Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Jos vuokralla kuittaa vastikkeen ja velan korkoineen niin on kyllä älyttömän hyvä tilanne, silloinhan sijoitus käytännössä maksaa itsensä. Arvelen, että aika harvinainen tilanne. Itse tuossa jokunen sivu sitten kerroin esimerkin maksetun kämpän tuotosta, jos olisi lainaa takana niin kyllähän siinä joutuu muista tuloista makselemaan.
Niin on. Ongelmana näin itse että jos ostan epävarmalta alueelta asunnon 20v laina-ajalla niin 20 vuoden hulto ja remonttikustannukset tulevat olemaan korkeat. Arvonnoususta ei tietoa ja jo nyt vanha talo on 20 vuoden päästä erittäin vanha. Periaatteessa ei tule vuoktatuloja ollenkaan
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotta palkkatyöstä tulisi sama lisäraha käteen kuin tulee sijoitusasunnosta, niin tarvitsisin n. 1.500 euron palkankorotuksen kuukausittain. Yhtä asuntoa vastaavasti vielä tehtävissä, mutta entäs toinen, kolmas tai neljäs tai sen jälkeen? Ei irtoa ainakaan vastaavalla panostuksella kuin asunnon vuokraaminen, jossa rooli on valtaosan ajasta ihan vaan passiivista omistamista. Raha tekee töitä, minä en.

En jaksa enää lotkauttaa korvaani näille "asUnToJen HiNNat RoMahTaaa!11 odOtA VaaN!"-jutuille, koska niitä viljelevät valtaosin henkilöt, jotka ensin toteavat, että ei ois asuntosijoittaminen heidän juttunsa. Kai se on se suomalainen mielenlaatu, jossa eniten odotetaan toisen epäonnistumista. :giggle: Kaikki kurssit tulee joskus alas. Sellaista hetkeä, että puoli Suomea yhtäkkiä hylkäisi Helsingin, ei ole tulossa. Varmasti on eri asia laittaa rahaa kiinni kuoleviin maalaiskuntiin, mutta riski isoissa kasvukeskuksissa on ihan toinen.
Sijoittaminen on mun juttu, ei siitä kyse.
Kohta menee yks okt helsingissä myyntiin.
Tilanne tuntuis olevan että muutetaan lähikuntiin, tuusulaan jne.
Kallio esim ei ole enää niin haluttua, nykyään monet muuttaa keskustan yksiön tai kaksion hinnalla isompaan taloon.
Hiukan epävarmalta tuntuu tällä hetkellä uuden sijoituskämpän osto pk-seudulla, ainakin omasta mielestä.
 
Näissäkin kannattaa muistaa tietty varovaisuus ja realiteetti että ei välttämättä ole tuottava kohde.
Niiden kulujen jälkeen pitää jäädä tarpeeksi rahaa millä maksaa sen lainan pois, muuten se on sama kuin säästäisit rahaa pankkiin lainan kautta.
Yhtiökokous keksiikin tehdä remontin josta tulee 150e/kk kuluja, tästä ihan esimerkkinä että omaan yhtiöön keksivät suht lyhyellä aikavälillä ikkunarempan jonka kuukausilyhennys yhtiölainana on n. 100e/kk, yleisten kulujen kasvua muutaman vuoden aikana voi tulla 50e/kk lisää ja sitten kun velkavipu tapissa ja korot nouseekin niin korkokuluja 50e/kk lisää.
Siinä onkin parissa vuodessa kasvanut kulut 200e/kk ja jos syystä tai toisesta markkinatilanne on muuttunut ja vuokrat ei nousseet tai jopa laskeneet ja vähän aikaa kuukausia jolloin ei vuokralaisia maksamassa, kämppäänkin pitäisi tehdä useaman tonnin remppa että joku sen ees huolisi.

Minä en sano ettei asuntosijoittaminen olisi huono asia, olen vain itse niin heikkohermoinen etten jaksaisi tuota.
Sitten kun nähnyt näitä jotka lähteneet vähän soitellen sotaan ja huonolla tuurilla ja/tai tietämättömyydellä ostanut huonon kohteen niin eipä ole ollutkaan tuottava.
Eikö voi:
a: ostaa uutta kämppää, kalliimpi, mutta kulut on paremmin tiedossa, koska kaikki on valmista...jonkun aikaa
b: laskelmoida. hieman kun perehtyy asiaan, niin on näppituntuma asiaan, ja tietää, että pitää maksaa remontteja.
 
Eikö voi:
a: ostaa uutta kämppää, kalliimpi, mutta kulut on paremmin tiedossa, koska kaikki on valmista...jonkun aikaa
b: laskelmoida. hieman kun perehtyy asiaan, niin on näppituntuma asiaan, ja tietää, että pitää maksaa remontteja.
Tässä saattaakin olla vielä pommi tulossa kun on ostettu jopa uusia asuntoja sijoitusasunnoiksi, koitin etsiä tästä juttua joka selventää sitä riskiä mutta en nyt löytänyt. Liittyy kuitenkin noihin yhtiölainoihin ja niiden takaisinmaksuun.
Niissähän ei ole remonttiriskejä mutta hinta kova ja itse joskus kun miettinyt näitä niin en ole ymmärtänyt miten niitä kannattaa ostaa vuokrattavaksi, toki uudessa vuokra aina kovempi mutta silti.
Tässä muuten hyvä sivu jossa rahoitusvastikkeesta ja samalla myös yhtiölainasta.

Se pommi liittyi noihin lyhennysvapaisiin ja tässä vähän muutakin:
 
Tässä saattaakin olla vielä pommi tulossa kun on ostettu jopa uusia asuntoja sijoitusasunnoiksi, koitin etsiä tästä juttua joka selventää sitä riskiä mutta en nyt löytänyt. Liittyy kuitenkin noihin yhtiölainoihin ja niiden takaisinmaksuun.
Niissähän ei ole remonttiriskejä mutta hinta kova ja itse joskus kun miettinyt näitä niin en ole ymmärtänyt miten niitä kannattaa ostaa vuokrattavaksi, toki uudessa vuokra aina kovempi mutta silti.
Tässä muuten hyvä sivu jossa rahoitusvastikkeesta ja samalla myös yhtiölainasta.

Se pommi liittyi noihin lyhennysvapaisiin ja tässä vähän muutakin:
mitä tarkoitat riski liittyy yhtiölainoihin?
jos ostat uuden, ei ole yhtiölainaa, koska ei ole tehty esim putkiremonttia josta maksettaisiin lainaa.
tai sitten jos ostat uuden, on rahoitus/yhtiölainaa, esim 30% asunnon hinnasta. eli maksuhinnan päälle.
mutta velattomassa ostohinnassa on mukana yhtiölaina, jokainen asunnonostaja ymmärtää tämän.

mutta noin lyhyesti vertaisin asuntoja autoihin siten, että jos ostaa uuden, ei tarvii pohtia iltaisin että remontoiko ikkunat vai ei ja koska etc.
kaikki on uutta, ja maksaa vastaavasti enemmän. selkeämpi tilanne.
autoissa sama, jos hakee kaupasta uuden, maksaa enemmän, mutta samantien on uudet renkaat alla, ja ei tarvii kun ajaa vaan, ja kaikki toimii.

rahalla hallittua selkeyttä.

riski asunnoissa piilee koroissa. ne on täysin arvaamattomia, varsinkin kun maailmassa menee kokoajan huonommin, ei tiedä miten heijastuu korkoihin.
korona painaa päälle kolmatta vuotta, venäjä uhkailee maailmansodalla etc...

koronakriisi kun puhkesi, mun silloinsten rahastojen arvosta napsahti pois 20-30%. olin niin laiska että pidin niitä siellä, ja vasta jälkikäteen huomasin että perkele. mutta asuntojen korkoihin ei ole vaikuttanut..vielä. euribor kai sidonnainen enemmän johonkin pankkimaailmaan emt...eli maailman tapahtumat ei niin suorasti ja villisti heijastu siihen, kuten osake ja bittivaluuttamarkkinoihin. vaan on ilmeisesti jonkun tahojen tietoisten päätösten takana?

siiskun käsittääkseni euribor korkoja on pidetty matalalla tahallaan tms, sen takia että pankkeja on rohkaistu tällä tavalla antamaan lainaa, että asuntokauppa vilkastuu(?)

nythän on uutisoitu että pienet asunnot ei mene kaupaksi/vuokralle. ehkä se on hyvä uutinen, pitää korkoja alhaalla? koska jos edelleen pitää rohkaista pankkeja antamaan lainaa, että saadaan asuntokauppaa vilkastumaan...
 
Joko hypätään BC leikkiin mukaan?
Siellä taas viedään toppahousuilta rahat, mikäli pakko syystä tai toisesta realisoida.
1642741702702.png
 
BC leikkiin ei ole tullut edes mieleen lähteä mukaan. Vaikka olis varmaan ollut just paras sijoitus tälläselle mitään mistään ymmärtävälle "sijoittajalle"
 
Tottahan niitä on miettinyt aina kun joku äkkirikastunut on julkisuuteen asian myötä tullut. Muuten en kyllä voi spekuloida kun en kuitenkaan olis uskaltanut tohon kelkkaan lähteä
 
Joko hypätään BC leikkiin mukaan?
Siellä taas viedään toppahousuilta rahat, mikäli pakko syystä tai toisesta realisoida.
katso liitettä 238439
Joskus kauan sitten kun lisäravinne kauppoja tuli tehtyä bitcoineilla, niin oli lompakossa joku 30kpl. Oispa vieläkin 😄 silloin yhden coinin arvo tais olla jotain 100€ luokkaa.

Omat tän hetken bitcoinit ostettu 3000-17000€ arvoisena, sen jälkeen jäi koko homma kun en uskonut arvon nousevan juurikaan yli 20K€. Jossain 45K€ arvossa tuli sit myytyä osa, kun iski akuutti käteisen tarve.

Ripple tokenilla tuli tehtyä ihan hyvä tili viime vuoden pump n dumpissa.
 
Joskus kauan sitten kun lisäravinne kauppoja tuli tehtyä bitcoineilla, niin oli lompakossa joku 30kpl. Oispa vieläkin 😄 silloin yhden coinin arvo tais olla jotain 100€ luokkaa.

Omat tän hetken bitcoinit ostettu 3000-17000€ arvoisena, sen jälkeen jäi koko homma kun en uskonut arvon nousevan juurikaan yli 20K€. Jossain 45K€ arvossa tuli sit myytyä osa, kun iski akuutti käteisen tarve.

Ripple tokenilla tuli tehtyä ihan hyvä tili viime vuoden pump n dumpissa.
Itse en ymmärrä noista mitään, olen kyllä tiedostanut ne kauan.
Nyt vain tulee niin ryminällä alas että miettinyt oisko aika kohta ostaa.
 
Se olikin kryptokauppaa varten. En ensin huomannut.
Shorttaus ja kryptot on ihan yhtä hepreaa, suunnilleen hajulla mutta ei voi sanoa olevan mitään varsinaista tietämystä niistä.
Ehkä siinä saattais jäädä hullun tuurilla jotain, kuten jos oisin viime viikolla shortannut kryptoja niin kuinkas oiskaan käynyt.
 
Back
Ylös Bottom