Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

En nyt viittis tässä mitään sen enempää mainostaa mutta sanoinko mä siitä shorttauksesta jotain?
Jos olisi ollut taitoa niin oisin jo tehnyt, tilin. Vittu.

No mutta, sen verran kotimaasta taloutta että tällä hetkellä tilanne vähintäänkin erinomainen ja tämä perskarva tuntumalla sekä muutaman salaisen jutun mukaan mutta... nyt on Suomen media alkanut rummuttamaan ties mitä ja lietsomaan paniikkia kun pörssi tullut pari prossaa alas.
Saa nähdä jos jatkaa niin tarttuu äkkiä ihmisiin, ei ole mitään syytä miksei kotimaan kulutus jatkaisi normaalina.
Joku hemmetin Netflixin romahdus saanut taas ihmiset vissiin öölmöyst paniikkiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole kauaa kun täällä näistä sijoitusasunnoista ja yhtiölainahommista niiden yhteydessä höpisin, tänään just Hypon toimari twiittasi kauppalehden juttuun ja siinä kanssa huomautus näistä yhtiölainahommista.
1642786327280.png
 
Sijoittajana olen b-luokan olentoa ja kokematonta sellaista. Nyt jokin Britti-guru ennustaa isoa pudotusta ja hän sanoo sytytyslangan jo palavan. Mitä toimenpiteitä te viisaammat teette tilanteissa, joissa syvä kuoppa näyttää hyvin todennäköiseltä? Oma 'strategiani' on antaa sijoitusten maatua paikoillaan vuodesta toiseen, mutta kannattaako tätä omaisuutta ostaa ulos esim. korkeakorkoiselle tilille synkimpien myrskyjen yli (oletusarvona siis raju arvon pudotus).
 
Sijoittajana olen b-luokan olentoa ja kokematonta sellaista. Nyt jokin Britti-guru ennustaa isoa pudotusta ja hän sanoo sytytyslangan jo palavan. Mitä toimenpiteitä te viisaammat teette tilanteissa, joissa syvä kuoppa näyttää hyvin todennäköiseltä? Oma 'strategiani' on antaa sijoitusten maatua paikoillaan vuodesta toiseen, mutta kannattaako tätä omaisuutta ostaa ulos esim. korkeakorkoiselle tilille synkimpien myrskyjen yli (oletusarvona siis raju arvon pudotus).
En kategorisoi itseäni "te viisaammat" -kategoriaan, mutta voin kertoa mitä teen. En osta tällä hetkellä suoria osakkeita ja laitan maltillisesti lisää rahaa indeksirahastoihin. Jos kurssit tippuvat 30% tai enemmän, niin alan syytämään enemmän rahaa markkinoille.

Mitään en myy pelkän kurssiheilunnan takia.

PS. Kerro minullekkin, jos löydät jostain korkeakorkoisen tilin.
 
Toi brittiguru on tainnut osua aika hyvällä prosentilla ennustuksissaan. Olihan tossa iltalehdessä hyvä esimerkki nykyisistä pörssikursseista, missä sähköautovalmistajan Rivianin markkina-arvo oli noussut 130 miljardiin listauduttuaan vaikka yhtään autoa ei ollut valmistanut vielä. Arvokkaammaksi kuin Volkswagen. Melkosta kryptovaluuttaa taitaa olla pörssikin nykyään.
Jollain tavalla sairaat markkinat ilmeisesti on. Tietäis vaa rytiseekö kunnolla.
 
Minä kun en oikeasti ymmärrä ja ennenkaikkea en jaksa seurata päivittäin näitä asioita niin en tee yhtään mitään, ääni pään sisällä kyllä sanoo että nyt voisi olla aika myydä mutta siinäkin pitää sitten taas huomioida voitollisten veroseuraamukset. Etenkin kun ei ole tappiollisia millä saisi kompensoitua.
Itsellä pääosin suorissa osakkeissa ja vanhoihin isoihin tylsiin osakkeisiin laitettuna, annan siis olla.
 
Möin ison osan. Käteistarve on nyt iso ja loput pistän takaisin osakkeisiin. Muuten jatkan ostamista eli joka kk indeksirahastoihin ja osakkeita silloin tällöin.
 
En minäkään ymmärrä pörssistä mitään mutta selvä on ollut se että arvostukset ovat olleet liian korkealla monien firmojen suhteen joten romahduksesta ollaan puhuttu jo kauan. Ihan hyvä juttu jos lopputulos on se että sijoittaminen jatkossa perustuu enemmän fundamentteihin. Ihan älytöntä ajatella että esom Rivian joka ei ole yhtäkään autoa vielä myynyt olisi arvokkaampi kuin vw joka teki miljardien voitot.
 
Niinhän se tehdäänkin jos vaan yhtiöt mitä itsellä on edustaa niitä hyviä yhtiöitä. Ja kyllähän nämä ihan asiantuntijatkin tekee voitolliaia lyhyitä kauppoja vaikka saattavat vannoa korkoa korolle tyylin nimeen ja ottavat pörssistä käteistä mahdollisen romahduksen varalle niin pääsee tankkaamaan lisää.
 
"time in the market beats timing the market"

Olen kuitenkin sitä mieltä että kannattaa hyödyntää dippejä jos mahdollista. Kuitenkin yritän muistaa että inderesin mallisalkku ja nordnetin treidaaja (nimeä en muista) hävisivät indeksille viime vuonna ja joulukuussa kukaan ei vielä tiennyt milloin se kunnon dippi tulee. Toki kymmenen vuoden ajanjakso olisi parempi vertailukohta.
Minä kuitenkin ajattelen asiaa näin: Minulle ei ole rahaa eli jos nyt lähden veivaamaan ja prosentuaalisesti onnistuisin tekemään hyvän kaupan niin euroissa en kuitenkaan rikastu.
 
Minä en edes nää muuta vaihtoa tälläsenä täydellisenä amatöörisijoittana onnistua kuin dipit. Ja tietenkin hajautus niin kohteissa kuin sijoitus ajanjaksossa.
 
Minä en edes nää muuta vaihtoa tälläsenä täydellisenä amatöörisijoittana onnistua kuin dipit. Ja tietenkin hajautus niin kohteissa kuin sijoitus ajanjaksossa.
Minä näkisin että paremmin onnistuu kun sijoittaa koko ajan eikä kyttää dippejä. Silloin valtavalla hajautuksella saavuttaa markkinoiden keskituoton miinus kulut.

Jos kyttäät dippejä, jää helposti sivu suun nousuista. Varsinkin amatöörillä en näe mitään järkeä ottaa tuolla tavalla näkemystä.
 
Mitenköhän nyt saavat inflaation alas ja valtioiden ja yritysten halvat rahahanat pidettyä auki?
Just luin tänään näistä ja nyt saattaa taas olla samanlainen "mitävittua" tilanne (oma määritelmä) kuin oli 2009 rahoituskriisissä.
Ollaan taas uudenlaisen tilanteen edessä eikä oikein tiedetä mitä tehdään, vähän kuin rekka konginkankaalla kun pitäisi painaa kaasua että oikenisi mutta kun ei ole reserviä ja jarrun painaminen on vielä huonompi vaihtoehto.
 
Olen miettinyt sitä kun aina puhutaan hajauttamisesta. Siihen riittää mun mielestä kolme indeksirahastoa. Minulla on nyt ruotsi, usa, eurooppa ja osinkorahasto mutta jotkut ovat sitä mieltä että pitäisi olla jopa 5-7 rahastoa ja toiset taas väittävät että 15 eri osaketta eri toimialoilta riittää. Mitä mieltä te olette?
 
Back
Ylös Bottom