Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenköhän kannattaisi alkaa hajauttamaan sijoituksia? Tällä hetkellä menee Nordnetin kautta kaikkiin neljään pohjoismaiseen superrahastoon 100e jokaiseen kuukaudessa. Sen lisäksi OP kautta op-rohkea 100e kuukaudessa. Tavoitteena pitkänajan turvallinen sijoitus, mitään erityistä säästökohdetta tai haavetta ei ole. Kunhan nyt ei tilillä makaa inflaation syötävänä. Mitään maksimituottoja en hae, vaan varmuutta.
Mietin siis rahastoa, joka olisi hyvä vastapohja noille pohjoismaisille superrahastoille. Olisiko se kenties Aasiassa tai Amerikassa? Eli jos pohjoismaissa kurssit kyykkää, niin missä saattaisi mennä paremmin ts. mikä olisi semmoinen rahasto, mikä ei ole riippuvainen samoista asioista kun pohjoismaiden superrahastot?
Voisin sinnekkin alkaa laittaa 100e kuukaudessa.
Olen OP omistaja-asiakas joten sen kautta ilmeisesti voisi saada pienemmillä kuluilla jotain rahastoa.
Mites te kaikki pakkiksen huippusijoittelijat, oletteko jo hypänneet mukaan polttokenno- ja vetyinfrafirmoihin? Vähän samanlaista hypeä muodostumassa kuin kannabisfirmoissa muutamia vuosia sitten. Mutta luultavimmin tulevaisuuden megatrendistä on kuitenkin kysymys.
Mitenköhän kannattaisi alkaa hajauttamaan sijoituksia? Tällä hetkellä menee Nordnetin kautta kaikkiin neljään pohjoismaiseen superrahastoon 100e jokaiseen kuukaudessa. Sen lisäksi OP kautta op-rohkea 100e kuukaudessa. Tavoitteena pitkänajan turvallinen sijoitus, mitään erityistä säästökohdetta tai haavetta ei ole. Kunhan nyt ei tilillä makaa inflaation syötävänä. Mitään maksimituottoja en hae, vaan varmuutta.
Mietin siis rahastoa, joka olisi hyvä vastapohja noille pohjoismaisille superrahastoille. Olisiko se kenties Aasiassa tai Amerikassa? Eli jos pohjoismaissa kurssit kyykkää, niin missä saattaisi mennä paremmin ts. mikä olisi semmoinen rahasto, mikä ei ole riippuvainen samoista asioista kun pohjoismaiden superrahastot?
Voisin sinnekkin alkaa laittaa 100e kuukaudessa.
Olen OP omistaja-asiakas joten sen kautta ilmeisesti voisi saada pienemmillä kuluilla jotain rahastoa.
En ole perehtynyt enkä sijoittanut. Voisihan näihin (perehtymisen jälkeen) pienen position ottaa, mutta en enempää. Liikaa hypeä ja riskejä sekä muistan vielä, kun polttokennojen piti tulla jo yli 10 vuotta sitten ja oli ns. varma juttu. Toisaalta taas tylsiltä toimialoiltakin saa ihan kohtuullista tuottoa, niin ei ole tarvetta alkaa etsimään aallonharjaa.
Aatteleppa, kun tienaat satasen niin maksat siitä verot, tyel ja sosmaksut. Käteen jää ehkä kuuskymppiä.Mä olen tullut siihen tulokseen että paras sijoitus olisi kun viitsisi tehdä töitä vähän enempi ja laittais ne vaikka pankkiin.
Joskus luin jostain että 20e/vrk kun sijoittaa oikein niin korkoa korolle efektillä 20 vuoden aikana pitäisi olla miljoona kasassa, voi olla tosin että muistan summan ja/tai ajan hieman pieleen mutta kyseessä on loppujen lopuksi pienistä asioista.
Mutta pitäs varmastikkin perehtyä noihin nouseviin trendeihin ja lähteä ajoissa mukaan vaikka pienemmilläkin summilla, nyt on niin konservatiivista sijoittamista vaikka suurimmalti osin onkin suorina osakesijoituksina.
Mä olen tullut siihen tulokseen että paras sijoitus olisi kun viitsisi tehdä töitä vähän enempi ja laittais ne vaikka pankkiin.
Joskus luin jostain että 20e/vrk kun sijoittaa oikein niin korkoa korolle efektillä 20 vuoden aikana pitäisi olla miljoona kasassa, voi olla tosin että muistan summan ja/tai ajan hieman pieleen mutta kyseessä on loppujen lopuksi pienistä asioista.
Mutta pitäs varmastikkin perehtyä noihin nouseviin trendeihin ja lähteä ajoissa mukaan vaikka pienemmilläkin summilla, nyt on niin konservatiivista sijoittamista vaikka suurimmalti osin onkin suorina osakesijoituksina.
Kuten mainitsin niin saatoin muistaa ajan ja summan väärin mutta ei se ihan tolkuttoman kaukana tuosta ole kun huomioidaan korolle korkoa efekti.Laita nyt ihmeessä rahat ETF:iin/rahastoihin jos voivottelet että "pitäisi perehtyä". Minäkin lähdin suorilla ostoilla kun vajaa vuosi sitten aloittelin, ja tulin siihen tulokseen, etten jaksa opetella yrityskohtaista tunnuslukujen arviointia ja seurailla milloin mitäkin. Nyt olen pikkuhiljaa myymässä yksittäiset osakkeet ja siirtymässä pelkästään rahasto- ja ETF-ostoihin. Toki kun markkina menee alas niin kaikki menee alas, mutta pienennät väärän yritysanalyysin riskiä kuitenkin.
20€ päivässä on 600€/kk, ei ihan pikkusäästö. Yli neljännes mediaanipalkan netosta. Se miljoonan säästäminen riippuu täysin korosta, eipä saa tuollaisia tuottoja edes pörssistä keskimäärin. Nopsaan vilkaisin nettilaskurilla, että 600€/kk kasvaa miljoonaksi 20 vuodessa 16% vuosituotolla. Kerro kun löydät pankin joka tarjoaa tuollaisen talletuskoron.