Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Milloinhan arvaisi rueta ostamaan. Joko sitten on menty riittävän alas, kun UPM:n tämään kevään osinko alkaa olla 10%?
Hyvä kysymys. Itse mietin lähinnä indeksien lisäostoja. Mutta koska en ole kirjoittanut lisäostoja pitkän aikavälin suunnitelmaan, niin taidan vain istua käsien päällä ja jatkaa ostamista tasasummalla joka kuukausi ihan niin kuin tähänkin asti.

QT lisätty hieman.

Viime viikolla myin Kone, Wärtsilä, Stora Enso, Siemens sykliset ja aiemmin Raute. Pahalta tuntui, mutta nyt fiksulta. Nyt sitten pikkuhiljaa rahaa hyviin firmoihin jotka tahkovat rahaa, oli coronaa tai ei. Faang? msft? maksujen prosessoijat? Pikkusiin kasvufirmoihin joilla kassaa? Vai alaslyötyihin perusosakkeisiin? Kiirettä ei taida olla, kohtapuoleen kuitenkin koronauutiset aika maksimoitu, mutta sitten seuraavaksi alkaa markkina tuijottamaan firmojen Q1 rapsoja ja näkymiä, miten tulokset menee tämän kaiken keskellä.

Mastercard avauspositio otettu. Sitkeessä kyllä hinta näillä, PE vieläkin himpun päälle 30. Tosin ihmekös tuo kun kasvavat ja bisnes melkein pelkkää kassavirtaa. MA enempi kansainvälisyyttä ja kasvuvaraa kuin Visalla?

Mitähän vittua tässä tapahtuu. Vielä kuukausi ja kaksi kk sitten kaikki oli hyvällä tuulella ja tuloskausi sujui hyvin, ennusteet tälle vuodelle oli hyvät.

Tuli koronavirus, mutta miksi tähän on vedetty mukaan yhtäkkiä talouskriisi. Ei tässä alkuvuodesta ollut mitään tällaisia tunnelmia, kun muistelee. Eiköhän tämä mene lopulta hyvin, kunhan korona hiljenee, niin kaikki taas hyvin.

Itse kyllä suhtauduin liian kevyesti koronan vaikutuksiin, en tyhjentänyt salkkua tarpeeksi. Nytkin olen sitä mieltä että ei tässä ole mithään hätää. Aikaa tosin menee palautumiseen pitkään, varmaan vuosi. Kurssit romahti nopeasti 20% Helsingissä ja nousu ei tapahdu yhtä nopeasti. Voi kuvitella jotakin Nordeaa, askel eteen kaksi taakse, joskus toisinpäin. Ei ole kovin tuotto-odotuksia siihen suuntaan.

Nyt on taas sijoiteltu laskeviin kursseihin ja käteiskassa alkaa huveta. Osteltu nyt indeksejä ja joitakin osakepoimintoja. Seuraavan kuun palkkaan pitää odotella lisäostot. Kauheaa katsella sivusta jos kurssit vielä laskee paljon eikä pääse mukaan. Sijoituslainaa otettava jos vielä 10% tullaan alas.

Sentäs omat sijoitukset tippuu paljon vähemmän kuin indeksit.

Huomenna palkkapäivä ja hurrilandian osakekaupat eurolla per laaki. Oiskohan hiusverkkomaan pojista mihinkään?

Jenkeissä eeppinen pulkkamäki, hieman loiveni kun keskuspankki ilmoitti nyt, että alkaa ostamaan velkakirjoja = taikomaan tyhjästä rahaa markkinoille.

Vähän huumoria, ettei mene liian vakavaksi

1584036136950.png

Olisko se vielä viikko pari panikointia ylös ja alas, niin sitten saattaa alkaa tämän vuosikymmenen parhaat ostopaikat börsanderissa. Toisaalta mistä näistä saatana tietää.

Taloudellisesta näkökulmasta koronaa katsoen, kyllä nyt olisi käteiselle käyttöä. Salkku täyteen hyvää osinkoa maksavia yhtiöitä laajalla toimialahajautuksella, niin tuskin voi aivan perseelleen mennä, jos sijoitushorisontti on +10 vuodessa? Toki ei varmasti olla lähelläkään pohjakosketusta, mutta omanlaista riskien minimoimista sekin, että massimiehet tankkaavat koko alamäen ajan.

Itse jatkan tasaisen tylsää indeksirahastojen ostamista. "Yllättäen" omista rahastoista Global 25 Pharmaceuticals on kärsinyt kaikkien vähiten.

Oma veikkaus on, että jos tämä korona otetaan tosissaan ja saadaan hallintaan, niin eiköhän se pörssikin siitä ala kesään mennessä elpymään. Jos taas jatketaan nykyistä perseilyä pääministerin johdolla, voi olla että saadaan käydä aika syvällä, ennen kuin homma lähtee elpymään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma veikkaus on, että jos tämä korona otetaan tosissaan ja saadaan hallintaan, niin eiköhän se pörssikin siitä ala kesään mennessä elpymään. Jos taas jatketaan nykyistä perseilyä pääministerin johdolla, voi olla että saadaan käydä aika syvällä, ennen kuin homma lähtee elpymään.

Juurikin näin.

Jos isoista talousmahdeista vasta Pohjois Italiassa on lähtenyt tilanne laukalle, niin siltä pohjalta kaaos on vasta aluillaan? Miettikääs kun Saksa sulkeutuu kunnolla ja Ranska ja USA ja lisäks niissä raketoi tartunnat sekä ennenkaikkea tehohoitoa tarvitsevien määrät? Toivottavasti olen väärässä ja muutaman viikon päästä finanssimaailma rauhoittuu. Vähä vaan on sellainen outo fiilis että jotain muuttuu nyt peruuttamattomasti. Silti meillä ehkä ostetaan jotain alamäessä.

Näin muuten tänään kaupassa primitiivistä hamstrausta. Siinä rouva löi kärryt aivan täyteen ja lopuks lava kaljaa kuorman päälle :) ei sais hymyillä mutta ihan vakavanakaan en selvinny. Siinä oli sellasta ahdistunutta otetta.

Tämä ravistelee markkinoilta pois tätä kestämättömät sijoittajat. Jättää varmasti pitkäksi aikaa pysyvän jäljen ja varovaisuuden sijoittamiseen. Todellakin osakemarkkinoilta saatavan pienen tuoton sijoittaja on ansainnut, jos kestää tällaista markkinaa.

Miten vaikkapa Telian osake. En ollut ennen tätä päivää kiinnostunut Teliasta, mutta nyt vaikuttaa jo hyvältä. Monilla yhtiöillä tulokset leikkautuu ja kurssi ottaa lisää iskua. Mutta kertokaa miten Telian tulos voi leikkautua, jos koronavirus pahenee tai jos talouskasvu lagaa?

Sitten näillä joillakin suomiyhtiöillä on vielä lisälaskun paikka, jos ulkomaiset sijoittajat tyhjentää salkkuja. Eli kurssi voi laskea yhtiöstä riippumatta

Nyt alkaa paukkua jo margin callit merkittävissä määrin. Mielenkiintoista myös, että perinteinen turvasatamana pidetty kulta on ollut laskussa, joka yleensä nousee tällaisissa tilanteissa. Spekulaatiota, mutta vaikuttaa siltä, että rahastojen osakkeiden margin callit ovat alkaneet paukkua ja nyt sitä rahoitetaan myymällä kultaa, kun ei ole muitakaan vaihtoehtoa. Lähipäivinä/viikkoina, voi tapahtua ihan mitä tahansa. Se on totta, että parhaat tuotot tehdään ostamalla silloin, kun kaikki panikoivat ja kaikki näyttää hirveältä.

Vähän harmittaa, kun itse vedin tyylikkäästi tähän kriisiin aika lailla maksimaalisessa osakepainossa. Säästötililtä voi ottaa käteistä, mutta sen kanssa pitää olla varovainen ja ei haluttaisi ostaa liian aikaisin. Noh, hyvää oppia tulevaisuutta ajatellen, koska eiköhän tässä ehditä vielä työiän aikana näkemään kaksi pörssiromahdusta tämänkin jälkeen.

Miten vaikkapa Telian osake. En ollut ennen tätä päivää kiinnostunut Teliasta, mutta nyt vaikuttaa jo hyvältä. Monilla yhtiöillä tulokset leikkautuu ja kurssi ottaa lisää iskua. Mutta kertokaa miten Telian tulos voi leikkautua, jos koronavirus pahenee tai jos talouskasvu lagaa?

Häviävän pieni osuus tulee vimpaiden myynnistä ja urheilusarjojen lopettaminen voi viedä vähän nettiteeveen katsojia. Omien osakkeiden osto-ohjelman lopetus oli pieni harmi, mutta pysyn kelkassa.

Itse myin Visat mäkeen jokunen päivä sitten vajailla 100 % tuotoilla. Ei sinänsä harmittanut.

Itse uskon, että käydään vielä alempana.

Vkl näyttää joko jenkeissä alkaa olla homma sekasin. En vaan pysty uskoon, että tää oli tässä kun vasta muutama maa sekasin.

Itse myin Visat mäkeen jokunen päivä sitten vajailla 100 % tuotoilla. Ei sinänsä harmittanut.

Itse uskon, että käydään vielä alempana.

Vkl näyttää joko jenkeissä alkaa olla homma sekasin. En vaan pysty uskoon, että tää oli tässä kun vasta muutama maa sekasin.

100% voitto on ihan asiallinen. (y) Mä oon tota Visaa ja varsinkin Mastercardia himoinnut, hienoa bisnettiä kyllä. Eilen sain ekan erän MA minkä hinnan kanssa pystyin jotenkuten elämään. Ihan järjettömän sitkeessä kyllä hinnat ollu näillä ja MA:n PE yli 30 tässä tilanteessa ja vieläpä historian suurimman pulkkamäkipäivän jälkeen, silti nyt ennakkopörssissä +8,9%. Melkoista nousua ollut tänään. Veikkaan että maanantaina dyykataan taas, vielä menee kuukausia rokotteisiin ja Eurooppa enempi sekasin tänään saman verran mitä eurostokkien kurssit ylös. Pörssi säntäilee joka suuntaan kuin päätön kana. Noi Visa ja MA kun pystys ostamaan alle PE 25 niin vois lyödä isommin kiinni.

Jos on myynyt ennen rytinöitä pois ja on rahaa ja tarkoitus nyt ostaa jokatapaukses takasin, niin voiskohan toimia että ostais pudotus hetkellä sillä asenteella että pitää pitkänaikaa ellei sitten käy lähiaikoina riittävännkorkealla jolloin taas myis pois. Sitten taas ostais jne. Jos sitten ei tulis ostokseen nousua riittävästi vaan jopa laskua niin jättäis hyvin mielin pidemmälle omistusstrategialla hautumaan. Eli olis pohjalla pitkäaikainen strategia ja yhtiöt sen mukaisia mutta tekis päivä ym lyhytaikaista niin kauan kuin se onnistuu ja sitten vaan pitäis kiinni jos alamäkeä tulee lisää. Mä uskon että nyt voi olla aaltoliikettä niin paljon että toi vois onnistua ja jos pohjastrategia olis pidempiaikainen niin ei tavallaan olis häviön mahdollisuutta lainkaan.

Myin etfää tänään vielä vekka. Tappioo muutama prosentti.

Mutta oli jossain kohtaa +10 %. Aivan todellisuudesta irti indeksi nousta 10 %, mutta pääsin eroon.

Nyt pitäs pystyä istuun käsien päällä useampi kuukausi.

Tänään myin Nordeat, perusteeton nousu. Aika hyvin kaikki dinosaurus osinko firmat nyt ulostettu ja ne jäljellä "joiden tarinaan uskon". Tavallaan teki hyvää tämä puhdistus pitkän ajan planille, ajatukset kirkastui. Olishan viriilimmätkin kannattanut heivata kun vaan tarpeeksi ajoissa, mutta olen liian vanha niin radikaaliksi. :-) Ja käteistä nyt sitten pelailla jos ja kun lasku jatkuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom