Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Sen verran muokkaisin tuota, että nopeasti rikastuminen on vaikeaa. Riippuen tietty vähän, että mitä pitää rikkaana, mutta pitkän ajan yli ei niin vaikeaa. 200e/kk 7 %:n tuotolla 40v tekee puoli miljoonaa ja silloin on säästänyt 100k ja saanut tuottoa 400k.
Niin no tarkotin oikeasti rikastumista. Tähän esimerkkiin pystyy tavallinen ihminen suhteellisen tavanomaisilla tuloillakin ja pitäisin tätä just elämän helpottamisena ja laadun parantamisena. Et ei ihan eläkeikään tarvis painaa jos haluis helpottaa.
Itse pitää taloudellista riippumattomuutta rikastumisena, ettei tarvi töitä tehdä jos ei halua. Toiselle se tarkoittaa miljoonaa tai kahta, toiselle kymmentä, mut mulle määritelmä vois olla toi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos antaisin ammattilaisen hoitaa omien varojen sijoittamisen ja maksaisin vuosittain voitosta 20% niin veikkaan että jäisin silti reilusti voitolle verrattuna omaan räpellykseen, tämä vain varmasti korostuisi laskevien markkinoiden aikaan.
Onkohan olemassa järkeviä varainhoitojuttuja kun ei puhuta miljoonasijoituksista?
Nää on hyviä pohdintoja. Loppupelissä kun niistä just varmaan löytyysen verran kuluja, että saa maksimissaan sen indeksin. No en ole tutustunut näihin palveluihin, mutta aina näitä kohtaan on kyllä epäluulo. Etenkin kun sinne itse suht hölmönä meni nimeä raapustamaan ☺
 
Itse en ole mikään aktiivinen sijoittaja, hieman eri kv-rahastoja mutta suurin osa kotimaisissa suorissa osakkeissa.
Melko konservatiivinen ja turvallisuushakuinen tapa siis.

Nää on hyviä pohdintoja. Loppupelissä kun niistä just varmaan löytyysen verran kuluja, että saa maksimissaan sen indeksin. No en ole tutustunut näihin palveluihin, mutta aina näitä kohtaan on kyllä epäluulo. Etenkin kun sinne itse suht hölmönä meni nimeä raapustamaan ☺
Ei ole mitään kokemusta näistä mutta hain sellaista toimintaa että länttään niille satatuhatta käteen ja sanon että pistäkääs poikimaan :)
 
Itse en ole mikään aktiivinen sijoittaja, hieman eri kv-rahastoja mutta suurin osa kotimaisissa suorissa osakkeissa.
Melko konservatiivinen ja turvallisuushakuinen tapa siis.


Ei ole mitään kokemusta näistä mutta hain sellaista toimintaa että länttään niille satatuhatta käteen ja sanon että pistäkääs poikimaan :)
En minäkään ole aktiivinen sijoittaja. Ostettu ja unohdettu on ollut se tyyli tähän mennessä.
Kyllä sun sadalletuhannelle ottajia löytyy, mutta kulut onkin sitte asia erikseen ☺
 
En minäkään ole aktiivinen sijoittaja. Ostettu ja unohdettu on ollut se tyyli tähän mennessä.
Kyllä sun sadalletuhannelle ottajia löytyy, mutta kulut onkin sitte asia erikseen ☺
Kunhan heitin tuon summan, enempi siis kuin tonneja mutta vähempi kuin miljoonia.
Nordealla on private bankin hommassa oltava 500ke rahaa niin avaa oven, siihen kerhoon en ihan heti pääse jos koskaan.
 
EN tiedä miten se todellisuudessa toimii mutta esim salkunhoitajat eivät saa vapaasti tehdä mitä haluavat. En tiedä sitten että pystyvätkö he sijoittamaan listaamattomiin yrityksiin tai jotain? Saako siitä edes mitään ekstraa?
 
EN tiedä miten se todellisuudessa toimii mutta esim salkunhoitajat eivät saa vapaasti tehdä mitä haluavat. En tiedä sitten että pystyvätkö he sijoittamaan listaamattomiin yrityksiin tai jotain? Saako siitä edes mitään ekstraa?
Ylipäätään osaaminen aivan erilaista kuin itsellä, voisin väittää että ellei ihan dille tai uhkapeluri ole tuollaiset ammattilaiset niin ei luulisi olevan mahdollista sijoittaa huonommin kuin itse tekisi.
Miksei myös listaamattomiin voisi sijoittaa mutta sellaisen omistuksen muuttaminen rahaksi voi olla ihan eri juttu kuin noteerattujen?
Itsellä oli kanssa ajatus jos olisi suoraan noihin listaamattomiin mutta pitäisi osata valkata ne oikeat, siltikin varmasti tulee pahojakin huteja.
E: Onhan näitä sitten kanssa https://www.invesdor.com/fi-fi/sijoittajille/
 
Kunhan et mihinkään Alexandrian tapaiseen kusetusfirmaan hourahda, alle 6% kuluihin ei taideta niissä mennä.
 
Ylipäätään osaaminen aivan erilaista kuin itsellä, voisin väittää että ellei ihan dille tai uhkapeluri ole tuollaiset ammattilaiset niin ei luulisi olevan mahdollista sijoittaa huonommin kuin itse tekisi.
Miksei myös listaamattomiin voisi sijoittaa mutta sellaisen omistuksen muuttaminen rahaksi voi olla ihan eri juttu kuin noteerattujen?
Itsellä oli kanssa ajatus jos olisi suoraan noihin listaamattomiin mutta pitäisi osata valkata ne oikeat, siltikin varmasti tulee pahojakin huteja.
Joo ilman muuta mutta moni ei voita indeksiä kuitenkaan pitkässä juoksussa tilastojen mukaan. Ei edes ammattilaiset. Pitääkö se paikkaansa, en tiedä. Ajattelen kuitenkin itse niin että salaista reseptiä ei ole ja pyrin pitämään kulut alhaalla. Itsellä indeksirahastoja ja "tavallisia" ja niiden ero ei ole iso mitä tulee tuottoihin. Jotenkin en usko että joku bankiiri lähde isolla riskillä hakemaan tuottoa asiakkaan rahalla
 
Ylipäätään osaaminen aivan erilaista kuin itsellä, voisin väittää että ellei ihan dille tai uhkapeluri ole tuollaiset ammattilaiset niin ei luulisi olevan mahdollista sijoittaa huonommin kuin itse tekisi.
Eikös noita ole tutkittu ja eivät ne ammattilaisetkaan läheskään aina voita tikkaa heittäviä apinoita? Varsinkin, jos iso argumentti ammattilaiseen turvautumiselle on voiton tekeminen laskumarkkinalla, olisin aika varovainen kenet palkkaan.
Miksei myös listaamattomiin voisi sijoittaa mutta sellaisen omistuksen muuttaminen rahaksi voi olla ihan eri juttu kuin noteerattujen?
Itsellä oli kanssa ajatus jos olisi suoraan noihin listaamattomiin mutta pitäisi osata valkata ne oikeat, siltikin varmasti tulee pahojakin huteja.
E: Onhan näitä sitten kanssa https://www.invesdor.com/fi-fi/sijoittajille/
Listaamattomissa tuottopotentiaali ja sitä myötä riski toki on suurempi, mutta se tuoton realisoituminen voi kestää hyvinkin pitkään ilman, että on mitään mahdollisuutta saada sijoitustaan pois. Pitää myös muistaa, että varsinkin tuollaisten yleisöantien yhteydessä osakkeeseen saatetaan olla hinnoiteltu kasvua useamman vuoden edestä. Mulla muutamaa firmaa on Invesdorin kautta ostettu ja niistä yhden sain myytyä kun meni First North -listalle, loput odottaa varmasti todella pitkään. Listaamattomiin sijoitettuja rahoja en laske sijoitusvarallisuuteeni edes mukaan, ne on periaatteessa mennyttä rahaa ostohetkestä lähtien.
 
Eikös noita ole tutkittu ja eivät ne ammattilaisetkaan läheskään aina voita tikkaa heittäviä apinoita? Varsinkin, jos iso argumentti ammattilaiseen turvautumiselle on voiton tekeminen laskumarkkinalla, olisin aika varovainen kenet palkkaan.

Listaamattomissa tuottopotentiaali ja sitä myötä riski toki on suurempi, mutta se tuoton realisoituminen voi kestää hyvinkin pitkään ilman, että on mitään mahdollisuutta saada sijoitustaan pois. Pitää myös muistaa, että varsinkin tuollaisten yleisöantien yhteydessä osakkeeseen saatetaan olla hinnoiteltu kasvua useamman vuoden edestä. Mulla muutamaa firmaa on Invesdorin kautta ostettu ja niistä yhden sain myytyä kun meni First North -listalle, loput odottaa varmasti todella pitkään. Listaamattomiin sijoitettuja rahoja en laske sijoitusvarallisuuteeni edes mukaan, ne on periaatteessa mennyttä rahaa ostohetkestä lähtien.
Sillä tässä kyselenkin kun on vain omien mutujen varassa, itse kun en oikeasti tiedä kuin pintaraapaisun noista.
Itse pitäisin kanssa noita listaamattomia lähinnä arpana, odottaa vain sitä isoa arpaa mitä ei välttis edes koskaan tule.
Mulla olisi hyvin jalka ovenraossa yrityskauppajuttuihin ja olenkin suunnitellut jos löytäisin siitä sellaisen oman kolon rahoitukselle, lyhyesti sanottuna sijoittaja mutta myös aktiivinen osakas ja nimenomaan rahoittamassa myös sitä yrityskauppaa. Tämän jos saisi toimimaan niin siinä voisi olla ihan firmalle ja useammalle osakkaalle hyvä paikka.
 
Ja muutenkin, että joku toinen sijoittelee sinun rahalla ja riskin otat sinä. Otetaanhan se omissakin sijoituksissa, mutta se on helpompi sulattaa jos menee perseelleen omat sijoitukset. Jos oikeesti joskus rikastuu täytyy kokeilla näitä palveluja.
 
Jos antaisin ammattilaisen hoitaa omien varojen sijoittamisen ja maksaisin vuosittain voitosta 20% niin veikkaan että jäisin silti reilusti voitolle verrattuna omaan räpellykseen, tämä vain varmasti korostuisi laskevien markkinoiden aikaan.
Onkohan olemassa järkeviä varainhoitojuttuja kun ei puhuta miljoonasijoituksista?

Suurimmalle osalle neuvoisin, että matalakuluiseen indeksirahastoon, ei salkunhoitajalle. Kyllähän hyviäkin salkunhoitajia on, mutta yleensä heille on niin paljon kysyntää, että asiakkaita ei tarvitse haalia, vaan lähinnä ajaa pois. Ja jokaista hyvää kohden löytyy 9, jotka häviävät indeksille ja joille ykkösprioriteetti on oman työpaikan pitäminen ja vuosibonukset, kakkosprioriteetti asiakkaan rikastuttaminen. Jos nyt kuitenkin haluat salkunhoitajaa käyttää, niin vilkaisisin PYN Eliteä. Todella kova tracki todella pitkältä ajalta ja ehkä tärkeimpänä on se, että pääsalkunhoitaja itse omistaa todella paljon osuuksia ja osti vielä hiljattain paljon lisää. Eli on ns. skin in the game.

Petrin ajatuksia voi kuunnella: https://www.inderes.fi/fi/videot/inderespodi-108-vieraana-salkunhoitaja-petri-deryng-1882021
Tietynlaista ylimääräistä riskiä toki PYN eliteen liittyy, koska sijoittaa ns. kehittyville markkinoille. Toki siellä on eniten myös ylituottoa tehtävissä ja sitten joku saattaisi vielä kysellä, että onko riskialttiimpaa sijoittaa kehittyville, jossa arvostustasot ovat matalat, vai kehittyneisiin (jenkkeihin), jossa arvostustasot ovat historiallisen korkealla? Tämä on sellainen päätös, joka pitää jokaisen tehdä itse.
 
Eikös noita ole tutkittu ja eivät ne ammattilaisetkaan läheskään aina voita tikkaa heittäviä apinoita? Varsinkin, jos iso argumentti ammattilaiseen turvautumiselle on voiton tekeminen laskumarkkinalla, olisin aika varovainen kenet palkkaan.
Muistan lukeneeni/kuulleeni ihan samanlaisen jutun. Kyllä osakemarkkinoillakin tuurilla on osuutensa.
 
Huvikseen katsellut näitä analyytikkojen juttuja ja alkanut miettimään kuinka loputon suo näiden arviointi on, pitäisi olla aika perehtynyt tähänkin asiaan että osaisi sanoa mihin juurikin joku metsäkoneiden tilauskanta menee.
Itse ajattelen näidenkin analyysien päälle ties mitä kuten esim. sellaista kuinka loppuun on koneet ajettu nyt kun puulla kova kysyntä vai onko niillä menty samoilla tunneilla kuin ennenkin? Tuskin repästään uusia kuskeja nopeasti ja nykyisilläkin on rajansa minkä pystyy tekemään, tämä toki vain Suomessa mutta miten sitten ulkomaat.
Parempi taitaa vaan ostella apinataktiilla, silmät kiinni ja sitä mihin sormi osuu.
 
Tässä tulee muuten toi salkunhoitojuttu eteen vahvasti tai siis osaaminen sillä alalla.
En tiedä onko mahdollista ja miten edes käytännössä toimii mutta esim. nyt haluaisin shortata huhti-toukokuulle lääkeyhtiöitä, ei niin mitään hajua onko tämä mahdollista ja jos on niin miten se homma toimii.
Olen vaan melko varma että silloin tulee tipahtelee kurssit enempi tai vähempi.
 
Tota kysytään lyhyesti:
-Jos kerran rahastot on "ammattilaisten tekemiä sijoituksia",
onko sama:
a: opetella sijoittamaan, ja sijoittaa 50ekk esim nordnet vai:
b: tehdä rahastosopimuspankissa, valita riskitaso, ja antaa rahan mennä itsestään 50ekk sopparilla.

Onko niinkun verrattava/sama asia?
 
Tässä tulee muuten toi salkunhoitojuttu eteen vahvasti tai siis osaaminen sillä alalla.
En tiedä onko mahdollista ja miten edes käytännössä toimii mutta esim. nyt haluaisin shortata huhti-toukokuulle lääkeyhtiöitä, ei niin mitään hajua onko tämä mahdollista ja jos on niin miten se homma toimii.
Olen vaan melko varma että silloin tulee tipahtelee kurssit enempi tai vähempi.
Bear-sertifikaatteja saa nordnetistä joillekin osakkeille. Ei voi hävitä kuin 100%, "perinteisessä" shorttaamisessa enemmän.
 
Back
Ylös Bottom