Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Veikkaan, että OMXH menee alle 3000 pisteen syksyyn mennessä ja tätä vastaan Nokia voisi käväistä tuolla viiden pinnassa.

Onko mielestäsi olemassa joku hyvä selitys Nokian vitosen hintaan? Jos unohdetaan markkinatunnelmat? Itse pidän Nokiaa jo hyvän matkaa aliarvostettuna ja ostan takuulla lisää jos vitosella saa.

Kauppalehden perjantain numerossa oli mun viestistä pätkä. Eli uppoan Nokiani mukana jos sikseen menee. Luotan yhtiöön ja ostan jos tästä reilusti halpenee.

Veikkaan, että OMXH menee alle 3000 pisteen syksyyn mennessä ja tätä vastaan Nokia voisi käväistä tuolla viiden pinnassa.
Nyt alkaa tuntumaan että kannattaisi vetää all in osakkeisiin kun odotukset alaspäin on kuin suoraan ikuisen nousun vuosilta pari vuotta takaperin jolloin oli samanlaiset odotukset toiseen suuntaan..

Onko mielestäsi olemassa joku hyvä selitys Nokian vitosen hintaan? Jos unohdetaan markkinatunnelmat? Itse pidän Nokiaa jo hyvän matkaa aliarvostettuna ja ostan takuulla lisää jos vitosella saa.

Kauppalehden perjantain numerossa oli mun viestistä pätkä. Eli uppoan Nokiani mukana jos sikseen menee. Luotan yhtiöön ja ostan jos tästä reilusti halpenee.

Muistaakseni Dansken suosituksissa Nokia taitaa olla niitä harvoja osakkeita, mikä saa MYY-suosituksen. Tosin noi suositukset nyt voi jättää omaan arvoonsa.

Niin kuin sanoin niin se on ihan puhdas veikkaus eikä perustu mihinkään syväluotaavaan analyysiin.:)

Tämä ketju on paisunut niin suureksi, että ei jaksa millään koko ketjua lukea läpi, eli laitetaan omat kysymykset tänne ja toivotaan, että joku viisaampi vastailee :D

Eli, rahastosijoittaminen kiinnostaa, mutta ei oikein osaa päättää, että millä tavalla lähteä liikkeelle?
Ideana mulla olisi se, että ottaisin pari-kolme rahastoa joihin pumppaisin rahaa n. 50€ / kk ja tarkoitus olisi tuolla tavalla sijoittaa ainakin 10v. Odotuksena tietysti, että tulisi tuottoa sille esim. 150€ / kk sijoitukselle.

Noista yksi voisi olla ehkä korkean riskin rahasto, yksi jotain keskitasoa ja sitten yksi "turvallinen".

Korkean riskin rahasto olisi oletettavasti osakerahasto johonkin Aasia/Intia/Etelä-Amerikka yms. mutta entäs nuo muut? Joku korkorahasto tms. olisi varmaan turvallisempi, mutta saako sellaisilla mitään tuottoja?

Itse en ainakaan tässä vaiheessa halua lähteä osakemarkkinoille kikkailemaan, kun kokemusta ei ole ja nyt on ehkä vähän huono aika alkaa opettelemaan...

Eli, tiivistelmänä:
Tarttisin kolme rahastoa, joihin sijoittaisin vaikkapa 50€/kk/rahasto ja pitkällä sijoitusajalla. Minkälaisia suosittelette?

Onko muuten OP:n rahastot mistään kotoisin? Mulla kun on pankkiasiat siellä niin olisi tietysti helpoin hoitaa OP:n rahastoilla...

Tämä ketju on paisunut niin suureksi, että ei jaksa millään koko ketjua lukea läpi, eli laitetaan omat kysymykset tänne ja toivotaan, että joku viisaampi vastailee :D

Eli, rahastosijoittaminen kiinnostaa, mutta ei oikein osaa päättää, että millä tavalla lähteä liikkeelle?
Ideana mulla olisi se, että ottaisin pari-kolme rahastoa joihin pumppaisin rahaa n. 50€ / kk ja tarkoitus olisi tuolla tavalla sijoittaa ainakin 10v. Odotuksena tietysti, että tulisi tuottoa sille esim. 150€ / kk sijoitukselle.

Noista yksi voisi olla ehkä korkean riskin rahasto, yksi jotain keskitasoa ja sitten yksi "turvallinen".

Korkean riskin rahasto olisi oletettavasti osakerahasto johonkin Aasia/Intia/Etelä-Amerikka yms. mutta entäs nuo muut? Joku korkorahasto tms. olisi varmaan turvallisempi, mutta saako sellaisilla mitään tuottoja?

Itse en ainakaan tässä vaiheessa halua lähteä osakemarkkinoille kikkailemaan, kun kokemusta ei ole ja nyt on ehkä vähän huono aika alkaa opettelemaan...

Eli, tiivistelmänä:
Tarttisin kolme rahastoa, joihin sijoittaisin vaikkapa 50€/kk/rahasto ja pitkällä sijoitusajalla. Minkälaisia suosittelette?

Onko muuten OP:n rahastot mistään kotoisin? Mulla kun on pankkiasiat siellä niin olisi tietysti helpoin hoitaa OP:n rahastoilla...

Aika harva huippusijoittaja sanoo tätä periaatetta vastaan, mutta kuitenkin harva piensijoittaja sitä noudattaa: eli sijoita indeksiin. Seligsonilla on monta indeksirahastoa, mm. suomi, usa...

Aika harva huippusijoittaja sanoo tätä periaatetta vastaan, mutta kuitenkin harva piensijoittaja sitä noudattaa: eli sijoita indeksiin. Seligsonilla on monta indeksirahastoa, mm. suomi, usa...

Tuo sijoittaminen kun ei ole kuulunut omiin harrastuksiin niin mitä tuo indeksiin sijoittaminen käytännössä tarkoittaa?

http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/kuvaukset/suomi.htm

Esimerkiksi merkitsemällä tämän rahaston osuuksia sijoitat indeksiin. Ostat siis indeksirahastoja.

e: niin, tarkoittaa sitä, että rahastossa on osakkeita pörssin osakeindeksistä, jokaista kokonsa nähden suhteessa. Eli käytännössä ostat osakesalkkua joka on muodostettu indeksin mukaan.

Tein nyt sitten omanlaiseni yhdistelmän. Laitoin muutaman osakerahaston (OP:n kautta) ja muutaman indeksirahaston (Seligsonin kautta).
Pitää noita nyt seurailla sitten ja katsella, että kummasta alkaa paremmin tuottoa tulemaan pitkällä juoksulla vai tuleeko kummastakaan.

Itsellä tosiaan pitkän ajan tuotto tähtäimessä, eli periaatteessa noiden molempien vaihtoehtojen pitäisi toimia edes kohtuullisesti. Mikäänhän ei ole varmaa, mutta katsellaan.

Onkos pakkiksen sijoittajilla tai muilla kokemusta ns. bullet-lainasta jossa koko laina (mahdollisesti myös korot) erääntyy kerralla ja maksetaan siis kerralla pois.

Tarkoituksena olisi ottaa tuollainen laina, noin 30-40ke kolmeksi vuodeksi alkavan yrityksen rahoitukseen. (yli)vakuudet on, joten käsittääkseni pankille täysin riskitön laina. Saako tuollaisia lainoja suoraan pankkien tiskiltä vai onko erikoistavaraa? Oma pankki olis Nordea, joten mielummin sieltä. Millaisista marginaaleista puhutaan, jos lainan sitoisi 3kk euribor/kiinteä kolmen vuoden laina. Onko alempi kuin asuntolainan marginaali mahdollinen?

Jenkeistä aivan helvetin hyviä uutisia... NOT.

Katsotaan jos tänään saisi vaikka jotain kivaa ostettua.

Rahamarkkinarahasto AAA:n tuotoilla, pankkitalletuksen tuotoilla ja osingoilla kuittaan tähänastiset tappiot osakemarkkinoilta (Orion jopa plussalla) ja jotain jää käteenkin. Oppirahat on näköjään tässäkin hommassa maksettava.

Pyrin koko ajan laittamaan sivuun rahaa niin AAA:han kuin myös osakkeisiin. Suhteet menee tällä hetkellä seuraavasti (AAA, osakkeet, pankkitalletus):
54,08 % 8,35 % 37,57 %

Eli pikkuhiljaa lisäillään osakkeiden painoarvoa pankkitalletuksen kustannuksella.

Onkos pakkiksen sijoittajilla tai muilla kokemusta ns. bullet-lainasta jossa koko laina (mahdollisesti myös korot) erääntyy kerralla ja maksetaan siis kerralla pois.

Tarkoituksena olisi ottaa tuollainen laina, noin 30-40ke kolmeksi vuodeksi alkavan yrityksen rahoitukseen. (yli)vakuudet on, joten käsittääkseni pankille täysin riskitön laina. Saako tuollaisia lainoja suoraan pankkien tiskiltä vai onko erikoistavaraa? Oma pankki olis Nordea, joten mielummin sieltä. Millaisista marginaaleista puhutaan, jos lainan sitoisi 3kk euribor/kiinteä kolmen vuoden laina. Onko alempi kuin asuntolainan marginaali mahdollinen?

Kyllä nuo bulletit pitäisi helposti hoitua. Itse olen kaksi bullet-lainaa OP:lta hakenut ja ovat hoituneet kivuttomasti muutamassa päivässä.

Marginaalit liikkuvat 1-1,5% paikkeilla, riippuen vakuudesta ja lainan suuruudesta. Eli jos meinaat 3kk euriboriin sitoa niin haarukka olisi noin 2,8-3,3%, eli halpaa on.

Itse olen nostanut bulletit arvopaperikauppaan, johon suhtautuminen on pankeissa ollut melko penseää, mutta ovat kuitenkin nöyrästi myöntäneet, kunhan lataa riittävät reaalivakuudet pöytään.

Ja vielä lopuksi, on käsittämättömän negatiivinen ilmapiiri vallannut markkinat. Mielenkiintoista nähdä jäädäänkö pyörimään 4 000 pisteen tuntumaan vai haetaanko vauhtia ralliin alemmilta tasoilta.

Jep, S&P 500 indeksissä 700 pistettä menee rikki lähipäivinä. Osa osakkeista ei tosin ole vieläkään riittävän halpoja mielestäni. Keskon B-osakkeellakin on kyllä kovat volyymit, mutta mielestäni osake on vieläkin aivan liian kallis. Ihmettelen kovasti jos ekan neljänneksen tulos ei olisi Keskollakin huono. Tämä ei mielestäni vielä näy osakkeen hinnassa.

Kaipa sitä Keskon kohdalla haetaan jonkinlaista turvaa. Uskotaan, että kassavirta ei kuole ja osinkotuotto pysyy kohtuullisena. Myös velattomuus houkuttelee, mutta kovinkaan defensiivisenä en Keskoa kuitenkaan näe, sillä rautakauppa ja autokauppa heiluvat taantumassa tuuliviirin tavoin.

Eiköhän Keskokin vielä saada tulevina kuukausina ostohintoihin.

Itse en kyllä näe bulletissa mitään järkeä, tai sitten olen vain ymmärtänyt jotain väärin.
Bulletissahan maksetaan koko ajan korkoa sille täydelle lainan ottosummalle. Eli koron osuus on sama koko laina-ajan, kun taas tasalyhenteisessä lainassa koron osuus pienenee kuukausi kuukaudelta.

Näin minä olen asian käsittänyt, niinkuin sanoin, voin olla väärässä.

Jep, S&P 500 indeksissä 700 pistettä menee rikki lähipäivinä.

Meni näköjään jo nyt. :D Mielenkiintoinen päivä varmaan huomenna OMX:ssä.

Itse en kyllä näe bulletissa mitään järkeä, tai sitten olen vain ymmärtänyt jotain väärin.
Bulletissahan maksetaan koko ajan korkoa sille täydelle lainan ottosummalle. Eli koron osuus on sama koko laina-ajan, kun taas tasalyhenteisessä lainassa koron osuus pienenee kuukausi kuukaudelta.

Näin minä olen asian käsittänyt, niinkuin sanoin, voin olla väärässä.

Siinä on se järki, että sitä lainapääomaa voi pitää koko laina-ajan sijoitussalkussa

Back
Ylös Bottom