Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Timba79 sanoi:
Onhan tämä jo ollut täällä, mutta omani otin kesällä 2008 ja 10 vuoden bulletilla ja 1 kk euriborilla. Tuolloin sai 0,5% marginaalin, tänäpäivänä aika utopiaa haaveilla tuollaisesta. Vakuutena asunto, muuten ois saanut ottaa kulutusluottona ja maksaa varmaan 2% marginaalit.

Minkä verran sait tuota lainaa ja mitä ehtoja ne katsoivat? Pitääkö olla tulot tietyllä tasolla tms.? Jos on jo olemassaolevaa salkkua parikymmentä tonnia niin saako niitä vastaan lisää lainaa, jolla sijoittaa?

rollipeikko sanoi:
Onkos jossain listausta yritysten p/e-luvuista?
Jos välittäjänä on Nordnet niin he ainakin tarjoavat Analyysit -> Kompassi -> Aamukatsaus osakkeiden tämänhetkiset luvut siellä pdf-tiedoston lopussa.

Minkä verran sait tuota lainaa ja mitä ehtoja ne katsoivat? Pitääkö olla tulot tietyllä tasolla tms.? Jos on jo olemassaolevaa salkkua parikymmentä tonnia niin saako niitä vastaan lisää lainaa, jolla sijoittaa?

Enpä nyt viitti alkaa summia ihan julkisesti kertomaan. Privaatisti voidaan keskustella jos joku haluaa. Mun tulot on perseestä, jos siis katsoo vaikka tän palstan palkkakeskusteluja. Kiinteetä omaisuutta, mun tapauksessa siis asunto-osake, on tuossa panttina. Eikä tuossa mitään ehtoja sen kummemmin ollut. 10 vuoden bullet, 0,5% marginaali. Koron maksu kerran puolessa vuodessa. Pääomaa saa lyhentää miten tykkää tai sitten kerralla kun se 10 vuotta on täynnä (lähtökohtahan bulletissa on ettei pääomaa lyhennetä vaan maksetaan kerralla kun laina erääntyy) ja 2 maksutonta viitekoron vaihtoa laina-aikana. Tuo oli siis ENNEN finanssikriisiä sovittu. Ei varmaan tänäpäivänä samoja ehtoja saisi, tai ainakaan lähellekään samaa marginaalia.

Ja salkku itsessään kelpaa yleensä 50-60% arvostaan pantiksi. Pitää tosin huomioida, ettei yleensä voi tehdä kauppaa pantatun salkun sisällöllä. Eli vähän kannattaa tuota miettiä ennen panttaamista. Tosin nettivälittäjät, esim. Nordnet ja FIM, antavat yleensä limiittiä. Tässä on toki korkeampi marginaali, mutta sitä voi maksella pois miten tykkää tai olla maksamatta kunhan ei ylitä rajoja. Tietty jos jotain myy, lyhentää se automaattisesti limiittiä, mutta siis ei tartte salkkua sen kummemmin panttailla mihinkään ja kauppaa voi käydä normaalisti.

Mikäs on paras paikka/keino saada omat eurot sijoitettua raaka-aineisiin?
Tarkoitus on tämän vuoden puolella "harjoitella" sijoittamista ihan muutamalla satasella ja ensi vuonna sitten voisi sijoittaa enempikin.(ei toki kaikkea raaka-aineisiin)

Mikäs on paras paikka/keino saada omat eurot sijoitettua raaka-aineisiin?
Tarkoitus on tämän vuoden puolella "harjoitella" sijoittamista ihan muutamalla satasella ja ensi vuonna sitten voisi sijoittaa enempikin.(ei toki kaikkea raaka-aineisiin)

Itse luin, että paras tapa sijoittaa raaka-aineisiin (metalleihin) on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa. Oletan, että tarkoitat metalleita.
Kaikki rahastot jne, jotka sitovat sijoitukset esim. raaka-ainesiin ovat erilaisia rahastoja, eikä ne käytännössä eroa normi pankkien rahastoista . Tämmösen vinkin kuulin, että: If you can't hold it in your hand, then you don't really own it. Eli fyysistä kultaa ja hopeaa, olen itse miettinyt sijoittavan. +noissa metalleissa sijoituksesi on turvassa inflaatiolta.

http://www.youtube.com/watch?v=uzef43gdupk

http://www.youtube.com/user/whygoldandsilver#p/c/48BC4DBE2F721F03/0/QMwDynuruN4

Mutta, jos mietit raaka-aineilla muuta kuin kultaa/hopeaa, niin unohda tää mun viesti.

Tässä voi kattoa 10 vuoden kullan arvon kehitystä.

au3650nyb.gif

300$ -> 1400$ unssilta, eli noin 28,35 grammaa.

On todella lähellä, että myyn koko salkun pois, lukuunottamatta Nokiaa...

No jos oikeita yhtiöitä salkussa on, niin myy ihmeessä. Esimerkkinä vaikka joku Wärtsilä, jos sitä olisin silloin 15€ ostanut, niin nyt kyllä viimeistään korkea aika myydä. Esimerkkejä monia. Ostat sitten takaisin, kun Portugalit, Espanjat ja muut on taas romahduttaneet pörssit ja saa pilkkahintaan salkun. Niin ne rahamiehet rikastuu, muutamien tonnien salkuilla on turha odotella osinkoja.

Itse luin, että paras tapa sijoittaa raaka-aineisiin (metalleihin) on ostaa fyysistä kultaa ja hopeaa.

Siis onko tämä joku vitsi vai olenko ihan kujalla? Eli jos haluaisin vaikka sijoittaa kuparin arvon nousuun niin menen ostamaa sitä jostain kilotolkulla? :)
Eikö fyysisessä kullassa ole Suomessakin myyntikulut 10% luokkaa eli itse kyllä ostaisin kultaa indeksiosuuksina kuten osakkeita.

Siis onko tämä joku vitsi vai olenko ihan kujalla? Eli jos haluaisin vaikka sijoittaa kuparin arvon nousuun niin menen ostamaa sitä jostain kilotolkulla? :)
Eikö fyysisessä kullassa ole Suomessakin myyntikulut 10% luokkaa eli itse kyllä ostaisin kultaa indeksiosuuksina kuten osakkeita.

Katso noi mun videot.

Enköhän mä tossa itse sanonut, että puhuin kullasta ja hopeasta, en kuparista enkä muista metalleista.

Tuolta näät mitä maksaa Suomessa. http://hopea.fi/

Jokainen saa luonnollisesti tunkea rahansa ihan mihin rahastoihin haluaa. Vaikka sijoittaa islannin pankkeihin. Maksavat kuulemma hyviä korkoja.

Ei muuten yhtään huono liike, ens vuosi tulee oleen todella mielenkiintonen.

JukkaH: viestisi kyllä todistaa sen että et taida olla kovinkaan perillä asioista mistä puhut. Saahan sitä fyysistäkin tavaraa ostaa mutta aika onnistuu se helpomminkin enkä nyt tarkoita mitään kivijalkapankkien raaka-aine rahastoja.
Lisätääns tosta kullasta vielä se että kaikkihan toimii osana salkkua mutta eipä sitä kultaa ehkäpä enää nykytasoilla kannata paljoa ylipainottaa. Muutama vuosi sitten siitä jopa täälläkin keskusteltiin ja aiheesta koska finanssikriisi oli nostelemassa päätänsä ja kultahan toimii loistavana "kypäränä" silloin kun isosti romahtaa, nyt noteeraukset ovat lähes kolminkertaistuneet siitä ja mummotkin puhuu taas pankeissa kullasta hyvänä kohteena. Siitä voi jokainen päätellä suuntaa seuraavalle 10 vuodelle. Dollari tekee myös mielenkiintosen lisänsä siihen koska yleensähän kulta noteerataan nimenomaan dollareissa.

Tuossa on vaan pari ongelmaa. Viime aikojen nousujen jälkeen osakkeet on todennäköisimmin sen verran plussalla, että pakostakin tulee kivat verot maksuun. Siten tarvii tosi varman näkemyksen reilusta laskusta ennen kuin kannattaa pyöräyttää salkkua. Toisaalta jos salkun rahastaa, niin sitten on kädet täynnä euroja, joiden arvo myös sulaa.
Pitäisi siis keksiä jokin hyvä vaihtoehtoinen sijoitus.

Talvivaara antaa huomenna ohjeistusta tulevaan capital markets day -tapahtumassa Lontoossa. Rekisteröidyin kotisivulta katsomaan tuota webcastia. Vähän semmoinen fiilis että huomenna osake heilahtaa kovasti suuntaan tai toiseen.

Back
Ylös Bottom