Vähän erikoinen kysymys, en ole varma sainko langasta kiinni mutta koitan vastata.Menisiköhän tuo niin, että indeksit/rahastot/... ei ole paras mahdollinen sijoitus markkinoille palatessa? Epäilemättä osa firmoista menee konkurssiin/heikkoon jamaan ja vaikuttaa indekseihin? Toisaalta osa firmoista voi pärjätä todella hyvinkin.
Indeksit ja rahastothan koostuvat firmojen osakkeista. Eri indekseillä ja rahastoilla se sisältö vaihtelee, mutta peukalosääntönä indeksiin/rahastoon sijoittaminen tarjoaa aina hajautusta.
Jos firma kaatuu niin siihen sijoittanut menettää koko potin. Yksittäisen firman konkurssin vaikutus indeksiin taas riippuu firman koosta, mutta vaikutus prosenteissa on pääsääntöisesti yksinumeroinen (Huom indeksien painorajoitukset).
Tästä päästään aiheeseen riski ja tuotto. Hajauttaminen pienentää riskiä ja sitä kautta tuotto-odotusta. Jos haluaa ajoittaa oston ja myynnin, sekä hakea maksimaalista tuottoa romahduksesta ja noususta niin yksittäisiä osakkeita poimimalla riski on suurempi mutta myös tuotto-odotus suurempi. Tämän lauseen perään voisi lisätä myös sanasen erilaisista spekulatiivisista vivutetuista rahoitustuotteista...
Minun näkökulmastani ongelmaksi muodostuu että en osaa ajoittaa ostoja. Toinen ongelma on, mitä teen rahoilla jotka saan kun myyn sijoitukset pois voitolla. Jään odottamaan seuraavaa romahdusta ehkä 15 vuoden kuluttua? Menetän pitkän ja tasaisen nousumarkkinan tuoton?
Olen itse sijoittanut tasaisesti kk-säästämällä muutamaan etf ja rahasto joilla saan maailmanlaajuisen hajautuksen ja hieman toimialanäkemystä kylkeen. Isotkin laskut ja nousut loivenee, särmät hioutuu kehityskäyrästä pois pitkässä juoksussa eikä ressiä pukkaa isosta laskustakaan kun tietää että suunta on pitkässä juoksussa koilliseen.