voitoistaan ja sitten vielä kun nämä jo verotetut voitot laitetaan osingoiksi osakkaille niin mekin maksamme niistä veroja, pitää paikkansa?

2) Olen alkanut tutustua hiljalleen sijoittamismateriaaleihin mutta auttaisi, jos joku osaisi vinkata jonkun / joitakin hyviä peruskirjoja mistä pääsisi jyvälle koko sijoittamisesta. Eli toisin sanoen jos joku osaisi neuvoa mistä ja miten aloittaa. Mielellään semmosia kirjoja missä just selitetään kaikki termit yms ja niiden merkitys ja mitä kannattaa katsoa. Luen tällä hetkellä kirjaa: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin OSA II (Seppo Saario) Ihan ok kirja mutta siinä on just paljon sijoitustermejä joista jotkut on täyttä hepreää joten osa pointeistä jää tajuamatta.

3) Mikä pankki on hyvä minne kannattaisi sijoittaa? Itse olen harkinnut että laittaisin rahani seligson.com ja eqbank.fi.

cartma sanoi:
Mielellään semmosia kirjoja missä just selitetään kaikki termit yms ja niiden merkitys ja mitä kannattaa katsoa. Luen tällä hetkellä kirjaa: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin OSA II (Seppo Saario) Ihan ok kirja mutta siinä on just paljon sijoitustermejä joista jotkut on täyttä hepreää joten osa pointeistä jää tajuamatta.
Omasta mielestäni tuo Saarion kirja on helppotajuisimpia mitä on. Se on oikeasti ihan perusteos, minkä ymmärtäminen ja sisäistäminen olisi hyvä. Termit ovat kuitenkin sellaisia, joita vilisee kaikissa pörssikeskusteluissa ja analyyseissa.

3) Mikä pankki on hyvä minne kannattaisi sijoittaa? Itse olen harkinnut että laittaisin rahani seligson.com ja eqbank.fi.
Seligson on rahastoyhtiö, kuten eq:kin. Niistä saa siis rahastoja ei osakkeita. Kannattaa varmaan vertailla rahastoja ja eri sijoituskohteita eikä vain niiden tarjoajia.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että millä summilla sijoittelette pörssiin? ku Itellä ois kymppi säästössä tilillä ja ajattelin mielummin laittaa sen käsirahaksi 20% asuntoon ja vuokrata sen asunnon. Itse en näkis mitään järkeä lähteä pörssimaailmaan mukaan ellei oikeasti ole rahaa ja tiedä mitä tekee, eli olen maailmalla oppinut sen asian että suutari pysyköön lestissään. Näin peruskoulu pohjalta ajattelisin jos ois rahaa ni sijoittaisin jenkki firmoihin mitkä on lähellä puolustusteollisuutta/sotateollisuutta ja rukoilisin hyökkäystä Iraniin tai Pohjois-koreaan.

Ihan uteliaisuuttani kysyn että millä summilla sijoittelette pörssiin? ku Itellä ois kymppi säästössä tilillä ja ajattelin mielummin laittaa sen käsirahaksi 20% asuntoon ja vuokrata sen asunnon. Itse en näkis mitään järkeä lähteä pörssimaailmaan mukaan ellei oikeasti ole rahaa ja tiedä mitä tekee, eli olen maailmalla oppinut sen asian että suutari pysyköön lestissään. Näin peruskoulu pohjalta ajattelisin jos ois rahaa ni sijoittaisin jenkki firmoihin mitkä on lähellä puolustusteollisuutta/sotateollisuutta ja rukoilisin hyökkäystä Iraniin tai Pohjois-koreaan.

Ainoa syy, miksi pikkurahoilla ei voisi sijoittaa osakkeisiin, on kiinteät (pienissä summissa) välityspalkkiot, jotka ovat 10€ molemmin puolin per transaktio. Eli 100€ sijoituksesta menisi heti 10% välityspalkkioon, jossa ei järkeä ole, mutta jo tonnilla se 1% välityspalkkioon ei ihan hirveästi ole jos pitemmällä aikavälillä sijoittaa. Tietysti pienillä summilla suorilla osakesijoituksilla hajautus jää hyvin vähäiseksi, joten riskin pienentämiseksi joku indeksirahasto olisi hyvä vaihtoehto.

Tuollainen "järkeily" (sotateollisuusfirmaan rahat -> jos syttyy sotia, firmat tekevät tulosta) ei yleensä perstuntumalta ole kovin fiksua, kyllä pääasiassa sotien mahdollisuus näkyy jo yritysten kurssissa, tuskin kellekään tulisi kovin suurena yllätyksenä, jos maailmassa syttyisi seuraavan 5v aikana uusi sota.

Itse en näkis mitään järkeä lähteä pörssimaailmaan mukaan ellei oikeasti ole rahaa ja tiedä mitä tekee...

... sijoittaisin jenkki firmoihin mitkä on lähellä puolustusteollisuutta/sotateollisuutta ja rukoilisin hyökkäystä Iraniin tai Pohjois-koreaan.

Tuohan on yhdenlainen "kaikki munat yhteen koriin" sijoittamistapa.

Sijoittaminenhan ei ole nollasummapeliä, ja mahdollisimman pian aloittamalla olet mukana pelissä mahdollisimman pian. Odottamalla et ainakaan voita mitään.

Helppo tapa on valita indeksirahastoja kasvuosuuksina, eli osingot uudelleen sijoittavina rahastoina. Tällöin osakkeiden arvonnousun lisäksi osingot kasvattavat rahaston arvoa. Jo muutamalla hyvällä indeksirahastolla voi saada lähes maailmanlaajuisen toimialahajautuksen ja pienilläkin summilla voi aloittaa sijoittamaan ilman että kulut nousevat kohtuuttomiksi.

Itse aloitin tällä tavalla. Tarkoituksena on hajauttaa kuluiltaan edullisilla indeksirahastoilla ympäri maailmaa ja kylkeen hankkia suorilla ostoilla suomalaisia osakkeita kasvattaen hiljalleen suorien ostojen määrää.

Morjes. Oon 21-vuotias jannu ja olen alkanut kiinnostumaan sijoituksesta.

Kysymyksiä:

1) Osinkoverotus. Onko mahdollista kiertää jotenkin? Tyyliin vaikka että tekisi pankkitilin ulkomaille yms? Miten tämä osinkoverotus toimii käytännössä? Kuulin kaverilta että firman pitää maksaa veroja voitoistaan ja sitten vielä kun nämä jo verotetut voitot laitetaan osingoiksi osakkaille niin mekin maksamme niistä veroja, pitää paikkansa?

2) Olen alkanut tutustua hiljalleen sijoittamismateriaaleihin mutta auttaisi, jos joku osaisi vinkata jonkun / joitakin hyviä peruskirjoja mistä pääsisi jyvälle koko sijoittamisesta. Eli toisin sanoen jos joku osaisi neuvoa mistä ja miten aloittaa. Mielellään semmosia kirjoja missä just selitetään kaikki termit yms ja niiden merkitys ja mitä kannattaa katsoa. Luen tällä hetkellä kirjaa: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin OSA II (Seppo Saario) Ihan ok kirja mutta siinä on just paljon sijoitustermejä joista jotkut on täyttä hepreää joten osa pointeistä jää tajuamatta.

1. En tiedä, mutta kiinnostaa itseänikin mikäli tämä osinkoverotus pahimmalla mahdollisella tavalla muuttuu. Rahastot kun ei oikein kiinnostaisi.

2. Termit on opeteltava, mutta hyviä kirjoja on Malkielin "Sattuman kauppaa Wall Streetillä" ja Marko Erola "Viisas sijoitus". Termejä pääsee opetteleen vaikka www.porssisaatio.fi sivujen kautta tai vaikka googlettamalla niitä. Ei ne niin vaikeita loppupelistä ole.

3. Seligson ehdottomasti jos rahastot kiinnostaa.

1. En tiedä, mutta kiinnostaa itseänikin mikäli tämä osinkoverotus pahimmalla mahdollisella tavalla muuttuu. Rahastot kun ei oikein kiinnostaisi.

2. Termit on opeteltava, mutta hyviä kirjoja on Malkielin "Sattuman kauppaa Wall Streetillä" ja Marko Erola "Viisas sijoitus". Termejä pääsee opetteleen vaikka www.porssisaatio.fi sivujen kautta tai vaikka googlettamalla niitä. Ei ne niin vaikeita loppupelistä ole.

3. Seligson ehdottomasti jos rahastot kiinnostaa.
Eikös ole puhetta 1-2% osinkoveron nostosta.
Eli jos on osinkotuloja 10000€/v, niin tekee lisää 100-200€ tai sitten niin kuin minulla 100000€, niin se on vain 1000-2000€ tuosta potista:D
Eli ei kauheastin vaikuta!
Toki se aina valtiolle vi**ttaa maksaa ylimääräistä!
Pitää ajatella positiivisestin,meinaan tappioista saa vähentää sitten myös tuon mahdollisen 1-2% enemmän:D

Eikös ole puhetta 1-2% osinkoveron nostosta.
Eli jos on osinkotuloja 10000€/v, niin tekee lisää 100-200€ tai sitten niin kuin minulla 100000€, niin se on vain 1000-2000€ tuosta potista:D
Eli ei kauheastin vaikuta!
Toki se aina valtiolle vi**ttaa maksaa ylimääräistä!
Pitää ajatella positiivisestin,meinaan tappioista saa vähentää sitten myös tuon mahdollisen 1-2% enemmän:D

Oman käsityksen mukaan menisi KOKO osinko verolle, eli nyt verotetaan 70% osingosta ja 30% on verovapaata. Eli tuossa menisi myös tuo 30% verovapaus.

En itse itke yhtään jos pääomaverotus nousisi 1-2% yksikköä ja muuhun ei koskettaisi. Mutta tässä nimenomaan on tulossa tavallisen sukankuluttajan pienelle osakesalkulle jättikorotus veroihin. 10% noteerattujen osakkeiden omistajasta ei maksa edelleenkään veroja, ei maksa veroja säätiöt ja rahastot. Eli missä se järki nyt sitten oli?

Miten/milloin noi osingot tulee? :) Tää menee varmaan vähän enemmänkin tuonne tyhmien kysymysten puolelle, mutta olisi tuo seligsonin suomi etf. Tyhmänä sijoittajana tietysti en tiennyt mihin rahani laitoin :)

Miten/milloin noi osingot tulee? :) Tää menee varmaan vähän enemmänkin tuonne tyhmien kysymysten puolelle, mutta olisi tuo seligsonin suomi etf. Tyhmänä sijoittajana tietysti en tiennyt mihin rahani laitoin :)

Tuo ETF käsittääkseni maksaa osingot kun siihen kuuluvat yhtiöt ovat ne maksaneet. Eli käytännössä menee varmaan johonkin kesäkuun tuntumaan. En tiedä tarkkaan kun en itse omista, eikä nyt jaksa alkaa penkomaan tuota tietoa.

Mutta osingot yleensä maksellaan pitkin kevättä, mutta esim. Nokia maksoi ne muistaakseni vasta joskus toukokuussa. ETF ei kai voi maksaa niitä ulos ennenkuin on kaikki osingot tulleet ETF:n tilille?

Mites euron nykykurssi on vaikuttanut porukoiden maantieteellliseen allokointiin? Oon funtsinut että pitkään laahannut Aasian suunta (seligsonilla) olisi ihan potentiaalinen suunta tällä hetkellä. Euro vs. dollari ei ehkä lähiaikoina tee äkkiliikkeitä, Venäjän tilanteesta ei mitään hajua... Ajatuksia?

No siis heikentynyt euro on mun mielestä hyvä syy sijoittaa kotimaisiin vientiyhtiöhin. Nehän tuosta hyötyvät selkeästi, vähän kuin vanhaa D vitamiinia ois tarjottu. Pörssissämme on paljon yhtiöitä, jotka keräävät liikevaihtonsa hyvinkin globaalisti. Tosin vientiyhtiöstä moni on aika arvokkaita.

Joo, ehdottomasti näin.

Lähinnä oli mielessä, kun katselin valuuttojen käppyröitä viime kuukausilta: kun euro suhteessa kehittyvien maiden valuuttoihin (vrt. esim kiina, intia, brasilia käppyröitä...) oletettavasti heikkenee, niin kehittyviin maihin sijoittaessa valuuttariski toteutuisi todennäköisesti tuottona. Ei siis pelkästään kasvavan viennin osalta halvan euron ansioista Suomen pörssiin / europörsseihin sijoittaessa. Toisaalta jenkkien dollarielvytys oletettavasti voi kääntää euron taas kalliimpaan suuntaan dollariin nähden. Menee helposti ajatukset omassa päässä ristiin... pitäisi koittaa ymmärtää enemmän valuuttojen suhteita ja vaikutusta markkinaan.

Kun esim. kiinassa inflaatio laukkaa kovaa, niin RMB ostovoima pienenee. Kun RMB kallistuu euroa vastaan, silloin euron ostovoima pienenee kiinassa sekä kiinan inflaation että euron halpenemisen verran. Kerrannaisvaikutuksia sijoitettuun pääomaan, joiden todellinen vaikutus tuottoon pitäisi oppia analysoimaan.

Taasen käsittääkseni suoraan Kiinaan sijoittaessa (no ok rahaston kautta, harva sieltä suoraan yksittäistä osaketta ostaa) ottaa kyllä hurjan markkinariskin. Siis siinämielessä, ettei voi sanoa yhtiöiden olevan halpoja.

Mun hyvin hataran ymmärryksen mukaan valuuttojen ennakointi on lajista vaikeinta?

Jos sitä haluaisi oikeasti tuottoja repiä kehittyviltä markkinoilta, niin ehkä joku Afrikka voisi olla hyvä kohde? Kiina ja Intia on kyllä vähintään haastavasti hinnoiteltu, siellähän on nykyään kaikki rahoineen. Tietty tuo valuuttaspekulointi voisi tuottaa, mutta jos tän valuuttariskin lisäksi vielä altistuu yhtiöriskille, niin tuo voi toimia ja rajusti myös toiseen suuntaan. Pelkkää mutua, en ole kovin tarkasti perehtynyt esim. Kiinan markkinoihin. Tämä on ihan sitä mitä jää talouslehtiä lukemalla mieleen.

Jep, hyvä päivä kun UPM itsellä toiseksi suurin sijoitus. Vähän vastapainoa Panostajan ja Takoman (odotetusti) vaisuille luvuille.

Hitto just sunnuntaina luin kun Kauppiksella hehkuttivat Amanda Capitalia. Olen sitä joskus omistanut ja ajattelin että pitäskö ostaa pikku siivu. No en ostanut, ois saanut kivat pikavoitot.

Miten onnistuu "kiertää" pääomaveron maksun jos nostaa pörssivoitot pois? Kattelin tossa teeveessä ohjelmaa ja joku patu selitti siinä että tekee kaupat ulkomaalaisten pankkien kautta tai jotain. Kuulemma yleistä isojen herrojen keskuudessa mutta verovirasto ei saa puuttua siihen.

Back
Ylös Bottom