Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos nyt jotain positiivista, niin onneksi joulukuusta asti on ollut suurin osa sijoituksia velkakirjoissa. Olin kai liian pelkuri ostamaan mitään isompaa pörssistä, kun indeksi huitelee ennätyksissä. Tämmöiseen töyssyyn ajaminen 6 numeroisella osakesalkulla saattaisi alkaa tuntua syöksykierteeltä yöunissa.

Kolmen vuoden ajalta 192% kasvua omassa salkussa, eli toistaiseksi perse vielä kestää ihan ok. Ja tänäänhän salkussa näyttää jopa vahvaa vihreää. Harvinaista herkkua viime aikoina. Teknologian ohella vedyssä ja polttokennoissa itselläkin on arvat isoilta osin vetämässä. Vahva luotto pitkässä juoksussa.

Itse pistin hieman sileäksi salkkua, kun on "hyvä" plussapäivä. Etenkin juuri vetyjä ja elektroniikkaa lähti huiteleen.

Saa nähdä oliko fiksua vai ei, mutta helpottaa mieltä, kun lukee koronan leviämisestä ja tietää että tämä kaikki tulee vielä näkymään yhtiöiden tuloksissa.

Helmikuussa olin monta kertaa myyntinapilla, salkku oli +30%. Istuin sitten käsien päällä ja uskoin sijoitusstrategiaani, en myy, koska salkussa hyviä yhtiöitä ostettu edulliseen kurssiin. Yhtiöitä joihin uskon ja tiedän pärjäävän tulevaisuudessa. Lisäksi osinkokevät oli tulossa, en voinut myydä kun tuskin olisi saanut napattua halvemmalla takaisin ennen osinkoja. En olisi ikinä uskonut että laskee näin paljon.

Kuitenkin koronapaniikin noustessa, laitoin osan salkusta laitaan, mm. Neste, Revenio, metsäyhtiöt, Bayer, lottolappu Wirecard. Näiden osalta uskomaton tuuri, möin aika huipulla pois ja nyt ovat tippuneet rajusti. Kohta nämä kaikki saisi takaisin aiempia hankintahintoja alempaa.

Mutta sitten saatanan saatana. Nordea ja Sampo ja muutama muu yhtiö. Nordea kurkki päällä kasin ja en myynyt tai edes keventänyt ja samoin Sampo. Nyt nämä painuneet turskalle. Sampoa ostin lisää 32,5€.

Nyt salkku -10%

Fortumia aloin myös ostaa. Osinkokauteen ajelen suht isolla salkulla. Ihmettelen ettei edes lähellä olevat osinkotuotot pitele kursseja, vaan laskevat vain. Lisäksi nyt olen ostellut indeksejä, hyvä dippi lähteä sijoittamaan indekseihin tasaiseen tahtiin. Mulla ei ole vielä ollut juurikaan indeksejä, kun olen pitänyt niitä liian korkeana lähteä kyytiin. Uskomatonta, mutta tuo vainu osui oikeaan. Ja nyt vihdoin sain himoitsemaani S&P 500 Indeksiä salkkuun! :) Aivan sama vaikka kuinka paljon markkinat romahtaa, ostelen indeksejä joka kuukausi seuraavan parin vuoden ajan, tulee varmasti hyvä tulos pidemmällä tähtäimellä.

Eli kokonaisuutena, markkinoita ei näköjään pysty täydellisesti ajoittamaan, toisin kuten @Destry täällä. Mulla osui osa hyvin ja muutama huti. Lisäksi nykyään paras strategia ei taida olla ostaa ja unohtaa. Näiden hyvienkin yhtiöiden kurssit seilaa aivan lyhyelläkin aikavälillä niin paljon, että tyhmäähän se olisi vain holdata, kun voi kotiuttaa voitot ja ostaa jonkin ajan päästä halvemmalla takaisin.

Helmikuussa olin monta kertaa myyntinapilla, salkku oli +30%. Istuin sitten käsien päällä ja uskoin sijoitusstrategiaani, en myy, koska salkussa hyviä yhtiöitä ostettu edulliseen kurssiin. Yhtiöitä joihin uskon ja tiedän pärjäävän tulevaisuudessa. Lisäksi osinkokevät oli tulossa, en voinut myydä kun tuskin olisi saanut napattua halvemmalla takaisin ennen osinkoja. En olisi ikinä uskonut että laskee näin paljon.

Kuitenkin koronapaniikin noustessa, laitoin osan salkusta laitaan, mm. Neste, Revenio, metsäyhtiöt, Bayer, lottolappu Wirecard. Näiden osalta uskomaton tuuri, möin aika huipulla pois ja nyt ovat tippuneet rajusti. Kohta nämä kaikki saisi takaisin aiempia hankintahintoja alempaa.

Mutta sitten saatanan saatana. Nordea ja Sampo ja muutama muu yhtiö. Nordea kurkki päällä kasin ja en myynyt tai edes keventänyt ja samoin Sampo. Nyt nämä painuneet turskalle. Sampoa ostin lisää 32,5€.

Nyt salkku -10%

Fortumia aloin myös ostaa. Osinkokauteen ajelen suht isolla salkulla. Ihmettelen ettei edes lähellä olevat osinkotuotot pitele kursseja, vaan laskevat vain. Lisäksi nyt olen ostellut indeksejä, hyvä dippi lähteä sijoittamaan indekseihin tasaiseen tahtiin. Mulla ei ole vielä ollut juurikaan indeksejä, kun olen pitänyt niitä liian korkeana lähteä kyytiin. Uskomatonta, mutta tuo vainu osui oikeaan. Ja nyt vihdoin sain himoitsemaani S&P 500 Indeksiä salkkuun! :) Aivan sama vaikka kuinka paljon markkinat romahtaa, ostelen indeksejä joka kuukausi seuraavan parin vuoden ajan, tulee varmasti hyvä tulos pidemmällä tähtäimellä.

Eli kokonaisuutena, markkinoita ei näköjään pysty täydellisesti ajoittamaan, toisin kuten @Destry täällä. Mulla osui osa hyvin ja muutama huti. Lisäksi nykyään paras strategia ei taida olla ostaa ja unohtaa. Näiden hyvienkin yhtiöiden kurssit seilaa aivan lyhyelläkin aikavälillä niin paljon, että tyhmäähän se olisi vain holdata, kun voi kotiuttaa voitot ja ostaa jonkin ajan päästä halvemmalla takaisin.
Irtoavat osingot ei tosiaan pitele kursseja, nehän maksetaan jo toteutuneista tuotoista kun taas osakekurssi heijastelee tulevaa tuotto-odotusta. Tällä hetkellä markkina on kyllä niin pelokas että tulee varmasti laskusuuntaan ylilyöntejä monien yhtiöiden kohdalla, ja tulee olemaan hyvä aika tehdä lisäostoja pitkään salkkuun.

Jokainen pitkän linjan menestyjä toitottaa, kun muut ostaa niin myy ja kun muut myy, niin osta. Mitä sitten käytännössä tehdään, kun pörssi painuu alamäkeen?

Ensin spekuloidaan että pieni tiputus vaan, ei haittaa. Normaalia vaihtelua. Sitten spekuloidaan, että olisko sittenkin pitänyt myydä huipulla. Kolmannessa vaiheessa myydään reippaasti tappiolla kun ei pää kestä ja harmitellaan, kun ei tullut myytyä ajoissa.

Tämä havainto useammasta sijoitusryhmästä. Väkisinkin hymyilyttää kun nousukautena jokainen on asiantuntija ja laskussa suurin osa on paskat housuissa.

Mä oon pidättäytynyt myynneistä. Lähinnä verotustekniset syyt ovat pitäneet osakkeet salkussa. Jotain lyhytaikaisia sijoituksia olisi tehnyt mieli myydä, mutta kun niistä menis täällä verot tuloverona. Toinen syy miksi en ole lähtenyt myymään on, että en näe syytä siihen, että pitkän aikavälin näkymät olisivat mun omistuksilla jotenkin huonontuneet. Antaa heilua, horisontti on pidempi kuin kuukausia. Jos olis osakkeita firmoissa, jotka eivät selviä hyvin myllerryksestä niin sitten tilanne olisi toinen.

Täällä on outo ketunhäntä verotuksessa. Jos palkkatulo olisi vähemmän kuin 50k/vuosi niin saisi myytyä osakkeita käytännössä nollaverolla. Jossain vaiheessa pois oravanpyörästä ja saa sitten sijoituksia laitettua lihoiksi vero-optimoidulla tavalla.

2018 lopun pudotuksessa tuntui pahalta, kun se oli ensimmäinen kerta kun salkunarvo tipahti ihan helvetisti(reilusti yli 6 numeroista arvonalenemaa versus piikki). Siinäkin kohtaa pidin pään kylmänä ja myyntilaidan nollassa.

En usko, että osaisin ajoitella piikkejä ja pohjia. Tämän vuoksi yritän sijoittaa pidemmällä aikavälillä ja miettiä miten eri yritykset pärjäävät pitkällä aikajänteeellä.

Tämä oli mahtava podcasti siitä miten pro ajottaisi. Tyyppi kertoi miten hän selvitteli, että nvidian/amd:n kursseissa oli valtavasti ilmaa kryptoboom:in aikana ja tyyppi teki mukavasti massia. Jos olisi aikaa niin tuontyyppistä analyysia ja jalkatyötä tekemällä varmaan pääsisi hyville voitoille. Tosin tiedä sitten kuinka montaa firmaa ja juttua pitää tonkia kuukausia/vuosia ennen kuin löytyy helmiä

edit. Jos karanteenit lisääntyvät ja jatkuvat pitkään niin onko esim. netflix voittajien joukossa? Kököttääkö jengi kotona ja katsoo sarjoja? Tilapäinen piikki tilaajakantaan ja ylireagointia kvartaalituloksn pohjalta? Entä amazon/... Ostaako jengi enemmän netin kautta tavaraa, jos ei uskalla mennä kauppoihin?

Viimeksi muokattu:
Onhan se, jos koko maailma menee jumiin ja karanteeniin? En edes vitsaile, Italia on niin aktiivinen matkailumaa että se on vaan joitain viikkoja edellä, ja kukaan ei tiedä onko sielläkin vasta alkusoittoa tilanne. Koko muu Eurooppa ja muutkin maat seuraa perässä. Itse olen aika varma että nyt sukeltaa ja natisee pian koko finanssijärjestelmä ja muutkin rakenteet. Mielenkiintoista.

Voiko lopulta korot myös lähteä kaiken sotkun keskellä syystä tai toisesta nousuun? Alkaako pankkeja kaatua? Jännä ettei ole ainakaan omaan silmään osunut, että Italian pankkisektorin selviytymisestä kukaan uskaltaisi puhua mitään? Eikös siellä ole aivan viittä vaille syliin kaatuva tilanne ollu jo valmiiksi päällä..tuskin kestävät tätä jarrutusta.

Nyt pitäis perustaa nettikauppa joka myy käsidesiä ja suojavälineitä, ja sijoittaa rahansa isoon varastoon. Varminta olis olla osakkaana ja yrittäjänä mukana pienehkössä sen alan firmassa joka näissä tulevissa poikkeusoloissa menestyy. Voi se toimia pörssissäkin, ja vaikka huonoimpina aikoina kurssi laahais yleisen trendin kukana, niin jos toimiala kuitenkin hyötyy poikkeusoloista, niin jossain vaiheessa myös arvo raketoi?

Jännä nähdä miten tässä vielä käy. Itsellänikään ei käynyt mielessä myyminen, aina on pörssit palautuneet, aikaa on odottaa kyllä. Kuukausisäästöt rullaa (etf/indeksirahastot) joka 5. päivä ja pieniä lisäostoja olen tehnyt aina sitä mukaa kun laskee. Aloitin kk säästön vajaa 3v sitten, salkku kävi jossain +25-30% ja nyt sitten painunut pakkaselle eli keskihintaa pääsee laskemaan.

Ainoastaan nordean myyntiä mietin, kun kävi jossain +15%, lähinnä et vaihtaisin sen toiseen osakkeeseen mutta antaa nyt osingon tulla ja sijoitetaan sekin vaikka nordnet indeksirahasto suomeen.

Ja kaikki tämä vain koska samat ihmiset jotka saattaisi kuolla normaaliin kausi-influessaan kuoleekin koronaan. Työikäiset ja lapset on normaalin influessan verran kipeänä joskin harvalla luontaista vastustuskykyä niin useampi sairastuu enempi.
Sekin on jo selkeästi tiedetty että tämä virus jää jokatapauksessa pyörimään muiden influenssojen tapaan ja ihmiset kyllästyy muutamassa viikossa tähän asiaan jolloin maailma normalisoituu.
Hiilipäästöt on laskeneet tämän ansiosta maailmanlaajuisesti varmasti moninkertaisesti mitä Suomi tuottaa vuodessa mutta virheet on siitäkin hiljaa mutta vaikuttaa öljyn hintaan joka taas moni seuraa.
Väitän että kuukaden päästä aletaan olemaan normaalioloissa pörsseissä koska iso raha ei ole tunteellinen, omiin pieniin sijoituksiin ei vaikuta millään tavalla.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiinassa toimet on olleet hyvin erilaisia kuin meillä. Siellä on "ylireagoitu" meidän päättäjien mielestä heti alkumetreillä.

Meidän alkumetrit ovat jo kuljetut eritapaan kuin kiinassa. Aika näyttää.

Ja kaikki tämä vain koska samat ihmiset jotka saattaisi kuolla normaaliin kausi-influessaan kuoleekin koronaan. Työikäiset ja lapset on normaalin influessan verran kipeänä joskin harvalla luontaista vastustuskykyä niin useampi sairastuu enempi.

Ongelma tässä corona-pöpössä on se, että jopa 10%? sairastuneista tarvitsevat tehohoitoa, tämä toki koskee etenkin riskiryhmiä. Ei tehohoidon tarve näin iso ole normaalissa kausi-influenssassa. Näin ollen, jos pöpön annetaan levitä valtoimenaan, niin tehohoitopaikat loppuvat jo hyvin aikaisessa vaiheessa ja tämän jälkeen ollaan kusessa.

Ongelma tässä corona-pöpössä on se, että jopa 10%? sairastuneista tarvitsevat tehohoitoa, tämä toki koskee etenkin riskiryhmiä. Ei tehohoidon tarve näin iso ole normaalissa kausi-influenssassa. Näin ollen, jos pöpön annetaan levitä valtoimenaan, niin tehohoitopaikat loppuvat jo hyvin aikaisessa vaiheessa ja tämän jälkeen ollaan kusessa.
Mä epäilen että kaikki luvut on vain hyviä arvauksia ja se kuinka monella ko. virus on mutta lievänä on oikeasti tuntematon.
Ruotsinkin vakavan tilanteen voi selittää esim. että jossain tehdään jostain syystä poikkeuksellisen paljon testejä?
Tai heidän omituiset tilastoinnit jotka vääristää niitä.

Varmaan vähintäänkin poikkeuksellisen isoa edestakas sahausta kurssit tulee nyt tekemään pitkin kevättä? Mukavaa olis jos pian rauhoittus tilanne. Harrastaako kukaan "paikallaolija" warranteilla pelaamista? Onko sillä sektorilla nyt mahdollisuuksia vai onko nyt nimenomaan liian levoton uhkapelimäinen olosuhde siihen? En itse tiedä siitä touhusta muutakuin vanhoina hyvinä aikoina Nokian erilaisten julkistusten ja osavuosikatsausten yhteydessä eräs tuttava pelasi hyvälläkin menestyksellä.

Olihan niissä kursseissa kuplaa jo ennen coronaakin. Corona vain nopeutti korjausta ja jos menee pahaksi niin syventää korjausta. Ja tietty corona nyt tuhoaa joitain firmoja(flybe). Kohta rapisee tulosvaroituksia, kun myynti sakkaa? Mä olin henkisesti varautunut kohtuukokoiseen korjausliikkeeseen tälle vuodelle. Aika näyttää mikä on pohja.

Kohta rapisee tulosvaroituksia, kun myynti sakkaa?
Koska poikkesin sijoitussuunnitelmastani tekemällä myyntejä, niin olen koittanut nyt tsempata, että odotan kesään tai ainakin sinne, että alkaa olla koronan vaikutukset talouteen varmasti hyvin selvillä.

Tulosvaroituksia tulee varmasti. Isoimmista yhtiöistä Apple? ja jotain muita on jo antanut. Sitä en tiedä miksi pienemmät panttaa sitä tietoa, kun ei pitäisi olla isojen talojen ongelma pelkästään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Koska poikkesin sijoitussuunnitelmastani tekemällä myyntejä, niin olen koittanut nyt tsempata, että odotan kesään tai ainakin sinne, että alkaa olla koronan vaikutukset talouteen varmasti hyvin selvillä.

Tulosvaroituksia tulee varmasti. Isoimmista yhtiöistä Apple? ja jotain muita on jo antanut. Sitä en tiedä miksi pienemmät panttaa sitä tietoa, kun ei pitäisi olla isojen talojen ongelma pelkästään.

Arvelisin, että kaikki jollain tapaa matkustamiseen/isoihin tapahtumiin liittyvät firmat ovat ahtaalla, hotellit myös. Noheva jos olisi niin yrittäisi ymmärtää firmojen tuotantoketjuja ja keksiä ketkä pärjää ja kenelle käy huonosti lyhyellä aikavälillä. Jos virus jatkaa kurjistamista niin voiko microsoft/sonykin sakata, jos eivät saa next gen konsoleita tuotantoon? Paljonkohan microsoftin tulos riippuu esim. back to school läppäri/tietokonemyynnistä ja tuleeko uudet lelut myyntiin ajallaan vai ei? Kiinassahan meni automyynti nollaan, mutta vaikuttaako se vain sitten joihinkin kiinan sisäisiin merkkeihin vai myös perinteisempiin autovalmistajiin?

Tosin kiinassahan näyttäisi tilanne olevan menemässä ohi. Jos menee samalla tavalla muuallakin niin toivoa on ettei tämä pandemia jatku ihan mahdottoman pitkään ja ehkä vaikutukset ovat kovin lyhytaikaisia.

Mä oon tän saitin graafeja tuijotellut koronatapauksista. Saa ehkä edes jotain osviittaa siitä mihin suuntaan tilanne on menossa: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Arvelisin, että kaikki jollain tapaa matkustamiseen/isoihin tapahtumiin liittyvät firmat ovat ahtaalla, hotellit myös. Noheva jos olisi niin yrittäisi ymmärtää firmojen tuotantoketjuja ja keksiä ketkä pärjää ja kenelle käy huonosti lyhyellä aikavälillä. Jos virus jatkaa kurjistamista niin voiko microsoft/sonykin sakata, jos eivät saa next gen konsoleita tuotantoon? Paljonkohan microsoftin tulos riippuu esim. back to school läppäri/tietokonemyynnistä ja tuleeko uudet lelut myyntiin ajallaan vai ei? Kiinassahan meni automyynti nollaan, mutta vaikuttaako se vain sitten joihinkin kiinan sisäisiin merkkeihin vai myös perinteisempiin autovalmistajiin?

Tosin kiinassahan näyttäisi tilanne olevan menemässä ohi. Jos menee samalla tavalla muuallakin niin toivoa on ettei tämä pandemia jatku ihan mahdottoman pitkään ja ehkä vaikutukset ovat kovin lyhytaikaisia.

Mä oon tän saitin graafeja tuijotellut koronatapauksista. Saa ehkä edes jotain osviittaa siitä mihin suuntaan tilanne on menossa: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Itse vetelin isolla kädellä elektroniikkaan liittyvät veks sekä hyvin pitkälti odotuksiin perustuvan vetyalan osakkeita myös vähensin.

Tein nopeat ajatusketjut siitä, että elektroniikka sakkaa, koska paljon tehdään kiinassa. Vetyalaan liittyviä vähensin, koska uskoin että nyt ei ole firmoilla varaa miettiä ympäristöä vaan keskitytään pitkälti koronan tuhojen paikkailuun.

Tähän mennessä oli hyvä myydä vaikka pulkkamäessä niistä luovuin. Vetyyn palaan ja loput indekseihin.

Tuttu saitti, tuolta itsekin tsiikaillut.

Suositut

Back
Ylös Bottom