Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuossa vaiheessa ois juuri optimi antaa rahan kasvaa sinne eläkeikään saakka.

Tuolla voi hyvin veivailla ja miettiä miten aika kasvattaa pääomaa. Vuosituoton voi pitää siinä 7-8 pinnassa. Kumpikin on ok ja tuota luokkaa se on ollut muistaakseni 200 vuoden datan perusteella jenkeissä. Sieltä kun pisin data on pörssistä.

Kerron teille pienen likaisen salaisuuden.

Rahaston, jota olen omistanut pisimpään, todelliset vuosikulut on 1,6%. Kuitenkin koska hyvä tuotto niin en ole vaihtamassa. Kymmenen vuoden keskimääräinen vuosituotto karvan alta neljätoista pinnaa.

Mites te kaikki pakkiksen huippusijoittelijat, oletteko jo hypänneet mukaan polttokenno- ja vetyinfrafirmoihin? Vähän samanlaista hypeä muodostumassa kuin kannabisfirmoissa muutamia vuosia sitten. Mutta luultavimmin tulevaisuuden megatrendistä on kuitenkin kysymys.

Mitenköhän kannattaisi alkaa hajauttamaan sijoituksia? Tällä hetkellä menee Nordnetin kautta kaikkiin neljään pohjoismaiseen superrahastoon 100e jokaiseen kuukaudessa. Sen lisäksi OP kautta op-rohkea 100e kuukaudessa. Tavoitteena pitkänajan turvallinen sijoitus, mitään erityistä säästökohdetta tai haavetta ei ole. Kunhan nyt ei tilillä makaa inflaation syötävänä. Mitään maksimituottoja en hae, vaan varmuutta.

Mietin siis rahastoa, joka olisi hyvä vastapohja noille pohjoismaisille superrahastoille. Olisiko se kenties Aasiassa tai Amerikassa? Eli jos pohjoismaissa kurssit kyykkää, niin missä saattaisi mennä paremmin ts. mikä olisi semmoinen rahasto, mikä ei ole riippuvainen samoista asioista kun pohjoismaiden superrahastot?

Voisin sinnekkin alkaa laittaa 100e kuukaudessa.

Olen OP omistaja-asiakas joten sen kautta ilmeisesti voisi saada pienemmillä kuluilla jotain rahastoa.

Mitenköhän kannattaisi alkaa hajauttamaan sijoituksia? Tällä hetkellä menee Nordnetin kautta kaikkiin neljään pohjoismaiseen superrahastoon 100e jokaiseen kuukaudessa. Sen lisäksi OP kautta op-rohkea 100e kuukaudessa. Tavoitteena pitkänajan turvallinen sijoitus, mitään erityistä säästökohdetta tai haavetta ei ole. Kunhan nyt ei tilillä makaa inflaation syötävänä. Mitään maksimituottoja en hae, vaan varmuutta.

Mietin siis rahastoa, joka olisi hyvä vastapohja noille pohjoismaisille superrahastoille. Olisiko se kenties Aasiassa tai Amerikassa? Eli jos pohjoismaissa kurssit kyykkää, niin missä saattaisi mennä paremmin ts. mikä olisi semmoinen rahasto, mikä ei ole riippuvainen samoista asioista kun pohjoismaiden superrahastot?

Olen OP omistaja-asiakas joten sen kautta ilmeisesti voisi saada pienemmillä kuluilla jotain rahastoa.

Nämä taitaa edelleen olla hyviä valintoja.

Itse ottaisin supereiden lisäksi euron, S&P ja kehittyvät markkinat.
En tiedä mitä tuo OP pitää sisällään, joten sen tuhteen turhista päällekkäisyyksistä en osaa sanoa.

Pohjoismaat on periferiapörssejä. Hakisin kipin kapin hajautusta esim Nordnetin kautta kk-säästämällä MSCI World ETF, periaatteessa tuo yksi ETF riittää.

Mites te kaikki pakkiksen huippusijoittelijat, oletteko jo hypänneet mukaan polttokenno- ja vetyinfrafirmoihin? Vähän samanlaista hypeä muodostumassa kuin kannabisfirmoissa muutamia vuosia sitten. Mutta luultavimmin tulevaisuuden megatrendistä on kuitenkin kysymys.

En ole perehtynyt enkä sijoittanut. Voisihan näihin (perehtymisen jälkeen) pienen position ottaa, mutta en enempää. Liikaa hypeä ja riskejä sekä muistan vielä, kun polttokennojen piti tulla jo yli 10 vuotta sitten ja oli ns. varma juttu. Toisaalta taas tylsiltä toimialoiltakin saa ihan kohtuullista tuottoa, niin ei ole tarvetta alkaa etsimään aallonharjaa.

Riippuu vähän. Yleinen nyrkkisääntö taitaa olla hajauttaa suurinpiirtein 50 % Jenkkilä, 30 Eurooppa ja 20 kehittyvät markkinat. Pohjoismaan superit kattavat jossain määrin Euroopan, eli sitten jenkit ja kehittyvät. Näin siis, jos luottaa vaan historialliseen dataan ja automatiikkaan eikä halua vaivat itseään asialla enempää.

Jos haluaa, niin voi miettiä näkemyksen ottamista, joka toki voi osoittautua huonoksi valinnaksi. Jenkkilä on varmasti turvallisin siinä mielessä, että se ei tule romahtamaan pitkäksi aikaa ellei aurinkokunta tuhoudu. Toisaalta jenkeissä arvostustasot ovat tällä hetkellä todella korkealla ja monet arvelevat dollarin heikentyvän keskipitkällä aikavälillä. Mikäli näin on, niin kehittyvät markkinat hyötyvät tästä eli sieltä voi olla tarjolla suurempaa tuottoa (ja riskiä).

Tuli itse kevenneltyä osakepainoa aikalailla nyt tammikuun nousujen aikaan. Saattaahan nuo vieläkin nousta, riippuen keskuspankeista ja monesta muustakin seikasta. Myynnit katselin siten ettei tarvinnut veroja maksella ja haluamani yritykset jäi edelleen salkkuun.

Salkun arvo pieneni 30% ja laitoin rahat kylmästi norwegianin tilille, koska rahalle saattaa olla tarvetta lähikuukausina, enkä halunnut enää pitää riskiä kurssilaskuista niin isona tässä yhtälössä.

Uutta rahaa menee pieni summa / kk muutamaan rahastoon ja se saa jatkua. Muuten vain osingot sijoittelen uudestaan kunnes näkee mihin elämä asettuu ja selviää rahanmeno paremmin 😊 Saattaa jäädä noususta hyödyt saamatta, mutta palvelee paremmin elämäntilannetta näin.

En ole perehtynyt enkä sijoittanut. Voisihan näihin (perehtymisen jälkeen) pienen position ottaa, mutta en enempää. Liikaa hypeä ja riskejä sekä muistan vielä, kun polttokennojen piti tulla jo yli 10 vuotta sitten ja oli ns. varma juttu. Toisaalta taas tylsiltä toimialoiltakin saa ihan kohtuullista tuottoa, niin ei ole tarvetta alkaa etsimään aallonharjaa.

Jo pelkästään Hyundai ilmoitti, että tavoitteena on tänä vuonna valmistaa yli 10k polttokennohenkilöautoa, enemmän siis kuin kaikki valmistajat ovat valmistaneet tähän päivään asti yhteensä. Hyvä lähtökohta arvioida vety-polttokennojärjestelmän järkevyyttä esim. akkukäyttöisiin sähköautoihin verrattuna on vedyn energiatiheys (> 33 kWh/kg) vs. Li-ion akku (0,1 - 0,265 kWh/kg). Ja karkeasti 1 kg vetyä riittää kuljettamaan polttokennohenkilöautoa sen 100 km verran. Ajoneuvoihin(kin) soveltuva polttokennotekniikka on siis jo olemassa, samoin on laitteet vedyn valmistukseen ja sen jakeluinfran rakentamiseen, jota jo kiihtyvällä tahdilla rakennetaan sinne sun tänne. En nyt tässä yhteydessä ota kantaa vedyn valmistuskustannuksiin ollenkaan. Uskon isoon kvanttihyppyyn seuraavan 10 vuoden aikana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olen tullut siihen tulokseen että paras sijoitus olisi kun viitsisi tehdä töitä vähän enempi ja laittais ne vaikka pankkiin.
Joskus luin jostain että 20e/vrk kun sijoittaa oikein niin korkoa korolle efektillä 20 vuoden aikana pitäisi olla miljoona kasassa, voi olla tosin että muistan summan ja/tai ajan hieman pieleen mutta kyseessä on loppujen lopuksi pienistä asioista.
Mutta pitäs varmastikkin perehtyä noihin nouseviin trendeihin ja lähteä ajoissa mukaan vaikka pienemmilläkin summilla, nyt on niin konservatiivista sijoittamista vaikka suurimmalti osin onkin suorina osakesijoituksina.

Mä olen tullut siihen tulokseen että paras sijoitus olisi kun viitsisi tehdä töitä vähän enempi ja laittais ne vaikka pankkiin.
Joskus luin jostain että 20e/vrk kun sijoittaa oikein niin korkoa korolle efektillä 20 vuoden aikana pitäisi olla miljoona kasassa, voi olla tosin että muistan summan ja/tai ajan hieman pieleen mutta kyseessä on loppujen lopuksi pienistä asioista.
Mutta pitäs varmastikkin perehtyä noihin nouseviin trendeihin ja lähteä ajoissa mukaan vaikka pienemmilläkin summilla, nyt on niin konservatiivista sijoittamista vaikka suurimmalti osin onkin suorina osakesijoituksina.
Aatteleppa, kun tienaat satasen niin maksat siitä verot, tyel ja sosmaksut. Käteen jää ehkä kuuskymppiä.

Jos jätät dokaamatta satasella niin saat sen säästyneen satasen puhtaana käteen. Eli säästetty euro on aina arvokkaampi kuin tienattu euro.

Laita nyt ihmeessä rahat ETF:iin/rahastoihin jos voivottelet että "pitäisi perehtyä". Minäkin lähdin suorilla ostoilla kun vajaa vuosi sitten aloittelin, ja tulin siihen tulokseen, etten jaksa opetella yrityskohtaista tunnuslukujen arviointia ja seurailla milloin mitäkin. Nyt olen pikkuhiljaa myymässä yksittäiset osakkeet ja siirtymässä pelkästään rahasto- ja ETF-ostoihin. Toki kun markkina menee alas niin kaikki menee alas, mutta pienennät väärän yritysanalyysin riskiä kuitenkin.

20€ päivässä on 600€/kk, ei ihan pikkusäästö. Yli neljännes mediaanipalkan netosta. Se miljoonan säästäminen riippuu täysin korosta, eipä saa tuollaisia tuottoja edes pörssistä keskimäärin. Nopsaan vilkaisin nettilaskurilla, että 600€/kk kasvaa miljoonaksi 20 vuodessa 16% vuosituotolla. Kerro kun löydät pankin joka tarjoaa tuollaisen talletuskoron.

Laita nyt ihmeessä rahat ETF:iin/rahastoihin jos voivottelet että "pitäisi perehtyä". Minäkin lähdin suorilla ostoilla kun vajaa vuosi sitten aloittelin, ja tulin siihen tulokseen, etten jaksa opetella yrityskohtaista tunnuslukujen arviointia ja seurailla milloin mitäkin. Nyt olen pikkuhiljaa myymässä yksittäiset osakkeet ja siirtymässä pelkästään rahasto- ja ETF-ostoihin. Toki kun markkina menee alas niin kaikki menee alas, mutta pienennät väärän yritysanalyysin riskiä kuitenkin.

20€ päivässä on 600€/kk, ei ihan pikkusäästö. Yli neljännes mediaanipalkan netosta. Se miljoonan säästäminen riippuu täysin korosta, eipä saa tuollaisia tuottoja edes pörssistä keskimäärin. Nopsaan vilkaisin nettilaskurilla, että 600€/kk kasvaa miljoonaksi 20 vuodessa 16% vuosituotolla. Kerro kun löydät pankin joka tarjoaa tuollaisen talletuskoron.
Kuten mainitsin niin saatoin muistaa ajan ja summan väärin mutta ei se ihan tolkuttoman kaukana tuosta ole kun huomioidaan korolle korkoa efekti.
Pankissa ei koskaan tule saamaan sellaisia korkoja.
Mulla on taktiikka osta ja unohda sekä sijoita osingot takaisin, ei ole kuin muutama kymppitonni mutta jos niistä nyt joskus jotain kasvaisi.
Hyvinkin voit olla oikeassa että ETF voisi olla oikea ratkaisu.

Juu ei sitä säästötilillä rikastu, pitää olla norwegianinkin korolla vajaa 50k että saa edes euron päivässä ja siitä verot vielä pois 😀
Tuosta säästämisestä tuli mieleen kun exceliä katselin niin tähän saakka on nettovarallisuus kasvanut joka vuosi työelämässä ollessa 5-25% nettotulojen määrästä, vaikka on välillä ostanut autoa, moottoripyörää jne mitä ei varallisuuteen ole tullut huomioitua kuin menona. 2019 vuosi oli ensimmäinen vuosi ikinä kun omaisuuskin väheni vaikka tuollaisia menoja ei ollut. Loistava vuosi joka osa-alueella..
Tästä vuodesta tulee väkisinkin parempi joko taloudellisesti tai muuten 👌

Mitä Nordnetin affeja täällä palstalla on? Mikä vittu siinä puljussa on erinomaista kun sitä ensimmäisenä aina mainostetaan aloitteleville sijoittajille.

Itselläkin aikomus siirtyä nykyistä enemmän etf:iin ja rahastoihin. Mutta kaikki hyvät etf:t tuntuu kuin olisi kupla kasvanut. Olen odotellut esim S&P 500 korjausliikettä jo vuoden. Olisi pitänyt silloin vuosi sitten mennä jo sisään.
Inderes-podissa oli juttua, paras strategia ja sijoitusviisaus olisi ottaa ensin S&P 500, sen jälkeen vasta miettiä sijoittaako johonkin muuhun. Tärkein olisi siis huolehtia tuo S&P 500 salkkuun, muilla ei niinkään väliä.

Sellasta painotusta haen salkkuun, että osakepoimintoja pitkään holdiin noin 30%, treidattavia spekulatiivisia osakepoimintoja lyhyelle tähtäimelle 10% (itse tykkään ja haluan opiskella ja seurata markkinoita. Haluan myös riskiä ja mahan väänteitä)
Sitten etf:t ja jokunen rahasto yhteensä yli puolet salkusta. Ja tavoitteena saada tuo s&p 500 salkkuun...😄

Nyt mulla painotus 100% osakepoimintoja, joista varmaan 30% riskisiä, spekulatiivisia gämbläyslappuja. Siirtymävaihe kestää tohon tavoittelemaani tilaan pitkään, ei sitä ihan vuodessakaan saa. Etf:iä pitää ostella pitkällä aikavälillä

Et kuitenkaan maininnut NON vaihtoehtoa?

Kai niitä hyviä vaihtoehtoja on muitakin. Vaikea vaan suositella jotain mistä ei ole kokemusta. Tarkoitanee että aika monella ao tili on Nordnetissä.

Ja koska Nordnet on ollut edelläkäviä ja painanut hintoja alas.

Voi niitä aikoja 10 v takaa, kun OP:n nettisivuilla osakeostot ja käppyrät näytti 80-luvulla suunnitelluille. Nordnetillä komeet sivut ja kulut murto-osan.

Asiakaspalveluun kun soittaa, niin OP:lla saa jonottaa ja jonottaa. Nordnettiin soitin alkuviikosta niin samalla minuutilla vastattiin puhelimeen.

Se nyt vaan on paras, niistä mitä itse käyttänyt. Nordeasta tiedän sen verran, että koitin joku aika sitten kilpailuttaa lainaa, niin jaksoinkohan jonottaa puhelimessa 25 min ajanvaraukseen ja se oli siinä. Loppui jonotus kun katkaisin puhelun.

Mulla on arvo-osuustili sekä Nordeassa että Nordnetissä.
Nordnetillä on paljon paremmat sivut (varsinkin ne vanhat), sieltä seurailen osakkeita + klikkauksen päässä shareville, joskus höpön seassa jotain hyvääkin.
Nordeassa on paremmat ehdot kaupankäyntiin. 1% maksimi ja pätee jenkkilää myöden. Voi ostaa yhden yhden dollarin osakkeen ja kulu on 0,01 dollaria. Nordnetissä kulu tuossa tapauksessa on 15 euroa eli 1500 kertaa isompi kuin Nordeassa. :-) 1% maksimi hyvä oikeusturva jos vaikka joku myy ostotarjoukseesi yhden osakkeen ja erittäin kätevä jos vaikka haluaa sijoitella osinkoja takaisin osakkeisiin.
Perus kotimaan kaupankäynnissä Nordnet on ok ja itse asiassa hieman halvempi yli 700 euron kaupoista, koska hinta lähtee loivenemaan 7 eurosta kun Nordeassa vasta 8 eurosta. Mutta: jos et tee kauppaa joka kuussa Nordnetissä niin minmikulu nousee 9 euroon ja silloin Nordnet on kyllä joka tapauksessa kalliimpi. Nordnetillä etuna näitä edullisia omia rahastoja ilman kuluja. Nordnetin tilin avaaminen aika iisi juttu eikä vaadi kummempaa "asiakassuhdetta", että kannattaa kyllä avata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom