Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

On henkisesti palkitsevaa nähdä turskan sulavan edes väliaikaisesti. Kuitenkin, taitaa olla vielä turhan aikaista julistaa karhumarkkinaa päättyneeksi, sillä niin pitkään kuin vola jatkuu rajuna, ei taida olla toivoa paremmasta.

Paljon riippuu tietysti siitä mille tasolle kivutaan tässä rallissa; jos 5000 pisteen raja paukahtaa, niin sitten saattaa olla mahdollisuuksia jopa hieman pidempään nousuun. Massiivista rallia ei kuitenkaan ole vielä nähty. Mielenkiinnolla odotetaan mitä tulee tapahtumaan.

Jostain syystä en löydä tästä tietoa... mitä tapahtuu seligsonin suomi-indeksirahaston osingoille; onko tuotto-odotus kasvu + osingot?

enää pari pinnaa ollaan miinuksella tänään, tartti käteistä niin tuli myytyä vähän voitollista nokian rengasta...nyt vois nousta omilleen niin voisin vähän hajauttaa, aivan liian TS ja nokia painotteinen salkku, vaikka ei välttämättä huono niinkään.

Mitäs ihmettä Nordealle kävi? No, nokkelista pääsi omilleen piti kotiuttaa ja katsoa vähän suuntaa...

Mitäs ihmettä Nordealle kävi? No, nokkelista pääsi omilleen piti kotiuttaa ja katsoa vähän suuntaa...

Antihan tuon teki. Eli tänään kaiketi kirjautui ne lisäosakkeet rekisteriin tai jotain vastaavaa. En tiedä sanoa, että miten tuo teknisesti meni, mutta siitä se johtui. Eli ei kokenut mitään epätavallista romahdusta.

Antihan tuon teki. Eli tänään kaiketi kirjautui ne lisäosakkeet rekisteriin tai jotain vastaavaa. En tiedä sanoa, että miten tuo teknisesti meni, mutta siitä se johtui. Eli ei kokenut mitään epätavallista romahdusta.
Mutta kun päivällä kurssit olivat jotain -13% ja sitten taisi illaksi pompsahtaa jopa -25%, en jaksa nyt tarkistella... Kai ne olisi kerralla laskeneet annin verran?

Kritiikkiä indeksirahastoja kohtaan
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/03/19985

Harvemmin olen analyytikoiden kanssa mistään samaa mieltä, mutta tuosta olen ainakin jossain määrin.

Heh, ei kai siinä ole mitään ihmeellistä että analyytikot ja salkunhoitajat pitävät indeksisijoittamista idioottimaisena tapana sijoittaa. Oletko tietoinen kuinka isossa bisneksessä he ovat?

Mitä tulee tuohon kommenttiin, on varmaan ihan totta että halpoja osakkeita voi nyt ostaa pelkästään siitä syystä että ihmiset panikoivat. Onko täillä ostoilla kuitenkaan väliä jos sijoittaa 30 vuoden horisontilla? Itse en usko että on, eivätkä monet muutkaan... sitten seuraava miete on että kuinka hyvänä sitä itse pitää itseään, olemmehan me kaikki keskivertoa parempia autonkuljettajiakin.

Pitäisikö nyt siis sijoittaa kokeneiden salkunhoitajien rahastoihin, jotka osaavat toimia tällaisessa markkinatilanteessa? Tavallaan voisi uskoa että se voisi olla ihan hyväkin idea. Toisaalta, jos tämä ilmiö tekee sen että sitä hyppii rahastosta toiseen, tämä syö paljon tuotosta verotuksen ja palkkioiden muodossa...

Heh, ei kai siinä ole mitään ihmeellistä että analyytikot ja salkunhoitajat pitävät indeksisijoittamista idioottimaisena tapana sijoittaa. Oletko tietoinen kuinka isossa bisneksessä he ovat?

Mitä tulee tuohon kommenttiin, on varmaan ihan totta että halpoja osakkeita voi nyt ostaa pelkästään siitä syystä että ihmiset panikoivat. Onko täillä ostoilla kuitenkaan väliä jos sijoittaa 30 vuoden horisontilla? Itse en usko että on, eivätkä monet muutkaan... sitten seuraava miete on että kuinka hyvänä sitä itse pitää itseään, olemmehan me kaikki keskivertoa parempia autonkuljettajiakin.

Pitäisikö nyt siis sijoittaa kokeneiden salkunhoitajien rahastoihin, jotka osaavat toimia tällaisessa markkinatilanteessa? Tavallaan voisi uskoa että se voisi olla ihan hyväkin idea. Toisaalta, jos tämä ilmiö tekee sen että sitä hyppii rahastosta toiseen, tämä syö paljon tuotosta verotuksen ja palkkioiden muodossa...

luitko oikeasti tuon jutun läpi? indeksi on indeksi ja se soveltuu tosi huonosti stock pickingiin. siitä oon samaa mieltä että etf:t ei välttämättä ole vikatikki. mutta kuitenkin indeksi rajaa tosi paljon sekä riskejä että tuottoja pois verrattuna parin osakkeen päällä istumiseen. jos toinen osake on jackpot ja toinen kohtalainen, ollaan pitkällä indeksin yläpuolella.

itse näen että indekseille on tulossa kylmää kyytiä koska kun talous rupeaa elpymään, on viimeistään suurien rakenteellisten muutosten aika. ja pakostakin osa yrityksistä epäonnistuu tulevaisuuden ennustamisessa suht vakavasti -> ongelmia.

eli ei noi etf:t ole mikään oikotie onneen. parempi olisi vaikka portfolioteorian mukaan kasata riskin perusteella sopiva salkku itselle kuin mennä kultaista keskitietä imo.

Indeksirahastoon sijoittamisella on pari etua verrattuna aktiivisesti hallinnoituihin rahastoihin

-Alhaiset kustannukset
-Hajautus, joka takaa keskimääräisen tuoton sijoituksille

Suurin osa ammattilaisista häviää indeksille pitkällä aikavälillä johtuen suuremmista kustannuksista.

Tavalliselle sijoittajalle, jolla ei ole resursseja perehtyä yrityksiin ja osakkeisiin tarkkaan tai varaa sijoittaa suoraan hajautettuihin osakkeisiin, johonkin indeksirahastoon sijoittaminen on paras vaihtoehto.

ETF:iä on vaikka minkälaisia nykyään, eivätkä kaikki ole suinkaan järkeviä sijoituskohteita. Mutta sanotaan, että mikä tahansa suhteellisen laajaan indeksiin kuten S&P 500 tai jopa kotimainen OMXH25 sijoittaminen on turvallinen ja ennen kaikkea edullinen vaihtoehto.

Ainoa varma tapa maksimoida tulevaisuuden tuotot on minimoida kustannukset. Tämä on hyvä pitää mielessä.

Tärkeää on myös hahmottaa se, että omin neuvoin keskimääräistä parempaan tuottoon pääseminen pitkällä tähtäimellä on oikeasti aivan helvetin vaikeata. Ossipenan esimerkki siitä, kuinka pari oikeaan osunutta osakevalintaa voi nostaa salkun voittajaksi, kuulostaa hyvältä, kunnes tajuaa että on aivan yhtä todennäköistä että valitsee pari luuseria salkkuunsa.

Itse suhtaudun kaikkiin matemaattisiin riskianalyysimalleihin erittäin skeptisesti. Viime kädessä ainoat riskiä alentavat tekijät ovat hajautus ja huolellinen sijoituskohteisiin perehtyminen ja sitä kautta turvamarginaalin hakeminen a la Benjamin Graham. En usko tehokkaisiin markkinoihin (EMH) enkä perusmatematiikkaa monimutkaisempien kaavojen käyttöön sijoittamisessa. Tämä ei ole rakettitiedettä.

Mitäs luulette millon tullaan näkemään pohjat? vai onko ne jo nähty? kuukauden päästä? keväällä? syksyllä? parin vuoden päästä?

semmoinen kutina itsellä, että omxh käy puolen vuoden sisään alle 3000:ssa

Mitäs luulette millon tullaan näkemään pohjat? vai onko ne jo nähty? kuukauden päästä? keväällä? syksyllä? parin vuoden päästä?

Jos ja kun Nokia ei tee aivan surkeaa ensimmäisen Q:n tulosta, niin ei toi omxh enää alle 4000 pinnan mene. :jahas:

Laitoin toimarit Cargolle ja omxh25:lle.

Osakkeisiin ei pitäisi rakastua, mutta ton Cargon mukana kaadun myös minä. Taitaa olla 4 kerta kun tankkaan sitä lisään laskevaan kurssiin.

Valitettavasti tän näkee vasta jälkikäteen ja lähes kaikki eri vaihtoehdot on jo jossakin veikattu. Guruja nousee sitten jälkikäteen esiin. ;)

Aikalailla Kauppalehdellä povaavat, että tämä olisi ääliöralli ja vielä kokeiltaisiin uudet pohjat, muttei kovin syvälle. Tiedä sitten, nuo TA-miesten juttua, joten itse en osaa sanoa asiaa mitään järkevää.

Itse kuitenkin jätän ostot näistä nousuista ostamatta ja jos nyt kestävään nousuun aletaan, on mun ostot toistaiseksi sitten ostettu. Eli säästän panokset (ne vähäisetkin) mahdolliseen uuteen kuoppaan.

kannattaa siis joka viikko kirjoittaa "nyt on pohjat nähty" niin pääsee viikon tarkkuuteen ennusteessaan ;) sit voi viisastella uusiksen kanssa mähän sanoin - kommentein.

Valitettavasti tän näkee vasta jälkikäteen ja lähes kaikki eri vaihtoehdot on jo jossakin veikattu. Guruja nousee sitten jälkikäteen esiin. ;)

Aikalailla Kauppalehdellä povaavat, että tämä olisi ääliöralli ja vielä kokeiltaisiin uudet pohjat, muttei kovin syvälle. Tiedä sitten, nuo TA-miesten juttua, joten itse en osaa sanoa asiaa mitään järkevää.

Itse kuitenkin jätän ostot näistä nousuista ostamatta ja jos nyt kestävään nousuun aletaan, on mun ostot toistaiseksi sitten ostettu. Eli säästän panokset (ne vähäisetkin) mahdolliseen uuteen kuoppaan.

Eikös se perinteinen kesäalekin ole vielä tulollaan? Olisiko siinä seuraava hyvä ostopaikka?

Back
Ylös Bottom