Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mistä hankitte tietoa yrityksistä ja niiden markkinanäkymistä sekä yleisesti talousuutisista tietoa? Maksatteko jostain tiedosta, jos niin mistä? Tilaatteko lehtiä tai maksullisia analyysejä yrityksistä vai mitä?

Mistä hankitte tietoa yrityksistä ja niiden markkinanäkymistä sekä yleisesti talousuutisista tietoa? Maksatteko jostain tiedosta, jos niin mistä? Tilaatteko lehtiä tai maksullisia analyysejä yrityksistä vai mitä?

Minä pyrin seuraamaan mahdollisimman montaa erillaista kanavaa. Mielestäni kaikki tieto on jollain tavalla "väärää", joten koetan hakea asiaan erillaisia näkökulmia. Pyrin seuraamaan vain paria eri teollisuuden alaa joissa minulla on sijoitus jossain yrityksessä tai josta mietin jotain yritystä kohteeksi. Tavallaa mietin siis aina sitä teollisuuden alaa ja lähestyn asiaa siltä kantilta.

Tällä hetkellä minulla on metsäteollisuutta ja energiaa (UPM). Informaatiopuolta (Nokia) ja lääketeollisuutta (Amgen). Summat on aika pieniä, mutta yritän kasvattaa niitä pikkuhiljaa. Enemmän tässä opiskellaan nöyrästi.

Onko yhdysvaltalaisten osakkeiden hankkimisessa jotain erikoisuuksia mitä pitäisi ottaa huomioon? Verrattuna siis kotimaisiin osakkeisiin. Jotain verotus juttuja tms. hankaluuksia? Salkku minulla on nordnetissä ja mietin tässä kannattaisiko sinne ottaa vaihteluksi jotain ameriikkan maasta.

Ota huomioon valuuttariski ja suuremmmat toimeksiantokulut. Osingoista nordnet pidättää yleensä 15% amerikan verokarhulle. Suomen verokarhu haluaa osingoista 19,6% (mutta hyvittää tuon 15%) ja luovutusvoitoista normaalit verot jne.

Ja lisäksi jos on asuntolainaa, niin ulkomaalaisista osingoista menettää tuon 15%, minkä kotimaisista osingoista saisi takaisin korkojen vähennyksenä. Eli osingojen takia ei kannata ulkomaisia omistaa, jos on asuntolainaa.

Eli osingojen takia ei kannata ulkomaisia omistaa, jos on asuntolainaa.

Siis voihan pääomatuloja olla enemmän kuin korkovähennystä ja/tai ulkomainen yhtiö maksaa tuplaverotuksessa "hävittävän" osuuden verran parempaa osinkoa kuin vastaava kotimainen. Mielestäni pelkillä kotimaisilla firmoilla syntyy kyllä yksipuoleinen osinkosalkku, pelkästään kasvavan teleoperaattorin löytäminen kotimaasta teettää jo vaikeuksia.

Onko yhdysvaltalaisten osakkeiden hankkimisessa jotain erikoisuuksia mitä pitäisi ottaa huomioon? Verrattuna siis kotimaisiin osakkeisiin. Jotain verotus juttuja tms. hankaluuksia? Salkku minulla on nordnetissä ja mietin tässä kannattaisiko sinne ottaa vaihteluksi jotain ameriikkan maasta.
Mielestäni yhdysvaltoihin kannattaa ehdottomasti hajauttaa osakesijoituksia. Lisäksi monet jenkkiyritykset maksavat neljä kertaa vuodessa osingon ja jos on tapana sijoittaa osingot uudelleen niin näin saa myös paremman ajallisen hajautuksen kuin kerran vuodessa maksettavissa osingoissa. Yhdysvalloista löytyy myös muutamia rahastoja jotka maksavat jopa kerran kuukaudessa osinkoa, näissä joissakin kannattaa olla varuillaan. Itsellä meinasi käydä huonosti, mutta oikein sattunut myyntiajoitus pelasti :)

Ja lisäksi jos on asuntolainaa, niin ulkomaalaisista osingoista menettää tuon 15%, minkä kotimaisista osingoista saisi takaisin korkojen vähennyksenä. Eli osingojen takia ei kannata ulkomaisia omistaa, jos on asuntolainaa.
Hmm... Olen tästä lukenut joskus, mutta sivuuttanut asian. Tästä olisi kiva kuulla kommenttia, mitä se on tarkoittanut 'meille piensijoittajille'?

Kunhan pääsen takaisin koneen ääreen, luen seuraavasta lisää ainakin:
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=84448

Mistä nykyään halvin arvo-osuustili?

Oma käyttö:
Osakesäästämistä, osta ja pidä. Noin tonni ETF:fiin pari kertaa vuodessa. Eli millä maksaa vuodessa vähiten? Esim nordnet olisi 3x9(9e nykyään taitaa minimi olla)+12x0(ei säilytysmaksua)= 27e vuodessa.

Mitäs muita varteenotettavia ?

Seligsonilta löytyy varsin päteviä passiivisia rahastoja, joiden säilytys/hallinnoitikulut ovat 0,45-0,6 %. Merkintäpalkkio on suhteellisen edullinen 0,0 %:sta 0,1 %:een. Lunastuspalkkioita ei ole, jos sijoitukset ovat rahastossa yli 6 kk.

Seligsonille vissiin tulossa kehittyvien maiden rahasto nyt syksyllä.

Eli minimisijoitus on suoraan 100k€ tuohon rahastoon, Seligsonin kautta pääsee pienemmällä pääomalla. DFA Rahasto ottaa vain 0.5%/v hallinnointipalkkiota eli ei merkintä eikä lunastuspalkkiota (jotka varmaan Seligson saa sitten itsellensä). Tosin miksei suoraan osta iSharesin EEM ETF:ää joka siis on ko, rahaston vertailuindeksin (MSCI Emerging markets) suoraan sidottu. Rahastohan seuraa aika suoraan ko. indeksiä.

http://www.google.com/finance?chdnp...724242&cmpto=NYSE:EEM&cmptdms=0&q=MUTF:DFEVX&

Näyttäis kipuavan korkeammalle, kuin tuo etf, mutta kriisissä näemmä tuli alas samalle tasolle. Pessimisti voisi ajatella, että on siis jatkuvasti kallis ja optimisti ilahtua, että indeksi peitotaan. Kauppalehti.fi:ssä joku ainakin hehkutti tuon DFA:n taustalla vaikuttavaa possea asiansa osaavaksi, mutta se nyt ei kerro mistään mitään. Itse sinänsä luotan seligsonin valintaan, kun firma muutenkin huokuu asiantuntevuutta ja luotettavuutta.

Lisäksi osingoilla vivuttaminen suoraan verottajan (ja kelan) ohi tuo minulle opiskelijana lisäarvoa.

Millaista rahastosettiä suosittelisitte Seligsonilta, jos haluaa varman päälle sijoittaa? Summa vois olla alkuunsa vaikka 5ke. Esim. tuo OMX Helsinki 25 ETF ja sitten jotain maantieteellistä hajautusta? Ei noista oikein osaa itse kokemattomana valita.

Toiset 5ke voisi laittaa sitten ihan vaikka määräaikaistilille. Mitäs olette mieltä, että uskaltaako Big Bankkiin pistää? 3% vuoden talletukselle houkuttelisi, mutten oikein luota tuohon Viron talletussuojaan.

Noniin olishan tuolla tollanen avaimet käteen -rahastokin eli Pharos, mutta se on aktiivinen. Ei oikein osaa arvioida onko tuotto-odotus ja hallinnointi yms. palkkiot hyvin balanssissa.

Millaista rahastosettiä suosittelisitte Seligsonilta, jos haluaa varman päälle sijoittaa? Summa vois olla alkuunsa vaikka 5ke. Esim. tuo OMX Helsinki 25 ETF ja sitten jotain maantieteellistä hajautusta? Ei noista oikein osaa itse kokemattomana valita.

Toiset 5ke voisi laittaa sitten ihan vaikka määräaikaistilille. Mitäs olette mieltä, että uskaltaako Big Bankkiin pistää? 3% vuoden talletukselle houkuttelisi, mutten oikein luota tuohon Viron talletussuojaan.

itsellä 3 lähes kulutonta: AAA, bond ja obligaatio sekä suomi enkä muihin laita nuo ovat 3vssa tuottaneet eniten.(settinä)

Sam Earch sanoi:
Millaista rahastosettiä suosittelisitte Seligsonilta, jos haluaa varman päälle sijoittaa?

Seligsonilta ehdottomasti Phoebus. Siitä syystä että salkunhoitajalla on myös iso osa omaisuudestaan kiinni kys. rahastossa ja tämä takaa vähän paremman huolenpidon rahastosta. Täältä: voit käppyrää katsomalla todeta että Phoebus on jatkuvasti tehnyt erittäin samankaltaista tulosta OMXH indeksin ja Suomi-rahaston kanssa peitoten ne lähes jatkuvasti. Phoebus myös hakee hyviä yhtiöitä Suomen ulkopuolelta. Lisänä jos kiinnostusta riittää seuraamiseen niin salkunhoitaja Anders Oldenburg päivittelee blogia jossa vastailee salkusta esitettyihin kysymyksiin ja siitä voi seurata että millä ajatuksella sun rahoja hoidetaan.

itsellä 3 lähes kulutonta: AAA, bond ja obligaatio sekä suomi enkä muihin laita nuo ovat 3vssa tuottaneet eniten.(settinä)

Onko sulla millasilla osuuksilla nuo? Vois kenties vastaavanlaisen setin pistää kokeeks, mutta ehkä ton Suomen vaihtaa tuohon mikin mainitsemaan Phoebukseen.

Seligsonilta ehdottomasti Phoebus. Siitä syystä että salkunhoitajalla on myös iso osa omaisuudestaan kiinni kys. rahastossa ja tämä takaa vähän paremman huolenpidon rahastosta. Täältä: voit käppyrää katsomalla todeta että Phoebus on jatkuvasti tehnyt erittäin samankaltaista tulosta OMXH indeksin ja Suomi-rahaston kanssa peitoten ne lähes jatkuvasti. Phoebus myös hakee hyviä yhtiöitä Suomen ulkopuolelta. Lisänä jos kiinnostusta riittää seuraamiseen niin salkunhoitaja Anders Oldenburg päivittelee blogia jossa vastailee salkusta esitettyihin kysymyksiin ja siitä voi seurata että millä ajatuksella sun rahoja hoidetaan.

Onkohan nuossa käppyrän arvoissa kaikki kulut mukana?

Phoebuksella jonkin verran enemmän kuluja.

Hallinnointi- ja säilytyspalkkio 0,75% p.a.
Tuottosidonnainen palkkio on*
Merkintäpalkkio 2%
Lunastuspalkkio 0% (1%, jos sijoitusaika alle 12 kk)**

Itse ottaisin Seligsonilta korkorahastoista mitä tahansa nuosta em. oman maun mukaan ja sitten siihen Suomi rahastoa (sijoittaa osingot uudelleen itse, ei tule heti veroa).

Muut ratkaisut kalliiimpia. En osaa sanoa onko Phoebus kulujensa verran parempi kuin Suomi. Phrarosta ei kannata missään nimessä ottaa ja maksaa turhaan kuluja, vaan tehdä itse sen sisältö.

Back
Ylös Bottom