Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Itse en kyllä näe bulletissa mitään järkeä, tai sitten olen vain ymmärtänyt jotain väärin.
Bulletissahan maksetaan koko ajan korkoa sille täydelle lainan ottosummalle. Eli koron osuus on sama koko laina-ajan, kun taas tasalyhenteisessä lainassa koron osuus pienenee kuukausi kuukaudelta.
Näin minä olen asian käsittänyt, niinkuin sanoin, voin olla väärässä.
Bulletin pointti on se, että saat lainatut rahat tuottamaan enemmän kuin lainan korko -> erotuksen verran voittoa. Sillä ei siis ole mitään väliä että korkoa tulee pari senttiä enemmän maksettavaksi. Lisäksi sijoitusten lihoiksi laitto kerran kuussa lyhennykseen&korkoihin ei hyvin todennäköisesti onnistu jos tahtoo jäädä plussalle. Varsinkin jos pelaa osakkeiden/vast kanssa.
Sijoituslainat ja firman rahoituslainat sijoituslainoina ja rahoituslainoina, talo&autolainat talo&autolainoina.
onko mahdollista että nokia häviäisi kokonaan tai osittain helsingin pörssistä? jos näin voi käydä, onko indeksiin sijoittaminen sittenkään suomen pörssistä turvallista? suurissa pörsseissä kuten usassa ja kiinassa ei ole tällaisia yksittäisiä yrityksiä jotka yksinään painaisivat indeksiä suuntaan tai toiseen todella merkittävällä tavalla... vai onko?
Bulletin pointti on se, että saat lainatut rahat tuottamaan enemmän kuin lainan korko -> erotuksen verran voittoa. Sillä ei siis ole mitään väliä että korkoa tulee pari senttiä enemmän maksettavaksi. Lisäksi sijoitusten lihoiksi laitto kerran kuussa lyhennykseen&korkoihin ei hyvin todennäköisesti onnistu jos tahtoo jäädä plussalle. Varsinkin jos pelaa osakkeiden/vast kanssa.
Sijoituslainat ja firman rahoituslainat sijoituslainoina ja rahoituslainoina, talo&autolainat talo&autolainoina.
No itse otin juurikin vuoden alussa lainaa sijoittamiseen. Pankin herran kanssa mietittiin lainan tyyppejä ja bullet-laina tuli muistaakseni muutama tuhat euroa kalliimmaksi noin 3-4 vuoden maksuajalla verrattuna tasalyhenteiseen. Eli kyllä sillä ainakin minun summilla on merkitystä.
Ja kyllähän minäkin nyt sen koko lainapääoman voin pitää sijoitussalkussa koko laina-ajan, ja pitkään.
No itse otin juurikin vuoden alussa lainaa sijoittamiseen. Pankin herran kanssa mietittiin lainan tyyppejä ja bullet-laina tuli muistaakseni muutama tuhat euroa kalliimmaksi noin 3-4 vuoden maksuajalla verrattuna tasalyhenteiseen. Eli kyllä sillä ainakin minun summilla on merkitystä.
Ja kyllähän minäkin nyt sen koko lainapääoman voin pitää sijoitussalkussa koko laina-ajan, ja pitkään.
No mistäs sä revit lyhennykset&korot kesken kaiken?
Tod näk niistä rahoista jotka voisit myös sijoittaa koko ajan samoihin kohteisiin kuin lainarahatkin. Jos sijoituksen tuotto on suurempi kuin lainan korko, parhaat tuotot saa bulletilla.
Veikkaanpa minäkin jotain. Noksu ostaa Motorolan kännybisneksen. Ja alkaa tuottaa Nokiat jatkossa Motoina Jenkeissä. Kauppa hoidetaan osakevaihtoina ja vähän cashinakin. Jenkkien markkinat ovat viimeinkin täysin auki Noksulle ja kilpailijakin on poissa. Ja osake nousee 45e:hen 2012 mennessä..
Tarkoituksena olisi ottaa tuollainen laina, noin 30-40ke kolmeksi vuodeksi alkavan yrityksen rahoitukseen. (yli)vakuudet on, joten käsittääkseni pankille täysin riskitön laina. Saako tuollaisia lainoja suoraan pankkien tiskiltä vai onko erikoistavaraa? Oma pankki olis Nordea, joten mielummin sieltä. Millaisista marginaaleista puhutaan, jos lainan sitoisi 3kk euribor/kiinteä kolmen vuoden laina. Onko alempi kuin asuntolainan marginaali mahdollinen?
Marginaalit liikkuvat 1-1,5% paikkeilla, riippuen vakuudesta ja lainan suuruudesta. Eli jos meinaat 3kk euriboriin sitoa niin haarukka olisi noin 2,8-3,3%, eli halpaa on.
Tollasen marginaalin olisit voinut saada viime kesänä. Nyt veikkaisin tuplamarginaalia, eli tasolla 2-3++%. Ja vakuuksia tärkeämpää on takaisinmaksukyky.
Tollasen marginaalin olisit voinut saada viime kesänä. Nyt veikkaisin tuplamarginaalia, eli tasolla 2-3++%. Ja vakuuksia tärkeämpää on takaisinmaksukyky.
Veikkaanpa minäkin jotain. Noksu ostaa Motorolan kännybisneksen. Ja alkaa tuottaa Nokiat jatkossa Motoina Jenkeissä. Kauppa hoidetaan osakevaihtoina ja vähän cashinakin. Jenkkien markkinat ovat viimeinkin täysin auki Noksulle ja kilpailijakin on poissa. Ja osake nousee 45e:hen 2012 mennessä..
Noksu käy 3,5 eurossa kun rim&motorola hakee konkurssiin jonka jälkeen alkaa ikuinen härkämarkkina ja noksu maksaa 28e osingot vuosittain. Osakkeen arvo hyppää jonnekin berkshire hathawayn tasolle. Buffet vetää itsensä jojoon kun ei osannut haistella noksun menestystarinan jatkumista noin vahvana.
Sit mel gibson jää kiinni nekrofiliasta ja paavi ajaa ladalla. Ladan kurssi nousee ja se ostaa osakkeillaan vag:n sekä gm:n. Passion of the crist - leffaa myydään negatiivisella hinnalla eli leffan katsomisesta maksetaan 10e.
No mistäs sä revit lyhennykset&korot kesken kaiken?
Tod näk niistä rahoista jotka voisit myös sijoittaa koko ajan samoihin kohteisiin kuin lainarahatkin. Jos sijoituksen tuotto on suurempi kuin lainan korko, parhaat tuotot saa bulletilla.
No onhan siitä ollut puhetta, että nyt on hyvät ajat sijoitella. Joten lainapottia vaan osakkeisiin tässä kevään mittaan ja omille pikkutuloille tarpeeksi kohtuullisella takaisinmaksulla maksetaan kuukausittain laina poies.
Onkos pakkiksen sijoittajilla tai muilla kokemusta ns. bullet-lainasta jossa koko laina (mahdollisesti myös korot) erääntyy kerralla ja maksetaan siis kerralla pois.
Itse otin oman sijoituslainani viime kesänä ja viimevuoden lokakuun rytinöissä meni loputkin niistä rahoista ja palkasta säästetyistä sisään. Joo, jälkiviisaana voi sanoa, että ois kannattanut laittaa kaikki vasta toissapäivänä sisään, mutta tämä nyt ei ole pointti.
Eli pointti se, että viimekesänä irtos 10 vuoden bullettiin 0,5% marginaali. Nyt noista voi nähdä vain märkiä unia. Menee tällä vauhdilla alle kahden mun sijoituslainan korko ja siitäkin vielä vähennykset veke. Kuukauden euriboriin on sidottu ja kaksi ilmasta koronvaihtoa sovittu.
Itse otin oman sijoituslainani viime kesänä ja viimevuoden lokakuun rytinöissä meni loputkin niistä rahoista ja palkasta säästetyistä sisään. Joo, jälkiviisaana voi sanoa, että ois kannattanut laittaa kaikki vasta toissapäivänä sisään, mutta tämä nyt ei ole pointti.
Samoja tuntoja täällä.Itse otin lainan tosiaan tammikuussa ja nyt 40% on survottuna markkinoille. Hyvin on ehtinyt positiot sulaa. Nöyrästi vaan laskemaan keskihintaa, niin eiköhän sitä uskalla 5 vuoden päästä kurkistaa salkkuun.
Samoja tuntoja täällä.Itse otin lainan tosiaan tammikuussa ja nyt 40% on survottuna markkinoille. Hyvin on ehtinyt positiot sulaa. Nöyrästi vaan laskemaan keskihintaa, niin eiköhän sitä uskalla 5 vuoden päästä kurkistaa salkkuun.
Kyllä. Ja itsellä laina on silleen mitoitettu, että sen korot maksaa heittämällä osinkotuloista ja saisin sen lyhennettyä pois 2-3 vuodessa helposti jos haluaisin. Mutta katson lainarahalla tehtyjen sijoitusten todellisia tuottoja sitten kun alkaa se 10 vuotta tulemaan täyteen. Eli tässä vaiheessa vielä suhteellisen turhaa vetää mitään johtopäätöksiä.
Tähän saakka on saanut suurinpiirtein siihen tahtiin rahaa laitettua lisää, mitä sitä on sulanut alamäessä. Eli eiköhän tästä vielä hyvää jälkeä saada. Ja jos käy niinkuin Japanissa, niin sitten ei voi mitään. Ainakin on yritetty.
Kyllä. Ja itsellä laina on silleen mitoitettu, että sen korot maksaa heittämällä osinkotuloista ja saisin sen lyhennettyä pois 2-3 vuodessa helposti jos haluaisin. Mutta katson lainarahalla tehtyjen sijoitusten todellisia tuottoja sitten kun alkaa se 10 vuotta tulemaan täyteen. Eli tässä vaiheessa vielä suhteellisen turhaa vetää mitään johtopäätöksiä.
Tähän saakka on saanut suurinpiirtein siihen tahtiin rahaa laitettua lisää, mitä sitä on sulanut alamäessä. Eli eiköhän tästä vielä hyvää jälkeä saada. Ja jos käy niinkuin Japanissa, niin sitten ei voi mitään. Ainakin on yritetty.
Totta. Jos tässä alkaa tekemään päätelmiä muutaman kvartaalin perusteella, niin varmasti tekee typeriä liikkeitä. Osakemarkkinoillehan tyypillistä on se, että vasta hintojen noustua voimakkaasti lähtevät laajat kansanjoukot ostoksille, eli osakkeiden kohdalla alennusmyynnit eivät vedä väkeä.
Itse olen haalinut lappuja talteen sen minkä olen kyennyt, sillä tämä saattaa olla paras ostomahdollisuus mitä itse tulen näkemään. Jos kuitenkin käy niin, että taloudessa alkaa jääkausi, niin sittenkään en ole kovin pettynyt. Mieluummin häviän rahat pörssissä kuin pitäisin 500-sarjan Bemaria pihassa märäntymässä.
Tuli mieleen, että miten aiot saada taannehtivasti siltä ensimmäiseltä 9v ajalta veronpalautusta osinkoverotuksesta sijoituslainan korkomenoista, jos maksat korot vasta könttänä lainapääoman kanssa 10v päästä? Vai otatko suosiolla sen 19.65% takkiin korkomenoista?
Murskailin lukuja näin ajan ratoksi. Jäljelle koko pörssistä jäi vain viisi yhtiötä, Marimekko, Nokian renkaat, Nordic Aluminium, Rautaruukki ja Tamfelt. Tarkistan prosessin vielä viikonlopun aikana ja jos virheitä löytyy teen listan uusiksi, joka tapauksessa toimarit lähtee maanantaina. Tiukalla 50% velkavivulla alkaa siis operointi. Project 2030 on alkanut!
Murskailin lukuja näin ajan ratoksi. Jäljelle koko pörssistä jäi vain viisi yhtiötä, Marimekko, Nokian renkaat, Nordic Aluminium, Rautaruukki ja Tamfelt. Tarkistan prosessin vielä viikonlopun aikana ja jos virheitä löytyy teen listan uusiksi, joka tapauksessa toimarit lähtee maanantaina. Tiukalla 50% velkavivulla alkaa siis operointi. Project 2030 on alkanut!
Nämä omani olivat puhtaan kvantitatiivisen tutkimuksen tulosta, joten en tiedä "monien" suosituksista, koska en niitä seuraile. Katselen vielä tarkemmin firmojen tilinpäätökset ja lasken kassavirtaperusteisella mallilla osakkeiden hintoja. Voi olla turhaa puuhastelua ja wannabe pro sijoittaja meininkiä, mutta oma aika ja omat rahat niillä saa tehdä mitä haluaa.
Ei reipas pudotus varmaan mahdoton ajatus ole nyt keväälläkään, jos ajattelee että nykyisistä osakkeiden hinnoista vähennetään osinkojen osuus.
Mielestäni pörssissä on selkeästi osakkeita, joiden hinta määrittyy puhtaasti sen perusteella mitä ne ovat nyt maksamassa osinkoa, huolimatta siitä millaiset kyseisten yritysten tulevaisuudennäkymät ovat.