Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pysyn samassa näkemyksessä rahapodin ukkojen kans. Hyvin ainakin perusteltu, että aina mennyt niin, että pohjia saanut romahduksessa odottaa ainakin sen 6 kk.

Ja koska kokemusta ei yhdestäkään romahduksesta ole, niin mennään tällä, että odotellaan kesää/syksyä.

Eihän tuolle päiväliikehdinnälle ole mitään järkeä. Putingit kiinni, ruumisrekkoja nykin kaduilla ja tulevasta ei tietoa, silti SP500 painaa yläviistoon. Meidän oma pörssi on niin pieni, että sen liikeet vasta onkin outoja.

Itsekin rahapodia ahkerasti automatkoilla kuunnelleena muistan Martinin sanoneen että jos -30% puhkaistaan niin sitten ei kannata hötkyillä koska tullaan valumaan vielä -60% lukemiin. Nythän käytiin noin -40%. Toki nämä on kieli poskella sanottua eikä kukaan mistään mitään tiedä.

Itsekin rahapodia ahkerasti automatkoilla kuunnelleena muistan Martinin sanoneen että jos -30% puhkaistaan niin sitten ei kannata hötkyillä koska tullaan valumaan vielä -60% lukemiin. Nythän käytiin noin -40%. Toki nämä on kieli poskella sanottua eikä kukaan mistään mitään tiedä.
Näinhän se on.

Itsellä eka pörssiromahdus ja vaikka peräpeiliin on vaikea olla katsomatta, niin en ymmärrä miksi nyt tilanne on parempi kun viikko sitten.

Ja toisaalta, jos juna meni ja jäin kyydistä niin kehittyvät maat tulee perässä. Lyödään käteinen sinne, jos kohta ollaan helmikuun tasoilla.

Mutta, edelleen istun käsien päällä. Se on suunnitelma, josta en poikkea.

Mutta, edelleen istun käsien päällä. Se on suunnitelma, josta en poikkea.

Samaa odottelemista, että milloin pohjaa kohti mentäisiin tai ees uutta "hetkellistä pohjaa". Hinnoissa ei tunnu olevan mitään järkeä nyt ja liian ylhäällä. Oltiin jo ennen romahdusta kunnon FED-pumpeissa ja ei kai tää hintojen vääristely loputtomiin voi jatkua?

Aika näyttää voiko jatkua.

Mutta oon päättänyt, että alempaa ostetaan joten sillä mennään. Myöskään mitä alan osaavien mielipiteitä lukenut, niin nousulle ei ole mitään syytä. Tilanne ei ole mihinkään muuttunut ja edelleen ratkaisu koronaan puuttuu. Myös toinen aalto on edelleen pelkona.

Ja kuten ylempänä sanoin, niin jos kävisi niin, että juna meni jo, voi aina lyödä käteiset kehittyviin maihin. Ne tulee paljon jäljessä.

Mulla tässä myös käsien päällä istuskelu menossa. Varmaan olisin lyönyt ihan kaikki kiinni -20% paikkeilla jos olisi ollut yhtään käteistä 😄, mutta pohja oli ja meni ja nyt säästetään mahdollista seuraavaa pohjaa varten. Jos nousu jatkuu, niin onpahan sen verran opittu että jatkossa isommalla käteispositiolla sitten. Hieman olen jo harkinnut, söisinkö osan tähänastisista tappioista ja myisin vähiten miinuksella olevia positioita pois.

Zone-sarja -42%
Netti on täynnä käppyröitä siitä, miten käy kun menetät muutaman tuottoisan päivän vuodesta. Jos leikitään että ollaan jo menossa sitä v-käyrää vahvasti alaspäin, niin pahin mitä voi pitkällä aikavälillä käydä, on se että saat keskimääräisen tuoton. Mun mielestä tuo odotellaan ostopaikkoja mentaliteetti on melkoista arpapeliä. Joku onnistuu joo, mutta kuinka moni menettää sen keskimääräisen tuoton sillä odottelullaan?

Paljon helpommalla pääsee kun minimoi tuollaiset riskit vaikkei huipputuottoja kenties sitten nähdäkään. Tämä siis taustalla, missä tuli aikanaan jauhettua nettipokeria +200k kättä ja yksikin virhepäätös saattoi viedä sulta satojen järkevien päätöksien tuoton. Siinä voi olla 10k kättä jumalasta seuraava kun kaikki osuu ja seuraavat 10k kättä mikään ei onnistu, vaikka kuinka päätös oli matemaattisesti oikea. Silti pitäisi pystyä koko ajan ajattelemaan yhtä järkevästi. Psykologia on sama kuin pörssissä, tapahtumat vain etenevät huomattavasti nopeammin.

Jos henkilön mielestä firma/rahasto x on hyvä, niin miksei osta sitä nyt ja myöhemmin lisää, jos se hinta painuu ja edelleen firma tuntuu hyvältä ajatukselta? Ainoa minkä pitäisi merkata, on pitkän aikavälin tuotto, ei yksittäiset pikavoitot.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos kaksi ylläolevaa oli edes osittain minulle suunnattu niin: En oleta markkinasta mitään, mutta koska tilanne on poikkeuksellinen ja käteiskassa muutenkin pieni, niin katson hyväksi väliksi katsoa rauhassa tilannetta. Pahimmillaankin voinen jatkaa suunnilleen siitä mihin jäätiin helmikuussa, jos laskua ei enää tulekaan. Vuoden verran olen säästänyt siinä mielessä tasaisesti, että aina kun on noin tonni käteistä, ostan jotain. Mahdollisesti tulevaisuudessa sitten osa kuukausisäästörahastoihin ja -ETF:iin, mutta tähän asti olen tehnyt ensihankintoja isommissa erissä. Korjausliikkeitä ja ihan elämänkin yllättäviä kuluja varten on kuitenkin hyvä olla rahaa jemmassa.

Mikä fetissi se pohjien metsästäminen on? Meinaatte olettaa että joskus syksyllä on "pohja" ja all in sinne? Vai aloitatte sitten tasaisen ja säännöllisen sijoittamisen?

En tiedä kenelle on suunnattu, mut ite ainakin otin säännölliset sijoittamiset pois rahastoista vuoden vaihteessa jabetsasin et keskuspankkirahoitettu kupla ei voi kestää.

Eikä edelleenkään tunnu että markkinat toimii kovin markkinatalousmaisesti nytkään niin hinnat on mitä on. Voi olla sitten, että tämä on uusi normaali ja uusia huippuja on tulossa eikä reaalitaloudella nyt eikä varsinkaan tulevaisuudessa ole väliä. S&P 500-lafkoihin vaan rahaa tulee sisään ETFien kautta kun muualta ei saa tuottoa?

"Normimarkkinassa" ja laskuissa kannattaisi tosiaan heitellä sisään ajallisesti hajauttaen betsejä että ei ole ihan yhden all-in varassa, mut jos on rahaa vapaana niin itestä ei kovin hyvältä pitkäaikaisia sijoituksia ole laittaa takaisin rahastoihin nyt.

Daytrading-vetoja oon tehnyt harrastemielessä nytkin, mut se on eri asia sit kun sijoittaminen

Mulle ei oikeastaan ole väliä oliko tää väliaikainen nousu ennen seuraavaa romahdusta vai jääkö kurssit kohta kellumaan pienellä heittelyllä "ylihintaisiksi" ja odottaa loppuvuotta ja ensivuotta jotta firmojen tulokset ottaisi kiinni. Oon saanut kuukauteen aivan järjettömiä voittoja mitä tulee omiin sijottajantaitoihin. Jotain 20% nousuja olen rahastanut myynneillä ja sit jossain ns laatuosakkeissa ostin mielestäni tarpeeksi halvalla ja pitänen pitkän ajan salkussa. Esim. Fortumille mulle on ihan riittävä hinta 13€ ja jonkun verran alle tehtyihin ostoihin. Jos nyt droppi vielä tulee niin sitten ostan missaamani Nesteen jos menee 20euroon tai vaikka Revenio grouppia joka on nyt liian kallis. Upm kans jäänee salkkuun vaikka tulis mitä laskua.

Joku sanoo ettei ole vielä tarpeeksi halpaa mutta kyllä noi itselle kävi tarpeeksi edullisissa hinnoissa. Jos osa firmoista kävi -40% hujakoilla ja saavutteittaisiin vielä -60% pohja niin sitten pidetään vaan pidempään salkussa. Jos esimerkkinä se Fortum vetää 10euroon niin hyvä niille jotka odotti, mutta se 13€ oli itselle riittävä raja joskin kympillä ostaisin sitä salkkuun vielä lisää.

Mulle ei oikeastaan ole väliä oliko tää väliaikainen nousu ennen seuraavaa romahdusta vai jääkö kurssit kohta kellumaan pienellä heittelyllä "ylihintaisiksi" ja odottaa loppuvuotta ja ensivuotta jotta firmojen tulokset ottaisi kiinni. Oon saanut kuukauteen aivan järjettömiä voittoja mitä tulee omiin sijottajantaitoihin. Jotain 20% nousuja olen rahastanut myynneillä ja sit jossain ns laatuosakkeissa ostin mielestäni tarpeeksi halvalla ja pitänen pitkän ajan salkussa.

Joo siis näähän riippuu sijoitushorisonteista, volatileettihan on mahtavaa lyhyisiin treideihin, mut jos haluaa osta-ja-unohda pitkäaikaisia sijoituksia tehdä niin näin ainutlaatuisessa markkinassa kyllä voi kytätä vähän sitä sisäänmenohintaa.

Ja eihän kukaan tiedä tietenkään missä kannattaa mennä sisää, mut itestä ainakin kivempi tehdä se virhe oman järkeilyn pohjalta kun kuunnella jotain randomjamppaa youtuubissa/twitterissa joka sanoo et nyt ollaan pohjassa.

Schiffin ajatukset jaan et nyt tuntuu et ihmiset unohti sen pre-covid19 tilanteen missä firmojen tulokset ei oikeasti olleet kasvaneet mut kurssit senkun meni ylös
https://www.zerohedge.com/markets/schiff-people-are-still-too-focused-pin-not-bubble

Itsellä puolet käteisenä ja puolet edelleen sisässä. Myin laskun alkuvaiheilla tappiollisia pois ja kuittasin niitä voitollisilla pois.

Nyt ne rahat on käteisenä ja koska en mistään mitään tiedä, niin kuuntelen viisaampia jotka kertoo miten ainakin asiat on mennyt ennen. Siihen nojaten odottelen ainakin seuraavaa montun pohjaa, koska tähän mennessä ensimmäinen monttu ei ole ollut se pysyvä, niin miksi olisi nyt. Tai voi olla, mutta sitä ei kukaan tiedä. Peräpeiliin kun katsoo, niin ikinä ei ole jäänyt yhteen pohjan kolkuttelu, joten sillä menen itse.

Kukin tehkööt omalla tavallaan. Itsellä sijoitushorisontti pitkä vuosikymmenien mittainen, mutta ei siitä haittaa ole että myin ylempänä ja nyt odotan, että voin ostaa myynti/tätä hetkeä alempaa.

Sijoittamiseen käytettävät tulot nolla, joten ei ole mahkua sitä kautta ostella pohjalta ja laskea keskihintaa.

Itsellä myös tuo vaikuttaa, että kurssit nousee, mutta lamaa pukkaa. Ja hölmösti ajateltuna, kuuntelen mielelläni Nordnetin Martinin viisauksia (siitä että pohjia on aina käyty kolkutteleen useammin), ilman heitä säästöni olisi nolla. Joten, jos sen tuotosta vähän menetän, niin kaikki mitä itselle jää ei ole ollut mistään pois vaan pelkkää plussaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itellä lähti sisäänlyönnit ehkä vähän lapasestakin ja omiin taitoihin nähden osuin melko tuurillakin osaan huhtikuun nousuista. Tosin pysyn Helsingin pörssissä niin suuri osa firmoista sellaisia joihin mulla on joku arvo ja ehkä valistuneita veikkauksiakin jatkosta koronan jälkeen ettei ihan tuurilla tarvinnut lyödä sisään. Remedy sellanen mistä en lukenut mitään suosituksia ennen sisäänlyöntejä ja näin ollen loistava voittomarginaali tuntui erittäin hyvältä. Sain esiintyä avovaimolleni suurena sijoitusnerona parin kirjan luettua vaikka rehellisesti halusin peli/digifirmaa koronan keskellä ja puhtaasti arvoin Rovion ja Remedyn välillä.

Oon katellut että tässä n.kuukauden nousun aikana noita isoja droppeja on seurannut aina kunnon bounce back, mutta tänään Nokian vetoavusta huolimatta omxh jäi miinukselle vaikka eilen oli kunnon rytinä. Se herättää itessä hieman kysymyksiä kääntyikö suunta alaspäin ja lunastin tänään isomman potin rahastoista jotka oli paikannut hyvin tota pudotusta. Helmikuuhun nähden myin aika reilullakin tappiolla mutta kuluva vuosi oli suht lähellä +-0 ni mietin että sillä hinnalla otan tilille lisää käteistä.

Itse työnnän tasaisesit lisää rahaa sisään, jopa hieman enemmän kuin tavallisesti. Toki jos kovin pahasti lyö lomautukset päälle, niin sitten himmaillaan. Koska omat sijoitukset pyörii rahastoissa, niin ei mua millään lailla huoleta se, etten saa ostettua pohjalta. Enemmänkin huolettaisi se, jos sitten joskus talouden elpyessä tipahdan pois nousukiidosta.

Tässä on esimerkkinä pari rahastoa ja niiden käytös viime laman aikana. Pari vuotta ei liikuttu oikein mihinkään ja sitten mentiinkin muutama vuosi melko lujaa.
Global25Brands.jpg
Global25Pharmaceuticals.jpg

Olisko tässä jotain ideaa tulevasta. Vasta teknistä analyysiä harjoittelemassa ja jotain tuollaista olen hahmotellut. Eli jos ei aiemmin tuosta kanavasta ulos puhkaista suuntaan tai toiseen, niin viimeistään fibo tasolta 0.618, eli n. 2930. Jos sen yli menee ja vähän alaspäin korjaa parilla aallolla, niin bull jatkuu, mutta jos ei ylitä ja kääntyy laskuun, niin bear? Aikaa päätöksenteolle näyttäisi olevan ensi viikko. Salkku tällä hetkellä ATH. lol

1587154574457.png

Olisko tässä jotain ideaa tulevasta. Vasta teknistä analyysiä harjoittelemassa ja jotain tuollaista olen hahmotellut. Eli jos ei aiemmin tuosta kanavasta ulos puhkaista suuntaan tai toiseen, niin viimeistään fibo tasolta 0.618, eli n. 2930. Jos sen yli menee ja vähän alaspäin korjaa parilla aallolla, niin bull jatkuu, mutta jos ei ylitä ja kääntyy laskuun, niin bear? Aikaa päätöksenteolle näyttäisi olevan ensi viikko. Salkku tällä hetkellä ATH. lol

katso liitettä 217495
Henk koht en ymmärrä sun taulukosta ja perustelusta mitään, mutta mielellään ymmärtäisin, että jos jaksat niin selitä lyhyesti mikä tässä analyysissa on ideana.

Suositut

Back
Ylös Bottom