Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Kiitos vinkeistä täytyy perehtyä laajemmin, lähdin tuossa tutustumaan oman pankin kautta sijoitukseen tein sitä kautta ensimmäisen askeleen.

Asetin tavoitteen alkuun lyhyelle aikavälille mihin mennessä pyrin saamaan kasaan x summan rahaa, pistän kuukausittain x summan rahaa sinne. Kyseessä yhdistelmäsalkku jossa rahasto jakautuu laajasti osakkeisiin, joukkolainoihin yms.
Minkälaista vuosituottoa ne lupaili?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä juttu, se on helpoin ja yksinkertaisin tapa säästää. Hankkiuduin itse aktian rahastoista eroon koska olivat liian kalliita. Itse vasta säästänyt vähän aikaa mutta tein niin että ostin 3 rahastoa/etf ja sijoitan niihin joka kk ja sitten päälle muutama mielenkiintoinen osake. Kyllä se niin on että aikaa menee jos haetaan hyviä kauppoja ja kukaan ei tiedä miten käy kuitenkaan. On kuitenkin mielenkiintoista seurata markkinoita. Kannattaa tutustua kuluihin kunnolla. Omassa salkussa nyt OMX25-etf, Mandatum trader small/midcap europe, Nasda100 etf, Nio, Investor ja cameco.
 
Mitä mieltä porukka tästä? Jos suunnitelmat menee putkeen niin aika arvokas lappu.




Osake droppas tän takia muutama päivä sitten:
Mutta en mä välttämättä tota totena ottais, kuka näistä tietää. Gates ja VW kuitenkin ollu tätä starttaamassa.
Ilmeisesti liian aikaista tietää varmasti, ehtii varmaan mennä ylös ja alas ennen kuin homma selkiytyy. Arvostus 13,5 miljardia tällä hetkellä.
 
Osake droppas tän takia muutama päivä sitten:
Mutta en mä välttämättä tota totena ottais, kuka näistä tietää. Gates ja VW kuitenkin ollu tätä starttaamassa.
Ilmeisesti liian aikaista tietää varmasti, ehtii varmaan mennä ylös ja alas ennen kuin homma selkiytyy. Arvostus 13,5 miljardia tällä hetkellä.
Shorttaaja julkaisee tollasen esitelmän :D miten toi voi edes olla laillista?
 
Kyllästyin mandatum traderiin. Eilen piti tehdä kauppoja mutta ilmeisesti mulla on joku rajoitus joka liittyy riskeihin. No olen muutenkin ollut vähän pettynyt siihen niin möin kaikki osakkeet pois. Olin aikaisemmin hukannut nordnetin tunnukset mutta ne tulivat viime viikolla. Kyllä se mandatumin ohjelma toimii mutta se on köyhempi versio nordnetistä ja ehkä vähän sekavampi. Pohjoismaisia rahastoja paljon vähemmän tai periaatteessa ei ollenkaan. Nyt lähdetään taas nollasta. Kaikkea en nyt investoi mutta 7000 pistän heti peliin
 
Shorttaaja julkaisee tollasen esitelmän :D miten toi voi edes olla laillista?

Ameriikka mahdollisuuksien maa. :-) Toisaalta voi noi firmat ilman liikevaihtojakin kusettaa kaikenlaista. Väittää että on sitä ja tätä teknologiaa. Näinhän oli Nikolan tapauksessa ja siitäkin tuli short sellerin "raportti" ja tais suhtkoht kohdilleen mennä. Tästäkään ei tiedä onko oikeasti kaupallistettavissa. Mieti että QS osake/firma puhuttu 13,5 MILJARDIN arvoiseksi ilman liikevaihtoa.
 
Ameriikka mahdollisuuksien maa. :-) Toisaalta voi noi firmat ilman liikevaihtojakin kusettaa kaikenlaista. Väittää että on sitä ja tätä teknologiaa. Näinhän oli Nikolan tapauksessa ja siitäkin tuli short sellerin "raportti" ja tais suhtkoht kohdilleen mennä. Tästäkään ei tiedä onko oikeasti kaupallistettavissa. Mieti että QS osake/firma puhuttu 13,5 MILJARDIN arvoiseksi ilman liikevaihtoa.
Joo voi hyvinkin olla huuhaata koko firma kun mitään muuta ei ole esitetty ku puheita ja lupauksia ja kolmessa vuodessa pitäisi tuotanto jo rullata.
 
Bonuskysymyksenä Nikolaan ja muihin vastaaviin sijoittaneille, että kuinka moni maailman mullistanut uusi teknologia on ollut hyvä sijoituskohde? Pro tip: polkupyörä, polttomoottori(auto), lentokone, tietokone, matkapuhelin, jne. Mikään noista ei ole ollut.

Siis jos olisi alkuvaiheessa sijoittanut hajautetusti kyseiseen toimialaan. Kaikkien kohdalla on käynyt niin, että ylivoimaisesti suurin osa meni konkkaan tai joku osti ne siinä vaiheessa, kun osake oli jo laskenut murto-osaan. Suurin osa täällä varmaan muistaa vielä matkapuhelinten läpi lyömisen. Kuinkas monta varteenotettavaa valmistajaa silloin oli, ja mitkä niistä ovat edelleen olemassa? Nokia, Ericsson, Blackberry, Sony, Motorla, Panasonic, Samsung ja Apple nyt tulee ainakin mieleen, muta oikeastihan noita oli vielä kymmenkunta enemmän. Kuinka moni noista oli hyviä sijoituksia?

Niistäkin, jotka olivat lopulta hyviä, puolet menestyivät matkapuhelinbisneksestä huolimatta, eivät niiden ansiosta. Ts. puhelinbisnes meni nurin, mutta joku muu löi läpi. Sama homma on ollut aina teknoissa ja on luultavasti tälläkin kertaa. 9 kymmenestä sähköauto-, vety-, AI-,... firmasta menee konkkaan ja sitten muutama jakaa markkinan, mutta ei niilläkään välttämättä katteet ole tähtitieteellisiä.
 
Joo voi hyvinkin olla huuhaata koko firma kun mitään muuta ei ole esitetty ku puheita ja lupauksia ja kolmessa vuodessa pitäisi tuotanto jo rullata.

Mun mielestä vedätyksen todellisen mahdollisen läpimurron erona yleensä se, että sillä todellisella on jotain prototyyppiä, patentteja, johonkin pienempään skaalaan tehtyä sovellusta jne. ja johto projektiin/tuotteeseen keskittyneitä, eikä koko ajan markkinoi asiaa sijoittajille tai myy säännöllisesti matkan varrella omia osakkeita tms.
Mut en siis tätä QS tapausta tunne, enkä ala tutkimaan, kun ei ole mun teekuppi nää tämmöset mistä en kuitenkaan liikoja ymmärrä.
Saattaa se olla ihan todellinen juttukin, tutkia pitää ja loppupeleissä ostaa fiiliksellä, kun tuntuu että nyt vois lähteä.
 
Mun mielestä vedätyksen todellisen mahdollisen läpimurron erona yleensä se, että sillä todellisella on jotain prototyyppiä, patentteja, johonkin pienempään skaalaan tehtyä sovellusta jne. ja johto projektiin/tuotteeseen keskittyneitä, eikä koko ajan markkinoi asiaa sijoittajille tai myy säännöllisesti matkan varrella omia osakkeita tms.
Mut en siis tätä QS tapausta tunne, enkä ala tutkimaan, kun ei ole mun teekuppi nää tämmöset mistä en kuitenkaan liikoja ymmärrä.
Saattaa se olla ihan todellinen juttukin, tutkia pitää ja loppupeleissä ostaa fiiliksellä, kun tuntuu että nyt vois lähteä.
Mitä nyt nopeasti kattelin niin 102 patenttia noilta löytyy, sen tarkemmin en kattonut mitä ne sisältää. Tiedä sitten kenellä se 'varsinainen' solid state patentti on, tai sen mahdollistava patentti/patentit, ja onko ne voimassa. Luulisi kohtapuoleen tulevan jotain kunnon näyttöjä jos niitä oikeasti on.
 
Kun noista vedätyksistä ollut puhetta niin en sano että tämä olisi sellainen eikä ainkaan nyt taida hakea sijoituksia mutta jutut on kyllä hurjia.

Ei ole montaa vuotta kun suomalainen tyyppi sai tuomionkin petoksesta kun lupaukset turhan kovia:
 
Kun noista vedätyksistä ollut puhetta niin en sano että tämä olisi sellainen eikä ainkaan nyt taida hakea sijoituksia mutta jutut on kyllä hurjia.

Ei ole montaa vuotta kun suomalainen tyyppi sai tuomionkin petoksesta kun lupaukset turhan kovia:

Tota rakkolevää eli rakkohaurua kasvaa enää puhtaana jossain ulkosaaristossa. Monin paikoin levättynyttä muista levistä ja kuolemassa, ja sisäsaaristosta täysin dead. Millä noi valopäät sitä kasvattaa Itämereässä "kankaan päällä", kun se vesi on liian paskasta sen kasvatukseen? Se kasvais kyllä ihan luonnostaan jos vesi olis puhdasta. Ja mitähän sille muulle elämälle tapahtuu jos mestat peitetään kankaalla? Ja jos sen nyt sais kasvamaan, niin vittuako sitä heti kiusaamaan ja keräämään pois? Voishan sitä vetää Ison Valliriutan päälle pressun ja kasvattaa uusiutuvaa(!) energialevää sen päällä, että korallit kuolee välittömästi mutta pelastuu ilmastonmuutokselta.
Onhan se nyt pirun paljon helpompaa EU:n painaa rahaa ja tehdä polakeille ja venäläisille paskavesifilttereitä sillä rahalla, kun sekoilla tämmösiä hörhöhankkeita.
Itämeri yks hyvä esimerkki ilmastonmuustohörhöilyn uhreista, kaikki energia menny tyhjän ilman suojeluun ja kaikessa tulokulma ilmastojotain, niin oikea luonnonarvojen ja kohteiden suojelu jääny veks tai menny älyttömäks mutkan kautta tekemiseksi, mikä usein haitallisempaa kuin tekemättä jättäminen.
 
Tota rakkolevää eli rakkohaurua kasvaa enää puhtaana jossain ulkosaaristossa. Monin paikoin levättynyttä muista levistä ja kuolemassa, ja sisäsaaristosta täysin dead. Millä noi valopäät sitä kasvattaa Itämereässä "kankaan päällä", kun se vesi on liian paskasta sen kasvatukseen? Se kasvais kyllä ihan luonnostaan jos vesi olis puhdasta. Ja mitähän sille muulle elämälle tapahtuu jos mestat peitetään kankaalla? Ja jos sen nyt sais kasvamaan, niin vittuako sitä heti kiusaamaan ja keräämään pois? Voishan sitä vetää Ison Valliriutan päälle pressun ja kasvattaa uusiutuvaa(!) energialevää sen päällä, että korallit kuolee välittömästi mutta pelastuu ilmastonmuutokselta.
Onhan se nyt pirun paljon helpompaa EU:n painaa rahaa ja tehdä polakeille ja venäläisille paskavesifilttereitä sillä rahalla, kun sekoilla tämmösiä hörhöhankkeita.
Itämeri yks hyvä esimerkki ilmastonmuustohörhöilyn uhreista, kaikki energia menny tyhjän ilman suojeluun ja kaikessa tulokulma ilmastojotain, niin oikea luonnonarvojen ja kohteiden suojelu jääny veks tai menny älyttömäks mutkan kautta tekemiseksi, mikä usein haitallisempaa kuin tekemättä jättäminen.
Joskus miettinyt ite miten noita ravinnepäästöjä voisi hyötykäyttää lannoitteena.
Pitäisi kehittää tälläinen päätön projekti johon saisi varmasti miljoonia EU rahaa ja jos tarpeeksi hyvän kuuloinen juttu niin instituutionaalisia sijoittajia jotka viherpesee sijoitus portfoliota.
 
Tyypit, seuraavava kova sana on inflaatio.
Just tänään taas tuli infoa että pohjois-amerikassa on tosi kova rakentamisbuumi joka vaikuttaa jopa meille tänne Suomeen. Hyvänä esimerkkinä on kun piti tehdä itselle 5% hintojen korotus niin joudunkin tekemään samantien sen 10%.
Hehe... sanoinko mä jotain....
 
Onkohan tuolta inflaatiopuheelta ja kehitykseltä joku viime vuoden lopun ja täman vuoden puolella pystynyt välttymään edes :unsure:. Ei siinä, toivottavasti on toimitusongelmapiikki eikä jää liian ylös roikkumaan.
Nyt on niin kuumaa jokapaikassa että saa nähdä mikä tulee olemaan tämän vuoden kokonaisinflaatio, ainakin omalla kohdalla puhutaan niin huimista hintojen nousuista ettei ole mitään järkeä.
Mitenhän tämä mahtaa vaikuttaa korkoihin? Eikös niiden pitäisi nousta?
Sitten on asuntovelalliset ihmeissään että mites nää nyt tällee kun ei oo aiemminkaan ollut oikeastaan mitään korkoja, sitten lyödään ostoihin jarrua ja kohta ollaankin taantumassa...
 
Mitäpäs tyypit mieltä tästä inflaatiojutusta suhteessa korkoihin?
Minä näen nousevan mörön jos inflaatiota aletaan hillitsemään koroilla samaan aikaan kun otettu hurja määrä asuntovelkaa.
Toisaalta taas itse kun just osti asunnon niin näkee että inflaatio maksaa kokoajan sitä lainaa pois.
Ei näitä otsikoita ole vielä ihan hirveästi ollut mutta nyt jo näyttää että täällä voidaan mennä yli 4% inflaation tänä vuonna ja 3.5% varmasti mikä taitaa olla kovinta aikoihin.
 
Back
Ylös Bottom