Mulla eilen kirkastu mikä tämä negatiivinen visio vois olla. Jos ja kun tämä vielä kestää ja eskaloituu ja tässä menee vielä ainakin kuukausi-pari tätä pahinta vaihetta, että rajoja kiinni, työnteko rajoittunutta ja kulutus vähentyy, niin minkälainen lumipallo efekti vois tulla. Pakkohan tässä tulosten ja talouden on ottaa isosti hittiä, jos tämä ei ala kääntymään parempaan. Voisi hyvinkin olla kuin 2008-2009.
Tässä voi mennä useampikin kuukausi pahimpaan, työpaikkoja tippuu pikkuhiljaa, konkurssit alkaa lisääntymään, sitten aletaan puhumaan pankkien luottotappioista, sitten alkaa tulemaan enempi ja enempi tulosvaroituksia ja huonoa talousdataa, isot firmat alkavat mittaviin lomautuksiin, sitten menee joku isompi firma konkkaan, pitääkö pankkeja pelastaa yhteiskunnan rahoilla jne... Tästä voi tulla todella paha juttu talouteen ja melkomoinen pörssiromahdus jonka alkumetreillä vasta ollaan.
En siis ennusta että juuri näin tulee käymään, mutta koko aika tuo mahdollisuus suurenee kun tämä tilanne jatkuu ja pahenee.
Mulla on erilainen mielipide, en pidä tätä isomman romahduksen ja laman alkuna.
Ihminen on sopeutuvainen ja tämän alkupaniikin jälkeen me totumme pakon edessä vallitsevaan tilanteeseen. Ihmiset jatkaa elämäänsä, koska ainoa vaihtoehto on jatkaa eteenpäin. Oon miettinyt ja nyt on käsillä tällainen alkupaniikki, myös itselläni. Ollut kuumottavaa miettiä omia läheisiäni, miten ne kestää tämän. Työpaikat, talous jne. Mutta kyllä selviytymiskeinot löytyy ja samoin löytyy keinot pyörittää taloutta.
Talouden tuhoutumisen ja suuren kuolleisuuden sijaan, päinvastoin tällainen voi vahvistaa taloutta, kun saadaan hoideltua tämä viruspaniikki ensin. Suomessakin, jos ennen ei autettu sitä naapuria ja työelämässä hoideltiin oma perse vain, niin nyt porukka alkaa toimia tehokkaana yhteisönä, jotta kaikkein heikoimmat vanhukset saadaan suojeltua. Tällainen yhteistoiminta saattaa parantaa taloutta tehokkaammaksi. Hyvin toimiva ja yhteisen tavoitteen eteen työtä tekevät työyhteisöt ovat tehokkaimpia.
2008-2009 oli sellaisia ongelmia, joihin tämä systeemi ei enää romahda. Nyt yhtiöt, pankit ja talous on vahvempana ja varautuneempana.
Jonkinlainen evoluutio tapahtuu taloudessakin, ihan pienestä koko talous ei romahda ja pörssit 50-90% Tuollaiseen seuraavan isompaan romahdukseen tarvitaan luonnonkatastrofi, sota, pahempi ja tappavampi virustauti tms.
Mutta juuri nyt ollaan kyllä herkässä tilassa. Pienikin risahdus saati suurempi uusi musta joutsen, eli ulkopuolinen katastrofi tähän, niin kyllähän pörssit ja talous romahtaa lisää.
Mutta ei tämä korona itsessään aiheuta syy-seuraus ketjua vielä suurempaan pörssiromahdukseen, taantumaan ja lamaan. Toki moni ala kärsii ja konkursseja nähdään, mutta löytyy myös selviytyjät ja pärjääjät. Nyt kun miettii vaikkapa kaikkien inhokkia Nordeaa, niin sehän on tehty tällaisiin olosuhteisiin. Tää pankki on karsinut henkilöstön minimiin, nyt organisaatiossa iso asiakaspalvelu olisi turhaa, netillä ja digikehityksellä pärjää. Luottotappioriskejä on karsittu, Nordea ei tule kaatumaan näihin.
Itse en usko, että tästä seuraa pahempia ongelmia ja tyyliin ensi syksyllä olisi tultu pörsseissä 60-90% alas. Lyön tällä hetkellä vetoa optimistisemman näkemyksen puolesta. Itse otan näkemystä ja sijoitan nyt keväällä ja kesällä seuraten tilannetta. Mahdollista että syksyllä on noustu jo sen verran, ettei silloin kannata enää työntää rahaa pörsseihin isommin. Se paikka on nyt keväällä. Uskon että hyvin tämä menee lopulta.
Kriisejä on monenlaisia, ja muuten omassa firmassa pahin kriisi sitten finanssikriisin oli nyt talvella metsäteollisuuden lakot. Tuo saatanan AY-lakkoilu kuritti tehtailta ketjua alaspäin ja aiheutti taloudellisia tappioita.