Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä muiden salkuille kuuluu? Holdasitko, miten kävi? Myitkö, kannattiko, millon palaat markkinoille?

Mä holdasin. Jos katsoo tilannetta just nyt niin yllättävän vähän on salkun arvo tipahtanut. Lähinnä 401k eläkesäästöt on tippuneet, kun ne on olleet erilaisissa indekseissä/rahastoissa kiinni. Suorat osaksijoitukset tipahti tosi rajusti, mutta ovat nousseet hyvin takaisin. Mulla on paljon tekkifirmoja, jotka ei ehkä kärsi coronasta, kun niiden bisnesmallit ei riipu siitä onko ihmiset töissä vai kotona.

Nyt tässä hitaampikin kerkeäisi myymään. Kuollut kissa pomppasi ja rytisee uudestaan tuloskauden aikana? Vai ehkä amazon&co yllättävät ja takoivatkin ennätystulosta, kun ihmiset on siirtyneet etäostamiseen ja kotona tarvitaan viihdettä(netflix tilaajat)? Tähän mennessä holdaaminen ei ole harmittanut, kun veroja olisi mennyt ihan järjetön määrä ja ei kuitenkaan olisi onnistunut ostamaan pohjasta takaisin(millon se pohja edes on tullut tai tulee tulevaisuudessa)

Apple on mun salkun isoin jokeri. Ihmettelen, että apple ei ole antanut tulosvaroitusta. Kaupat on kiinni, luulis myynnin sakkaavan? Vai onko jengi ostanut netin läpi ja tuotantokoneista ei olekkaan yskinyt kiinassa?

Asuntomarkkinan kehittyminen kiinnostaa. Täällä on asuntojen hinnat lähteneet räpylästä. Jos corona rokottaa niin vois tulla paikka ostaa asunto halvemmalla. Auttaisi mukavasti downshift suunnitelmien edistämisessä. Ikävä hyötyä muiden ahdingosta, mutta tässä maailmassa eletään ja asiat kannattaa optimoida.

Holdannut. Kuukausisäästöt rullaa. Nordnetin rahastosalkku nyt -10%. Ajattelin kasvattaa kk-säästösummaa mutta nyt kun tuntuu palautuvan niin antaa mennä sama summa kun tähänkin asti ja kasvatellaan käteistä niin ois mahdollisuus iskeä kiinni jos tai kun seuraava alamäki alkaa.

Suorat osakkeet kanssa ottaneet paljon takapakkia tosin nokian renkaat on tänään noussut niin paljon että se alkaa olla jo samoissa hinnoissa missä olen ostanut ennen koronakriisiä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ekaa kertaa alkanu kiinnostaa bull/bear-sertifikaateilla pelailu mutta katsotaan nyt. Ajattelin jossain vaiheessa, etten suoria osakeostoja tee enää ollenkaan, mutta voi olla että pyörrän päätökseni. Tiiraillut nyt lähinnä jenkkilästä hotelliketjuja ja logistiikkayityksiä. Suurimmat risteilyfirmatkin kiinnostaa (Carnival, Royal Caribbean, Norwegian), mutta taisivat jäädä elvytyspaketin ulkopuolelle joten jännä nähdä mitä niille käy.

Joo aika katellen menty. Lähinnä myin jotain skeida rahastoja mihin oli jääny turhaan rahaa pyörimään ja otin pelirahaa. Kyl tossa nyt ihan kohtalaisesti oltiin miinuksella mutta yllättävän hyvin toi nousu paikannut ainakin hetkellisesti. Tyresin eilinen nousu kelpas itellekkin ja Remedy oli kans viikko sitten positiivinen yllätys ku hyppäs lähemmäs 30pinnaa. Remedyllä Epic gamesin kanssa jakelusoppari johonkin peleihin ni kahtellaan miten se vaikuttaa pitkässä juoksussa. Koronasta ne jo kerto että ei ole juuri mitään haittoja mikä edesautto tota viikon takasta nousua.

Fortumia hankin näillä näkymin ihan hyvään aikaan ku tankkasin jossain 12,5€ kohdalla. Nesteellä mun raja oli 20€ ja kävi jossain 20,14eurossa ja nyt melkein 31 ni jäi sitten ostamatta. Keskon kanssa myös ihan ok tilanne. Wärtsilä ollu melkonen riippakivi mut nyt kun sen kanssa seisoskellu ni saatan tankata lisääkin pitkän ajan salkkuun. Roviota kattelen tiputtelisko hyvin hintaa tossa osingon irtoamisen jälkeen. Niillä on diili 40 osaiseen animaatioon Netflixiin vuodelle 2021 ni vois halvalla huvikseen kokeilla tuleeko siitä mitään mielenkiintosta kun on myös melko "korona vapaa" firma.

Osakepaino säästöissä lisääntynee kokoajan ja enköhän mä aikahajauttaen ostele pitkin kevättä ja alkukesää kun en kuitenkaan ihan pohjia löydä mistään. Nestettä ois kiva saada salkkuun jos laskis kohtuu hintoihin.

Elämä on tällä hetkellä niin saakelin tylsää että ihan senkin takia pakko lukea Kauppalehdet kannesta kanteen ja tuijotella noita pörssikursseja että saa edes jotain jännitystä arkeen.

Laitoin 200 kipaletta facebookkia ostaen tänään. Uskon, että vr on lähtenyt lentoon ja facebookin vr/ar strategia toimii. Corona voi auttaa facebookkia, kun jengi on kotona ja facebookkailee. Instagram varmaan toisaalta dippaa, kun instagrammaajat on jumissa. Jos lähtee ylöspäin pidän ton 200 kipaletta pitkän aikaa. Jos menee paljon alaspäin ilman, että usko facebookin tulevaisuudennäkymiin muuttuu niin todnak. tuplaan sijoituksen ja ostan jonku 300-400 kipaletta lisää.

6,65 miljoonaa uutta työttömyyskorvaushakemusta, viime viikon luku oli 3,28 miljoonaa.

Osakefutuurit luonnollisesti plussalla ennen jenkkipörssin aukeamista. 😳

Amerikassa on helppo antaa kenkää(at will työsopimukset). Harmi ettei missään uutisoida millaisista työpaikoista noi työttömät on tulleet. Vois paremmin arvioida moniko noista palkataan heti takaisin coronan hellitettyä.

Corona voi auttaa facebookkia, kun jengi on kotona ja facebookkailee. Instagram varmaan toisaalta dippaa, kun instagrammaajat on jumissa.

Eikö Facebook käytännössä pyöri mainostuloilla (98% revenuesta), jotka nyt covid-aikoina putoo hyvin?

Mainostajat varmaan kyl joskus palaa rahoineen, mut miten näät poliittisen riskin jos antitrust-kirves alkaa heilumaan Jenkeissä?

Eikö Facebook käytännössä pyöri mainostuloilla (98% revenuesta), jotka nyt covid-aikoina putoo hyvin?

Mainostajat varmaan kyl joskus palaa rahoineen, mut miten näät poliittisen riskin jos antitrust-kirves alkaa heilumaan Jenkeissä?

En osaa sanoa miten mainostajat on reagoineet. Mä alan tästä ostamaan ja jos syöksyy niin ostan lisää ellei mieli muutu matkanvarrella. Paha sanoa missä se pohja oikeasti on. Mä uskon, että facebookilla on hyvä strategia pitkälle aikavälille, etenkin kun nuo vr/ar jutut näyttää nyt lähtevän oikeasti lentoon ja facebookilla on siellä hyvä jalansija oculuksen kautta.

Muutama epäonnistuminen tullut, luotin joidenkin yhtiöiden osalta osta ja unohda taktiikkaan, enkä suostunut myymään vaikka kurssit laski. Jälkiviisaana stoploss olisi ollut paikallaan.

Maaliskuun aikana ja tällä viikolla tullut osteltua enemmän kuin ikinä, oman mittapuun mukaan tullut laitettua tykinlaukaus markkinoille.

Junia lähtee koko ajan, kaikkiin ei ehdi mukaan. Hyviä ostokohteita olisi niin paljon, ja rahat ei riitä kaikkiin mitä haluaisi, ja toki haluaa pitää käteistä tämän vuoden käänteitä varten. Ja jos ei ole nopea, niin hyviä menee ohi. mm. Remedy oli 9-10€ ja olin jo painelemassa ostonappia, kun sitten tuli jotakin ja jätin vielä katseluun. Mutta sitten mm. Neste, Ahlström-Munksjö, Intrum lähtivät salkusta, kun jo viikossa nousivat 30%. Nyt en kaikkea holdaa, kun ei tiedä saako vaikkapa Nestettä vielä uudestaan 21€.

Ostoslistaa oon tehnyt ja tarkkailen paikkoja. Joitakin osakepoimintoja ollut joita en treidaa pois, eli Fortum, Konecranes, Bayer. ETF:iin olen laitellut, koska tuntuisi tikanheitolta hakea ulkomailta pelkkää osakepoimintaa. iSharesin Core kokoelmaan olen sijoittanut. S and P 500, World ETF ja Aasia-Pacific poislukien Japani ETF:iin aloitettu sijoittaminen. Ja tämä on nyt sijoitussuunnitelmaakin, en ole aiemmin ETF:iin laitellut, eli tällainen järkiveto. Koitan mieluummin kipata rahaa noihin ETF:iin, kuin omalla mutulla heitetyihin osakepoimintoihin.

Aasian markkinoissa on tulevaisuuden mahdollisuudet. Poislukien se Japani juurikin :D Jos hurja olisi, niin PYN Eliteen sisään. Voittaisi Ossuuspankin Aasia-rahastot mennen tullen.

Mielenkiintoista, kuinka moni yhtiö noista indekseistä menee konkkaan tässä ennen seuraavia päivityksiä indeksiin. Vissiin puolen vuoden välein lista elää. Nyt sijoitettuna vaikkapa S and P 500, mukana on iso kasa zombifirmoja.

Taisi olla tähän puljuun luottaneita:

Aasian markkinoissa on tulevaisuuden mahdollisuudet. Poislukien se Japani juurikin :D Jos hurja olisi, niin PYN Eliteen sisään. Voittaisi Ossuuspankin Aasia-rahastot mennen tullen.

Pistin kuukausisäästöohjelmaan mukaan Nordnetin tarjoaman SPP Emerging Markets SRI A:n.

Aasia kehittyvät 53.7 %
Aasia 25.6 %
Latinalainen Amerikka 11.3 %
Afrikka 4.5 %

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taisi olla tähän puljuun luottaneita:

Pistin kuukausisäästöohjelmaan mukaan Nordnetin tarjoaman SPP Emerging Markets SRI A:n.

Aasia kehittyvät 53.7 %
Aasia 25.6 %
Latinalainen Amerikka 11.3 %
Afrikka 4.5 %
Eroaako tuo SPP kuinka EUNL:stä. Koitin morningstarilla tutkia päällekäisyyksiä, mutten osannut :(

Eroaako tuo SPP kuinka EUNL:stä. Koitin morningstarilla tutkia päällekäisyyksiä, mutten osannut :(

Tarkoitit varmaankin IS3N?

SPP:ssä on Afrikka kun IS3N:ssä Euroopan kehittyvät sen sijaan.

IS3N kulut 0,18% ja SPP 0,47%.

Tässä hiljattain aloittanut sijoittamisen. Kertokaas mihin indeksirahastoihin olette sijoittaneet ? Mitä välittäjiä käytätte ? Mielipide Nordnetistä ?

Tässä hiljattain aloittanut sijoittamisen. Kertokaas mihin indeksirahastoihin olette sijoittaneet ? Mitä välittäjiä käytätte ? Mielipide Nordnetistä ?

Nordnet on ihan hyvä vaihtoehto kun sijoittaa rahastoihin tai kuukausisäästöohjelmassa oleviin ETF:iin. Suorat osakeostot muualla koska ostokulut, ellei kertaostossummat ole korkeita. Verottajalle menee tiedot ok.

Itselläni indeksirahastoista Handelsbanken Usa Indeksi, Nordnet Indeksirahasto Suomi ja Nordnet Smart 15 EUR Hedged B Acc (Sic!).

Tämä ralli olis kyllä päivätreidaajan unelmaa. Sellaista rallia ylös ja alas ettei mitään rajaa. Itse ei pysty tohon päivähommailuun, mutta pisteet niille jotka osaa ja uskaltaa veivata.

Jonkinlainen taso kai tuossa sp500:ssa on nyt saavutettu. Värähtele tosin edelleen melko mukavasti ylös ja alas. Mutta syöksyykö vielä jossain kohtaa tästä rajusti alaspäin ja löytyy uusi pohja vai menikö pohja jo? Alla viimosen kuukauden käppyrä.

1586203788695.png

Ei noista ota oikein mitään tolkkua, totaalikusessa olevat risteilyfirmatkin on nousseet vuorokaudessa 20%. Hieman himottaisi tässä etätöiden ohella kyllä veikkailla vivun kera, mutta kun ei ole mitään tatsia noihin niin ehkä säästän rahat. Jotenkin silti luulisi ettei kurssikäyrä ihan puhdasta V-muotoa tässä piirrä.

Kurssi heilahteluista en itsekkään tunnu ymmärtävän enää mitään. Edellisenä päivänä ilmoitetaan massiivisista lomautuksista ja seuraavana päivänä osakkeen hinta pörssissä nousee +10%.. Kuka näistä ottaa selvää. Itse uskon kyllä vielä suht isoonkin droppiin pörssissä kun alkaa realisoitumaan koronan vaikutukset yrityksille kunnolla.

Mä uskon samansuuntaiseen visioon kuin rahapodin heput. Pohjat joskus myöhemmin tänä vuonna. ehkä syksyllä. Jahka nähdään q1 ja q2 tulokset firmoilta niin aletaan tietämään mihin markkina oikeasti menee ja mitä oli jo hinnoiteltu sisään.

Uskon kyllä myös siihen, että osa firmoista hyötyy coronasta. Amazon, netflix,.. tulokset voi olla all time parhaita. Osalla firmoista kuten amazonilla saattaa toimitusten kalleus syödä liikevoiton, mutta liikevaihto kasvaa ja pitkällä aikajänteellä ihmiset nyt tottuvat ostamaan enemmän netin kautta kiihdyttäen kivijalkakauppojen tuhoa. Facebook lisää kävijämäärää/käyttäjiä, mutta tulos voi laskea koska mainostajat. Mitä sijoittajat arvostavat? Pysyykö lisääntynyt käyttäjämäärä palvelussa sen jälkeen, kun tilanne normalisoituu?

imho. tässä on ihan ostopaikkoja pitkäänkin salkkuun, jos haluaa aikahajauttaa ja/tai uskoo löytäneensä corona voittajia ja tunnistaneensa ketkä varmasti häviävät: lentoyhtiöt, hotellit, ravintolat, matkustusala yleensä, heikot yritykset, jotka eivät kestä tilapäistä heilumista jne.

olen nyt 3vk yrittänyt ostaa amazonin fresh ja/tai wholefoods kaupasta kotiintoimituksella. Tsekannut tilanteen aamusta ja toisinaan myös päivällä. Yhtenä ainoana päivänä on löytynyt toimitusaika. Amazon myy ruokatarvikkeita nyt niin paljon kuin niillä on kuljetuskapasiteettia. Jos jengi tottuu tohon niin se amazonin wholefoods:in ostaminen ja ruokamarkkinaan iskeminen on jackpot.

Zone-sarja -42%
Pysyn samassa näkemyksessä rahapodin ukkojen kans. Hyvin ainakin perusteltu, että aina mennyt niin, että pohjia saanut romahduksessa odottaa ainakin sen 6 kk.

Ja koska kokemusta ei yhdestäkään romahduksesta ole, niin mennään tällä, että odotellaan kesää/syksyä.

Eihän tuolle päiväliikehdinnälle ole mitään järkeä. Putingit kiinni, ruumisrekkoja nykin kaduilla ja tulevasta ei tietoa, silti SP500 painaa yläviistoon. Meidän oma pörssi on niin pieni, että sen liikeet vasta onkin outoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom