Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse vaihtanut taktiikka, eli panostan osinkoyhtiöihin. Ei ole tarpeeksia taitoa poimia laadukkaita kasvuyrityksiä, juna lähtee aina liian aikaisin. Passiiviset tulot kiinnostavat myös.
 
jaaha.
hiljaista nousua....jäämme odottamaan, ei kannata laittaa rahoja kiinni.

venäjän muodostamat uhkatunnelmat uutisissa taas. pysynee pörssi matalalla kunnes rauhottuvat. kauankohan meuhkaavat vielä...1kk ja uutisista alkaa unohtuu?

onko rahastoissa mahdollista, että rahastoihin sisältyvät osakkeet sijoittuu kasvuyrityksiin niin että tuotto raketoisi oikein kunnolla, tyyliin 1000% tuotto vuodessa?
 
jaaha.
hiljaista nousua....jäämme odottamaan, ei kannata laittaa rahoja kiinni.

venäjän muodostamat uhkatunnelmat uutisissa taas. pysynee pörssi matalalla kunnes rauhottuvat. kauankohan meuhkaavat vielä...1kk ja uutisista alkaa unohtuu?

onko rahastoissa mahdollista, että rahastoihin sisältyvät osakkeet sijoittuu kasvuyrityksiin niin että tuotto raketoisi oikein kunnolla, tyyliin 1000% tuotto vuodessa?
Jos tuollaisia olisi, niin niitä ei myytäisi peruskuleille. Näkeehän sen jo osakeanneissakin, kun isot vie suuren osan ja peruskuli saa pölyt lattialta.
Cryptoarpajaiset varmaan ainoa mistä voisi saada, ehkä.
 
jaaha.
hiljaista nousua....jäämme odottamaan, ei kannata laittaa rahoja kiinni.

venäjän muodostamat uhkatunnelmat uutisissa taas. pysynee pörssi matalalla kunnes rauhottuvat. kauankohan meuhkaavat vielä...1kk ja uutisista alkaa unohtuu?

onko rahastoissa mahdollista, että rahastoihin sisältyvät osakkeet sijoittuu kasvuyrityksiin niin että tuotto raketoisi oikein kunnolla, tyyliin 1000% tuotto vuodessa?
Varmaankin mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä, että kukaan ihminen maailmasta löytäisi rahastoon esimerkiksi 50 kasvuyritystä jotka raketoivat kunnolla.
Todellisuus varmaan lähempänä siten, että pari yritystä raketoi jollain tavalla, muutama romahtaa 50-90%, valtaosa junnaa sen vuoden normaalin yrityksen tapaan +- 10%.

Poiminnassa kyse on kuitenkin yrityksen liiketoiminnan kehittymisen ennustamisesta eikä tieteestä.
 
Ekonomisti ja sijoituskirjailija Burton Malkiel esitti vuonna 1973 kirjassaan Sattuman kauppaa Wall Streetillä(A Random Walk Down Wall Street) vertauksen, jonka mukaan sokea apina, joka heittää tikkaa talouslehtien sivuille, osaa valita yhtä tuottavia osakkeita kuin ammattimainen osakesalkunhoitaja.

OsakeApina valitsi vuoden ajan salkkuun osakkeita silmät sidottuna tikkaa heittämällä. Osakevalinta suoritettiin tämän vuoden ajan joka kuukausi.

Tällä videolla katsotaa millainen osakesalkku lopulta tikalla valitsemalla rakentui.

View: https://youtu.be/gGnLlZzfwFs
 
Nyt olen pitänyt kirjaa menoista kuukauden. Suht halpa kuukausi, ei vesimaksuja, vakuutuslaskuja tai muuta. 2287e. Ei mun mielestä kovin paha. Omakotitalo ja keskimäärin meitä on 3, koska viikko-viikko lasten kanssa.

Ylläreitä ei tullut paitsi ruoka. Ruokaan meni minulla 607e ja vaimokin ostaa muutamalla sadalla. Se on liikaa. Auton kustannukset 350e laina+bensat.

Halusin laskea onko mahdollista sijoittaa 400e/kk. Nettopalkka 3000. Kyllä se on mutta vaikeaksi menee jos lasketaan kaikki yllättävät kulut, vakuutukset ja muut päälle vielä. 20% pitäisi saada ruokakustannuksista pois.
 
Tankkaatteko jo salkkua? Mahdollisuus voittaa tai hävitä, teki mitä teki. Kaiken myyminenkin just nyt voi olla elämän paras peliliike, tai sitten ei 😂
 
Tankkaatteko jo salkkua? Mahdollisuus voittaa tai hävitä, teki mitä teki. Kaiken myyminenkin just nyt voi olla elämän paras peliliike, tai sitten ei 😂
Varmaan kannattaa vielä odottaa tapahtuuko hyökkäys Ukrainaan huomenna, kuten oli aiemmin väitetty. Venäjän sotaharjoitukset pitäisi päättyä tämän viikon loppuun mennessä.
 
Tammikuun palkkapäivänä saan maksimit eli 50k sisään osakesäästötilille. Sen jälkeen bufferia käyttötilille siltä varalta että koronapassi tulee työpaikoille. Tämän uhan väistyttyä etsin uuden sijoitusalustan- ja kohteen.
OST on ollut "läpipelattu" viime kuusta lähtien. Kovasti polttelisi lähteä päivätreidaamaan kun heiluntaa on noin paljon, mutta kaikissa ohjeissa käsketään pidättäytyä sijoitussuunnitelmassa, joka on minulla defensiivinen pitkän aikavälin peli, eli maltan mieleni tämän suhteen. Salkusta löytyy yhdeksää yhtiötä, joista kolme isoa jenkkiä, yksi kanadalainen pankki, eräs lentoyhtiö (luulin tekeväni tällä isoa tiliä, ei taida tapahtua) ja neljä suomalaista osinkoyhtiötä. Osingoilla ostetut lisäykset mukaan laskien salkun arvo on noussut reilut 21% sisäänlaitetusta summasta vajaan kahden vuoden aikana. Yksi yhtiö on 15% miinuksella (nousee varmasti kun massapsykoosi helpottaa), muut plussalla.

Koronapassin suhteen näyttää nyt hyvälle, joten koitan pikkuhiljaa miettiä uutta sijoituskohdetta valmiiksi. Sitä odottaessa alan latoa asuntosäästöpalkkiotilille maksimitalletuksia pitkästä aikaa. Käsirahaan vaaditun 10% täytettyä aloin laittaa ASP:ille minimeitä ja laitoin kaiken ylimääräisen pörssiin. Arviolta vuoden päästä muutamme omaan taloon jos tilanne on oston kannalta otollinen.

Aika kiitollinen saa olla, että on ollut perhe ja hyvä duuni näiden sortovuosien aikana.
 
Te jotka olette piensijoittajia niin miten te käytännössä sijoitatte? Minulla on mahdollista laittaa 200-400 osakkeisiin/kk. Tavoitteena rakentaa salkku joka koostuu kolmesta rahastosta ja 5-10 osinkoyhtiöstä. Mitään 400e osakekauppoja ei kannata tehdä. Kulut ovat ihan liian korkeat, varsinkin jos lisätään ulkomaalaisia firmoja salkkuun. Minulla on ollut rajana 1000e eli periaatteessa pitää säästää kuukausia ennen kun pystyn ostamaan lisää. Pienen osan laitan rahastoihin. En tuijoita kursseja vaan ostan silloin kun rahaa on. Tarkoituksena on kuitenkin pitää nämä salkussa vuosia tai jopa kymmeniä vuosia. Mietinkö kuluja liikaa?
 
Minä ostan silloin osakkeita kun sattuu syystä tai toisesta olemaan ylimääräistä, etenkin kun tulee osinkoja niin ne laitan samantien johonkin kiinni.

Just eilen aattelin että onhan sekin sijoittamista kun maksan lainaa pois 750e/kk, mietin taas sitä että jos maksaisi sen sovitun 550e/kk lyhennyksen ja jos ostaisi osakkeita/rahastoja ylijäävällä. Toisaalta taas haluan päästä nopeammin lainasta eroon ja itse ajattelen niin ettei korot voi mitenkään pysyä ikuisesti alhaalla, sillä ostaa tavallaan mielenrauhaa kokoajan ja siinä vaiheessa kun laina on maksettu pois niin karkeasti ajateltuna asumiskulut putoaa dramaattisesti ja samaan hintaan mitä vastike niin ei saisi edes kerrostaloyksiötä vuokrattua täältä.
 
Te jotka olette piensijoittajia niin miten te käytännössä sijoitatte? Minulla on mahdollista laittaa 200-400 osakkeisiin/kk. Tavoitteena rakentaa salkku joka koostuu kolmesta rahastosta ja 5-10 osinkoyhtiöstä. Mitään 400e osakekauppoja ei kannata tehdä. Kulut ovat ihan liian korkeat, varsinkin jos lisätään ulkomaalaisia firmoja salkkuun. Minulla on ollut rajana 1000e eli periaatteessa pitää säästää kuukausia ennen kun pystyn ostamaan lisää. Pienen osan laitan rahastoihin. En tuijoita kursseja vaan ostan silloin kun rahaa on. Tarkoituksena on kuitenkin pitää nämä salkussa vuosia tai jopa kymmeniä vuosia. Mietinkö kuluja liikaa?
Tuossa tapauksessa säästaisin sen kuukausittain mitä pystyy merkintä- ja nostokuluttomiin rahastoihin ja sieltä sitten siirtäisin isompi summa kerraallaan osakkeisiin - tässä kohtaa voisi jopa vähän sitä ajoitustakin miettiä.
 
Rahastot ovat yleensä, varsinkin pidemmän päälle, se paras vaihtoehto. Jos nyt sanotaan että teen 10 ostoa vuodessa niin se tekee 70e jos puhutaan kotimaisista osakkeista. Eihän se summana ole paljon. Tietenkin voisin käyttää luottoa myös.
 
Kovalla kädellä karsittu. Jäljellä:

5 suoraa osaketta

Näistä yksi on arpalappu, jota odottelen max. vuoden realisoituuko.
Yksi josta pitäisi päästä eroon asap, mutta ottanut iskua viimeikoina ja tekisi mieli katsoa vielä puoli vuotta palautuuko. Myyntiä helpottaa 40% hankintameno-olettama.
Kahta hyvää osingonmaksajaa tulen tankkaamaan.

4 rahastoa

Yksi kallis, josta pitäisi päästä eroon.
Sitten Suomi ja Ruotsi superit sekä HB USA, näihin kuukausisäästö pienellä summalla jatkuu.

2 acc ETF

Antaa nyt möllöttöö kunnes kilahdan näihin.

1 div ETF

Tähän voimakas tankkaus.
 
Minäkin koitin myydä pari päivää sitten just tätä varten. Toimeksianto vaan vielä auki, että saa nähdä, millä hintaa menee. S-pankin systeemit haitarista.
 
Back
Ylös Bottom